Aihe: Mitä skaalaa sooloissa?
1 2
apenaattori
31.01.2005 20:45:14
Mitä skaalaa käytätte sooloissanne? Millä lähtee hyviä hevisooloja? Itte käytän blues-skaalaa, ei lähe mitään hevisooloja ;)
Ostinaatio
31.01.2005 20:46:23
Tulee käytettyä enempää kuin yhtä.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
tommiot
31.01.2005 20:49:00
Mitä skaalaa käytätte sooloissanne? Millä lähtee hyviä hevisooloja? Itte käytän blues-skaalaa, ei lähe mitään hevisooloja ;)

No kyllähän lähtee, tai riippuu miten hevii. Ainakin suurin osa kasarihevistä on tota blues-skaalaa E:stä (tai Em pentatonista) siitä 12. nauhan asemasta. Ei kyllä kannata juuttua siihen.
Pastilli?
Jucciz
01.02.2005 00:06:03
Trolli?
kalamies#11 >-)))>
« bändi · kalusto · räpellystä »
laite
01.02.2005 00:44:20
Trolli?

...siittä tiedä, mutta tämä kysymys kyllä kaipaisi faq:n, jos sellaisen joku viitsisi väsätä. On meinaan jokusen kerran udeltu asia.
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla." - Jouni Mömmö, 1991. Kuunnelkaa wigwamia ja terveitä käsiä päivittäin.
Nuages
01.02.2005 01:21:35
...siittä tiedä, mutta tämä kysymys kyllä kaipaisi faq:n, jos sellaisen joku viitsisi väsätä. On meinaan jokusen kerran udeltu asia.

Niin. Skaaloistahan on kyllä olemassa jo FAQ, mutta ei niiden käytöstä.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
MrFunk
01.02.2005 08:36:53

Näin on... tehkää ihmeessä. Jokaisen, (tai ainakin yleisimpien, kun niitä nyt on jonkin verran) skaalan käyttötarkoitukset...

Itse nyt tuota molliskaalaa käytän. Ja joskus tuota harmonista mollia reenailen. Pentatoniset väliin tuovat kuitenkin hyvää rokkifiilistä, jopa kovassa metallissa.
"Ensin vedetään tää riffi hitaasti ja sitten sama grindillä"
WildChild89
01.02.2005 08:38:23
Käytän tota Em pentatonista ja Em blues skaalaa. Ihmeessä tästä aiheesta FAQ.
I was the one who survived lake Bodom.
Cuisma
01.02.2005 09:14:43
Holetone!
...ja hän vannoo käsi sydämellä, naisen sydän kämmenellä...
Jormaz
01.02.2005 10:56:53
Mä käytän enimmäkseen korvakuuloa kun on tuo teoriapuoli ihan pimennossa. Ei kuulosta välttämättä hyvältä mutta ainakin persoonalliselta. Ei mun mielestä kaikesta tartte/voi faqia vääntää. Jotkut asiat pitää oivaltaa itse tai jos ei oivalla niin ainahan sitä voi pyytää että tuodaan eteen hopeisella tarjottimella, kukin tavallaan. Ja ainahan starojen likit voi kopioida sellaisinaan. Väsynyttä tilitystä..
Dragonheros - Autumn in the Temporary Labyrinth
Pande
01.02.2005 11:30:09

Käytetty skaala riippuu luonnollisesti ympäröivistä äänistä. Jos muu bändi soittaa E-mollissa, niin soittaessasi siihen F-mollissa tulos voi olla hieman kaoottinen.

Yleisesti selvität mitä skaaloja kannattaa käyttää selvittämällä taustan soinnut (tai sävellajin, jos se ei vaihdu). Esim.
Tausta alkaa eeppisesti keyboardistin soittamasta Emadd9-soinnusta (sointu siis koostuu seuraavista sävelistä: E, G, B, F#, eli siinä on perussävel, pieni terssi, puhdas kvintti ja suuri sekuntti (tai nooni, miten sitä nyt tahtoo kutsua).). Niinpä siihen sopii _ainakin_ skaala joka sisältää em. sävelet. Esimerkkinä sellaisesta skaalasta ovat vaikkapa luonnollinen E-molli, unkarilainen E-molli, melodinen E-molli, harmoninen E-molli, E-blues, E-mollipentatoninen jne. Skaalan perussävel ei tarvitse olla E, vaan voit käyttää esim. G-duuria, ja moodeja: F#-lokrista, A-doorista jne.

Voi myös unohtaa skaalat ja käyttää korviaan (vaikka käytännössä siinä tietysti tulee käyttäneeksi skaaloja). Jos soitat em. soinnun päälle vaikkapa sävelen F niin tulos on riitasointuinen, mutta johonkin väliin sekin voi sopia.
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Lord of the strings
01.02.2005 11:58:47
No tietenkin mollipentatoninen kun en muuta osaa.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
Johxa
01.02.2005 18:31:34
luonnollinen molliskaala, pentatooninen molliskaala, vastakkainen duuriskaala ja bluessi (+muutama ääni lisää)

Minä oon vähän liikaa takertunu noihin skaaloihin, pitäis varmaan pystyä soittamaan enemmän tunteen pohjalta ku noilta skaaloilta.
Kuka sanoi, että hevissä täytyy olla mustat vatteet ja paha ilme?
PoLFus
01.02.2005 18:32:42

Itte käytän blues-skaalaa, ei lähe mitään hevisooloja ;)

Et vain osaa!
"Hippi mieheksi." - Mirrinsane
SomethingWild
01.02.2005 19:19:57 (muokattu 01.02.2005 19:20:30)
Meikä käyttä tota pentatonista e-mollia tai deetä ja TIETENKIN KROMAATTISTA
JAU JAU JAU JAU!!!!!!!!! Bodom after fucking midnight!!
saha
02.02.2005 19:30:33
Mollipentatoninen on liimautunut tajuntaan, mutta mahdollisimman kromaattisesti yritän räveltää.
tatsi=volyymi
nopeus=tunne

kalamies#2 >-)))>
ammunta
BeeKoo
02.02.2005 19:38:16
Mitäs vetäisitte seuraavaan sointukulkuun?

D | F/C | C | G | D | F/C | C | Bb C |

Tunnistaako muuten joku biisin.....;)
Nuages
02.02.2005 20:13:52 (muokattu 02.02.2005 20:14:19)

Onko RHCP:tä?
Kävisiköhän tällainen:

D-jooninen|F-lyydinen|C-jooninen|G-miksolyydinen
|D-jooninen|F-lyydinen|C-jooninen|Bb-lyydinen|C-jooninen
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
saha
02.02.2005 21:34:55

Kaipa minä tuohon C-duuriasteikon(Am-pentatoninen) pistäisin, jos yhtä skaalaa pitäisi käyttää.

Minulle ei muuten ole vielä tänä päivänäkään selvää, onko tuo Bb H vai A#.
Nopeus=Tunne
kalamies#2 >-)))>
Nuages
02.02.2005 21:49:30
Kaipa minä tuohon C-duuriasteikon(Am-pentatoninen) pistäisin, jos yhtä skaalaa pitäisi käyttää.

Minulle ei muuten ole vielä tänä päivänäkään selvää, onko tuo Bb H vai A#.

A# tai alennettu H
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)