Krice 26.01.2005 00:10:06 | |
---|
Huomasin tuossa hassun jutun kun säätelin vahvistimesta jotain muutakin kuin sirkkelisäröä. Yhdistin efektipedaalin blues-särön ja vahvistimen tuhnu-särösoundin ja sain aikaan vähäsäröisen kompressoidun soundin joka soi sustainisesti 5 minuuttia jos näppäilee kieltä. No.. sitten huomasin että kaikki ylimääräiset osumat epätoivottuihin kieliin kuuluivat todella selvästi tuolla soundilla ja aloin harjoittelemaan niin, että kuuluisi vain se mitä pitääkin. Samalla huomasin, että puhtaasti soittaminen vaatii vauhdin hidastamista. |
Kassu 26.01.2005 01:18:30 | |
---|
Siksi kannattaakin harjoitella kliininä. |
Nuages 26.01.2005 01:20:03 | |
---|
Dynamiikka on pahasta. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Pande 26.01.2005 08:58:58 | |
---|
Siksi kannattaakin harjoitella kliininä. Väärin. Puhtaalla soittaessasi vaikkapa B-kieleltä E-nuotin samalla kun rävelösormesi sohasee myös E-kielen soimaan et välttämättä edes kuule että se soi koska kivalta kuulostaa. Sama lievän särön kanssa niin huomaa paremmin. Paras harjoittelusoundi itselleni on säröinen mutta vain vähän, kompressori sinänsä peittää virheitä - voit soitaa vasemmalla kädellä epätarkemmin (sormittaa ohi sweet spotin). Tietty riippuu mitä harjottelee. If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit. |
Feggy 26.01.2005 10:38:19 | |
---|
Sitten voi harjoitella myös ilman vahvistinta. Less is more. |
JS 26.01.2005 14:18:10 | |
---|
Sitten voi harjoitella myös ilman vahvistinta. Lue toi Panden posti tosta yläpuolelta... NeoClassical ShredGuitar Messiah, Destroyer Of The Weak And The Slow |
Feggy 26.01.2005 15:00:59 (muokattu 26.01.2005 15:01:58) | |
---|
Lue toi Panden posti tosta yläpuolelta... Luin, väärässä on. Kyllä sen kitaran äänen kuulee parhaiten joko ilman vahvistinta tai puhtaalla soittaessa. Jos juttu kulkee puhtaalla, se kulkee taatusti myös säröllä. Vaan ei toisinpäin. Kellä vielä toimivat korvat on, se kuulee. Less is more. |
Pande 26.01.2005 15:31:42 | |
---|
Luin, väärässä on. Kyllä sen kitaran äänen kuulee parhaiten joko ilman vahvistinta tai puhtaalla soittaessa. Jos juttu kulkee puhtaalla, se kulkee taatusti myös säröllä. Vaan ei toisinpäin. Kellä vielä toimivat korvat on, se kuulee. Soitan paljonkin ilman vahvistinta ja puhtaalla, ja kyllä mä siitä huolimatta edelleen olen vakaasti ja vahvasti sitä mieltä että paremmin ne virheet kuulee lievällä säröllä. Toinen esimerkki: Koitappa esim soittaa vahvistettuna mutta puhtaalla siten että soitat ylimmällä kielellä verkkaisia nuotteja etkä sammuta muita kieliä niiden alkaessa soida (ylimmän kielen värähtelyn seurauksena). Kun nyt sitten isketkin särön päälle kesken soiton niin kuuletkin yhtäkkiä PAREMMIN niiden alempien vaimeasti värähtelevien kielien äänet. Asia on tietysti eri jos käytät niin nuhjuista säröä ettei mistään saa mitään selvää. If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit. |
l@ho 26.01.2005 15:58:00 | |
---|
Eiköhän ne jutut mitkä on loppujen lopuksi tarkoitus soittaa särö päällä kannata harjoitellakkin sen särön kanssa ja cleanilla tietenkin sama juttu - Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP..
- Sori ruoka jäähtyy.. |
Pande 26.01.2005 16:27:34 | |
---|
Eiköhän ne jutut mitkä on loppujen lopuksi tarkoitus soittaa särö päällä kannata harjoitellakkin sen särön kanssa ja cleanilla tietenkin sama juttu Totta turiset, vaikka eipä se haittaa koittaa harjotella säröjuttuja puhtaallakin. Jos soittaa yleensä paljon pelkästään säröllä niin kannattaa varmaan kokeilla puhtaalla myös välillä, ja toisinpäin. If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit. |
blastoff 26.01.2005 17:22:44 (muokattu 26.01.2005 17:30:24) | |
---|
Jos juttu kulkee puhtaalla, se kulkee taatusti myös säröllä. En ole ihan samaa mieltä. Varsinkin jos puhutaan oikein voimakkaan särön käytöstä, niin sitä ei oikein kliinillä soundilla pysty harjoittelemaan, koska koko soittimen dynamiikka muuttuu särön myötä. Sellainen kovempi ote, joka puhtailla tai pienellä reunasäröllä tuo mukavasti lisää sävyjä soittoon, ei hi-gain-säröllä toimi ollenkaan vaan etenkin pikkauskäden liikkeiden pitää olla paljon hienovaraisempia. Lisäksi mukaan tulee myös demppaukseen liittyviä ongelmia, joihin Pande tuossa aiemmin viittasikin. EDIT: Oli ehkä vähän epäselvästi selostettu. Toivottavasti ymmärsitte, mitä ajoin takaa. "Hey, It's the sun and it makes me shine" |
BeeKoo 26.01.2005 17:31:43 | |
---|
Soitan paljonkin ilman vahvistinta ja puhtaalla, ja kyllä mä siitä huolimatta edelleen olen vakaasti ja vahvasti sitä mieltä että paremmin ne virheet kuulee lievällä säröllä. Entäs jos molemmat ovat oikeassa? Säröllä yksittäisen nuotin pikkaustarkkuus (tai voimakkuus) ei ole niin tarkkaa, mutta muut häiriöt (kuten muiden kielten soiminen, slaidiäänit) kuuluvat herkemmin. Puhtaalla taas on toisinpäin. Opettelee soittamaan kantria ja heviä, niin jopas on tekniikkaa ja voi sanoa Steve Morselle, että tulipa tehtyä. |
Pande 26.01.2005 17:58:50 | |
---|
Entäs jos molemmat ovat oikeassa? Säröllä yksittäisen nuotin pikkaustarkkuus (tai voimakkuus) ei ole niin tarkkaa, mutta muut häiriöt (kuten muiden kielten soiminen, slaidiäänit) kuuluvat herkemmin. Puhtaalla taas on toisinpäin. Opettelee soittamaan kantria ja heviä, niin jopas on tekniikkaa ja voi sanoa Steve Morselle, että tulipa tehtyä. BeeKoo on oikeassa :) If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit. |
...And Justice For All 26.01.2005 18:07:37 | |
---|
Eiköhän ne jutut mitkä on loppujen lopuksi tarkoitus soittaa särö päällä kannata harjoitellakkin sen särön kanssa ja cleanilla tietenkin sama juttu Näin on munat! :) Ei siinäkään oo järkee että opettelee vaikka jonkun ace of spadesin eka puhtaalla, sitten taas uudestaan säröllä...yms. ...And Justice For All |
mikko1 26.01.2005 19:45:20 | |
---|
Näin on munat! :) Ei siinäkään oo järkee että opettelee vaikka jonkun ace of spadesin eka puhtaalla, sitten taas uudestaan säröllä...yms. eikö? Kyllä minä suurimman osan hevijutuistakin opettelen cleanilla. |
...And Justice For All 26.01.2005 19:54:34 | |
---|
eikö? Kyllä minä suurimman osan hevijutuistakin opettelen cleanilla. Niin, kehittää se varmaan vähän enemmän... mä vaan oon niin laiska niin pelkästään distortionilla sahaan....;) ...And Justice For All |
l@ho 26.01.2005 21:03:13 | |
---|
Totta turiset, vaikka eipä se haittaa koittaa harjotella säröjuttuja puhtaallakin. Jos soittaa yleensä paljon pelkästään säröllä niin kannattaa varmaan kokeilla puhtaalla myös välillä, ja toisinpäin. Tietenkin molempi parempi mutta jos puhutaan nyt ihan jonkun yksittäisen pätkän aktiivisesta reenaamisesta. ja miettii että kummallahan... - Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP..
- Sori ruoka jäähtyy.. |
Feggy 26.01.2005 21:35:39 (muokattu 26.01.2005 21:37:22) | |
---|
En ole ihan samaa mieltä. Varsinkin jos puhutaan oikein voimakkaan särön käytöstä, niin sitä ei oikein kliinillä soundilla pysty harjoittelemaan, koska koko soittimen dynamiikka muuttuu särön myötä. Sellainen kovempi ote, joka puhtailla tai pienellä reunasäröllä tuo mukavasti lisää sävyjä soittoon, ei hi-gain-säröllä toimi ollenkaan vaan etenkin pikkauskäden liikkeiden pitää olla paljon hienovaraisempia. Lisäksi mukaan tulee myös demppaukseen liittyviä ongelmia, joihin Pande tuossa aiemmin viittasikin. EDIT: Oli ehkä vähän epäselvästi selostettu. Toivottavasti ymmärsitte, mitä ajoin takaa. Ok, myönnetään, en soita kuin "reunasäröllä" En myöskään soita metallia - omalla kohdallani kaikki paitsi Sonic Youth-tyyppinen hälyäänimeininki toimii niin puhtaalla kuin säröllä. Joka tapauksessa kaikki harjoitteluni tapahtuu puhtaalla, yleensä ilman vahvistinta. Silti, kyllä mielestäni myös demppauksen treenaaminen onnistuu ilman vahvistinta. Siinä olen myös samaa mieltä, että kenelle tahansa ei tee pahaa opetella soittamaan ilman vahvaria... tekniikka ja tatsi kehittyy hyvällä tavalla. Less is more. |
Lord of the strings 26.01.2005 21:47:29 | |
---|
Treenaan yleensä juttuja ensin akustisella. Kun sen sitten osaa akustisella niin se on helpompi soittaa sähkiksellä. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
jwalk 26.01.2005 22:14:16 | |
---|
Treenaan yleensä juttuja ensin akustisella. Kun sen sitten osaa akustisella niin se on helpompi soittaa sähkiksellä. sama,aika harvoin tulee kotona sähkiksellä räpättyä |