Aihe: Omia biisejä
1
cutfun
26.02.2005 03:06:40
Olen soitellut kitaraa jo muutaman vuoden, mutta vain muiden biisejä.
Kiinnostaisi ruveta väsäämään ihan omiakin, mutta en oikein osaa.

Jos keksin ensin jonkun sointukulun, niin miten melodiat/soolot siinä menee? Pitäis tietää jostain asteikoista jne, vai?
Pitääkö melodian seurata sointuja (esim. sointu G-duuri, melodia menee G-duuriasteikosta), vai miten? Kertokaa tyhmälle. :)
Pande
26.02.2005 08:58:48

Pitääkö melodian seurata sointuja (esim. sointu G-duuri, melodia menee G-duuriasteikosta), vai miten? Kertokaa tyhmälle. :)

Joku toinen varmaan kohta kertoo 12 threadia jossa puhutaan samasta asiasta, mutta pikainen vastaus:

G-duurisointu koostuu G-duuriskaalan ensimmäisestä, kolmannesta ja viidennestä sävelestä. Voit soittaa päälle kaikkea mikä sopi näiden kolmen sävelen kanssa hyvin yhteen, käytännössä esim. G-duuriskaalaa, G-miksolyydistä jne. - kaikkia skaaloja joissa on nämä samat 3 nuottia. Kromaattisen skaalan kanssa tietysti vähän erijuttu, mutta juu ket mai point.

Itse soittelen nykyään kyllä (yleensä) ihan korvan opastamana. Ts. YRITÄN kuulla päässäni sen melodian jonka sitten ULOSTAN kitaralle. Jos tässä onnistuu niin mitään skaaloja ei periaaatteessa tarvitse osata - käytännössä skaalat pitää kuitenkin osata ennenkuin voi oppia tähän. :P
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Montte
26.02.2005 11:50:49
Mä improvisoin yleensä Blues-asteikon pohjalta. Se sopii lähes kaikkeen mitä mä nyt yleensä soittelen....
Vain Stratocasterilla On Merkitystä.....
Hevi!
26.02.2005 13:07:53

Joku toinen varmaan kohta kertoo 12 threadia jossa puhutaan samasta asiasta, mutta pikainen vastaus:

G-duurisointu koostuu G-duuriskaalan ensimmäisestä, kolmannesta ja viidennestä sävelestä. Voit soittaa päälle kaikkea mikä sopi näiden kolmen sävelen kanssa hyvin yhteen, käytännössä esim. G-duuriskaalaa, G-miksolyydistä jne. - kaikkia skaaloja joissa on nämä samat 3 nuottia. Kromaattisen skaalan kanssa tietysti vähän erijuttu, mutta juu ket mai point.

Itse soittelen nykyään kyllä (yleensä) ihan korvan opastamana. Ts. YRITÄN kuulla päässäni sen melodian jonka sitten ULOSTAN kitaralle. Jos tässä onnistuu niin mitään skaaloja ei periaaatteessa tarvitse osata - käytännössä skaalat pitää kuitenkin osata ennenkuin voi oppia tähän. :P

ei kai siinä pidä niitä kolmes säveltä edes olla?! kuhan kaikki on diatonisia säveliöä, eli sopivia.... mutta siis esim jos se on pentatoninen nii sielyt voi jäädä välistä joku noista kolmesta, eli et niistä vaan kahta käytetään siinä... vai?
Up The Irons
Sir Härö
26.02.2005 13:14:30
Olen soitellut kitaraa jo muutaman vuoden, mutta vain muiden biisejä.
Kiinnostaisi ruveta väsäämään ihan omiakin, mutta en oikein osaa.

Jos keksin ensin jonkun sointukulun, niin miten melodiat/soolot siinä menee? Pitäis tietää jostain asteikoista jne, vai?

Rämppäät vaan niitä vitosia jonkun aikaa...kyllä sieltä joku kiva sointukulku pian löytyy... Sitten vaan vedät soinnuille sopivan riffin ja kivat fillit väleihin.
Copyright huomautus: Härö irtisanoutuu kännissä kirjoitettujen kirjoitusten sisällöstä! Pastilli?
Ostinaatio
26.02.2005 13:41:21

Voihan sitä noinkin ajatella, mutta itse näkisin että skaalat, tai siis varsinkin moodit luovat itsessään tunnelmia ja melodioita. Tai siis niiden soittelu tuo mieleen niitä melodioita, ja niitä melodioita siis ikäänkuin löytyy sieltä skaalan sisältä. Eli sieltä löytyy sellaisia melodioita joita ei päähän tupsahtaisi ollenkaan jos ei noita moodeja soittelisi.

Jostain ne äänet sinne päähänkin meinaan tulevat, usein tietysti vaan kaikesta musiikista mitä kuuntelee, mutta uskoisin että erilaisten skaalojen soittelukin niitä sinne päähän luo.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
cutfun
26.02.2005 14:40:12
Rämppäät vaan niitä vitosia jonkun aikaa...kyllä sieltä joku kiva sointukulku pian löytyy... Sitten vaan vedät soinnuille sopivan riffin ja kivat fillit väleihin.
Itseasiassa juuri noin olen tehnytkin... ;)
Mutta lopputulos on ollut yleensä kehno, mutta pitänee kai vaan jatkaa yrittämistä. :)
Pande
26.02.2005 16:29:40

ei kai siinä pidä niitä kolmea säveltä edes olla?! kuhan kaikki on diatonisia säveliöä, eli sopivia.... mutta siis esim jos se on pentatoninen nii sielyt voi jäädä välistä joku noista kolmesta, eli et niistä vaan kahta käytetään siinä... vai?

Totta maar, ei tarvi olla välttämättä ainuttakaan noista kolmesta sävelestä, eikä tarvi senpuoleen olla edes diatoninen asteikko mitä käyttää, mutta yleensä sitä paremmin sopii mitä useampi yhteinen sävel löytyy. Toisaalta kyllä voi löytyä jopa yhteys jossa G-duurisoinnun päälle sopisikin esim. G#-duurisoinnun sävelet, riippuu aina siitä ympäristöstä missä se G-duurisointu soitetaan (mistä soinnusta ollaan tultu, mikä on rytmi, mihin sointuun siirrytään jne.)

Samaa mieltä olen Ostinaation jutusta myös, eli kyllä niitä skaaloja kannattaa treenata. Ja ennenkaikkea sitä miten ne skaalat rakentuvat - ei ole järkeä opiskella ulkoa sormituskaavoja joiden rakennetta ei ymmärrä. Intervallit kun osaa hyvin niin sekä skaalat että soinnut aukeavat ihan erilailla.
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Sir Härö
26.02.2005 16:53:27
Itseasiassa juuri noin olen tehnytkin... ;)
Mutta lopputulos on ollut yleensä kehno, mutta pitänee kai vaan jatkaa yrittämistä. :)

www.mikseri.net/el_peto Siellä on semmonen biisi ku "Nameless".
Se on mun viimosin tollai "rämpyttämällä" Tehty kipale... On vähän kesken, mut siitä kuitenkin huomaa, että kehnon sointukulun saa kuulostamaan ihan kohtalaiselta, kun on useempi kitara, rummut ja basso.
Copyright huomautus: Härö irtisanoutuu kännissä kirjoitettujen kirjoitusten sisällöstä! Pastilli?
stratocaster
27.02.2005 00:10:02
www.mikseri.net/el_peto Siellä on semmonen biisi ku "Nameless".
Se on mun viimosin tollai "rämpyttämällä" Tehty kipale... On vähän kesken, mut siitä kuitenkin huomaa, että kehnon sointukulun saa kuulostamaan ihan kohtalaiselta, kun on useempi kitara, rummut ja basso.

http://www.mikseri.net/artistit/?id=40337 tossa meikän biisi. En mä vaan tiä miten ne biisit mulla syntyy. Meikä vaan vetää jotain jostai ja jos kuullostaa hyvältä niin laitan purkkiin.
R.I.P. Dimebag Darrel (1966-2004)
Sir Härö
27.02.2005 12:15:46
http://www.mikseri.net/artistit/?id=40337 tossa meikän biisi. En mä vaan tiä miten ne biisit mulla syntyy. Meikä vaan vetää jotain jostai ja jos kuullostaa hyvältä niin laitan purkkiin.

Juuri näin(hymiö) Mä oikeestaankin yleensä rimpuilen ensin jonkun riffin ja soitan sen sitten reeneissä muille ja arvon raati kertoo että rupeanko sitä työstämään vai en... Mutta tuo "nameless" on vaan tommonen jamittelemalla syntynyt...
RekoS
27.02.2005 12:25:24
teet näin:

otat vaikka kolme alinta kieltä ja näppäilet väliltä 1-4 nauhaväliä näiltä kieliltä, ja kun on 4-5 tahtia valmiina, kuuntelet sen ja sitten kun luultavasti huomaat sen olevan huono, alat miksaamaan sitä. Kun saat sen melko hyväksi, katso skaaloista minkä skaalan mukaan se menee ja siitä sitten...

(guitar pro:lla)
lucbass
28.02.2005 12:58:57

mä en mitää melodioita laittele omiin piiseihin ellen sit onnistu tekemään hyvän kuulosta. ja mä oon kyl basisti enkä kitaristi johtuu kans siitä. ku en osaa. elikkä mun omat biisit on yleensä nopeaa riffailua. kyl pelkillä riffeilläki saa hyvän kuulosen biisin.
god hates us all
Sir Härö
28.02.2005 13:04:40
mä en mitää melodioita laittele omiin piiseihin ellen sit onnistu tekemään hyvän kuulosta. ja mä oon kyl basisti enkä kitaristi johtuu kans siitä. ku en osaa. elikkä mun omat biisit on yleensä nopeaa riffailua. kyl pelkillä riffeilläki saa hyvän kuulosen biisin.

Yhdyn tohon. Mutta komppikitara on siinä taustalla must, eli mast!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)