Hern ndez 05.05.2005 18:48:39 | |
---|
Mulle on jääny vähän epäselväks mitä nää legaatot on? Voisko joku kertoa jotaa biisejä jossa näitä käytetään? Ja jos joku viittis laittaa legatoharjotuksia tälle palstalle niin olisin kiitollinen. |
Heart Of Steel 05.05.2005 18:53:49 | |
---|
Pikkaamatta tai näppäilemättä soittaminen. Niin kuin hammer on/pull off ja tapping. |
wrshredder 05.05.2005 18:54:22 | |
---|
Legato tarkoittaa samaa kuin sitoen. Joku mestari voi kertoa noista tekniikoista lisää. Luulenpa että tästä on jossain muussakin threadissa jo kirjoituksia. Kato mun videot siellä on varmaan legatoa :) Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain.. |
Leper Messiah 05.05.2005 19:09:33 | |
---|
otat mallia siitä michael angelon videosta, jossa se vetää molemmilla käsillä eri kauloilta legatona tilua. ku sillon semmone kitara, et lähtee molempii suuntii kaula. maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu Punttisika #3 Runkku Monsteri #4 |
lxi 05.05.2005 21:49:20 | |
---|
Legato tarkoittaa samaa kuin sitoen. Juuri näin. Kitaramaailmassa tällä yleensä tarkoitetaan juuri hammer-on/pull-offien käyttöä. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
Sintti 06.05.2005 22:56:22 | |
---|
otat mallia siitä michael angelon videosta, jossa se vetää molemmilla käsillä eri kauloilta legatona tilua. ku sillon semmone kitara, et lähtee molempii suuntii kaula. On muuten mielenkiintonen se video, vaikka WANHA onkin. ;) Les-Gas on persiestä! Sitten kun pitäis vielä stratokin hommata... Nyt männöö huonosti!
Plastik da band: http://www.plastikband.tk |
Hern ndez 07.05.2005 00:46:32 | |
---|
Jaa jaa.. siis ihan normaalia hammer on/pull off soittamista... kiitos nyt kuitenkin |
Tuomas. 07.05.2005 11:04:11 | |
---|
siis ihan normaalia hammer on/pull off soittamista... eikös se ole silleen että pikkaa ekan äänen ja sitten rupeaa noita pull offeja sun muita väkertää? Puhelun lopussa sanotaan solong. |
Mico--- 07.05.2005 12:14:49 | |
---|
Kannattaa tutustua Steve Vai:n musiikki videoihin. Hän hän tuli kuuluisaksi mm. legatoscaaloista |
Safaweb 07.05.2005 12:50:34 | |
---|
Voiskohan slidea ja venytystä kutsua legatoksi? m05h & g0, 7r00 h3v4r1 |
Jucciz 07.05.2005 13:07:27 | |
---|
Voiskohan slidea ja venytystä kutsua legatoksi? Slideä kyllä, venytystä ei oikein. Legato on kitaransoitossa vain tapa siirtyä nauhalta toiselle sitoen nuotti mahdollisimman hyvin (lyhyellä tauolla) edelliseen nuottiin, sen voi toteuttaa joko hammer-on:illa, pull-off:illa tai "slidettämällä". Venytys tapahtuu saman nauhan sisällä, joten en laskisi sitä "kitaralegatoksi", joskin siinäkin päästään suht saumattomasti sävelestä toiseen. :) |
Black Star 07.05.2005 19:06:18 | |
---|
Kannattaa tutustua Steve Vai:n musiikki videoihin. Hän hän tuli kuuluisaksi mm. legatoscaaloista Totuus on käynyt ilmi Dimebag Darrell in memoriam.
"I shake my fists at skies above! Pastilli? |
Pande 07.05.2005 19:13:31 | |
---|
Tietysti jokainen kitaristi käyttää legatoa, mutta Allan Holdsworth on esimerkki soittajasta joka käyttää sitä varsin runsaasti. Itse pidän erityisesti legatosta joka "jäljittelee" tiettyjen puhallinsoitinten vähäatakkista soundia. Esim. korkealle arvostamani Brett Garsed käyttää tällaista legatoa melko paljon. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
blastoff 07.05.2005 19:44:27 | |
---|
Ei ole edes pakko käyttää niitä hammer oneja ja pull offeja. Esim. Ihan perus duuriasteikon voi soittaa legatona vaikkapa näin:
|-----------------------------------0-----3-------- |--------------------------0-----3----7------------ |--------------------0--------5-------------------- |------------0----4-----7-------------------------- |----0----3----7----------------------------------- |-3----7-------------------------------------------
|
Necromuru 07.05.2005 20:44:11 | |
---|
Ei ole edes pakko käyttää niitä hammer oneja ja pull offeja. Esim. Ihan perus duuriasteikon voi soittaa legatona vaikkapa näin:
|-----------------------------------0-----3-------- |--------------------------0-----3----7------------ |--------------------0--------5-------------------- |------------0----4-----7-------------------------- |----0----3----7----------------------------------- |-3----7-------------------------------------------
mitenköhän nuo nollat meinaat soittaa pikkaamatta? Tämä on mielipiteeni ja yhdyn siihen täysin. |
Kärpäsruoska 07.05.2005 20:46:04 | |
---|
mitenköhän nuo nollat meinaat soittaa pikkaamatta? Sitominen ei tarkoita ettei pikkaa. Ei tosiaankaan. Pitää vain kuulostaa virtaavalta. Avoimet kielet auttavat tässä. Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. |
Jucciz 07.05.2005 21:00:13 | |
---|
Sitominen ei tarkoita ettei pikkaa. Ei tosiaankaan. Pitää vain kuulostaa virtaavalta. Avoimet kielet auttavat tässä. Nyt joku kyllä missaa pointin ja pahasti. :) Legato "yleisenä" musiikkiterminä tarkoittaa, että sävelten väliin jää mahdollisimman vähän tilaa (vastakohta staccato, joka kuulostaa "tökkivältä"). Puolestaan legato kitaransoittotekniikkana tarkoittaa sitä, että samalla kielellä olevat perättäiset sävelet soitetaan vain yhdellä oikean käden iskulla (plektran tai sormen), eli hyödynnetään hammer-on:ia, pull-off:ia tai slide-tekniikkaa. |
Kärpäsruoska 07.05.2005 21:12:37 | |
---|
Puolestaan legato kitaransoittotekniikkana tarkoittaa sitä, että samalla kielellä olevat perättäiset sävelet soitetaan vain yhdellä oikean käden iskulla (plektran tai sormen), eli hyödynnetään hammer-on:ia, pull-off:ia tai slide-tekniikkaa. Mutta kuten sanoit, ei legato _musiikkiterminä_ ole muuta kuin soittamista mahd. lyhyin tauoin. Onhan niitä setiä, jotka soittavat kaiken plektralla, eikä sitä juuri erota tästä muiden hammer-on/pull-off -soitosta. Eri asia sitten on mitä tuo kitaransoitossa on vakiintunut tarkoittamaan. Jos nyt ymmärrät lainkaan, mitä ajan takaa, on vähän sekavaa tekstiä. Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. |
Topah 07.05.2005 21:20:30 | |
---|
Kyllä on puhuttu aivan ammattitasollakin, että kitaraa voi soittaa legatossa pikkaamalla joka äänen. Klassisen kitaran soitto on hyvä esimerkki. Esim. asteikon voi soittaa monin eri tavoin. Eli ääniä voi sitoa (legato), ilman hammereita ja pull offeja. Koittakaa vaikka soittaa C-Duuriasteikko mahdollisimman legato kuuntelemalla tarkkaan, miten sujuvasti saatte äänet sitoutumaan toisiinsa. Tämä on kuitenkin tätä terminologiaa ja asiat voi käsittää monin eri tavoin. Näistä legato, kvaliteetti, dynamiikka yms. jutuista voisi puhua pitkäänkin. Guitar playing is like shit, it never stops! |
Kärpäsruoska 07.05.2005 21:24:41 | |
---|
Kyllä on puhuttu aivan ammattitasollakin, että kitaraa voi soittaa legatossa pikkaamalla joka äänen. Klassisen kitaran soitto on hyvä esimerkki. Esim. asteikon voi soittaa monin eri tavoin. Eli ääniä voi sitoa (legato), ilman hammereita ja pull offeja. Koittakaa vaikka soittaa C-Duuriasteikko mahdollisimman legato kuuntelemalla tarkkaan, miten sujuvasti saatte äänet sitoutumaan toisiinsa. Kiitoksia. Juuri tätä yritin sanoa. Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. |