kuollut_marsu 25.01.2005 00:48:48 | |
---|
elikkäs.. huomasin että mulla on tällanen ongelma tota akustista ländolaa veivatessa että plektraa en saa pysymään sormissa vaan se luistaa kokoajan soittaessa pois. siis en jaksa pitää sitä sormissa vaan se kääntyy aina iha vituralleen. (vituralleen ei ole kirosana vaan tarkoittaa "väärään asentoon") plekun asento on sellanen että etusormi osottaa samaan suuntaan kun plektran kärki ja peukalo on etusormeen bähden melkein 90 asteen kulmassa. tämä ote on koetusti mulle paras soittaessani sähkökitaraa seisaaltaan ja aika alhaalta eli tuosta kivespussien korkeudelta.. istaaltaan soittaessa siis ainoastaan tippuu.. onko sillon käytettävä jotain spesiaaliotetta vai mikä mättää? My god drinks maguar. Pastilli? |
toxic 25.01.2005 00:52:02 (muokattu 25.01.2005 00:52:41) | |
---|
Siirrä plektra peukalon nivelen(?) kohdalle, siis keskelle ja kokeile sitten. Paitsii jos sä pidit sitä jo siinä :) Edit: Niin, ja mikä pleku? Jotkut on niin liukkaita, että niillä on lähes turha soittaa ellei niitä raavi jollain. |
Krice 25.01.2005 01:26:41 (muokattu 25.01.2005 01:28:11) | |
---|
Jotkut on niin liukkaita, että niillä on lähes turha soittaa ellei niitä raavi jollain. Minulla on kyllä pysyneet sileäpintaiset parhaiten sormissa, siis nylonplektrat ja tuo gels. Sehän on loogistakin, koska sileässä pinnassa on eniten tarttumapintaa sormeen. Noin muuten kyse on harjoituksen puutteesta... kyllä se plektra alkaa pysymään sormissa kun vain soittelee. Tietysti "nivelten välissä" se pysyy paremmin kuin sormien päissä, joten voi kokeilla tekniikan vaihtoa. Olen vähän sitä mieltä, että plektraa voi pidellä useammallakin kuin yhdellä tekniikalla, riippuen siitä mitä soittaa. E: melko varma ote on pitää plektraa kolmella sormella kiinni, ei pitäisi kääntyä.. |
Satariel 25.01.2005 12:02:15 | |
---|
Ibanezilla on plekusarja, jossa on hiekkapaperimainen karhennus. Erinomaisiksi olen nuo plektrat todennut. Ei luista enää minnekkään koskaan... |
MKK 25.01.2005 12:49:50 | |
---|
Minulla on kyllä pysyneet sileäpintaiset parhaiten sormissa, siis nylonplektrat ja tuo gels. Sehän on loogistakin, koska sileässä pinnassa on eniten tarttumapintaa sormeen Enpäs malta olla kommentoimatta, koska päätelmäsi on väärä. Ok, tartuntapinta-ala on enemmän mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että pitoa olisi enemmän. Ajatellaanpas esim. auton nastarenkaita, eikö logiikkasi perusteella olisi parasta pidon vuoksi, että koko autonrenkaan pinta olisi "yhtä suurta nastaa?" tai kun muistaa näitä vanhan ajan mikkiständejä jotka lepäsivät yhdellä suurella "pyöreällä jalalla", ja jotka olivat pienenkin tönäisyn jälkeen nurin, niin keksivätpä jotkin laittaa sinne pohjaa neljä pientä nastaa, joiden varassa sitten tämä teline oli pystyssä ja noin sata kertaa tukevammin, vaikkakin pinta-alaa óli enää vain tuhannesosan..... t, Mika Kadonneen soundin jäljillä.... |
Kampela77 25.01.2005 13:16:21 | |
---|
Enpäs malta olla kommentoimatta, koska päätelmäsi on väärä. Ok, tartuntapinta-ala on enemmän mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että pitoa olisi enemmän. Eikä tarttumapintaakaan välttämättä ole enemmän. Jos plektran pintaan tehdään esimerkiksi poikittain lovia, niin että sivuprofiilista tarkasteltuna plektran pinta näyttäisi sahalaidalta, niin kyllähän siinä potentiaalista tarttumapinta-alaa on enemmän kuin tasaisessa pinnassa. Mm. loven koosta sitten riippuu kuinka hyvin sormen liha pääsee uppoamaan näiden lovien sisään ja kuinka suuri tarttumapinta-ala todellisuudessa saavutetaan. Kyllä näistä tiedoista pitäisi olla apua kitaransoittossa sekä aloittelijolle, että pidempään soittoa harrastaneille. |
kuollut_marsu 25.01.2005 16:35:32 (muokattu 25.01.2005 16:36:01) | |
---|
Edit: Niin, ja mikä pleku? Jotkut on niin liukkaita, että niillä on lähes turha soittaa ellei niitä raavi jollain. Soitan Dunlopin nylon .80 ja .88 plekuilla ja niissä on erittäin hyvä grippipinta ja toimii täydellisesti lespan kanssa soittaessa... Siirrä plektra peukalon nivelen(?) kohdalle, siis keskelle ja kokeile sitten. Paitsii jos sä pidit sitä jo siinä :) Kiitos vinkistä! tuo toimii aikas hyvin... En koskaan tullu ajatelleksi että istualtaan/akustiseen tarvii oman plekutekniikkansa,, :D danke schöön My god drinks maguar. Pastilli? |
Tiommi 26.01.2005 11:58:35 | |
---|
mulla oli vähän samanlainen jutska.... treenaamalla se rupee pysymään. "Se mikä laulaen tulee, se nuuskien menee!" Sam Yaffa |
hegemon 26.01.2005 14:45:59 | |
---|
Pese kädet ennen kuin alat soittamaan, koska rasvaisilla sormilla se pleku saattaa olla hieman liukas. Niin ja sen plektrankin voi pestä... |
Tuomas. 26.01.2005 19:48:06 | |
---|
Sama juttu.Ärsyttää. kannattaa laittaa korvan taakse vara plekuja. Vois vaikka toimia... |
apenaattori 26.02.2005 16:37:01 | |
---|
Ite pidän plekua myös keskisormella... joku oppinut voisi sanoa, että onko tämä plekunpitotapa "väärä". |
toxic 26.02.2005 16:41:05 | |
---|
Ite pidän plekua myös keskisormella... joku oppinut voisi sanoa, että onko tämä plekunpitotapa "väärä". On ja ei. :) Tai normaalistihan sitä pidetään etusormella. Mitenkäs kauan olet soittanut? |
Krice 26.02.2005 16:45:39 | |
---|
Enpäs malta olla kommentoimatta, koska päätelmäsi on väärä. Ok, tartuntapinta-ala on enemmän mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että pitoa olisi enemmän. Mutta kun sitä on. |
Puavali 26.02.2005 22:31:13 | |
---|
Ite pidän plekua myös keskisormella... joku oppinut voisi sanoa, että onko tämä plekunpitotapa "väärä". Yks Eddie Vanha Lenin pitää plekua silleen, joten et oo ainut. Kyllä siis muutkin kuin sinä soittaa väärin. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. |
punk 26.02.2005 23:32:05 (muokattu 26.02.2005 23:32:25) | |
---|
Ite pidän plekua myös keskisormella... joku oppinut voisi sanoa, että onko tämä plekunpitotapa "väärä". eikös se ole niin että miltä itestä tuntuu hyvältä pitää plekua? e:typo we fight to live we live to fight |
wrshredder 27.02.2005 13:29:18 | |
---|
soita sormilla ni tulee näppäryyttä myäs pleku käteen... eikä tartte taistella plekujen kanssa. May the Tilu be with you! |
apenaattori 27.02.2005 14:29:20 | |
---|
On ja ei. :) Tai normaalistihan sitä pidetään etusormella. Mitenkäs kauan olet soittanut? no, semmosen 4kk ja soitto luistaa hyvin. |
toxic 27.02.2005 14:40:57 (muokattu 27.02.2005 14:41:22) | |
---|
no, semmosen 4kk ja soitto luistaa hyvin. Hmm... Kannattaisi (ehkä) opetella kuitenkin soittamaan etusormella, koska saattaapi tulla onkelmia keskarin kanssa. En tiedä, joku pro saa kertoa. :D Edit: Näyttäisihän tuo offspringin dexterikin soittavan keskarilla osittain. |