Eddie 17.04.2005 16:00:11 (muokattu 17.04.2005 18:20:52) | |
---|
Pelottaa tämä hevimiehen muodonmuutos.. Mua on viime aikoina alkanut kiinnostaa jazzkitaristit ja jazz yleensäkin, vaikka en ole sitä yhtään kuunnelutkaan. Nyt tekisi mieli lähteä seikkailulle jatsin ihmemaahan ja poimia omaan soittoon uutta ulottuvuutta. Kertokaas mulla kovia jazzkepittäjiä ja kitaraan perustuvaa jazzmusiikkia. Mieluitin sellaista vähän rokimpaa kamaa ehkä näin aluksi, pitää olla pehmeä lasku. ;) Kyllä mulle toki muutkin ehdotukset kelpaa ilman muuta. Mitä asteikkoja ne muuten käyttää yleensä jatsissa? |
Skebaristi 17.04.2005 16:06:44 | |
---|
Mitä asteikkoja ne muuten käyttää yleensä jatsissa? mm. miksolyydistä. Korjatkaa, jos olen väärässä Aivan |
Nuages 17.04.2005 16:16:07 (muokattu 17.04.2005 16:18:07) | |
---|
Kertokaas mulla kovia jazzkepittäjiä ja kitaraan perustuvaa jazzmusiikkia. Mieluitin sellaista vähän rokimpaa kamaa ehkä näin aluksi, pitää olla pehmeä lasku. ;) Kyllä mulle toki muutkin ehdotukset kelpaa ilman muuta. Django Reinhardt Mitä asteikkoja ne muuten käyttää yleensä jatsissa? Mitä siellä ei käytetä? Jos duuriasteikon 7 moodia ovat hallussa, niin seuraava siirto voisi olla melod. ja harm. molliasteikkojen moodit. Toki soinnunmuodostus ja sointujen ja asteikkojen yhteydet siinä samalla. EDIT: Hyödyllinen linkki: http://mapage.noos.fr/realbook/index_accueil.htm "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Eddie 17.04.2005 16:23:28 | |
---|
Django Reinhardt Oliks tää se tyyppi, jolta puuttui sormi(a)? Pitääpä hankkia tuotoksia. Jos duuriasteikon 7 moodia ovat hallussa, niin seuraava siirto voisi olla melod. ja harm. molliasteikkojen moodit. Marssinpa teoriaosastolle lukeen FAQ:eja. Lisää ehdotuksia otetaan vielä vastaan. |
LiiMaNHeNKi 17.04.2005 16:25:55 | |
---|
Kuuntele vaikka George Bensonia. Hyvä jazz-kitaristi. Emmä mitään osaa soittaa... räpellän vaa. |
blastoff 17.04.2005 16:33:16 | |
---|
Kertokaas mulla kovia jazzkepittäjiä ja kitaraan perustuvaa jazzmusiikkia. Mieluitin sellaista vähän rokimpaa kamaa ehkä näin aluksi, pitää olla pehmeä lasku. ;) Esim. tässä ketjussa on lueteltu aika paljon hyviä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=5&t=73999&o=0 Suosittelisin myös tsekkaamaan muidenkin soittajien juttuja kuin vain kitaristien. Jazz-musiikin kehityksessä kitaristien rooli ei nimittäin koskaan ole ollut mitenkään erityisen suuri. |
Anselmi83 17.04.2005 16:39:41 | |
---|
no melkeen voisin suositella sellasta kirjaa kun improvisointi pop/jazz musiikissa (kaj backlund). jos haluut opetella jazz tyylistä soittoo kunnolla niin ei kannata jäädä mihkään ulkoa opeteltuihin lickeihin. aluks kannattaa opetella sointujen rakenteet kunnolla, mitkä äänet kuuluu mihinkin sointuun ja mitkä ei. melodian suhde sointuun on tärkeä, jazzissa on tyypillistä kromatiikan käyttö ja asteikosta ulos soittaminen. tuolla musiikin teoria puolella on paljon hyviä kirjotuksia, käy selaileen niitä ensiks. jazzstandardeilla on tietty hyvä aloittaa jos haluu jazziin tutustua käytännön puolelta. http://mapage.noos.fr/realbook/index_accueil.htm jos haluut kuunnella jotain rokimpaa jazzia niin sit suosittelen fuusiojazzia, esim mahavishnu orchestraa. The story of life is quicker than the blink of an eye, the story of love is hello, goodbye. |
Kitarajeesus 17.04.2005 16:49:07 | |
---|
Frank Gambalellakin on vähän sellasta rokimpaa jatsia. Django on enemmän sitä pappa-osastoa. Ihan jees silti. Musiikki on elämä. |
Eddie 17.04.2005 16:55:44 (muokattu 17.04.2005 16:56:48) | |
---|
Nyt on toi Backlundin opus varattu kirjastosta. Voi kun joku vielä muistaisi palauttaa sen. Suosittelisin myös tsekkaamaan muidenkin soittajien juttuja kuin vain kitaristien. Jazz-musiikin kehityksessä kitaristien rooli ei nimittäin koskaan ole ollut mitenkään erityisen suuri. Jos nyt lähdetään ihan perusteista liikkeellä, niin mitä mun pitäisi ehdottamasti hankkia kuunteluun? Olen siis jazzin suhteen ihan täysi noviisi. Mitä eroa on muuten jazzilla ja fuusiojazzilla? Onks tohon fuusiojazziin sulautettu jotain muita elementtejä, vai? Frank Gambalellakin on vähän sellasta rokimpaa jatsia. Django on enemmän sitä pappa-osastoa. Ihan jees silti. Joo, Frank on tosi kova. Vetelee mahdottomia sweeppejä ja tiukkia sooloja. |
McNulty 17.04.2005 16:55:46 (muokattu 17.04.2005 16:56:28) | |
---|
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Jucciz 17.04.2005 17:01:43 (muokattu 17.04.2005 17:09:12) | |
---|
Mitä asteikkoja ne muuten käyttää yleensä jatsissa? Ihan niitä samoja kuin muussakin musiikissa. Ei mikään asteikko tai sointu ole jazzin yksityisomaisuutta. Olennaista olisi osata silti etenkin moodeihin ja sointukäännöksiin (nelisoinnut muunnossävelineen sekä laajemmatkin soinnut) liittyvät asiat. Mitä paremmin ne on hanskassa, sen enemmän on mahdollisuuksia, valinnanvaraa ja eräänlaista "musiikillista sanavarastoa", joiden laajuudesta nimen omaan monet jazzmuusikot ovat kuuluisia, siinä missä esimerkiksi rock- ja hevipuolella soittajat ovat kuuluisia monesti enemmänkin ylivertaisesta teknisestä osaamisestaan. Molempi parempi toki. :) Fraseeraus on keskeinen osa musiikkia, mutta eritoten jatsia: nuottien sijoittelulla ja dynamiikalla saadaan aikaan hyvinkin erilaisia tunnelmia ihan samoista melodioista. Enemmän tai vähemmän "shuffle" tulkinta aiheesta kuin aiheesta välittää kuulijalle automaattisesti enemmän "jatsimman" vaikutelman. Kertokaas mulla kovia jazzkepittäjiä ja kitaraan perustuvaa jazzmusiikkia. Tässä muutamia tutustumisen arvoisia jazz-kitaristeja maailmalta: Wes Montgomery, Joe Pass, Mick Goodrick, Jim Hall, Pat Metheny, John Scofield, Mike Stern, Larry Carlton, Lee Ritenour, Scott Henderson Suomalaisista täytyy mainita Tuomo Dahlblom, Markku Kanerva (Pekka Pohjolan kokoonpanot, Groove Convention jne), Seppo Tyni, Varre Vartiainen, Jukka Tolonen, Heikki Laurila Ei voi mennä pahasti vikaan noiden kanssa. |
Kärpäsruoska 17.04.2005 17:20:34 | |
---|
Al Di Meola. Fuusiojatsia. Kova setä. Frank Zappan Hot Rats. John McLaughlin (vaikkapa levy nimeltä Electric Guitarist). Jukka Tolosen ekat levyt. Ei kovin kitaravetoista mutta mainostetaan nyt kuitenkin: U-Street All Stars! Ja kannattaa kuunnella myös puhaltajia. Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. |
blastoff 17.04.2005 17:30:54 | |
---|
Jos nyt lähdetään ihan perusteista liikkeellä, niin mitä mun pitäisi ehdottamasti hankkia kuunteluun? Olen siis jazzin suhteen ihan täysi noviisi. http://www.jazzonline.com/jazz101.asp Tuolla on vähän kerrottu noista jazzin eri aika/tyylikausista ja levysuosituksiakin näyttäisi löytyvän ihan mukavasti. Hyvä idea voisi olla vaikkapa mennä kirjastosta hakemaan pino eri tyylisiä jazz-levyjä ja siitä sitten kuunnella, että minkälainen jazz itseä saattaisi eniten kiinnostaa. |
terone 17.04.2005 17:32:41 | |
---|
mää suosittelisin kuuntelemaan Rosenberg Trioa (soittaa djangon musiikkia pääasiassa), sit sellainen bluesäijä kuin Duke Robillard on tehny monta jazz-levyä. sillä ei kans mene sormi suuhun soitellessa. a dj, a dj, let´s get out of here!! |
Telemacher 17.04.2005 18:03:45 | |
---|
mää suosittelisin kuuntelemaan Rosenberg Trioa Harmittaa, kun en nähny Stocheloa livenä sillon kun ne kävi Suomessa. Toivottavasti tulee vielä uusi mahdollisuus. OUTFUCKINGRAGEOUS |
Pande 17.04.2005 18:14:28 | |
---|
Mua on viime aikoina kiinnostaa jazzkitaristit ja jazz yleensäkin Sama vika, mutta osittain tuo on sitä että haluan imeä vaikutteita mahdollisimman laajalta alueelta - ja ennen kaikkea virkistystä korvalleni ja mielelleni. Jatsin sijaan tosin tällähetkellä kiinnostaa erityisesti flamenco (vielä pari viikkoa sitten se oli kantri ;) Pientä kierrätystä niin homma pysyy aina mielenkiintosena. :) Kertokaas mulla kovia jazzkepittäjiä ja kitaraan perustuvaa jazzmusiikkia. Mieluitin sellaista vähän rokimpaa kamaa ehkä näin aluksi, pitää olla pehmeä lasku. Muutamia heti mieleen tulevia: Frank Gambale, Al Di Meola, Brett Garsed, Wes Montgomery, John Scofield, Pat Metheny, Lee Ritenour, Allan Holdsworth, Scott Henderson, Larry Carlton. Parhaiten itseeni uppoavat Gambale, Garsed ja Al, joista kukaan tosin ei soita niinkään "perinteistä" jatsia. Kannattanee kuunnella muitakin kuin kitaristeja. Kirjastosta löytää kaikenlaisia jazz-legends kokoelmia. Louis Armstrongia suosittelen ainakin, esim. "Kiss To Build A Dream On" on helmi soittaa myös kitaralla. Mitä asteikkoja ne muuten käyttää yleensä jatsissa? Tosiaan kaikkia, kuten täällä jo mainittiin, mutta tietysti enemmän toisia kuin kolmansia - moodeista enemmän esim. doorista ja miksolyydistä kuin esim. fryygistä tai lokrista. Kokosävel- ja dimiasteikkoja sun muita symmetrisiä skaaloja käytetään myös enemmän kuin muissa musiikkilajeissa. Kromaattisia säveliä lisäillään myös paljon, ja esim. bebop- skaalojen käyttöön on omat hienostuneet niksinsä ja "sääntönsä". Matkimalla oppii parhaiten, kuuntelemisella oppii hyvin vain jos korva on jo valmiiksi kunnolla treenattu. Onneksi kirjoja sun muita resursseja on netti ja kirjastot pullollaan, eli ei muutakun imemään, opeteltava ei lopu koskaan kesken :) When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Eddie 17.04.2005 18:27:18 | |
---|
Tännehän on tullut paljon ehdotuksia, kiitoksia kaikille. Enköhän mä löydä näistä jotakin mielenkiintoista. Voisiko joku vielä kertoa mulle, mitä eroa on jazzilla ja fuusiojazzilla? |
Pande 17.04.2005 18:55:52 | |
---|
Voisiko joku vielä kertoa mulle, mitä eroa on jazzilla ja fuusiojazzilla? En tiedä, joten arvaan: fuusiojatsin erottaa jatsista siten että siihen on lisätty muista musiikkilajeista (esim. rockista) elementtejä. Mutta joku etymologi varmaan antaa kohta tyhjentävän vastauksen? :) When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
VelvetTune 17.04.2005 19:21:52 | |
---|
En tiedä, joten arvaan: fuusiojatsin erottaa jatsista siten että siihen on lisätty muista musiikkilajeista (esim. rockista) elementtejä. Mutta joku etymologi varmaan antaa kohta tyhjentävän vastauksen? :) Näin juuri: http://www.wnur.org/jazz/styles/fusion.html Kuten moni on jo maininnut, niin sointujen muodostumisen ymmärtäminen helpottaa huomattavasti jazz-sooloilua. Käännökset, asteikot yms. on hyvä hallita, jos mielii hallita improvisoinnin hyvin. Etenkin jazzissa asteikko saattaa vaihtua joka soinnulla sooloa soittaessa. Siksi on tärkeää osata asteikot hyvin. Ei myöskään kannata jumittua kuuntelemaan pelkkää kitaramusiikkia, jotta saa hommaan vähän eri näkökulmaa. PS.Yellowjacketsin saksofonistilla Bob Mintzerillä on muutama hyvä harjoituskirja, jotka sisältävät pääosin funk/blues etydejä. Suosittelen. Mansi- ja mustikoita. |
Telemacher 17.04.2005 19:36:21 | |
---|
Kannattaa myös kuunnella paljon jazz-tyyppistä fraseerausta, mikä poikkeaa aika paljon siitä, mihin rock-kitaristit ovat tottuneet. Synkopointia ja taukoja kannattaa harrastaa riittävästi. Pelkkkää skaalojen sahausta ja sekvenssejä kannattaa mielestäni välttää. OUTFUCKINGRAGEOUS |