aniks 26.06.2005 00:58:47 | |
---|
Päivää Nykyään meikäläistä on alkanu potuttamaan se, että jos mä alan soittamaan jotakin sooloa niin se menee ihan tilukseksi koko soolo. Niin että tietääkö kukaan kuinka tuosta tilutuksesta pääsee irti. "muu" - lehmä |
antti_90 26.06.2005 01:00:20 | |
---|
Mulla sama ongelma Kitaraa pitää soittaa, koska kitara tykkää että sillä soitetaan. |
toxic 26.06.2005 01:09:50 | |
---|
Niin että tietääkö kukaan kuinka tuosta tilutuksesta pääsee irti? Katkase sormesi ja osta 0.15 setti. |
KTR 26.06.2005 01:17:36 | |
---|
Yritä sooloa soittaessa enemmänkin kehittää jonkinnäköinen melodia, kuin nopeasti soitettu joukko nuotteja. Ja alkuun voi sitä nopeutta vaikka vähentää rajoittamalla soiton vain downpickingiin. Yritä miettiä sooloa tarinankerrontana, eikä suorituksena. Tai jotain ;P |
Joees 26.06.2005 01:21:31 | |
---|
Päivää Nykyään meikäläistä on alkanu potuttamaan se, että jos mä alan soittamaan jotakin sooloa niin se menee ihan tilukseksi koko soolo. Niin että tietääkö kukaan kuinka tuosta tilutuksesta pääsee irti. Kuuntele jonkin aikaa pelkästään bluesia. Kingejä ja muita vastaavia. Ja kuuntele sellasta musaa missä ei tiluteta. Yllättävän paljon vaikuttaa se. Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |
Henkkiz 26.06.2005 02:18:47 | |
---|
Tämä on aivan totta. Esim. jos kuuntelen Zakk Wyldeä , soittelen pentatonista asteikko koko ajan.. Jos taas kuuntelen bluessia soitan koko ajan bluesasteikkoa. |
KTR 26.06.2005 02:27:01 (muokattu 26.06.2005 13:45:43) | |
---|
Tämä on aivan totta. Esim. jos kuuntelen Zakk Wyldeä , soittelen pentatonista asteikko koko ajan.. Jos taas kuuntelen bluessia soitan koko ajan bluesasteikkoa. Tota. Pentatoninen ja Blues-asteikko on aika lailla mun käsityksen mukaan sama asia... Vai olikos tämä nyt jotain huumoria, jota en tajunnut? Vai oonkos mä sitten se, joka ei tiedä asioista mitään? :) Niinno "blues-asteikossa" voi olla se #5-ääni mukana? Eiks se näin oo teoriafriikit? Ilmasisinko asian oikein? EDIT: Niin joo b5 eikä mikään #5 Hävettää. |
Torniojaws 26.06.2005 02:31:45 | |
---|
Luulen, että Henkkiz tarkoitti enemmän tuota soittotyyliä. Ei Zakkin sooloja nyt aivan bluesiksi voi sanoa ;) So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute. |
KTR 26.06.2005 02:34:47 | |
---|
Luulen, että Henkkiz tarkoitti enemmän tuota soittotyyliä. Ei Zakkin sooloja nyt aivan bluesiksi voi sanoa ;) Totta turiset. Takerruin itse tuohon sanaan "asteikko". Näin asteikko-mielessä puhuessa, eikös tuo pentatoninen ole oikeastaan sama asia kuin "blues-asteikko"? Ja aiheeseen vielä: Kuuntele musaa, missä ei tiluteta. Paras keino. Ja tajuat myös sen, että tilutus nyt ei vaan yksinkertaisesti ole (mielipide) hyvänkuuloista!! |
toxic 26.06.2005 02:38:22 (muokattu 26.06.2005 02:39:48) | |
---|
Kokeile aluksi soittaa puhtaalla kanavalla sooloja, silloin ei tule niin hirveästi tilutettua. Ainakin itse pääsin sen avulla irti häiriöäänten tuottamisesta. E: Jostain syystä improaminen och sooloilu onnistuu puhtaalla kanavalla paremmin. Hmm... |
Imper 26.06.2005 03:15:51 | |
---|
Joo, ota tosiaan tavoitteeksi soittaa soolo mahdollisimman vähillä nuoteilla. Sitten kun se on onnistuu voi tarpeen tullen ehkä lisätä sooloon nuotteja. Parilla äänelläkin saa loistavia sooloja aikaan kun vaan osaa käyttää noita parikolmea nuottia oikein. Ihan oikeasti. Oikeat äänet oikeaan paikkaan/aikaan on se juttu kato. Everyone is a per-son |
Heart Of Steel 26.06.2005 08:53:49 | |
---|
En ymmärrä mikä on ongelma mutta hommaa vasuri, luulisi ainakin kotvaksi aikaa soolot hidastuvan. "Nobody tells a Man how to play." |
efunkelist 26.06.2005 09:47:41 | |
---|
Irti tilutuksesta Ry - Tiluta puhelimella auttavaan numeroon 24h - minimalistit vastaavat asiantuntevasti ongelmiisi. Nosta kitaran kieliä ylemmäs otelaudasta: Varmasti soitto hidastuu. Mä vaihdoin ESPistä Stratocasteriin jossa on kielet vielä vähän ylempänä jotta slide-soittokin onnistuu ja kyllä jäi tilutus siihen - toki nyt pystyy vähän tuollakin jo tiluttaa kun on sormet vahvistunut ja taidot karttunu mutta ennen sitä tuli enemmän keskityttyä artikulaatioon ja melodiaan. Alku oli tuskaista mutta ei kaduta yhtään! Vauhti ei ole yhtä tärkeää kuin suunta sanon ma |
-Aleksi- 26.06.2005 12:59:59 | |
---|
Tilutus ei ole sairaus, vaan lahja musiikille... |
Wahi 26.06.2005 13:17:21 | |
---|
Tilutus ei ole sairaus, vaan lahja musiikille... Tai sitten ei... Suosittelen kaikille tiluttelijoille BB Kingin kuuntelua. Äijältä löytyy taukoa, ei todellakaan tarvitse kokoajan olla jotain turhaa nuottia päällä. Skaaloista vielä. Eikös blues -skaala liity bluesiin vain nimenä? Pentatoninen (ehkä tarkemminkin molli) on se hallitseva bluesissa. Blues skaala ei ole minkään musikkityylin hallitseva skaala. "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
lxi 26.06.2005 13:36:55 | |
---|
Blues-skaala on mollipentatoninen johon on lisätty b5. Nopeus ja hitaus ovat täysin yhdentekeviä käsitteitä niin kauan kuin soitossa ei ole mitään asiaa tai substanssia. Ja jos sitä on, ne ovat edelleen täysin yhdentekeviä käsitteitä. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
J_Mikkonen 26.06.2005 14:02:13 | |
---|
Nopeus ja hitaus ovat täysin yhdentekeviä käsitteitä niin kauan kuin soitossa ei ole mitään asiaa tai substanssia. Ja jos sitä on, ne ovat edelleen täysin yhdentekeviä käsitteitä. + Itelle on ainakin ihan sama onko soolo nopeasti vai hitaasti soitettu, tärkeintä on juuri että siitä löytyy asiaa. Ja itkua ja valitusta. Käynks mä täällä usein? |
Ostinaatio 26.06.2005 14:09:28 | |
---|
Blues-skaala on mollipentatoninen johon on lisätty b5. Niin olen kuullut tuosta käytettävän termiä blues-pentatoninen (sinällään hämäävä nimi, sillä tuon lisänuotin kerahan, ei skaalassa ole viittä nuottia..) . En oikeastaan tiedä onko mitään virallista blues skaalaa olemassakaan. Aina näkee mitä erilaisimpia skaaloja nimitettävän blues-skaaloiksi, joskus se on sellainen jossa on duuri ja molli pentatoniset päällekkäin, joskus taas jotain ihan muuta. Blues-skaala olkoon siis mikä tahansa skaala joka kuulostaa "bluesyltä" samaan tapaan kuin Ynkän Blue. It sounds kind of bluesy. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
moottorisaha 26.06.2005 14:46:18 | |
---|
Nopeus ja hitaus ovat täysin yhdentekeviä käsitteitä niin kauan kuin soitossa ei ole mitään asiaa tai substanssia. Ja jos sitä on, ne ovat edelleen täysin yhdentekeviä käsitteitä. Helvetin hyvin sanottu. + "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Brian May jr. 26.06.2005 15:28:13 | |
---|
Blues-skaala on mollipentatoninen johon on lisätty b5. Nopeus ja hitaus ovat täysin yhdentekeviä käsitteitä niin kauan kuin soitossa ei ole mitään asiaa tai substanssia. Ja jos sitä on, ne ovat edelleen täysin yhdentekeviä käsitteitä. Suollat asiaa. Itse en puhuisi ollenkaan nopeista ja hitaista sooloista, ainoastaan hyvistä ja huonoista, ja sekä hitaat että nopeat voivat olla kumpaakin. |