Darken 18.02.2005 08:50:25 | |
---|
Sellaista probleemaa on, että aina kun säröillä soittelen ja sitten tulee nopeita otteiden vaihtoja (esim. vitossoinnuilla), niin noilla punotuilla kielillä kuuluu sellaista ärsyttävää vinkumista. (siis kun sormet "liukuu" kielien päällä) Oon nyt soitellut vuoden eli pääseekö tuosta sitten eroon kun kokemusta tulee lisää? (Ilmeisesti myös jos olisi vahvarista volat kaakossa, niin noitten hälyäänien kuuluminen vähenisi?) |
Tmp 18.02.2005 08:59:18 | |
---|
Sellaista probleemaa on, että aina kun säröillä soittelen ja sitten tulee nopeita otteiden vaihtoja (esim. vitossoinnuilla), niin noilla punotuilla kielillä kuuluu sellaista ärsyttävää vinkumista. (siis kun sormet "liukuu" kielien päällä) Oon nyt soitellut vuoden eli pääseekö tuosta sitten eroon kun kokemusta tulee lisää? (Ilmeisesti myös jos olisi vahvarista volat kaakossa, niin noitten hälyäänien kuuluminen vähenisi?) No ei vahvistimen vola tohon vaikuta. Väännä kompuraa tai gainia pienemmälle. Muuta en osaa sanoa. Joku muu joka on tottunut soittamaan hi-gain säröllä saa sitten neuvoa enemmän. Ja sitten perustelut. Jos on gainia paljon niin vahvistin on "herkempi" ja vahvistaa myös muuten kuulumattomia ääniä, kuten esim sitä rahinaa kun vetää sormilla punottuja kieliä. Kompura toimii samalla tavalla, mutta ei tietysti särötä vahvistinta. Itse en paini kyseisen ongelman parissa koska en käytä paljon säröä, mutta voisko tuon sitten ratkaista jollain EQ säädöllä tms? "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Torniojaws 18.02.2005 10:34:50 (muokattu 18.02.2005 10:35:07) | |
---|
Ei särön määrä tuohon vaikuta, aivan puhtaallakin kuuluu yhtä paljon tuota liu'uttelua, jos ei vaihda skarpisti. Eli se on yksinomaan soittotekniikasta johtuva ja korjattava ongelma. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
Jucciz 18.02.2005 10:43:17 | |
---|
Minusta tuo ei ole ongelma, vaan osa sitä paljon puhuttua "rehellisyyttä". Jonkun bändin levyltä oli kitararaitojen editointivaiheessa leikattu joka ainoa ylimääräinen inahdus, vingahdus ja juuri sointuotteiden vaihdosta syntyvät äänet pois: tuloksena oli kitaroiden osalta harmillisen steriilin ja konemaisen kuuloista tavaraa. Jos otteiden vaihdosta tuleva ääni on oikeasti häiritsevän kova, suosittelen tekemään soundille jotain. Esim. säröä pois... :) |
Darken 18.02.2005 11:18:31 | |
---|
Jep, tietysti tuon särön vähentäminen varmasti pienentää ongelmaa. Olen kuitenkin havainnut, että pahimmillaan tuo esiintyy, kun on nopeita dempattuja vaihtoja, kuten esim. tässä Enter Sandmanin "pääriffin" loppukohdassa: -2--7-----0-------5--|-------4-----4--5--4--2--| -0-----6-------0--3--|----0--2--0--2--3--2--0--| Varsinkin kun nauhoittelee hiukka soittoa suoraan äänikortin kautta tietokoneelle, niin kielten vinkuna pistää korviin oikein huollella. Noh, ilmeisesti treeniä vaan lisää... |
Torniojaws 18.02.2005 12:01:12 | |
---|
Niin ja luonnollisesti jos on aivan tuliterät kielet, niin ne vikisee huomattavasti enemmän kuin sisäänajetut. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
Sir Härö 18.02.2005 12:16:53 | |
---|
Sellaista probleemaa on, että aina kun säröillä soittelen ja sitten tulee nopeita otteiden vaihtoja (esim. vitossoinnuilla), niin noilla punotuilla kielillä kuuluu sellaista ärsyttävää vinkumista. (siis kun sormet "liukuu" kielien päällä) Oon nyt soitellut vuoden eli pääseekö tuosta sitten eroon kun kokemusta tulee lisää? (Ilmeisesti myös jos olisi vahvarista volat kaakossa, niin noitten hälyäänien kuuluminen vähenisi?) Siis sä tarkotat "liukumista"? Sehän on hieno värisäväys tylsään komppiin! Varsinkin jos sen saa kuulostamaan cleaneillakin terävältä! Kuuntele esimerkiksi Iron Maiden - Don't look to the eyes of the stranger. Siinä liukuäänet saavat heavyn kuullostamaan entistä paremmalta! Copyright huomautus:
Härö irtisanoutuu kännissä kirjoitettujen kirjoitusten sisällöstä!
Pastilli? |
Volle 18.02.2005 12:28:12 | |
---|
Niin ja luonnollisesti jos on aivan tuliterät kielet, niin ne vikisee huomattavasti enemmän kuin sisäänajetut. Eli kunnon vuoden vanhat tumppukielet peliin. Toki sellaisia "sileitäkin" punottuja kieliä on olemassa. Hälyäänet pitäisi olla kurissa, mutta en sitten tiedä muuten sopivuudesta high gain soittoon. Akustisella slidekitaralla olen tuollaisia kokeillut joskus. Nam. |
Explorer 18.02.2005 12:34:28 | |
---|
Olen kuitenkin havainnut, että pahimmillaan tuo esiintyy, kun on nopeita dempattuja vaihtoja, kuten esim. tässä Enter Sandmanin "pääriffin" loppukohdassa: -2--7-----0-------5--|-------4-----4--5--4--2--| -0-----6-------0--3--|----0--2--0--2--3--2--0--| Jaha. Tuossahan nyt ei ole mitään syytä liu'uttaa sormia otelaudalla, kun riffiä soittaessa dempataan kieliä. Itse soitan tuon kohdan niin että nostan sormet irti otelaudasta sointuvaihtojen välillä, jolloin vinkumista ei tule yhtään. Kokeile. This fractal illusion burning away all structure toward the obscene. |
Darken 18.02.2005 12:41:41 | |
---|
Jaha. Tuossahan nyt ei ole mitään syytä liu'uttaa sormia otelaudalla, kun riffiä soittaessa dempataan kieliä. Itse soitan tuon kohdan niin että nostan sormet irti otelaudasta sointuvaihtojen välillä, jolloin vinkumista ei tule yhtään. Kokeile. Olen kyllä noinkin koittanut, mutta tuntuu ettei oikein nopeus riitä ja jos sattuu riittämään, niin tuostakin tulee sitten hirveät hälyäänet kun kielet vapautuu/painuu otelautaan... Mutta eiköhän se nyt sitten selvä homma ole, että kitara syliin ja treenaamaan, niin sillä tuosta ongelmasta pääsee eroon... |
32788 18.02.2005 16:15:55 | |
---|
Mulla ainakin auttaa tohon se, että laittaa kitaran volapotikan melkeen kiinni... En tiedä vaikuttaako noi aktiivimikit jotain... Tohon mä kyllä sitä bensaa laitoin... |
Krice 18.02.2005 16:26:11 | |
---|
Joskus olen ihmetellyt sellaista, että kun soittaa levyltä jotain ja kuulee otteen vaihtumisesta kuuluvan sihauksen, mutta omasta soitosta se ei irtoa. Sitten tulee mietittyä, että soittaako ne jostain toisesta kohdasta mutta tietty samalta korkeudelta, joka aiheuttaa sen äänen. |
Sunrise 18.02.2005 16:39:02 | |
---|
Kuuntele vaikka Metallican Jump In The Fire n. 2 minuutin kohdalla. Inisee ihan selkeesti... |
Spez 26.02.2005 03:38:29 (muokattu 26.02.2005 03:40:56) | |
---|
Kuuntele vaikka Metallican Jump In The Fire n. 2 minuutin kohdalla. Inisee ihan selkeesti... Tuohan kuuluu soittoon siinä missä soitetut äänetkin :) Mutta jos nuo häiritsee, niin pakkoko se ote on liuttaa asemasta toiseen, löysää aina otetta sen verran, että kielet ei enää koske nauhoihin, mutta ei kuitenkaan niin että ne pääsisivät soimaan vapaana. "A lot of people use the tremolo bar when their brain or their heart quits thinking about the music." - Jake E. Lee. Jason Becker määrää. |
cutfun 26.02.2005 14:44:17 | |
---|
Niin ja luonnollisesti jos on aivan tuliterät kielet, niin ne vikisee huomattavasti enemmän kuin sisäänajetut.Elixir-kieliä käytettäessä tuota fret-noisea tulee vähemmän. Lue lisää http://www.elixirstrings.com/Miinuspuolena, että nuo ovat tavallisia kieliä kalliimpia, mutta kestävät onneksi paljon pidempään kuin halvat. |
...And Justice For All 26.02.2005 15:03:42 | |
---|
Kyllä noi hälyäänet kuuluu soittoon samanlailla kun basisti baariin!! © ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä. |