ICE 07.11.2003 22:20:48 (muokattu 07.11.2003 22:21:27) | |
---|
Perskutarallaa että sattui vanhanaikaisesti. Kitaraa olen soittanut lähes 6 vuotta enkä ole kertaakaan saanut JÄNNETUPPITULEHDUSTA. Viime viikon bändini kitaranrunkkaussessioiden jälkeen minulla alkoi tuntua vittumaista kipua vasemmassa ranteessa. Tällä viikolla kävin sitten fysioterapeutilla ja hän antoi mulle rannetuen ja sanoi että ei passaa soittaa kitaraa vähän aikaan. Se siitä sitten. Ja kysymys kuuluu: onko sinulla ollut ihanaa jännetuppitulehdusta? Mieluiten haluaisin kuulla kommentteja kitaristeilla, kosketinsoittajilta, basisteilta, viulisteilta, saksofonisteilla.. kaikilta paitsi laulajilta. :) EDIT: paha kirjoitusvirhe otsikossa.. nojoo - sideburns forever - |
Sahanpurija 07.11.2003 23:13:54 | |
---|
Eipä onneksi ole kokemusta moisesta mutta nythän ainakin voit treenata tappingia... Kun ei oikein muutakaan voi. Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
We're going to Level Five to see One More Red Nightmare.
But first you must eat your Cat Food. |
Cletus Awreetus 07.11.2003 23:19:49 | |
---|
Kuinka pitkään aikaan et saa skulata? Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!! |
Skebahessu 08.11.2003 01:45:49 | |
---|
Joo mulla oli jännetuppitulehdus tossa 4 kk sitten. 2 kuukautta piti olla kokonaan soittamatta. 2 kk:n jälkeenkin pystyi soittaan vain 15-30 min päivässä, muuten käsi kipeytyi, oikeastaan vieläkin välillä soittaessa kipeytyy. Ei muuta kuin lepoa, venyttelyä, kylmä/kuuma kylvettämistä ym. Ei kuitenkaan kannata liikaa passivoitua... kaikkea muuta saa tehdä paitsi soittaa :) |
Gamo 08.11.2003 06:40:25 | |
---|
Melkein kaksi vuotta kesti parantua, ja vieläkin ilmojen kylmetessä tahtoo muistutella itsestään. |
poppamies 08.11.2003 07:38:26 | |
---|
No laita se kitara pariksi viikoksi tuppeen. "G-strings are for strippers" |
Vilppu 08.11.2003 10:09:47 | |
---|
No mutta nythän sinulla on hyvää aikaa opiskella teoriaa, treenata sävelkorvaa, jne. Ei maailma vielä tuohon kaadu. Nimim. "käsi kipsissä 10 viikkoa viime talvena" Ole jazzkitaristi - osta PM100. |
Warheart 08.11.2003 14:17:16 | |
---|
Kannattaa pianota pimputella, jos sulta sellainen löytyy. Ihan hauskaa puuhaa sekin on. Mä oon nyt sitä jonkun verran viime aikoina soitellut, kun en kitaraa ole pystynyt pitkään aikaan soittamaan. Hevi on hyvää musiikkia, ja paskimmillaankin hevi on parasta. |
HCW 08.11.2003 17:08:21 | |
---|
Joo itselläkin vaivasi tuossa kesällä muutaman kuukauden,lisänä saatanan paha hermopinne (hermot puristuksissa selästä).Kädet aivan tautisen kipiät ei paljoa soiteltu skebaa/rumpuja. Tähän auttoi venyttely ja säännöllinen käynti hierojalla. |
Kitarajeesus 08.11.2003 17:52:32 | |
---|
Kyllä tuo vaivasi minuakin taannoin.Opettajani ja lääkäri sanoivat että käy paljon pahemmin jos en pidä taukoa.Ankeaa oli olla soittamatta,mutta toisaalta se oli myös onni,koska olin aiheuttanut tuon tulehduksen jatkuvalla tilu ja tremoloreenillä ja kun en voinut niitä treenata niin oli pakko panostaa teoriaan,musikaalisuuteen jne.Kuuntelin paljon eri soittajia ja eri tyylejä.Minulle kävi tuuri myös siinä suhteessa että se ei ole enää myöhemmin vaivannut. Musiikki on elämä. |
Gypsy 08.11.2003 18:20:27 | |
---|
Eikös noilla jännetupentulehduksilla oo tapana aina tulla uudestaan kun kerran on tullu? |
ICE 09.11.2003 16:27:26 | |
---|
Kiitos että jaksoitte osoittaa mielenkiintoa tätä asiaa kohtaan. Luultavasti mulla on tämä jännetuppitulehdus vielä reilun viikon verran. Vituttaa kun ei pysty vasemman käden kanssa tekemään juuri yhtään mitään (hyvä että tämä kirjoittaminenkaan sujuu!). Musiikkia kuuntelen ja peukut pidän pystyssä. - sideburns forever - |
Spiridon 09.11.2003 16:55:56 | |
---|
Eikös noilla jännetupentulehduksilla oo tapana aina tulla uudestaan kun kerran on tullu? Kyllähän se näin taitaa usein olla. Älä silti mene rasittamaan sitä kättä heti kun se tuntuu olevan jonkun verran kunnossa. Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |
Dreameater 09.11.2003 17:13:47 | |
---|
Miltä jännetupentulehdus tuntuu? (Mikä ihme muuten on jännetuppi..?) Ajattelin vaan kun oikean käden ranteessa on ollut välillä kipuja rannetta käännellessä koukkun ja sivuttain. Jos on jännetupentulehdus, niin sattuuko siihen koko ajan vai voiko kipua olla vain tietyissä asennoissa? Voiko välillä olla jaksoja jolloin käsi ei ole kipeä vai onko se joko/tai? Mistä sen voi saada (vois hommata pari jekuksi)? |
R.Cooley 09.11.2003 18:57:49 | |
---|
Miltä jännetupentulehdus tuntuu? (Mikä ihme muuten on jännetuppi..?) Ajattelin vaan kun oikean käden ranteessa on ollut välillä kipuja rannetta käännellessä koukkun ja sivuttain. Jos on jännetupentulehdus, niin sattuuko siihen koko ajan vai voiko kipua olla vain tietyissä asennoissa? Voiko välillä olla jaksoja jolloin käsi ei ole kipeä vai onko se joko/tai? Mistä sen voi saada (vois hommata pari jekuksi)? Mulla on iha samallalailla, joskus VASEN ranne on kipee. Etenkin sillon kun ottaa ns. leveitä sointuja eli sormet harottaa joka puolelle. Oikeassa kädessä ei taas koskaan oo mitään ongelmaa:) Minusta tulee isona melodinen tiluttaja |
Spiridon 09.11.2003 22:32:02 | |
---|
Ajattelin vaan kun oikean käden ranteessa on ollut välillä kipuja rannetta käännellessä koukkun ja sivuttain. Kuulostaisti gangliolta. ganglion carpi taitaa olla virallinen nimi tuollaiselle pallerolle ranteessa (ei kämmenpuolella). Jos käännät rannetta silleen, että peukku menee kättä kohti (jos venyy niin vaikka kiinni asti) niin näkyykös sulla tossa ranteessa semmosta pientä pattia? No enivei, mutta on tommoset gangliot molemmissa käsissä, sen verran estää etten esim. pysty punnertamaan normaalissa asennossa, eli kämmenet maassa. On pakko punnertaa nyrkein. Jos kääntelee rannetta niinkuin mainitsit, mulla ankaa käteen sattua. Molemmat kädet useaan otteeseen punktoitu (imetty nestettä ruiskulla pois, sattuu vitusti) ja toinen käsi leikattu. Mikään ei mun kohdalla oikeen auta, nestepussit eli gangliot kasvoivat takasin. Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |
LaXu 10.11.2003 00:39:39 | |
---|
Kuulostaisti gangliolta. ganglion carpi taitaa olla virallinen nimi tuollaiselle pallerolle ranteessa (ei kämmenpuolella). Jos käännät rannetta silleen, että peukku menee kättä kohti (jos venyy niin vaikka kiinni asti) niin näkyykös sulla tossa ranteessa semmosta pientä pattia? Mullakin lienee tuollainen vasemmassa ranteessa, vaikkei patti mitenkään selkeästi näykään. Punnertaminen ei oikein hyvältä tunnu missään asennossa eikä muutenkaan minkään painavan työntäminen. En ole tuolle kuitenkaan tehnyt mitään, yrittänyt vaan tarkkailla soittoasentoa, venytellyt ennen soittamista ja jos ranne kipeytyy, pitänyt taukoa soittamisesta ja antanut vain ranteen olla rauhassa suorana. Tunnetaan kai nimellä ganglion cyst myös. |
Super-Jari 10.11.2003 06:59:37 | |
---|
Tuon ranteen suhteen kannattaa tehdä niin että aina ennen pitempää soittorupeamaa lämmittelee kauan, pikkuhiljaa riffittelee ja rimputtelee. Varmaan tunnin kun on soitellut niin alkaa ranteet lämmetä ja soitto kulkee paremmin eikä satu niin saatanasti. Mulla itellä on molemmat ranteet rikki ja jos ilman lämmittelyä soitan niin en pysty omia biisejä soittamaan. Lämmittely! Tätä taustaa vasten ymmärrän esimerkiksi vasaran funktion ja tiedän mikä vasara on. (Vasara on yksi Heideggerin lempiesimerkeistä.) Vasara sinänsä on täysin käsittämätön esine.
http://www.netn.fi/294/netn_294_kupi.html |
Dreameater 10.11.2003 17:14:35 | |
---|
---Jos käännät rannetta silleen, että peukku menee kättä kohti (jos venyy niin vaikka kiinni asti) niin näkyykös sulla tossa ranteessa semmosta pientä pattia? Voi kivespussi! Näkyyhän siinä! Oonhan mä joskus tuon huomannut ja katsellut että se on oikeassa ranteessa isompi kuin vasemmassa. Vasurissa sitä ei näköjään ole enää ollenkaan... Minä kun luulin että se on joku ihan normaali asia. Ei tuo kuitenkaan punnertaessa tunnu, eikä vissiin kitaraa soittaessakaan. Kunahan ei menisi pahemmaksi. Ikävä juttu tuommonen. Kysyin muuten kutsuntatarkastuksessa läärkäiltä tuosta kivusta, mutta se sanoi ettei se ole mitään vakavaa eikä edes vilkaissut. Pitää varmaan käydä näyttämässä... Kiitos infosta kaikille! |
Spiridon 10.11.2003 17:42:22 | |
---|
Tunnetaan kai nimellä ganglion cyst myös. Tämä ymmärtääkseni rannepuolella (siis kämmenpuolella). Etkö pysty ranteet suorina (nyrkeinkään) punnertamaan? Sattuuhan se aluksi rystysiin, mutta ne kovettuu niinkuin soitossa sormenpäät. Väsyneenä noin ei muuten sitten kannata punnertaa. Kerran toinen käsi lipes ja tulin leuka edellä maahan, hyvä etten kieleen purassu.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |