Aihe: kaivataan vinkkejä säestämiseen! 1 | |
---|---|
![]() 15.06.2005 19:01:58 | |
Minun pitäisi perjantaina ja sunnuntaina esittää akustisella kitaralla Tuulien teitä -niminen kappale kahden huilistin kanssa. En oikein tiedä, mitä minun pitäisi soittaa, kun minulle annettiin vapaat kädet tehdä hyvä säestys. En ehdi vaihtaa sointuja (Dm, Am7, Bb, Gm, C7, F, A, Gm6, Bbmaj7) kunnolla kun en ole paljoa joutanut treenaamaan. Olisiko vinkkejä kuinka voisin rakentaa vakuuttavan näppäilyn melodian ympärille? Tai entäs sointujen kääntäminen, niin että ne voisi soittaa muualta kuin ykkösasemasta mahdollisimman helposti? Ja entäs komppaus, jos soitan sointuja? Biisi on aika rauhallinen temmoltaan ja rytmi on yksinkertainen. Olisin todella kiitollinen kaikista vinkeistä. | |
![]() 15.06.2005 20:18:34 (muokattu 15.06.2005 20:31:08) | |
Minun pitäisi perjantaina ja sunnuntaina esittää akustisella kitaralla Tuulien teitä -niminen kappale kahden huilistin kanssa. En oikein tiedä, mitä minun pitäisi soittaa, kun minulle annettiin vapaat kädet tehdä hyvä säestys. En ehdi vaihtaa sointuja (Dm, Am7, Bb, Gm, C7, F, A, Gm6, Bbmaj7) kunnolla kun en ole paljoa joutanut treenaamaan. Olisiko vinkkejä kuinka voisin rakentaa vakuuttavan näppäilyn melodian ympärille? Tai entäs sointujen kääntäminen, niin että ne voisi soittaa muualta kuin ykkösasemasta mahdollisimman helposti? Ja entäs komppaus, jos soitan sointuja? Biisi on aika rauhallinen temmoltaan ja rytmi on yksinkertainen. Olisin todella kiitollinen kaikista vinkeistä. No jos soinnut tuntuu vaikeilta niin capo kolmannessa välissä ne olisi Hm, F#m7, G, Em, A7, D, F#, Em6 ja Gmaj7 eli eipä kovin pahat, vai? Jos ei capoa löydy niin rakennat kuminauhasta ja lyijykynästä. Huilistit varmaankin soittaa melodiaa, eikös? Minä ainakin soitan tuon aina ihan vaan näppäilemällä sointuja. Jos barret ei suju niin voihan aina ottaa niistä vaikka vain osan ikäänkuin puolibarrena ja näppäillä vain niitä kieliä. Taisi mennä sekavaksi? Siten että perusideana olisi soittaa neljäsosanuotteja, mutta välillä voi tietenkin vähän taukoa pitää ja soittaa vaikka 8-osia. Ja kun tuossa melodiassa on noita taukojakin niin niissähän voi jotain muutakin keksiä jos huilut ei soita. Säestäjänä kannattanee olla nöyrä ja pysyä ikäänkuin taka-alalla tukemassa huilisteja. Loppuun (kaksi viim. tahtia) soittaisin itse kerran tahdin alkuun barridona (?) nuo soinnut -- siis sillein hitaasti rämäyttäen ja samalla sitten tuon melodian viimeisen fraasin (?). Termit on vähän hakusessa :p Niin muuten itse olen aina soittanut tuota näillä soinnuilla, liekö sinulla vähän erilaiset: Dm/Am7/Bb/Bb/Gm/C7/F/A/Dm/Am7/Bb/Bb/Gm7/Am7/Dm/Dm/Bb/C/Dm E: Capo 5. välissä voit soittaa Am:n soinnuilla eli: Am, Em7, F, Dm, G7, C, E, Dm6 ja Fmaj7. E2: lisää tekstiä Yst. vast. tälle palstalle ASAP. | |
![]() 15.06.2005 20:58:40 | |
Missäs muuten soitat? Yst. vast. tälle palstalle ASAP. | |
![]() 17.06.2005 15:39:36 | |
Kiitos todella paljon vinkeistä. Niistä oli hyötyä ja paljon. Soitamme biisin kirkossa, että ei sen suurempi esiintyminen mutta kuitenkin :) | |
![]() 17.06.2005 16:47:40 | |
Kiitos todella paljon vinkeistä. Niistä oli hyötyä ja paljon. Soitamme biisin kirkossa, että ei sen suurempi esiintyminen mutta kuitenkin :) Sehän se vasta suuri onkin. Paitsi että yleisö tahtoo olla harmittavan pieni. Eipä mitään, kerro sitten miten meni. Yst. vast. tälle palstalle ASAP. | |
![]() 17.06.2005 22:03:31 | |
Sehän se vasta suuri onkin. Paitsi että yleisö tahtoo olla harmittavan pieni. Eipä mitään, kerro sitten miten meni. Itse asiassa aika suuri yleisö, nimittäin se on oma konfirmaationi, eli tupa täynnä liikuttuneita omaisia. Ainakin muissa konfirmaatioissa on ollut koko kirkko suunnilleen täynnä (paikkoja n. 1500). No tämän päivän soitto meni todella hyvin, mitä nyt vain huilut ja kanttori pianollaan peitti minun soittoni alleen. Pitää sunnuntaille miettiä jos saisin vähän volyymiä. Ja tietysti jännittää soittaa albassa, pystyykö edes käsiä nostamaan tarpeeksi.. :) | |
![]() 18.06.2005 01:23:55 | |
No tämän päivän soitto meni todella hyvin, mitä nyt vain huilut ja kanttori pianollaan peitti minun soittoni alleen. Pitää sunnuntaille miettiä jos saisin vähän volyymiä. Ja tietysti jännittää soittaa albassa, pystyykö edes käsiä nostamaan tarpeeksi.. :) Kyllä niitä pystyy. Onko kitara sitten edes mikitetty? Ja päätitkö käyttää muuten sitä capoa? Yst. vast. tälle palstalle ASAP. | |
![]() 18.06.2005 21:09:49 | |
Onko kitara sitten edes mikitetty? Ja päätitkö käyttää muuten sitä capoa? Ei ole mikitetty, harminpaikka, vaikka tarpeen olisikin. Pitää vaikka soittaa flamenco tyyliin 'rämpäyttyämällä' kieliä, siitä tulee enemmän ääntä. Käytän capoa, soinnut on niin helpommat (tajusin samalla kuinka ne käännökset tehdään!:)). Päätin soittaa ihan komppaamalla sointuja, näppäily ei kuuluisi nimittäin sitäkään vähää. | |
![]() 19.06.2005 21:32:51 | |
Tosi hyvin meni, osa kiitos vinkeistä. En varmaan olisi saanut sointujen vaihtoja treenattua tarpeeksi nopeiksi ilman capoa. Kirkko oli melkein täynnä ja kyllä minun soittonikin oli kuulunut ainakin jonnekin keskivaiheille ja jopa parvelle. Ties vaikka kanttorin ura urkenisi ;) | |
![]() 19.06.2005 23:47:31 | |
Tosi hyvin meni, osa kiitos vinkeistä. En varmaan olisi saanut sointujen vaihtoja treenattua tarpeeksi nopeiksi ilman capoa. Kirkko oli melkein täynnä ja kyllä minun soittonikin oli kuulunut ainakin jonnekin keskivaiheille ja jopa parvelle. Ties vaikka kanttorin ura urkenisi ;) No onneksi olkoon vaan sekä onnea uralle! Yst. vast. tälle palstalle ASAP. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)