hanipai 03.03.2005 13:46:20 | |
---|
Mites te olette opetelleet otelaudan ulkoa tai no suurinpiirtein ainakin? Oletteko käyttäneet jotain "oktaavioppia" vai miten? Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! |
superfly 03.03.2005 13:57:03 | |
---|
Juurikin oktaaveilla nuo löytyy helpoiten mun mielestä. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Jucciz 03.03.2005 14:01:05 (muokattu 03.03.2005 14:01:23) | |
---|
Opettele tiettyyn asemaan perustuvien skaalasormitusten lisäksi soittamaan jokaista kieltä yksinään, pituussuunnassa. Koita samalla pitää mielessä, mikä sävel kulloinkin soi. Kun osaat yhden kielen riittävän hyvin, ota sitten toinen, kolmas jne. Kyllä kasvaa kaulantuntemus ja samalla poistuu pelko korkeammilta nauhoilta soittamisesta. |
Congi 03.03.2005 14:02:57 | |
---|
Jaen otelautaa kolmeen alueseen ja opettelen alue kerrallaan ulkoon. Alue I Nauhat 1,2,3,4 Alue II Nauhat 5,6,7,8 Alue III Nauhat 9,10,11,12 Ensimmäinen alue on melko itsestään selvyys jos on vähänkin kitaraa virittänyt ja tuntee aakkosjärjestyksen A->G. Alue kakkonen vie hiukan enemmän aikaa, mutta ei sekään mikään mahdoton ole. Se "viimeinen" alue on helppoa kun tuntee 12 nauhan sävelet ja osaa laskea takaperin. Soittaminen nuoteista on yksi keino pitää otelautamuisti virkeänä. T.Congi |
Ostinaatio 03.03.2005 15:17:30 | |
---|
Opettele tiettyyn asemaan perustuvien skaalasormitusten lisäksi soittamaan jokaista kieltä yksinään, pituussuunnassa. Koita samalla pitää mielessä, mikä sävel kulloinkin soi. Kun osaat yhden kielen riittävän hyvin, ota sitten toinen, kolmas jne. Kyllä kasvaa kaulantuntemus ja samalla poistuu pelko korkeammilta nauhoilta soittamisesta. Tämä no minustakin paras keino. Opetellessa noita skaaloja koko kaulalta, ja sitten yksitellen kieliltä kannattaa sanoa ihan rohkeasti ääneen minä nuottia soittaa. Jää sitten paremmin päähän. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Lord of the strings 03.03.2005 15:20:41 | |
---|
Olen vain päntännyt. Tylsää, mutta tuotti tulosta. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
dfloreno 04.03.2005 10:25:21 | |
---|
Opettele tiettyyn asemaan perustuvien skaalasormitusten lisäksi soittamaan jokaista kieltä yksinään, pituussuunnassa. Koita samalla pitää mielessä, mikä sävel kulloinkin soi. Kun osaat yhden kielen riittävän hyvin, ota sitten toinen, kolmas jne. Kyllä kasvaa kaulantuntemus Ehdottomasti samaa mieltä. ja samalla poistuu pelko korkeammilta nauhoilta soittamisesta. No ei taida tän palstan lukijoilla olla moisia pelkoja, mennään helposti tonne 20.nauhalle... vrt. esim Blues-lick -threadi :-). I'll Play The Blues For You. |
Kapane 04.03.2005 10:47:42 | |
---|
Opettele skaaloja. Samalla kun reenaat niitä voit kokeilla laittaa mieleen myös sen, että onko kyseessä kvintti terssi jne... Helpottaa monessa asiassa. |
Jimi Henri 04.03.2005 11:26:16 (muokattu 04.03.2005 11:45:05) | |
---|
Prima vista nuoteista soitto. Se vasta onkin tylsää, mutta kehittävää. Toinen on jonkun sointukierron päälle soittaminen pelkästään sointujen sävelillä. Jos on reenannut ulkoa miljoona arpeggio-sormitusta, kannattaa miettiä mikä sävel on kyseessä ja missä suhteessa se on perussääveleen. Samalla alkaa hahmottaa esim. mitä säveliä kannattaisi käytää iskuille ja mitä käyttää sivusävelinä jne. Sointuja voi laajentaa kun ne kolme nuottia alkaa löytyä. Muutenkin soittajat, jotka seuraavat sointuja tarkkaan ja soittavat mielessään ennemmin eri sointujen arpeggiota kuin skaaloja, kuulostavat melodisemmalle. Talk Less Play More |
J.Ahonen 04.03.2005 11:49:09 | |
---|
Opettelee vain äänten järjestyksen eli Läskiltä E kieleltä, E,F,Fis,G,Gis,A,Bb,B,C,D,E.......Sitten tsekkaa vähän oktaaveja. |
Evil-Chuck 04.03.2005 11:52:01 | |
---|
Soittamalla ihan perusmelodioita nuoteista lastenlauluja yms. helppoa. Sitten myös korvalla etsien olen opetellut otelautaa. Esim. jos soitan jonkin matalan nuotin, niin etsin saman nuotin eri oktaaveissa. Vittu, viinaa! |
Cujo 04.03.2005 14:42:27 | |
---|
Itse olen oppinut parhaiten opettelemalla ihan perusduuri- ja molliskaalat jostain asemasta ilman, että se skaala aluksi rönsyilee neljän nauhan ulkopuolelle. Sitten kun tuntee skaalan sävelet kuin omat taskunsa, alkaa miettiä mistä samat sävelet löytyisi sen neljän nauhan sormituksen ulkopuolelta. Ja ta-daa: kohta osaakin yhdistellä eri skaaloja ja suuri osa otelautaa on hallussa! Yst. vast. tälle palstalle ASAP. |
blastoff 04.03.2005 15:38:06 | |
---|
Tässä on tällainen kiva pikku harjoitus, jonka olin laittanut yhteen aikaisempaan threadiin: "Valitset täysin sattumanvaraisesti yhden sävelen. Olkoon se tässä esimerkissä vaikka C. Sitten vain soitat mahd. nopeasti jokaiselta kieleltä sävelen C (oktaaviala saa luonnollisesti vaihtua): 6-kielen kahdeksas nauha, 5-kielen kolmas nauha, 4-kielen kymmenes nauha ..... ja 1-kielen kahdeksas nauha. Sitten vaan sama homma uudella sävelellä ylhäältä alas jne." Nuoteista soittaminen on kyllä minustakin se _paras_ tapa otelaudan sävelien opetteluun. Työtähän se tietysti kitaralla vaati aika paljon varsinkin, jos ihan nollapisteestä joutuu lähtemään liikkeelle. |
ToroMonsu 09.03.2005 13:02:11 | |
---|
Satriani opetti eräässä kirjassan ihan hyvän tyylin. Eli metronomi vaikka aluksi 60 temmolle. Sitte alotat vaikka C:stä. Katot kaikki C:t otelaudasta, alat soittaa joka kieleltä ne 2 tai 3 (jos on 24 fretii) C:tä iskuilla. Tyyliin: C: E: 8 - 20 a: 3 - 15 ... Sitte vaan kaikki kuntoon... kandee varmaa aluks C, D, E, F, G, A, H... sitte korotetut vaikkapa. Ite joskus tuota harkkailin, ihan hyvin toimi. Kandee myös huomata ne unisonot ja oktaavit eri kielien välillä. |
LesPaul70 09.03.2005 14:41:33 | |
---|
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua) |
sähkö 09.03.2005 15:44:22 | |
---|
Minä opettelin / opettelen edelleen mielikuvaharjoituksena. Eli esim. illalla jos nukkumatti ei heti tule, niin, treenaan skaaloja pelkästään miettimällä säveliä ja otelautaa. Minulle vaikeinta oli aluksi hahmottaa kaula visualisesti mielessä, mutta kun sen oppi on treenaaminen on ollut mukavaa nukkumaan meno puuhaa. Se, jonka mielestä Les Paulin soundi ei ole hyvä, on väärässä! |
BenGlenton 09.03.2005 15:53:27 | |
---|
Satriani opetti eräässä kirjassan ihan hyvän tyylin. Eli metronomi vaikka aluksi 60 temmolle. Sitte alotat vaikka C:stä. Katot kaikki C:t otelaudasta, alat soittaa joka kieleltä ne 2 tai 3 (jos on 24 fretii) C:tä iskuilla. Tyyliin: C: E: 8 - 20 a: 3 - 15 ... Sitte vaan kaikki kuntoon... kandee varmaa aluks C, D, E, F, G, A, H... sitte korotetut vaikkapa. Ite joskus tuota harkkailin, ihan hyvin toimi. Kandee myös huomata ne unisonot ja oktaavit eri kielien välillä. Steve Vai on jalostanut tämän idean niin, että valitsee kaksi säveltä, ja soittaa niitä eri paikoista erilaisina kuvioina. Seuraavana päivänä sitten valitaan taas kaksi uutta säveltä. esim A ja E
---------------------12-17---------------------------------0- -----------------10---------17------------------------------- --------------9------------------14-----21------------------- -----------7-------------------------19---------------------- ---0----7------------------------------------19---------12--- -0---5-------------------------------------------17-12------- jne..
www.supremecourtband.fi |
Chemo 10.03.2005 20:09:12 (muokattu 10.03.2005 20:10:52) | |
---|
Prima vista nuoteista soitto. Se vasta onkin tylsää, mutta kehittävää. Tätä mä suosittelen myös, mutta mä en pidä sitä tylsänä - toihan on ihan kivaa puuhaa :-) Tabulatuurit kannattaa peittää jollain, jos semmoiset on nuotteihin lisätty. Edittiä: tässä toteutuu juurikin se, että oppii tekemällä. Jollekulle toi ei ehkä sovi, mutta esim. mulle tämmöisellä tyylillä asiat menee selkäytimeen asti paljon tehokkaammin kuin ulkoa pänttäämällä. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |