Jööhannes 05.04.2005 20:40:05 | |
---|
Nykyään taitaa olla joku ihmeen muotivillitys että hevibändien pitää virittää kitarat sävelaskeleen tai pari alas päin. Kai siitä saa jotenkin "hevimmän" kuuloisen sillä tavalla, mutta jostakin kumman syystä se vain ärsyttää minua. Varsinkin se 5. ja 6. kielen kvinttivire, jos ei osaa muuten vaihtaa power chordeja tarpeeksi nopeasti nii olisi jo aika alkaa treenaamaan. (Älkää nyt vaan suuttuko, minulla taitaa olla pieni asenneongelma tuossa asiassa) :) Mitä mieltä, te asteen viisaammat, olette tästä asiasta? Kuka sanoi että hevissä pitää olla mustat vaatteet ja paha ilme? |
Lego 05.04.2005 20:43:33 | |
---|
Koska se on kivaa Nimim. B-vire "Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osannut" |
Phobophile 05.04.2005 20:46:37 | |
---|
Varsinkin se 5. ja 6. kielen kvinttivire, jos ei osaa muuten vaihtaa power chordeja tarpeeksi nopeasti nii olisi jo aika alkaa treenaamaan. (Älkää nyt vaan suuttuko, minulla taitaa olla pieni asenneongelma tuossa asiassa) :) Toki se helpottaa voimasointujen soittamista mutta oletko miettinyt että tuon avulla voi tehdä myös erikoisempia juttuja joita ei välttämättä normaalivireellä voi tehdä? ota pyijhe |
Super-Jari 05.04.2005 20:48:29 | |
---|
Tosi uusi juttuhan tuo onkin. And there is only one guarantee: none of us will see heaven |
Pande 05.04.2005 21:36:39 | |
---|
Nykyään taitaa olla joku ihmeen muotivillitys että hevibändien pitää virittää kitarat sävelaskeleen tai pari alas päin. Kai siitä saa jotenkin "hevimmän" kuuloisen sillä tavalla, mutta jostakin kumman syystä se vain ärsyttää minua. Varsinkin se 5. ja 6. kielen kvinttivire, jos ei osaa muuten vaihtaa power chordeja tarpeeksi nopeasti nii olisi jo aika alkaa treenaamaan. Itse olen käyttänyt pelkästään standardivirettä about viimeset 5 vuotta, vaikka joskus tuli kokeiltua teräskielisellä akustisella kaikenlaisia virityksiä. 7-kielisellä tosin pääsee varmasti tarpeeksi alas (tuo 15. riffiskaban veto, joka epäilemättä ärsyttää threadin alottajaa, käyttää siis 7-kielisen alinta kieltä normaalivireessä, eli B:ssä). :P En kyllä itsekään pidä erikoisvirityksistä. Asia saattaisi olla toisin jos käytössäni olisi kunnon kitara-arsenaali josta voisi aina valita kuhunkin hetkeen mieleisensä... When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Sir Härö 05.04.2005 22:12:51 | |
---|
Se nyt vaan yksinkertaisesti kuulostaa paljon munakkaammalta kun kitara on jossain dropped C#-vireessä. Viulu on saletisti kielisoitin jos mä sanon! Vittu nii! |
Schnowotski 05.04.2005 22:45:12 | |
---|
Tuosta power chordsien helppoudesta: onhan nykyinen perusvirekin varmaan jollain tapaa optimoitu tiettyyn käyttöön. Ja tämä Dropattu (d) -virehän vain osoittaa, että arvostetaan tunnetta enemmänkuin tekniikkaa, eikä ole tarvetta venkslailla vaan tehdään kuten itse halutaan. ;) Ja tuo "jostakin kumman syystä se vain ärsyttää minua" huolestuttaa. Monet bändit näyttävät saavan tätä samaa ilmiötä aikaan. Zen café -ketjuissa lukee, että heti pitää radio laittaa kiinni ettei ala ärsyttää. Sitten myös jotkin ihmisryhmät ärsyttävät - ihan vain jostain kumman syystä. Kaikkein vakavinta on sitten kun sille aletaan vielä etsiä muka joitain syitä, eikä voida tunnustaa, että kyse on vain omasta ahdasmielisyydestä. Esimerkiksi rasistiset "natsistiset" message boardit ovat malliesimerkki tällaisesta. En ole suuttunnut mistään, enkä syytä ketään ahdasmielisyydestä. Pointti vaan on se, että miten ihmisillä riittää intoa ärsyyntyä noin mahottoman pienistä asioista. Itsekin kyllä tiedän miltä se tuntuu - jotkut bändit vain ärsyttivät ennen. Iän karttuessa ilmiö kyllä (onneksi) hävisi - ainakin suurimmaksi osaksi? Ärsyyntymisellehän ei mitään voi, mutta se koko juttu tuntui olevan minulla pään sisässä ja pienellä asenteen muutoksella pystyn nyt olemaan iloisempi. Kuulostan nyt aivan markkinamieheltä. Ja katsotaanhan Karponkin ohjelmaa siksi että alkaisi ärsyttää. Se on kai sitten suomalainen kaikkein onnellisimmillaan kun saa vihata jotain ihan vain jostain kumman syystä jotain. Enkä nyt tarkoita tällä kaikella sitä, että kaikesta olisi pakko tykätä. Tällaiset sekundääriset asiat tulevat koko ajan musiikin lisääntyessä tärkeämmiksi: musiikin lisääntyessä se tärkein erottava tekijä tulee olemaan konteksti. Ja hirmusti hymiöitä näin lopuksi: :) :) :) =) =) xDxD :D:D - hymiöiden biodiversiteetin vuoksi olen laittanut myös ärsyttäväksi-luokiteltuja hymiöitä. Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä. Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua... |
Torniojaws 05.04.2005 23:07:57 | |
---|
Eipä tarvi viritellä alas kun on tuo 7-kielinen ;) No, joskus huvin ja urheilun vuoksi A:ssa käytän paksuinta. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
maelstrom 05.04.2005 23:33:04 | |
---|
Aika monet virittävät alas senkin takia, että laulaminen olisi helpompaa. Muiden, jo mainittujen syiden lisäksi tietysti. Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita.
IMIK #12 |
Krice 05.04.2005 23:36:05 | |
---|
Mitä mieltä, te asteen viisaammat, olette tästä asiasta? Tuohon kun yhdistyy vielä se, että runtataan matalalta koko ajan eli monioktaavisesta kitarasta käytetään hädin tuskin puolta oktaavia musiikin säveltämiseen niin tyhmän kuuloista pörinämättöähän siitä tulee. |
moottorisaha 05.04.2005 23:40:07 (muokattu 05.04.2005 23:43:59) | |
---|
No en kyllä ymmärrä että mikä Jumalan sana juuri se yksi ja tietty E-vire on olevinaan. Pelkästään jo metallista puhuttaessa tietyn tyylisiin riffeihin sopii matalempi ja murisevampi vire, ja tiettyihin tiukempi ja "vähemmän löysempi". Lisäksi mielestäni kymppisettiä käytettäessä on tatsi juuri sopivasti tarkempi ja herkempi D-vireellä. Noita dropped-vireitä en itse käytä, mutta se kuulemma helpottaa joidenkin juttujen soittamista, koska saa yhdellä sormella painettua kvintit otelaudalta. Miksi näissä jutuissa ei siis käyttää kyseisenlaisia vireitä?? Ja tuo "jostakin kumman syystä se vain ärsyttää minua" huolestuttaa. Monet bändit näyttävät saavan tätä samaa ilmiötä aikaan. Zen café -ketjuissa lukee, että heti pitää radio laittaa kiinni ettei ala ärsyttää. Sitten myös jotkin ihmisryhmät ärsyttävät - ihan vain jostain kumman syystä. No Zen Cafén kohdalla sen ymmärtää, koska se on aivan täyttä paskaa. Ja kukapa nyt vapaaehtoisesti paskaa haluaisi kuunnella? "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Pande 06.04.2005 06:56:23 (muokattu 06.04.2005 07:08:34) | |
---|
Ja tuo "jostakin kumman syystä se vain ärsyttää minua" huolestuttaa. Monet bändit näyttävät saavan tätä samaa ilmiötä aikaan. Zen café -ketjuissa lukee, että heti pitää radio laittaa kiinni ettei ala ärsyttää. Sitten myös jotkin ihmisryhmät ärsyttävät - ihan vain jostain kumman syystä. Kaikkein vakavinta on sitten kun sille aletaan vielä etsiä muka joitain syitä, eikä voida tunnustaa, että kyse on vain omasta ahdasmielisyydestä. Esimerkiksi rasistiset "natsistiset" message boardit ovat malliesimerkki tällaisesta. En ole suuttunnut mistään, enkä syytä ketään ahdasmielisyydestä. Pointti vaan on se, että miten ihmisillä riittää intoa ärsyyntyä noin mahottoman pienistä asioista. Itsekin kyllä tiedän miltä se tuntuu - jotkut bändit vain ärsyttivät ennen. Iän karttuessa ilmiö kyllä (onneksi) hävisi - ainakin suurimmaksi osaksi? Ärsyyntymisellehän ei mitään voi, mutta se koko juttu tuntui olevan minulla pään sisässä ja pienellä asenteen muutoksella pystyn nyt olemaan iloisempi. Kuulostan nyt aivan markkinamieheltä. Ja katsotaanhan Karponkin ohjelmaa siksi että alkaisi ärsyttää. Se on kai sitten suomalainen kaikkein onnellisimmillaan kun saa vihata jotain ihan vain jostain kumman syystä jotain. ... Ja hirmusti hymiöitä näin lopuksi: :) :) :) =) =) xDxD :D:D - hymiöiden biodiversiteetin vuoksi olen laittanut myös ärsyttäväksi-luokiteltuja hymiöitä. Paras m.netin kirjoitus ikinä, koska olen täsmälleen samaa mieltä, ja mua ÄRSYTTÄÄ se että porukkaa ÄRSYTTÄÄ niin pirun moni asia nykyään ;) :) :D : :} :> 8) Plussaa! (taitaa olla muistaakseni muuten eka kerta kun pistän plussaa) Tuohon kun yhdistyy vielä se, että runtataan matalalta koko ajan eli monioktaavisesta kitarasta käytetään hädin tuskin puolta oktaavia musiikin säveltämiseen niin tyhmän kuuloista pörinämättöähän siitä tulee. Joo, jollei kokoajan käytä koko kitaran äänialaa niin kuulostaa IHAN tyhmältä. Huoh. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
jogo3000 06.04.2005 07:21:55 | |
---|
Aika monet virittävät alas senkin takia, että laulaminen olisi helpompaa. Muiden, jo mainittujen syiden lisäksi tietysti. Niinku nyt esimerkiksi minä. C# vireinen aksuttinen soi myös hyvin. "Muut jutteli lepposia soffalla, Jogo tilutti sielä nurkassa synkkiä säveliä..." -Bonham |
ejhfi 06.04.2005 10:11:03 | |
---|
Tosi uusi juttuhan tuo onkin. Niinpä, Iommi pudotti kitaransa virettä jo 35 vuotta sitten ja 80-luvulta muistan hyvinkin blackmetal-bändejä joiden kitarat eivät pelkästää olleet alavireessä, vaan kielet jopa roikkuivat :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
Torniojaws 06.04.2005 10:16:33 | |
---|
Niinpä, Iommi pudotti kitaransa virettä jo 35 vuotta sitten Onhan siitä jo paljon kauemman aikaa. Sabbathin ensilevytys oli 35 vuotta sitten, mutta Iommi soitti jo "vähän" aiemmin ;) Ei ne umpimetsästä klassikkoa tehnyt. http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Iommi Tapahtuman vuotta ei sanota, mutta se tapahtui jo ennen vuotta 1967. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
Jööhannes 06.04.2005 10:50:35 | |
---|
Ja tuo "jostakin kumman syystä se vain ärsyttää minua" huolestuttaa. Monet bändit näyttävät saavan tätä samaa ilmiötä aikaan. Zen café -ketjuissa lukee, että heti pitää radio laittaa kiinni ettei ala ärsyttää. Sitten myös jotkin ihmisryhmät ärsyttävät - ihan vain jostain kumman syystä. Kaikkein vakavinta on sitten kun sille aletaan vielä etsiä muka joitain syitä, eikä voida tunnustaa, että kyse on vain omasta ahdasmielisyydestä. Esimerkiksi rasistiset "natsistiset" message boardit ovat malliesimerkki tällaisesta. En ole suuttunnut mistään, enkä syytä ketään ahdasmielisyydestä. Pointti vaan on se, että miten ihmisillä riittää intoa ärsyyntyä noin mahottoman pienistä asioista. Itsekin kyllä tiedän miltä se tuntuu - jotkut bändit vain ärsyttivät ennen. Iän karttuessa ilmiö kyllä (onneksi) hävisi - ainakin suurimmaksi osaksi? Ärsyyntymisellehän ei mitään voi, mutta se koko juttu tuntui olevan minulla pään sisässä ja pienellä asenteen muutoksella pystyn nyt olemaan iloisempi. Kuulostan nyt aivan markkinamieheltä. Ja katsotaanhan Karponkin ohjelmaa siksi että alkaisi ärsyttää. Se on kai sitten suomalainen kaikkein onnellisimmillaan kun saa vihata jotain ihan vain jostain kumman syystä jotain. ... Ja hirmusti hymiöitä näin lopuksi: :) :) :) =) =) xDxD :D:D - hymiöiden biodiversiteetin vuoksi olen laittanut myös ärsyttäväksi-luokiteltuja hymiöitä. Taisit saada juuri tältä ärsyyntyneeltä threadin aloittajalta plussan. :) Tosi uusi juttuhan tuo onkin. Ja mitä tähän tulee, en tarkoittanut että se olisi joku uusi keksintö, vaan se on vain yleistynyt. Ja se yleistyminen on luultavasti se, minkä takia se ärsyttää minua. :) Kuten jo sanoin, minulla taitaa olla pienenlaatuinen asenneonglema. :) Kuka sanoi että hevissä pitää olla mustat vaatteet ja paha ilme? |
Artist 06.04.2005 10:57:42 | |
---|
Onhan siitä jo paljon kauemman aikaa. Sabbathin ensilevytys oli 35 vuotta sitten, mutta Iommi soitti jo "vähän" aiemmin ;) Ei ne umpimetsästä klassikkoa tehnyt. http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Iommi Tapahtuman vuotta ei sanota, mutta se tapahtui jo ennen vuotta 1967. Niin, eikä Iommi ollut todellakaan ensimmäinen, joka soitti kitaraa jossain muussa kuin standardivireessä. Dropped-D viritystä on esimerkiksi käytetty paljon tuotakin aikaisemmin, kaikista avoimista (ja samalla standardivirettä matalammista) virityksistä nyt puhumattakaan. I'm a never ever gonna be nothin' but a reggae rocker! |
ejhfi 06.04.2005 11:53:44 (muokattu 06.04.2005 11:57:09) | |
---|
Onhan siitä jo paljon kauemman aikaa. Sabbathin ensilevytys oli 35 vuotta sitten, mutta Iommi soitti jo "vähän" aiemmin ;) No joo, luonnollisesti. Mutta mahtoiko tuo vire olla jo käytössä The Rockin' Chevroletsin aikaan? :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
Henko 06.04.2005 14:03:46 | |
---|
Ei rankkuutta musiikkiin kyllä pelkällä vireen pudottamisella saada. Sounditkin on hankalampi saada kohdalleen, jos on tosi matala vire. Lainaan itseäni: "Ostakaa basso saatana"! Aprillia vittu. Kaikki on aprillia. |
...And Justice For All 06.04.2005 14:23:31 | |
---|
Mun mielestä dropped D:llä saa helposti biisejä ja riffejä aikaan. Siis helpommin kun norm. vireellä. Ja mun on helpompi myös laulaa kun kitara on alavireessä. Ja se kuul(l)ostaa hyvältä! Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |