![]() 14.06.2004 13:32:15 | |
---|---|
Hei! Tää voi tuntua teistä turhalta, mutta mulle tästä on jo tullu ongelma. Olen näppäillyt kitaralla jo useamman vuoden ja nyt vasta n. puoli vuotta soitellut plektralla. Nyt mua on alkanut häiritsemään mun plektraote. Jos joku vois valaista onko siihen olemassa joku yleinen sääntö/ohje. Vai vaan jokaisen yksilöllinen luonnollisimmalta tuntuva ote? Vähän tarkennusta kysymykseen. Eli mun ote on aikalailla erilainen mitä oon katsellut esim. videoilta muiden soitosta. Mulla etusormi on melko suorana ja pidän plektrasta kiinni etusormen ja peukalon päillä. Tää aiheuttaa sen, että plektra antaa periksi melko helposti ja tarkkuus katoaa. Huomasin myös, että teen sormilla pientä liikettä vaikka tarkoitus olis soittaa ranteella. ? Olen kokeillut erilaisia otteita, mutta parhaan tuloksen saan silti tällä kyseisellä otteella. Voinhan mä sitä plektraa puristaa kovempaa, mutta tekee kyllä soitosta huomattavasti hankalampaa.. Ehkä harjoittelemalla "oikeaoppisella otteella" pääsisin eroon tuosta ja saisin enemmän tarkkuutta soittoon. Ja ihan loistavaa olis jos joku pidempään soittanut kertoisi soittavansa samalla otteella ja kehoittaisi jatkamaan harjoittelua. Kiitos kun jaksoit lukea loppuun! ;) | |
![]() 14.06.2004 13:42:59 | |
Mitennii tarkotus olis soittaa ranteella?!?!?! - Kyllä. | |
![]() 14.06.2004 13:48:42 | |
Mitennii tarkotus olis soittaa ranteella?!?!?! Mä soitan ainakin molemmilla siis ranne liikkuu ja/tai sormet liikkuu (peukalo/etusormi). En tiiä onko hyvä. | |
![]() 14.06.2004 13:53:04 | |
Mä soitan ainakin molemmilla siis ranne liikkuu ja/tai sormet liikkuu (peukalo/etusormi). En tiiä onko hyvä. Nii mäki käytän kans tota rannetta mut eihän se ole mitenkään TARKOITETTU ranteella veivattavaksi. Kaikki soittaa miten tuntuu hyvältä. - Kyllä. | |
![]() 14.06.2004 14:09:38 | |
käsi kevyesti nyrkkiin, sitten plektra peukalon ja etusormen väliin. Liike lähtee kyynärpäästä, ranteesta ja sormista. Pletraa näkyy korkeintaan n. ½cm. kokeile noin. Ehkä se käsi ei sitten soittaessa kuitenkaan ole niin nyrkissä. | |
![]() 14.06.2004 14:11:42 | |
Nii mäki käytän kans tota rannetta mut eihän se ole mitenkään TARKOITETTU ranteella veivattavaksi. Kaikki soittaa miten tuntuu hyvältä. Oukhay, olin lukevani jostain just tosta sormiveivauksesta ja oli kyllä melko vahvoja mielipiteitä sitä vastaan. Tiedä sitten... Ja kai ne sormet siinä elää pakostikin, ainakin tolla mun otteella, mutta itse soittaminen lähtee ranteesta? | |
![]() 14.06.2004 14:26:45 | |
Oukhay, olin lukevani jostain just tosta sormiveivauksesta ja oli kyllä melko vahvoja mielipiteitä sitä vastaan. Tiedä sitten... Ja kai ne sormet siinä elää pakostikin, ainakin tolla mun otteella, mutta itse soittaminen lähtee ranteesta? Jotkut opettaa, että: lock your wrist. Ja se liike lähtee kyynärpäästä. mutta mutta... kukin tyylillään. | |
![]() 14.06.2004 14:31:50 | |
Siis millä lailla se sua häiritsee? Käyke se ote pitkän päälle ärsyttäväksi? Tuleeko käsi siitä kipeäksi? | |
![]() 14.06.2004 14:32:38 | |
Siis millä lailla se sua häiritsee? Käyke se ote pitkän päälle ärsyttäväksi? Tuleeko käsi siitä kipeäksi? EDIT: Tai siis kuten edellinen totesi: Kukin tyylillään | |
![]() 14.06.2004 14:37:33 | |
Jotkut opettaa, että: lock your wrist. Ja se liike lähtee kyynärpäästä. mutta mutta... kukin tyylillään. Niinpä, kukin tyylillään. Ehkä mä oon vaan soittanut liian vähän plektralla eikä sitä omaa ole vielä löytyny. Mut täytyy vielä kokeilla tota käsi nyrkissä. Aikaisemmin en löytänyt siitä mitenkään itselleni sopivaa asentoa. | |
![]() 14.06.2004 14:38:50 (muokattu 14.06.2004 14:40:35) | |
Siis millä lailla se sua häiritsee? Käyke se ote pitkän päälle ärsyttäväksi? Tuleeko käsi siitä kipeäksi? Ei tuu kipeäksi vaan niinkuin jo kirjotin se plektra elää mun mielestä ihan liika tolla otteella. Ja sitten hybrid picking, se onnistuu, mutta ei tunnu ehkä niin luontevalta kun on muut sormet koukussa ja kaks jäpittää suorina. Mut mä yritän tolla nyrkkiotteella. | |
![]() 14.06.2004 15:13:38 (muokattu 14.06.2004 15:15:42) | |
Ote: Rystyset suoriksi, siitä eteenpäin sorminivelet about 90 asteen kulmaan. Plektra etusormen kärjimmäisen nivelen ja kärjen välisen alueen päälle, plekun päälle peukalon kärki peukalon kärjimmäinen nivel 90-15 asteen kulmassa, kevyt paine. Liike: Vain ranne liikkuu. Sormet ja kyynärpää eivät MISSÄÄN NIMESSÄ saa liikkua, jos hyvää tekniikkaa ollaan hakemassa. Aseta kätesi rennosti tallan tuntumaan niin, että voit sammuttaa kielet kokonaan peukalon syrjällä tai osittain kämmensyrjällä kyynärvartta kiertämällä (jälkimmäinen on palm mute). Asennon tulee olla sellainen, että voit ainoastaan rannetta liikuttamalla helposti soittaa mitä tahansa kieltä. Yleensä tämä tarkoittaa enemmän tai vähemmän vinoa plektranasentoa, jossa plektran kaulaa lähimpänä oleva reuna osuu kieliin alaspikkauksella ensimmäisenä. Vaativimmissa kuvioissa pikkaa kieltä rennosti vain juuri sen verran että kieli soi. Liikkeen pitäisi aina tapahtua vain ja ainoastaan ranteen sivuttaisliikkeellä (ts. ei kyynärvarren kierto- tai sivuttaisliikeellä tai ranteen ns. koputusliikkeellä). Tosin jos ei tekniikka tai nopeus kiinnosta niin ei mikään pakota pikkaamaan näin :) Mut rentous on kyllä kaikilla otteilla se ylivoimasesti tärkein asia joka valitettavasti on todella helppoa unohtaa :( Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä. | |
![]() 14.06.2004 15:41:53 (muokattu 14.06.2004 15:42:20) | |
Ote: Rystyset suoriksi, siitä eteenpäin sorminivelet about 90 asteen kulmaan. Plektra etusormen kärjimmäisen nivelen ja kärjen välisen alueen päälle, plekun päälle peukalon kärki peukalon kärjimmäinen nivel 90-15 asteen kulmassa, kevyt paine. Liike: Vain ranne liikkuu. Sormet ja kyynärpää eivät MISSÄÄN NIMESSÄ saa liikkua, jos hyvää tekniikkaa ollaan hakemassa. Aseta kätesi rennosti tallan tuntumaan niin, että voit sammuttaa kielet kokonaan peukalon syrjällä tai osittain kämmensyrjällä kyynärvartta kiertämällä (jälkimmäinen on palm mute). Asennon tulee olla sellainen, että voit ainoastaan rannetta liikuttamalla helposti soittaa mitä tahansa kieltä. Yleensä tämä tarkoittaa enemmän tai vähemmän vinoa plektranasentoa, jossa plektran kaulaa lähimpänä oleva reuna osuu kieliin alaspikkauksella ensimmäisenä. Vaativimmissa kuvioissa pikkaa kieltä rennosti vain juuri sen verran että kieli soi. Liikkeen pitäisi aina tapahtua vain ja ainoastaan ranteen sivuttaisliikkeellä (ts. ei kyynärvarren kierto- tai sivuttaisliikeellä tai ranteen ns. koputusliikkeellä). Tosin jos ei tekniikka tai nopeus kiinnosta niin ei mikään pakota pikkaamaan näin :) Mut rentous on kyllä kaikilla otteilla se ylivoimasesti tärkein asia joka valitettavasti on todella helppoa unohtaa :( Nimenomaan tekniikka kiinnostaa ja nopeus nyt jonkin verran. Kiitos paljon vaivannäöstä, tää kyllä vakuutti mut. Enköhän mä noilla ohjeilla löydä sen oman otteen. | |
![]() 14.06.2004 16:04:14 | |
Nimenomaan tekniikka kiinnostaa ja nopeus nyt jonkin verran. Kiitos paljon vaivannäöstä, tää kyllä vakuutti mut. Enköhän mä noilla ohjeilla löydä sen oman otteen. Vielä sen verran että itse en (no, mä en kyllä mikään nero olekaan) asiaa lukemalla tajunnut vaan hra Paul Gilbertin loistavien pikkausharjoitusten ansiosta sitten vihdoin viimein löysin hyvän asennon, jota tuossa yritin kuvailla. Eli jos mietit että miten tuota nyt sitten harjoittelisi, niin yritä etsiä Gilbertin Intense Rock 1 tai 2 (2 on parempi) video, ainakin kakkosta on myös kirja + CD-muodossa. Jos et noita löydä (ja haluaisit löytää) niin tällä palstalla joskus olleessa ketjussa (Parhaimmat soittoharjoitukset, http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=38&t=59486&o=0&co=90) on mun versio eräästä Gilbertin harjotuksesta. Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä. | |
![]() 14.06.2004 16:20:41 | |
Vielä sen verran että itse en (no, mä en kyllä mikään nero olekaan) asiaa lukemalla tajunnut vaan hra Paul Gilbertin loistavien pikkausharjoitusten ansiosta sitten vihdoin viimein löysin hyvän asennon, jota tuossa yritin kuvailla. Eli jos mietit että miten tuota nyt sitten harjoittelisi, niin yritä etsiä Gilbertin Intense Rock 1 tai 2 (2 on parempi) video, ainakin kakkosta on myös kirja + CD-muodossa. Jos et noita löydä (ja haluaisit löytää) niin tällä palstalla joskus olleessa ketjussa (Parhaimmat soittoharjoitukset, http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=38&t=59486&o=0&co=90) on mun versio eräästä Gilbertin harjotuksesta.' Muutama vuosi sitten tutustuin Gilbertin videoihin, mutta silloin tyydyin vaan ihailemaan kaverin pikkaamista :) Nyt vois olla ajankohtaista ottaa kitara käteen ja yrittää tehdä perässä. Kiitos JS! | |
![]() 14.06.2004 16:24:14 | |
Asiasta hieman sivuraiteille: Onko oikeaoppista tukea plektrakättä esim. pikkurillillä kitaran runkoon, enkä meinaa nyt mitään palm mutea. Itselläni tämä on aika piintynyt tapa Melkeen kaikki on pyllystä? | |
![]() 14.06.2004 16:24:48 (muokattu 14.06.2004 16:26:08) | |
Vain ranne liikkuu. Sormet ja kyynärpää eivät MISSÄÄN NIMESSÄ saa liikkua, jos hyvää tekniikkaa ollaan hakemassa. Aseta kätesi rennosti tallan tuntumaan niin, että voit sammuttaa kielet kokonaan peukalon syrjällä tai osittain kämmensyrjällä kyynärvartta kiertämällä (jälkimmäinen on palm mute). Asennon tulee olla sellainen, että voit ainoastaan rannetta liikuttamalla helposti soittaa mitä tahansa kieltä. Yleensä tämä tarkoittaa enemmän tai vähemmän vinoa plektranasentoa, jossa plektran kaulaa lähimpänä oleva reuna osuu kieliin alaspikkauksella ensimmäisenä. Vaativimmissa kuvioissa pikkaa kieltä rennosti vain juuri sen verran että kieli soi. Liikkeen pitäisi aina tapahtua vain ja ainoastaan ranteen sivuttaisliikkeellä (ts. ei kyynärvarren kierto- tai sivuttaisliikeellä tai ranteen ns. koputusliikkeellä). Tosin jos ei tekniikka tai nopeus kiinnosta niin ei mikään pakota pikkaamaan näin :) Mut rentous on kyllä kaikilla otteilla se ylivoimasesti tärkein asia joka valitettavasti on todella helppoa unohtaa :( Tämä taas riippuu siitä, että mitä soittaa. Olen tässä harjoitellut kyynärvarren kiertoliikettä viimeisen vuoden ajan kun heivasin sähkökitaran nurkkaan ja aloin harjoittelemaan kunnolla akustisen kitaran soittoa. Tietysti jos haluaa "tiluttaa" sähkiksellä niin uskoisin, että tuo sinun mainitsemasi tekniikka on kohdallaan. Tekniikkaakin on niin monenlaista, kaikki tekniikka ei ole aina sitä, soitetaan nopeasti vaikeita juttuja. Tekiniset asiat voivat myös liittyä soundiin ja esim. akustista soittaessa vaihtelen jonkin verran oikean käden tekniikkaa/asentoa riippuen mitä haluan soittimestani irti. Rentoudesta olen aivan samaa mieltä. Jos haluaa soittaa nopeasti niin sen pitäisi aina olla rentoa, ettei paikat hajoa. Asiasta toiseen. "kukin tyylillään" on hieman kyseenalainen juttu, koska A) mahdollisesti soittotyylisi/tekniikkasi estävät kehitystäsi B) voit oikeasti vahinhoittaa itseäsi väärillä soittoasennoilla niin ettet pian soita kitaraa lainkaan Eli siis kannattaa katsella sellaisten tyyppien videoita jotka soittavat teknisesti "oikein" ja ottaa siitä mallia tahi katsella kitarakirjoja, joita ovat alan opettaja-ammattilaiset väsänneet tai sitten mennä hyvälle opettajalle. Soittamista on kuitenkin kiva harrastaa pitkään, sen tähden on hyvä soittaa sellaisella tekniikalla, mikä ei vahingoita. mll | |
![]() 14.06.2004 16:29:58 | |
Tämä taas riippuu siitä, että mitä soittaa. Olen tässä harjoitellut kyynärvarren kiertoliikettä viimeisen vuoden ajan kun heivasin sähkökitaran nurkkaan ja aloin harjoittelemaan kunnolla akustisen kitaran soittoa. mll Heh... Täytyy tosiaan myöntää että akustisesta ei plektran kanssa ole juuri kokemusta. Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä. | |
![]() 14.06.2004 16:34:09 | |
Asiasta hieman sivuraiteille: Onko oikeaoppista tukea plektrakättä esim. pikkurillillä kitaran runkoon, enkä meinaa nyt mitään palm mutea. Itselläni tämä on aika piintynyt tapa Itse en tuota harrasta, mutta monet muut kyllä niin tekevät, eikä se vaikuta esim. Yngwien soittoa haittaavan. Tosin rajoittaa kyllä vähän plekukäden liikkuvuutta kaula-talla-suunnassa, mikä yksimikkisen kitaran kanssa soitettaessa on IMO saundinmuodostuksen kannalta aika tärkeää. Toisaalta pikkurillin tukeminen helpottanee volumeswellien tekemistä volapotikalla (asento ei siis juurikaan muutu normaalisoittoon nähden). Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä. | |
![]() 14.06.2004 17:34:51 | |
No täältähän tulee nyt paljon hyviä ohjeita. Eiköhän näitä yhdistelemällä löydy se hyvä ote ja asento. En tarkoituksella alussa maininnut millä soitan sillä halusinkin ihan yleispäteviä ohjeita joista voi järkeä käyttämällä ja kokeilemalla "luoda" sen oman tyylin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)