MacGyverfan 22.05.2005 16:36:00 | |
---|
Eli olen netistä koitellut etsiä erään kappaleen kitarasooloa, mutten ole löyrtänyt. Kappale on melko uusi, 2002 vuoden albumilta ja siinä live-versiossa on erittäin mahtavan kuulloinen kitarasoolo, jota ei levyversiossa kuulla samalla lailla. Netistä ei siis ole tärpännyt, eikä tätä nuottikirjoistakaan löydy. Ainut mahdollisuus voisi olla katsella konserttivideon kuvista, missä kohdilla sormet lentelevät. Paul McCartney - Lonely Road Flyygelin kun sais...tai perkele akustisen kitaran...no sen nyt sainkin jo :) |
PoLFus 22.05.2005 16:43:13 | |
---|
Eihän sillä ole väliä, mistä tai miten soittaa. Korvakuulolta vaan blokkaamaan ääni kerrallaan!!! Se on n. 100 kertaa kehittävämpää, kuin tabuista opettelu. "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |
Kassu 22.05.2005 17:24:49 | |
---|
Kuuntele ja soita perässä. Blokkaa itte. |
J.Hollström 22.05.2005 17:42:12 | |
---|
Kohtuu uusavuttomuutta tommonen. Ennen vanhaan ei paljoo tabeja internetistä kaiveltu, silti sujuvasti soiteltiin biisit kuin biisit. Voisi kehittää jollain tasolla korvaakin kun opettelesi jonkun psiisin ilman valmista mallia. |
MacGyverfan 22.05.2005 19:01:53 | |
---|
Kohtuu uusavuttomuutta tommonen. Kiitos. Sopii koettaa itse. Hae kappale(live versio) ja kerro, kun osaat homman. Kaikilta se ei ihan noin vain onnistu. Flyygelin kun sais...tai perkele akustisen kitaran...no sen nyt sainkin jo :) |
J.Hollström 22.05.2005 20:02:05 | |
---|
Kiitos. Sopii koettaa itse. Hae kappale(live versio) ja kerro, kun osaat homman. Kaikilta se ei ihan noin vain onnistu. Joo, jos olis ko. biisi hyllyssä niin voisin vaikka kokeillakin. Mutta muuten olen sitä mieltä, että jos korvalla ei saa biisiä riittävästi plakkariin, niin kappale on liian vaikea omille taidoille. Varmaan itsekin olisin ollut aikanaan kiitollinen valmiista mallista (vaikkapa kappaleiden YYZ (Rush), Blackbird (The Beatles), Rosanna (Toto) etc. kohdalla), mutta tuleepahan hinkattua biisiä riittävästi kun korvakuulolta vetelee ja yrittää löytää oikeita ääniä. Lisäksi ne netissä olevat amatöörien tabit on yleensä mitä sattuu . |
secondarymind 22.05.2005 21:33:49 | |
---|
Lisäksi ne netissä olevat amatöörien tabit on yleensä mitä sattuu. Tää on kyllä ihan totta. Aika monesti oon saanut tablatuureista soittaessa todeta "Eihän tää nyt näin mene!" jonka jälkeen oon joutunut nöyrästi palaamaan siihen korvakuulolta soittamiseen. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
opuh 22.05.2005 21:47:57 | |
---|
Ja ne tabithan on lähes aina jonkun muun korvakuulolta laatimia, eli ei välttämättä sen parempia. Hahahah |
BoNey 22.05.2005 22:41:22 | |
---|
Ja jos tuo korvakuulolta opetteleminen tuntuu vaikealta, hakee jonkun ohjelman jolla voi tiputtaa kappaleen nopeutta niin tuo blokkaaminen on paljon helpompaa. huGGGswarrna |
Jucciz 22.05.2005 22:52:53 | |
---|
Kyllä. Korvat käyttöön. Kehittää paljon enemmän. Tabit ovat kuin apupyörät: niistä kannattaa päästä mahdollisimman varhain eroon, jolloin pääsee keskittymään itse asiaan. |
Ben_D 22.05.2005 23:04:25 | |
---|
Jos ei korvakuulolta niin sitten nuottikirja. Niitä löytyy kirjastoista ja musiikkikaupoista. |
MacGyverfan 23.05.2005 00:06:31 | |
---|
Jos ei korvakuulolta niin sitten nuottikirja. Niitä löytyy kirjastoista ja musiikkikaupoista. Jos lukisit tarkemmin aloitusviestin. Flyygelin kun sais...tai perkele akustisen kitaran...no sen nyt sainkin jo :) |
Roker 23.05.2005 00:25:40 | |
---|
Eikai tuossa auta muu kuin itse selvittää korvakuulolta tai joku parempi selvittää sen sulle jos ei omat korvat tai hermot kestä. Soolojen opettelu nuotilleen on muutenkin aika kuivaa puuhaa :P Vedät inspiksen vallassa jotain sinnepäin niin kuulostaa hienolta ;) no mitä vittua? |
risto 23.05.2005 01:02:02 (muokattu 23.05.2005 01:20:35) | |
---|
Eihän sillä ole väliä, mistä tai miten soittaa. Korvakuulolta vaan blokkaamaan ääni kerrallaan!!! Se on n. 100 kertaa kehittävämpää, kuin tabuista opettelu. Naulan kantaan! Eikä aina tarvitse olla kerjäämässä muilta, jokuhan nekin on joutunut tekemään. Meillä on enemmän kuin puolet ohjelmistosta sellaista jonka olen ottanut levyiltä. Soitamme kuitenkin nopeatempoista irkku ja BG juttua, joten käytän hidastusohjelmaa. Eivät ole hinnallakaan pilattuja. Käytän Transcribe! a (huutomerkki kuuluu nimeen): www.seventhstring.com Screenshot: http://www.seventhstring.com/xscribe/screenshots.html Ohjelmalla on 30 pv testiperiodi. Jos päätät testata, niin vinkkinä että merkkaa ensin tahdit painamalla 'm' kirjainta tahdin alussa biisin soidessa. Kun tahdit on selvillä, selvitä eri osiot (section), siis A,B, C... jne, ja merkkaa ne muuttamalla ao. tahtimerkit sektiomerkiksi. Tuon jälkeen on jo paljon helpompaa kun on biisin rakenne selvillä. Hidastusohjelmassa luuppi pyörimään tahti pari kerrallaan ja sitten ääniä poimimaan. Varoitus kuitenkin, että ei kuitenkaan välttämättä sovi laiskolle, mutta toisaalta biisin yleensä oppii jo sitä transkriptoitaessa ... Alussa on hidasta mutta kun saa rutiinia nopeus paranee. Nykyisin kestää suunnilleen tunnista kahteen ottaa biisi levyltä talteen. Hmmm, tarvittaessa tuota voisi tehdä vaikka maksustakin jos joku vain jaksaisi maksaa... EDIT: Ainut mahdollisuus voisi olla katsella konserttivideon kuvista, missä kohdilla sormet lentelevät. Paul McCartney - Lonely Road Pitää siis siirtää tietokoneelle nauhalta... Elämää ja rauhaa |
Ben_D 23.05.2005 11:13:35 (muokattu 23.05.2005 11:22:30) | |
---|
Jos lukisit tarkemmin aloitusviestin. Jos vaikka sitten kuuntelisit sitten sitä biisiä etkä kysele tyhmiä. Kysyt ja vastaat itse kysymykseesi; nii-i katso sitä videoo ja kuuntele. |
Tony Narrows 23.05.2005 12:42:54 | |
---|
niistä kannattaa päästä mahdollisimman varhain eroon, jolloin pääsee keskittymään itse asiaan En niinkään kannustais irtautumaan tabeista. Niistäkin on hyötyä kyllä,mut en ehkä lähtis koko biisiä niistä opetteleen ja ei se oikein ole mahdollistakaan,ku niissä harvemmin näkyy aika-arvoja.Tabit useinmiten näyttävät hyvää osviittaa siitä,mistä soittaa tietyt jutut.Itse suosittelen blokkaan biisin korvalla ja jos ei onnistu niin sit kääntyä nuottien puoleen ja tabeihin,jos ei löydy hyviä sormituksia. Alias Tonza |
Sintti 23.05.2005 12:57:43 | |
---|
Tää on kyllä ihan totta. Aika monesti oon saanut tablatuureista soittaessa todeta "Eihän tää nyt näin mene!" jonka jälkeen oon joutunut nöyrästi palaamaan siihen korvakuulolta soittamiseen. Monesti tekijä on jo vielpä itse todennut tämän saman asian! On se kyllä ihan niin TURHAA pistää nettiin tabeja, joissa itse jo sanoo, että "ei nämä nyt ihan 100% oo oikein, mutta antaa olla..". Miten kukaan muuten edes jaksaa tehdä tabeja? Tätä oon monesti miettinyt, kun on ne sen verran työläitä tehdä. Saako niiden teosta joku jotain tyydytystä, vaikka miksi niitä on niin hitosti netissä? :D Ite tulee monesti vaan jammailtua joidenkin levyjen mukana, ja siinä samalla sitten oppii koko biisin. |
Artist 23.05.2005 13:01:22 | |
---|
Miten kukaan muuten edes jaksaa tehdä tabeja? Tätä oon monesti miettinyt, kun on ne sen verran työläitä tehdä. Saako niiden teosta joku jotain tyydytystä, vaikka miksi niitä on niin hitosti netissä? :D Jotkut ihmiset on avuliaita. Kehittyyhän siinä myös itse, kun tabittaa, vaikka monet netistä löytyvät tabit eivät kovin kehittyneen näköisiä olekaan. Tai ehkä joillain on pätemisen tarvetta? I'm a never ever gonna be a nothin' but a reggae rocker!
*Bella Italia #10* |
Ben_D 23.05.2005 13:04:23 | |
---|
Jotkut ihmiset on avuliaita. Kehittyyhän siinä myös itse, kun tabittaa, vaikka monet netistä löytyvät tabit eivät kovin kehittyneen näköisiä olekaan. Tai ehkä joillain on pätemisen tarvetta? Ja osahan on tehty suoraan nuottikirjoista. |
Lord of the strings 23.05.2005 15:46:28 (muokattu 23.05.2005 15:49:00) | |
---|
Vähä niinku mun faija on sanonu: "Perkele että on helppoa nykyään opetella kappaleet ku on kaikenmaailman guitarproot. Nuorena kollina istuttiin vinyylisoittimen vieressä ja blokattiin nuotti kerrallaan Albertin sooloja." Nykyään blokkaan biisejä levyilta enemmän kuin ennen. Harjaantuupahan korva. Tabit voi sitten pahimmassa hädässä ottaa avuksi. En tiedä mitään parempaa kuin uudet kielet... Paitsi ehkä Sacher-leivokset IHKK #14| Pastilli? |