Aihe: Soitto junnaa paikallaan
1 2 3 4
...And Justice For All
30.05.2005 19:02:35
Otsikossa se sanoma tulikin..
Eli, kyllästynyt soittamaan samoja vanhoja kuvioita, mitään uutta hodokasta opiskeltavaa ei löydy kirveelläkään.
Soolosoitto ei toimi, komppaaminenkaan ei kaksisesti mene..
Mitä tehdä? Mitä asioita syytä opiskella?
Uusia tekniikoita? Skaaloja?
Oon aivan jumissa, ei huvita edes soittaa ollenkaan.
Taukoilua en tue, ajattelin löytää ratkaisun jollain uudella tekniikalla, tyylillä, tms.
Ehdotuksia?
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
Torniojaws
30.05.2005 19:06:05

Opettele kolme uutta skaalaa ja tee biisi jossa käytät kaikkia kolmea riffeihin ja sooloihin. Sen jälkeen opettele toiset kolme uutta ja tee jälleen biisi.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
...And Justice For All
30.05.2005 19:09:14
Opettele kolme uutta skaalaa ja tee biisi jossa käytät kaikkia kolmea riffeihin ja sooloihin. Sen jälkeen opettele toiset kolme uutta ja tee jälleen biisi.

Mitä skaaloja? En ymmärrä teoriaa yhtään, skaaloje en edes osaa lukea ellei niitä ole tabitettu.
Ben_D
30.05.2005 19:12:26

Mitä skaaloja? En ymmärrä teoriaa yhtään, skaaloje en edes osaa lukea ellei niitä ole tabitettu.

Siinäpä se. Kannattaa siis opetella teoriaa niin se avaa soittoon aika paljon uusia väyliä. Eikä ne skaalat ja moodit ole oikeasti mitään avaruustiedettä kun vähän viitsii syventyä. Ihan kotikonstein pitäisi onnistua teorian opettelu.

Varsinkin duuriskaala on niin oleellinen sointujenmuodostuksen, muiden skaalojen ja moodien osalta, että sitä ei voi jättää opettelematta.
Härski
30.05.2005 19:13:29
...And Justice For All
30.05.2005 19:13:59
Siinäpä se. Kannattaa siis opetella teoriaa niin se avaa soittoon aika paljon uusia väyliä. Eikä ne skaalat ja moodit ole oikeasti mitään avaruustiedettä kun vähän viitsii syventyä. Ihan kotikonstein pitäisi onnistua teorian opettelu.

Varsinkin duuriskaala on niin oleellinen sointujenmuodostuksen, muiden skaalojen ja moodien osalta, että sitä ei voi jättää opettelematta.

Mä en tykkää teorian opiskelusta. Mä oon niin käytännön opiskelija, että ei mene kalloon teoriat ollenkaan. Kaiken osaamani kikkailun oon korvakuulolta opiskellut.
Ben_D
30.05.2005 19:15:08

Mä en tykkää teorian opiskelusta. Mä oon niin käytännön opiskelija, että ei mene kalloon teoriat ollenkaan. Kaiken osaamani kikkailun oon korvakuulolta opiskellut.

Sitten ei kannata valittaa, että soitto junnaa paikallaan. Mitä taaksensa jättää sen edestään löytää..
...And Justice For All
30.05.2005 19:16:00
Tossa alkuun jotain: http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php

Saako noita tabloina?
Härski
30.05.2005 19:17:14 (muokattu 30.05.2005 19:18:40)
Saako noita tabloina?

Saa, kun ei ota FULLia, vaan vaikka 0:sta sen skaalan alkamaan.

Ja tarkemmin:

Patternsiin laitat 0

Chordsiin laitat vaikka E

Scalesiin vaikkapa Major

Sitten täppäät 'Get scale'. Tabit tulee siihen alareunaan.
Ben_D
30.05.2005 19:17:16

Saako noita tabloina?

No vähän oma-aloitteisuutta. Kirjota Googleen guitar scales. Jos touhu on ylipäätään noin avutonta niin miksiköhän soitto junnaa paikoillaan?
...And Justice For All
30.05.2005 19:18:24
Saa, kun ei ota FULLia, vaan vaikka 0:sta sen skaalan alkamaan.

Ok, kiitos Härski.
Ben_D
30.05.2005 19:20:21

Hohhoijaa
30.05.2005 20:07:37
TEORIAA, POIKA!
Cujo
30.05.2005 20:09:43
Duuri- ja molliskaalat kun hallitsee niin voi helposti alkaa soittelemaan melodioita nuoteista, mikä on aika antoisaa hommaa. Eikä se ole edes kovin hankalaa! Sitten kannattaa tutustua vähän noiden sointujen ihmeelliseen maailmaan: tulee aika paljon lisää puhtia soittamiseen. Varsinkin jos ei vielä tiedä miten soinnut rakentuu.

Teoriaa, teoriaa...
Vaikka se tylsältä kuulostaa.
Yst. vast. tälle palstalle ASAP.
kiiski
30.05.2005 20:54:49
http://www.all-guitar-chords.com/
Minun lempisivustoni kitaransoittoon liittyen.
Henkka Hevimies
30.05.2005 20:58:10
No en nyt tiedä onko se teoria niin tylsää. Oikea asennoituminen siihen hommaan.
THRASH TILL' DEATH!
Cujo
30.05.2005 21:05:34
No en nyt tiedä onko se teoria niin tylsää. Oikea asennoituminen siihen hommaan.

Nimenomaan. Se vain KUULOSTAA tylsältä.
Yst. vast. tälle palstalle ASAP.
PoLFus
30.05.2005 21:11:21 (muokattu 30.05.2005 21:18:37)

Itse suosittelen:

Moodeja, rytmejä/tahtilajeja, melodian blokkausta levyltä, omia sovituksia toisten biiseistä yms yms. Tabulatuurit voit heittää hus helvettiin. Ja mitä tekniikkaan tulee: KONTROLLI.

Sen sijaan, että katsot, että "oho, tossa soitettiinkin 1:stä ohuimmalta e-keleltä, eikä 6:sta b-kieleltä", kannattaa opetella äänet otelaudalla. Se + teoria + käytäntö + katu-uskottavuus = mikään ei voi mennä pieleen.

Ota rennosti, olet virtuoosi. Kannattaa oikeasti pitää esim. 2-14 päivän tauko ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Saat 100varmasti enemmän aikaan näin kuin pakkoharjoittelulla.

muista: Tabulatuurit voit heittää hus helvettiin.
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
Joees
30.05.2005 21:21:23
Taukoa. Taukokin on joskus paikallaan ja kun sitten alkaa uudestaan veivaamaan niin löytää paljon uutta kun korvat ja pää ovat saaneet hetken levätä.

Ja toistetaan nyt. Sitä teoriaa. Minäkin ennemmin opettelen käytännössä asiat ja pänttääminen ei ota sujuakseen. Vaan ei tuo teoria niin pahaa ole ollut. Matematiikkakin on pahempaa jos siltä kantilta katsoo. Vaatii hieman asennoitumista ja sitä että haluaa tehdä jotain asioiden eteen. Itse aikanani huomasin soiton junnaavan paikallaan ja tiesin että teorialla siitä selviäisi. Ja teoriaa hieman opiskelin ja samalla sovelsin sitä käytännössä.
Ei se riitä että pelkästään pänttää sitä teoriaa päähänsä. Kaikkein parhaiten sen mun mielestä oppii kun aluksi hieman kelailee sitä mitä nyt onkaan opiskelemassa, olkoon vaikka jotain skaalaa. Sen jälkeen mahdollisimman nopeasti rupeaa soveltamaan sitä käytäntöön niin monin erilaisin tavoin kuin vain keksii.

Kolmas vinkki. Kuuntele paljon erilaista musiikkia. Vaikka et ensisijaisesti siitä muuten pitäisikään. Kuuntele ja mieti miks joku juttu on tehty just niin. Soittele niitä tyylejä ja yritä etsiä sieltä jotain hienoa. Ja sit kokeile jos ne sopii siihen musiikkiin mitä pääasiassa soitat. Ihan sama onko se rytmi, melodia tai ihanmikävaan.

Neljäs vinkki voisi olla jotta mieti sitä mitä nyt soitat ja miten soitat. Yritä keksiä muita tapoja tehdä joku sama asia. Soita joku melodia jostain muualta otelaudalta mutta samasta oktaavista jos mahdollista, tai sitten eri oktaaveista.

Number 5. Kokeile jotain muitakin instrumentteja, ei välttämättä mitenkään pitkälle niiden kanssa, kunhan kokeilet. Joko tajuat että haluat viedä kitaraa pidemmälle, tai sitten et. Tai sitten voit löytää esimerkiksi bassolla jotain juttuja minkä voisi tehdä kitaralla niin, että se kuulostaa hyvältä. Säveltäminenkin saa ihan uusia ulottuvuuksia kun tietää vähän muista soittimista.
Groooove is in heart! Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Nikke
30.05.2005 21:21:58 (muokattu 30.05.2005 21:23:36)
Lukaseppa tuolta teoriapuolelta tuo Fäggi noista skaaloista. Heti alko sen luettua itelle hahmottua. Ei tarvinu tabeja vaikka ennen olin sitä mieltä että ne on aivan välttämättömät.

Ja tohon ylempään kohtaan numero 4 vielä se, että soittelin tosiaan eilen Ukko Noaa tunnin verran eri asemista sun muuta kivaa. Kehittävää? Ehkä.
No voihan peijoona ja perin erinomasta, niinpä onkin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)