atimoc 24.06.2005 02:57:20 | |
---|
Otsikko näyttää paradoksaaliselta, mutta pitää ainakin meikäläisen osalta paikkansa. Olet treenannut kappaletta X kauan. Pitkällisen treenin jälkeen biisi löytyy selkäytimestä, ja nuotit/tablat on viskattu nurkkaan. Pari kuukautta myöhemmin soittelet taas samaa biisiä, ja yksi väärä nuotti lipsahtaa joukkoon. Yrität korjata, mutta et pysty ajatuksen kanssa soittamaan kappaletta nuotti nuotilta. Pitää soittaa alusta asti läpi ajattelematta sen enempää missä kosahti. Jos alkaa analysoimaan, ei soitto onnistu lain. Eli toisin sanoen, kappale menee yleensä hyvin ajattelematta ulkoa, mutta sitten kun: a) joku pikkujuttu kosahtaa, ja pitäisi miettiä miten korjata moka ja jatkaa biisiä tai b) haluaisit soittaa biisin ajatuksella läpi, oletkin kusessa. Pitää kaivaa ne nuotit/tabulatuurit esiin, ja tarkistaa niistä. Itsellä tuota esiintyy lähinnä fingerpicking-biiseissä, joissa pitäisi soittaa pahimmillaan 4 sormen nuotit yhtäaikaa. Ahdistavaa, kun luulee osaavansa biisin, ja sitten tuleekin blackout kesken kaiken. Eikä mene esiintymisjännityksen piikkiin, tuota tapahtuu ihan ominpäin jamitellessa. Kuulostaako tutulta, vai soitanko lekurille ja alan viritellä takkatulta parista lankusta? Tarvitko GMail-inviten? Laita mailia.
"Saa olla viimeinen kerta kun soitan humppaa. Sen jälkeen tulee jotenkin väkivaltainen olo." -Strutsi |
Jucciz 24.06.2005 03:47:46 | |
---|
Ala virittelemään takatukka.
Hyvää jussia! |
Kimmo72 24.06.2005 04:00:10 | |
---|
Ala virittelemään takatukka. Ne kuuluu Tsekki kiakkoilijoile Hyvää jussia! Sitä samaa. (olikohan topikin offi??) Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1 |
atimoc 24.06.2005 04:12:07 | |
---|
Varaanpa samalla kolme aikaa, kun kilautan sinne arvauskeskukseen. Mielenterveyspotilaat saavat kuulemma ryhmäalennusta! Tarvitko GMail-inviten? Laita mailia.
"Saa olla viimeinen kerta kun soitan humppaa. Sen jälkeen tulee jotenkin väkivaltainen olo." -Strutsi |
Schnowotski 24.06.2005 14:47:14 | |
---|
Jep, tuttu ilmiö on tämä. Juurikin noissa näppäilybiiseissä... heh, se on kumma kun jos miettii jotain biisiä, jotta kuinka se soitettaan, niin ei tule mieleen, mutta sen silti pystyy soittamaan. Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä. Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua... |
Krice 24.06.2005 15:57:57 | |
---|
Pari kuukautta myöhemmin soittelet taas samaa biisiä Olisikohan tuossa syy. Jos ei pariin kuukauteen veivaa jotain niin aivot varmaan pohtivat, että pitäisikö jotain osia informaatiosta heittää menemään. |
Necromuru 24.06.2005 16:45:16 | |
---|
Tuota nimenomaista ilmiötä tapahtuu soitossa hyvin usein. Moet kappaleet on mulle sellasia että jos niitä miettii liikaa niin menee sormi suuhun kokoajan mutta kun ei ajattele soittoa niin se vaan tulee jostain. Tämä on mielipiteeni ja yhdyn siihen täysin. |
Kärpäsruoska 24.06.2005 16:58:41 | |
---|
Minulle tapahtuu tuota sellaisenkin jutun kanssa jota soitan käytännössä päivittäin. Ärsyttävää. Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
THV-klubi #28 |
aivokuolio 24.06.2005 20:10:28 | |
---|
Joskus bändin kanssa soittaessa tulee vain yksinkertaisesti totaalinen blackout, ja sitä unohtaa pariksi sekunniksi minkälainen kohta kappaleessa olisi seuraavana tulossa. mustan huoneen testi. |
Henkkiz 25.06.2005 00:51:41 | |
---|
Tuttu ilmiö itsellekkin toi. Se taitaa olla että biisi on lihasmuistissa mutta ei vaan muista miten se menee. Lähtee soitot jostain alitajunnasta, en mä tiedä miks se niin on.. Niin ja niistä blackouteista, niin niitäkin tulee välillä vaikka biisiä on veivannu puolitoista vuotta. |
risto 25.06.2005 12:53:11 (muokattu 25.06.2005 12:53:41) | |
---|
Tuttua juttua. En tiedä onko mitään patenttilääkettä olemassakaan. Monimutkaisessa fingerpick biisissähän muistilla on paljon työtä kun pitää muistaa myös sormitukset (ja tulkinta ja nyanssit), ei riitä että muistaa pelkän melodian. Ainoa mitä tiedän on että soittaa vaan paljon ja opettelee soittamaan kaikki biisit myös etanavauhtia jolloin aivot ehtii prosessoida enemmän. Omalla kohdalla olen huomannut että hitaasti soittaminen on joskus paljon vaikeampaa kuin normaalitempolla soittaminen. Jos on iso ohjelmisto siinä onkin iso työ pitää se kunnossa. Täytyy vaan soittaa soittolistaa läpi säännöllisesti. Elämää, rauhaa ja musiikkia
http://www.kolumbus.fi/slowsession/ |
Kassis 25.06.2005 20:57:22 | |
---|
Siitähän tuo johtuu, että kappale on lihasmuistissa. Sitten kun yksi lihas niksahtaakin vahingossa väärin, muistikuva katkeaa. Tästä pääsee mun kokemuksen mukaan vain niin, että harjoittelee aivojen kanssa, ei vain sormilla. Se taas tietysti vaatii kovaa työtä. Mieluummin näin rockmuusikkona vähän vetää ojan kautta kuin kärsii kovaa työtä ;) |
heu heu 25.06.2005 23:12:53 | |
---|
Jos on vetänyt samaa rutiinisettiä monta kertaa niin turtuminen voi tehdä tepposet ja tulee blackout..se on vain inhimillistä mutta ottaa raskaasti kyllä nupoliin. Varmaan vireystila ei olekaan aina sama ja samat jutut menee eri keikollla vähän eri tatsilla. niin se vaan on. Still going strong but wrong.. |