Aihe: Marty Friedmanin tekniikka
1 2 3 4
Dick Parker
03.11.2003 13:36:34
Ootteko ikinä miettineet, miten omituinen tekniikka Friedmanilla on? Katoin just jonkun Exotic Metal Guitar-videon, jossa se opettaa tosi hyviä juttuja. Mutta sen tekniikka on kyllä tosi omituinen. On nimittäin aika ihmeellistä, miten se on pystyny soittaa semmosia sooloja, mitä se vetää esim. Cacophonyssa ja Megadethissa.
Eemil
03.11.2003 13:57:45
Mikä siinä on erikoista? Kun en oo tullu tutkineeks...
Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200. Tukekaa köyhää muusikkoa.
Keppi
03.11.2003 14:51:29 (muokattu 03.11.2003 14:53:21)
Marty sanoi jossain haastattelussa, ett hän ei juurikaan käytä pikkurilliä. Ainoastaan sillon, kun sen käyttö on aivan välttämätöntä. Johtuiskohan se tekninen ihmetys tuosta? Tuo tekijä ainakin mulla pistää silmään.
Lopputuloshan kuulostaa kuitenkin tosi hyvältä?!
"Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm
jogo3000
03.11.2003 15:04:07

Ei voi kyllä tekniikkaa moittia millään tavalla. Sehän ei todellaakaan ole mitenkään perinteinen tai kaavan mukainen.
Talvella minulla on sään puolesta kaikki edellytykset olla iloinen.
Fadead
03.11.2003 15:30:04
Marty sanoi jossain haastattelussa, ett hän ei juurikaan käytä pikkurilliä. Ainoastaan sillon, kun sen käyttö on aivan välttämätöntä. Johtuiskohan se tekninen ihmetys tuosta? Tuo tekijä ainakin mulla pistää silmään.

Ei taida tornadon sooloa vetää ilman pikkurilliä. Ainakin veikkaisin : )
"No ei HELEvetti mitkä soundit" !!!
midprice
03.11.2003 15:36:20

Jollain telkkarista tulleella megadethin keikkavideolla katselin, että ompa kumma pikkausasento herra Friedmanilla. Ranne jotenkin oudossa kulmassa, mutta helpon näköisesti silti veti.
Eemil
03.11.2003 16:54:33

Mäkin soitan noin, sen täytyy olla siis hyvä tekniikka! :)
Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200. Tukekaa köyhää muusikkoa.
Jaz
03.11.2003 23:11:52

Jollain telkkarista tulleella megadethin keikkavideolla katselin, että ompa kumma pikkausasento herra Friedmanilla. Ranne jotenkin oudossa kulmassa, mutta helpon näköisesti silti veti.

Veit jalat suustani. Oikean käden asento on jokseenkin omituinen, mut helpon näköisesti ja tyylikkäästi herra soolot vetää.
TomiKettunen
04.11.2003 09:08:30

En sanos Friedmanin tekniikkaa kovin hyväks vaikka se soittaakin hyvin. Sillon ku se liitty Megadethiin niin sen käsi meinas mennä paskaks sen asennon takia... sen jälkeen se on yrittäny korjata sitä mut onhan se vieläkin vähän jännässä asennossa. En kyllä ottas mallia sen äijän soittotekniikasta vaan mieluummin vaikka petruccin.
- Keep Rocking! -
Gypsy
04.11.2003 09:16:55 (muokattu 04.11.2003 09:20:06)
Sillon ku se liitty Megadethiin niin sen käsi meinas mennä paskaks sen asennon takia...

Et vaan tarkota sitä, kun se rust in peacen veti narulle niin, että välillä soitti ja sitten käsi taas jääpussiin. No, sillon se kumminkin muistaakseni johtu siitä, että se ei lämmitelly sormiaan tarpeeks ennen kun rupes soittaan. Kävi sillon jollain lääkäreilläkin kädestään. Tais olla lähellä, että soittohommat loppuu ja pelkäs jossain välissä sormien amputoimista ja sano tietävänsä kitaristeja, joilta on amputoitu sormet kun ei oo lämmitelly ja soittanu ne skeidaks. Sen jälkeen se onkin kitaralehdissä ylistäny kuinka kannattaa lämmitellä sormet ennen kun rupee soittaan.

Ja tää vaiva oli siis vasemmassa kädessä eikä tossa plekukädessä.

Enkä ole friedman-fani EDIT: Enkä mikään muukaan fani
Dick Parker
04.11.2003 10:45:18
Tarkotin just tota oikean käden asentoa, joka on vähintäänkin omituinen. Marty taitaa pitää plektrasta kiinni väärällä tavalla ja peukalo liikkuu jotenkin omituisesti ja sit pikkauskäden kulma on myös tosi omituinen. Mutta jos homma toimii, niin mikäpä siinä ja Friedmanillahan se toimii.
Keppi
04.11.2003 14:52:20
En sanos Friedmanin tekniikkaa kovin hyväks vaikka se soittaakin hyvin. Sillon ku se liitty Megadethiin niin sen käsi meinas mennä paskaks sen asennon takia... sen jälkeen se on yrittäny korjata sitä mut onhan se vieläkin vähän jännässä asennossa. En kyllä ottas mallia sen äijän soittotekniikasta vaan mieluummin vaikka petruccin.

En tiedä käden asennoista, mutta pertucci vois taas ottaa tyylillisesti oppia Marty Friedmainista. Marty on poikkeuksellisen lahjakas nimenomaan melodisella "rintamalla"...ei varmastikkaan teknisellä. Mieluummin kuitenkin kuuntelen Martyä, kun näitä tiettyjä tusinatiluttelijoita.

Minun mielestä ei ole olemassa oikeaa kädenasentoa. Joku asento saattaa vaan toimia tietyssä tekniikassa paremmin, kun toinen. Onhan esim. Van Halenikin oikean käden tekniikka aika merkillisen näköinen.

Eiköhän se lopputulos ratkaise. Mun mielestä ainakin on hienoa, kun on ihmisiä, jotka poikkeaa joukosta erikoisella tyylillä/tekniikalla. Ei mitään vi**n standarteija!;)
"Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm
Jormaz
05.11.2003 00:43:18
Vaikka Friedman olikin se Cacophonyn "huonompi kitaristi", niin kyllä äijällä tekniikasta löytyy. Plekukäden asento on kieltämättä vähintäänkin omituinen, mikä on luonnollisesti osa Friedman-soundia. Sillä tekniikalla ja matalaprofiilisilla talloilla (tunamaticit vai mitkälie ja Kahler Pro:t) lienee helpompaa soittaa läheltä tallaa, tosin jostain luin että pinch harmonicit ei onnistu siitä asennosta.

Friedmanin melodian taju on kyllä aika omaa luokkaansa, äijähän väittää ettei osaa mitään asteikoita vaan vetää ihan tuntuman mukaan.

Friedmanin soolo A Tout Le Mondessa saa aina kassit kananlihalle.
Back to the 80's
TomiKettunen
05.11.2003 10:11:03

Friedman on kyllä yks mun lempikitarista. Ja toi Youthanasia on kyllä yks paras levy kitarasoolojen puolesta. Jep. Niin tarkotin huonolla tekniikalla sitä, että käsi meinaa mennä paskaks! Ei se voi olla hyvä tekniikka jos sillä satuttaa ittensä :)
- Keep Rocking! -
stratocaster
05.11.2003 18:15:57
Täsä se nyt nähää... ei sitä kitaraopettajaa näköjään aina kannata kuunnella... Vai mitä sanotte siihen että pikkurillillä pitäs aina soittaa pikkurillin päällä... nii ja kaikilla muillaki sormilla... Mutta kattelinpas tossa petruccin viedota, ja sillähän meni sormet justihin ko mulla... voi voi...
To do is to be, To be is to do... Do be do be do.
Gypsy
05.11.2003 18:25:04
Niin tarkotin huonolla tekniikalla sitä, että käsi meinaa mennä paskaks! Ei se voi olla hyvä tekniikka jos sillä satuttaa ittensä :)

Eihän se hyvä juttu ole jos käsi meinaa mennä paskaks. Mutta ei sen plekukäsi oo ollu menemässä paskaks vaikka ihmeelliseltä näyttääkin. Ei ton plekukäden ihme asentoo voi huonoks sanoo sen perusteella jos vasenta kättä on tullu lämmiteltyä liian vähän ja vasen käsi meinas mennä paskaks
TomiKettunen
06.11.2003 12:15:05

Mutta ei sen plekukäsi oo ollu menemässä paskaks vaikka

Aih.. sit mulle on eksyny väärää tietoa. Sori :) Se on kyllä ihmeasennossa ja mua sattus käteen soittaa tuolla tavalla. Ootteko kuullu Martyn uutta soololevyä?? Ite en oo päässy kuulemaan vielä..
- Keep Rocking! -
pasakoski
07.11.2003 13:14:39
En sanos Friedmanin tekniikkaa kovin hyväks vaikka se soittaakin hyvin. Sillon ku se liitty Megadethiin niin sen käsi meinas mennä paskaks sen asennon takia... sen jälkeen se on yrittäny korjata sitä mut onhan se vieläkin vähän jännässä asennossa.

No hoh hoijaa. Mitä tekemistä käden paskaks menolla on soittotekniikan kanssa. Mulla on viisiiin sitte helevetin hyvä tekniikka ku oon soittanu jo 13 vuotta ilman käsivammoja!! Ikävä kyllä Friedmanin soolot ei taitu - vika lienee liian hyvässä tekniikassa.

En kyllä ottas mallia sen äijän soittotekniikasta vaan mieluummin vaikka petruccin.

Petrucci muistaakseni aloittaa opetusvideonsa käsien venyttelyllä ettei kädet menis paskaks. Hyvä tekniikka hänellä on mutta images & wordsin jälkeen jutut on alkanu kuulostaan ihan paskalta. Nykyään ihan järjetöntä pilipalitilutusta...

Sitä paitsi on aika yleinen ongelma monella muillakin muusikolla että kädet ei kestä - verrattavissa urheiluun. Käsittääkseni hyvä tekniikkakaan ei takaa urheiluvammattomuutta.
Keppi
07.11.2003 14:38:21
Anteeksi vaan, mutta mua on aina hieman huvittanut tuo urheilun ja soittamisen sekoittaminen toisiinsa. Kaikki nää treeniohjelmat ja sormien venyttelyt ennen soittosuoritusta... jos niitä nyt joku haluaa harrastaa, ni sehän on oma asia, mutt eiks noi nyt oo vähän naurettavia?!:D Aika ryppyotsaisesti pitää soittamiseen suhtautua, jos nyt jotain tollaista tekee ihan tosissaan.
Herra Rapu
07.11.2003 16:09:49

Anteeksi vaan, mutta mua on aina hieman huvittanut tuo urheilun ja soittamisen sekoittaminen toisiinsa. Kaikki nää treeniohjelmat ja sormien venyttelyt ennen soittosuoritusta... jos niitä nyt joku haluaa harrastaa, ni sehän on oma asia, mutt eiks noi nyt oo vähän naurettavia?!:D Aika ryppyotsaisesti pitää soittamiseen suhtautua, jos nyt jotain tollaista tekee ihan tosissaan.

Lämmittely ja venyttely on tärkeää, jos soittaa fyysisesti haastavaa musiikkia. Eipä siinä sen ihmeempiä ole. Itellä on joskus ollut jännetupin tulehdus lähellä, eikä sitä uudestaan halua kokea.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)