Aihe: Kitaran soittoon liittyvä yksikertainen juttu.. (ja käsiin..)
1 2
JPQ
11.03.2005 02:31:22

Eli kumman käden se joka ylhäällä kitarassa vai sen joka alhaalla
pitäisi olla voimakkaampi tai jos ei väliä niin tarkempi ?
PS. kätisyydestäni en vielä tiedä riippuu hommasta kummalla teen
homman jotenkin tuntuu että yläosan saisi luontevasti minulla
vasenkäsi joka voimakaampi tosin.:) Mutta komentteja..
Jormaz
11.03.2005 04:45:44
Ottaen huomioon että kitarointi on voimalaji niin ei oo muuta väliä kuin että molemmat kädet vispaa samaan tahtiin. Jos vain toinen käsi on tarkka niin se tarkottaa että se toinen ei ole.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
Titares
11.03.2005 08:40:42
No tottakai otelaudalla olevan käden on oltava vahvempi, jos aiot soittaa ensimmäisenkään soinnun. Toiseen riittää, kun plektra pysyy sormien välissä ja käsi liikkuu keveästi ja tarkasti rytmissä.
Pande
11.03.2005 08:43:33

Eli kumman käden se joka ylhäällä kitarassa vai sen joka alhaalla pitäisi olla voimakkaampi tai jos ei väliä niin tarkempi?

Voimasta on yleensä hyötyä jossain muualla kuin kitaransoitossa. Tietysti on hyvä jos sormissa on kestävyyttä ja voimaa, mutta eipä sitä soitannassa terästiikerisormivoimia pahemmin tarvita.

Tasapainopuolelta taas hommaa voi verrata vaikkapa penkkipunnerrukseen levytangolla - jos toinen käsi on heikompi kuin toinen niin tulos tulee olemaan enimmäkseen sen heikomman käden mukaan.

Sama pätee mielestäni myös tarkkuuteen.

kätisyydestäni en vielä tiedä riippuu hommasta kummalla teen homman jotenkin tuntuu että yläosan saisi luontevasti minulla vasenkäsi joka voimakaampi tosin.:) Mutta komentteja..

Esim. appiukkoni soittaa oikeakätisten tavalla vaikka on vasenkätinen ja hyvin toimii, joten jos se ei tunnu vaikeammalta kuin vasuritapa niin eiköhän se kannata opetella ennemmin valtaväestön tavalla, eli vasen käsi otelaudalla ja oikea näpäyttelee kieliä soimaan?
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
timppis
11.03.2005 08:58:04
Eiköhän se kitara kannata ottaa kouraan niin päin, kuin luontevimmalta tuntuu. Valtaosalla tämä on jostain syystä vasen käsi otelaudalla. Voihan siihen vaikuttaa sekin, että kun suurin osa kitaroista on noin päin, niin lapsena se ensimmäinen kitara mitä kokeillaan on myös noin päin.

Sormivoimat yms. tulee sitten soitellessa.
Titares
11.03.2005 09:04:33 (muokattu 11.03.2005 09:13:57)
Vasemmalla kädellä rämpytys on yleensä aika epävakaata, kuten vaikka hampaiden pesu yms. Rytmissä heti alkuun paremmin pysyvä käsi kannattaa ehkä laittaa siis rämpyttämään - paitsi jos nimenomaisesti haluat kehittää myös toista puolta itsessäsi. Jos ei ole kitaraa, niin kokeile vaikka vispilällä kumpi käsi on parempi.

Seuraavat vuodet voitkin sitten kuluttaa miettimällä mikä plektraote on paras tai vaikka nukutko parta peiton alla vaiko päällä - heh, no, ei se nyt kuitenkaan ihan yhtä merkityksetöntä ole: Katso mitä tekee kitaristi, jonka soitosta eniten pidät ja ota mallia!
Gulo
11.03.2005 10:35:24
Tämä nyt ei liity suoranaisesti asiaan, mutta ainakin melko lähellä aihetta ollaan.

Itellänihän on käynyt tosiaan näin, että isäpapalta peritty kitara roikkui olohuoneen seinällä kun olin skidi ja sillä olen soittoni aloittanut. Erikoista tapauksessa ei oikeastaan ole muuta kuin se, että kitara on oikeakätisille ja minä olen vasenkätinen. En kuitenkaan koe tämän kauheasti estävän soitteluani mihinkään suuntaan; voi olla, että aluksi oppiminen oli hankalampaa minulle kuin muille, mutta en sitten tiedä - enhän ole toisin päin opetellut. Lirutelkaa kummalta puolelta haluatte, kunhan on kivaa.
JPQ
11.03.2005 12:23:25

Vasenkätinen täälläkin ollaan paitsi ehkä koskettimissa oikeakätinen (esimerkiksi,tuntuu että oikea tökkii vähempi...). Ja kattoisin joo mutta kun materiaalia on niin vähän eli hänen vakiobändinsä materiaali ei huvita (eli ainakaan levyn ELEGY Forbidden fruit (limited edition) pohjalta) ja soololevyjäkin tuskaisa saada.:( ja nyt vihdoin nimi Patrick Rondat jos sanoo teille mitään. Mutta se juttu missä hänen soittoaan kuulin kun hän oli lainassa oli mainiota.:) (joten lahjoista homma ei jäänyt kiinni vaan ihan siitä ettei powermetal liene musaani :(...)
JPQ
11.03.2005 12:25:35

Ja piti sanomani voihan oikeasti olla molempi kätinen mutta
papereissa tms. ei ole kätisyyttä sanottu siis molempi kätisyyttä vaikka kirjoitus taidosta sen kattovat ihan väärä menetelmä minusta syömisestä pitäisi katsoa se on välttämättömin taito käsille.:)
Ostinaatio
11.03.2005 12:46:32
Itellänihän on käynyt tosiaan näin, että isäpapalta peritty kitara roikkui olohuoneen seinällä kun olin skidi ja sillä olen soittoni aloittanut. Erikoista tapauksessa ei oikeastaan ole muuta kuin se, että kitara on oikeakätisille ja minä olen vasenkätinen. En kuitenkaan koe tämän kauheasti estävän soitteluani mihinkään suuntaan; voi olla, että aluksi oppiminen oli hankalampaa minulle kuin muille, mutta en sitten tiedä - enhän ole toisin päin opetellut. Lirutelkaa kummalta puolelta haluatte, kunhan on kivaa.

Juu, minäkin oon vasenkätinen ja soitan oikeakätisesti kitaraa, ei tuo ole mitenkään epätavallista. Steve Morsehan esimerkiksi on tälläinen tapaus myös.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Titares
11.03.2005 15:12:42
Minä olen oikeakätinen, mutta silti pelaan lätkää mukamas väärältä puolelta. Tosin olen itse sitä mieltä, että asia on päinvastoin ja useimmat muut pelaavat oikeakätiseksi väärältä puolelta. Oikealle sirklaaminen on kuitenkin helppoa ja vasemmalle vaikeaa, kuten fillarilla slandaaminenkin.
Jormaz
11.03.2005 17:22:27
Minä olen oikeakätinen, mutta silti pelaan lätkää mukamas väärältä puolelta. Tosin olen itse sitä mieltä, että asia on päinvastoin ja useimmat muut pelaavat oikeakätiseksi väärältä puolelta.

Samoin. En tajua miten kukaan voi pelata vasemmalta.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
Titares
12.03.2005 07:48:39
Joo, tosi outoa.
jwalk
12.03.2005 08:00:40
Kyllä se pitäis vaistolla selvitä.Itse olen oikeakätinen,mutta pystyn tekemään vasemmalla kaikki muut samat asiat,paitsi kirjoittaminen ja perseen pyyhkiminen(tuli ilmi tilkassa aikoinaan)on hankalaa.
Lätkääkin pelasin rightilla.
32788
12.03.2005 11:41:11
Minä olen oikeakätinen, mutta silti pelaan lätkää mukamas väärältä puolelta. Tosin olen itse sitä mieltä, että asia on päinvastoin ja useimmat muut pelaavat oikeakätiseksi väärältä puolelta. Oikealle sirklaaminen on kuitenkin helppoa ja vasemmalle vaikeaa, kuten fillarilla slandaaminenkin.

Sama juttu. Eikös se ole loogisempaakin, että oikeakätiset pelaavat oikealla.
.../---/...//
maelstrom
12.03.2005 12:35:41
Nyt kun puheeksi tuli, niin vasenkätisten elämä on kyllä ikävän rajoittunutta... Olen siis vasenkätinen ja kun pikkupoikana soitin ilmakitaraa, oli otelauta oikealla. Sitten kun minulle lyötiin oikea lankku käteen ja alettiin opettaa niin ainoa vaihtoehto oli pistää bassonkaula kauniiseen vasempaan käteen ja sillä tiellä ollaan, eli soitan yhä "oikein" päin.

Sen olen huomannut, että kätisyydellä on väliä soittaessa. Kun oikeakätistä kaveriani opastin ekoja kertoja soitossa, huomasin, että hänelle tuotti vaikeuksia oppia oikeita otteita ja väännellä kättään otelaudalla, kun taas plektrakäden hallinnan hän oppi paljon nopeammin ja on nyt paahtanut sillä osa-alueella komeasti ohi. Minulla se plektra ei vain osu, vaikka kuinka tähtää.
On ässäarpa syntyä Suomeen. IMIK #12
Ersm
12.03.2005 17:19:56
Ei kitaraa voimalla soiteta. Voima tulee lihasten jännityksestä, ja jos sitä on liikaa, niin se hidastaa soittoa ("lukitsee" liikaa kättä) ja pitkän ajan kuluessa aiheuttaa noita muusikon rannevaivoja.
nahkalipsi
12.03.2005 17:51:33 (muokattu 12.03.2005 17:52:04)
opettele soittaa suoraan "oikeinpäin", eli lapa vasemmalla.
Se on kuitenki vaa tottumiskysymys ja jatkossa on helpompaa ku suurin osa kitaroistakin on näitä oikekätisten malleja

Itse olen vasenkätinen mutta soitan kitaraa ja ammun pyssyllä kuten oikeakätiset. Saksien käyttö, perseen pyyhkiminen ja kirjottamine tapahtuu vasurilla.

edit: Lätkää pelaan lapa oikealla
roses are red, violets are blue, all my base are belong to you
carlos
12.03.2005 19:52:11
No tottakai otelaudalla olevan käden on oltava vahvempi, jos aiot soittaa ensimmäisenkään soinnun. Toiseen riittää, kun plektra pysyy sormien välissä ja käsi liikkuu keveästi ja tarkasti rytmissä.

Eipä sen otelautakäden todellakaan vahvempi tarvitse olla! Itellä on oikea käsi vahvempi, mutta en silti ruvennut soittamaan leftinä.
I can't hide but I can run for miles
JCM
12.03.2005 20:33:59

No tuo nyt on täyttä puppua, mä käytän plekukädelläni paljon enemmän voimaa kuin otelautakädellä keskimäärin. Soittotyylejä on erilaisia, muistakaa aina se.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)