tommijk 16.03.2005 20:45:34 | |
---|
Toivottavasti aiheesta ei ole keskusteltu.. Kuinka paljon soitossanne on itse kehittämiänne juttuja esim. impro sooloissa? Vai onko useat soittamanne lickit kopioitu joltain muulta soittajalta? Itse huomaan käyttäväni aivan liikaa toisten sooloista kopioituja juttuja, itse keksimät lickit kun harvoin kuulostaa paremmalta. Useinhan sitä sanotaan että oman tyylin kehittäminen on yksi tärkeimmistä päämääristä kitaristina, mutta toisaalta vaikutteiltahan ei voi välttyä.. Kommentteja? Lock 'n' Loll |
Timo Tolkku 16.03.2005 20:50:02 | |
---|
Mulla on suurin osa omia juttuja, kun en osaa kopioida. Eikä ole edes kopiokonetta. Allekirjoitus |
spacemonkeyevolution 16.03.2005 21:01:22 (muokattu 16.03.2005 21:20:36) | |
---|
Kommentteja? Kaikki mitä soitan on omaa ja kopioitua. Don't worry, be heavy |
Eddie 16.03.2005 21:03:04 | |
---|
Mä väittäsin, että mulla on soitossa aika paljon omia juttuja. Johtuu lähinnä siitä, että mulla on niin paska tekniikka, etten ole oppinut soittamaan niitä Steve Morse kromaattisia killerilikkejä. |
...And Justice For All 16.03.2005 21:05:41 | |
---|
Ei mulla paljoo oo omia juttuja. Sooloissa lähinnä jos on. Eniten "mun oma" on ehdottomasti mun soolon-improvisointi tekniikka. Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
Kuha 16.03.2005 21:14:33 | |
---|
Kaikki on lainassa. Muistakaa venytellä. |
Starlia 16.03.2005 21:14:49 | |
---|
Eiköhän kaikilla ole jotakin omaa mukana kaikessa mitä soittavat. Ota sata ihmistä ja pistä heidät soittamaan Ukko Nooa, niin tuskinpa kovin montaa samanlaista versiota tulee.. |
JM 16.03.2005 21:16:21 | |
---|
Uskaltaisin väittää, että aika paljon. Olen varmasti yksi maailman laiskimmista ihmisistä kopioimaan toisten soittoa. Itseasiassa opin sooloilemaankin täysin sen takia, että piti keksiä jotkut muut soolot soittamiimme covereihin, kun en vain millään jaksanut opetella jonkun toisen tekemää. Äy. |
jwalk 16.03.2005 21:26:08 | |
---|
Kaikki,usko tai epäile. Ikävä kyllä ja onneksi. |
Ben_D 16.03.2005 21:30:37 (muokattu 16.03.2005 21:30:55) | |
---|
Mun soitossa ei ole mitään, jota ei olisi tehty jo 80-luvulla. |
Sunrise 16.03.2005 21:38:46 | |
---|
Kaikki on lainassa. Not only do I not know the answer, I DON'T EVEN KNOW WHAT THE QUESTION IS |
Ozba 16.03.2005 21:46:50 | |
---|
N. 70% omaa, mutta lainattuakin löytyy suht. reippaasti. Vaikutteita on niin paljon, ettei sitä kaikkea voi välttää, joten turha ottaa paineita siitä että mikä on omaa ja mikä ei. Boss OS-2 kompressoi! Pottu! |
Brian May jr. 16.03.2005 21:47:38 | |
---|
N. 70% omaa, mutta lainattuakin löytyy suht. reippaasti. Vaikutteita on niin paljon, ettei sitä kaikkea voi välttää, joten turha ottaa paineita siitä että mikä on omaa ja mikä ei. Hyvin sanottu muuten. Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
Pande 16.03.2005 22:08:19 | |
---|
Kuinka paljon soitossanne on itse kehittämiänne juttuja esim. impro sooloissa? Vai onko useat soittamanne lickit kopioitu joltain muulta soittajalta? Käytän todella harvoin muiden lickejä omissa sooloissani, itseasiassa olen tietoisesti tehnyt niin vain kerran (sooloskaba 21 vai oliko 22). Lisäksi tulee tietysti muutama blues-klisee, joita tosin niitäkin käytän varsin vähän. Läiskin nuotteja siis enimmäkseen omaan tapaani, ehkäpä liiankin. Olisihan se hyvä kyetä ottamaan muilta parempia ideoita, mutta en vaan yleensä malta senkään vertaa ajatella. Muiden sooloja opetellessa (nykyään ei sitäkään tosin ehdi tai jaksa) sensijaan pyrin lähelle alkuperäistä enkä juurikaan tee omia sovituksia/versioita sooloista. Ristiriitaista ehkä? Jos elanto olis turvattu ja ehtisi siten soittaa niin paljon kun haluaisi niin soitto sujuisi kaikilla tasoilla varmasti hemmetin paljon paremmin. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
kimurantti1 16.03.2005 22:08:37 | |
---|
Niin no kertokaapas ensin, että missä menee oman ja lainatun/muualta opitun raja? Loppujenlopuksi kaikki on jostain muualta jo "lainattu". Tottakai aina vatvotaan siitä että tuolla on oma tyyli ja tuolla ja tuolla ja tuo yksi on taas hirvittävä kopio toisesta. Minun mielestäni ei ole edes mielekästä ruveta analysoimaan kuinka paljon soitossa on omaa ja kuinka paljon lainattua. Kyllä minäkin pyrin omaan tyyliin, ja suoraan sanottuna ihmettelen niitä jotka eivät siihen pyri. Eli pointti: Jos joku kuulostaa pelkästään vaikka Ynkältä niin huonosti menee. Jos tämä tyyppi taas kuulostaa joltain Ynkän, Steve Vain, Pat Methenyn, Santanan ja Claptonin (tai ihan ketä kitaristeja/muusikoita nyt arvossa pidättekään) sekoitukselta niin hyvin menee. Lähes jokaisen soitossa voi kuulla tämän vaikuttajat. Metronomi on basistin paras ystävä. |
tommijk 16.03.2005 22:28:09 (muokattu 16.03.2005 23:44:31) | |
---|
Niin no kertokaapas ensin, että missä menee oman ja lainatun/muualta opitun raja? Loppujenlopuksi kaikki on jostain muualta jo "lainattu". No, tarkoitin lähinnä suoria lainauksia esim. jotain juoksutusta jota Satriani käytti biisissä "x" ja jota itse käytät usein improvisoidessa. Se että oma soitto kuulostaa joltain muulta. Sitähän ei tietenkään voi välttää. Muutakuin olemalla kuuntelematta musiikkia. Lock 'n' Loll |
biibob 16.03.2005 23:41:00 | |
---|
Mulla on jokseenkin näin: omaa: 40%, jimmy page 35%, kaikkia muita 25%. Eli jimmy pagella on suurin osa. Ja omat lickinikin on hyvin page vaikutteisia. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
maelstrom 17.03.2005 00:36:04 | |
---|
En minä osaa kuin yhden tavan soittaa ja se on oman käden kautta omaksuttu. Tiedän että pitäisi kehittymisen ja monipuolisuuden takia vähän katsella että kuinka muut ihmiset soittavat, mutta ei saa itseään niskasta kiinni, että alkaisi soittaa muuten kuin totuttuun omaan tyyliinsä rajusti rämpyttelemällä. On ässäarpa syntyä Suomeen.
IMIK #12 |
kimurantti1 17.03.2005 00:36:14 | |
---|
No, tarkoitin lähinnä suoria lainauksia esim. jotain juoksutusta jota Satriani käytti biisissä "x" ja jota itse käytät usein improvisoidessa. Se että oma soitto kuulostaa joltain muulta. Sitähän ei tietenkään voi välttää. Muutakuin olemalla kuuntelematta musiikkia. Varmasti kaikki jutut joita soitan on joku jo aiemmin keksinyt, en vain ole kuullut niistä tai sitten se vain tulee alitajunnasta. Mutta en kyllä tietoisesti varsinaisesti "pölli" mitään lickejä tai fraaseja. Metronomi on basistin paras ystävä. |
Jimi Henri 17.03.2005 00:44:38 | |
---|
Aika pieniä asioita ne "oikeat" kitaristitkaan ovat keksineet. Pöllineet ympäriinsä ja soittaneet hyvällä tatsilla. Sitten taas ne, jotka ei kuulosta muilta kitaristeilta, varastaa puhaltajilta ;) Talk Less Play More |