Meisseli 19.12.2004 11:12:34 | |
---|
Olettekos tehneet itse sointumelodiasovituksia biiseistä ja mistä jos saan luvan kysyä? Itse parhaillaan väännän myrskyluodon maijasta ja Edith Piafin "hymni rakkaudelle" Toinen toimii mutta tuo maija on kyll aikas paha. Moses on kova bändi, mutta Strange fruit kovempi!
osta levy josta mediat kohahtelevat!
www.strangefruitband.net |
weelie 19.12.2004 14:01:44 | |
---|
Olen yrittänyt jotain Ain't Misbehavingiä ja jotain Sinatra-melodioita, RealBook-nuottien avulla. Vaikiatahan tuo on. Mutta haluaisin oppia soittamaan kitaraa "kuin pianoa", soolosoittimena. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Jucciz 19.12.2004 14:02:51 | |
---|
Muutamia standardeja on tullut yritettyä. Myös pari omaa biisiä on. |
Cujo 19.12.2004 14:15:46 | |
---|
Selittäkäähän vähän tietämättömälle. Onko ajatuksena siis soittaa sointuja ja melodiaa samaan aikaan? Eli sormitetaan soinnut sillein että melodia saadaan näpärästi siitä läheltä löytymään? Vai mitäkohänkö? Löytyykö tuosta jotain aiempaa topiccia? Suoraan sanottuna, suurinpiirtein, sellaista elämä on...
Yst. vast. tälle palstalle ASAP. |
Jucciz 19.12.2004 14:42:08 | |
---|
Ymmärsit aivan oikein. Eli soitetaan melodia ja samalla säestetään itseä. Sointukäännöksien ja koko kaulan hyvää tuntemustahan tämä edellyttää, ellei kyseessä ole ulkoa opeteltu biisi. Erityisen paljon arvostan nimittäin soittajia, jotka pystyvät mistä tahansa tietämästään kappaleesta kehittämään (vieläpä joka kerta hieman erilaisen) sointumelodian lennossa! Tyypillisintä on valita sointukäännökset siten, että melodiaa edustava sävel tulee ylimmäksi, mutta tämä ei ole ehdoton sääntö ja hyvän tyylitajun puitteissa melodiaääni voi olla jossain muuallakin aivan hyvin. Pääasia, että itse melodia erottuu kokonaisuudesta selvästi eikä soitto kuulosta vaan peräkkäin lätkityiltä soinnuilta. |
Mako 19.12.2004 15:30:25 (muokattu 19.12.2004 15:31:11) | |
---|
Helvetin vaikeaa. Jotkut trubat tekee sen hienosti. Ilo kuunnella. EDIT: niin siis en ole itse pahemmin kokeillut. Pistäkää linkkejä jos olette nauhoitelleet omianne, olisi mukava kuulla.. "I must create a system or be enslaved by another man's;
I will not reason and compare: my business is to create."
-William Blake |
Nuages 19.12.2004 15:33:42 | |
---|
Sointukäännöksien ja koko kaulan hyvää tuntemustahan tämä edellyttää Asiaa puhutte, hyvä rouva. Todella hyvää kaulantuntemusta. Ja lisäksi aika hyvä harmoniataju ja teoriapää saa olla, jos ihan lennosta niitä biisejä aikoo heittää. Vaatii nimittäin aika monen asian kokonaisvaltaista hallintaa tuollainen musisointi. Helpohkot piisit kolmisointuineen nyt ehkä jotenkuten menisi, mutta siitä vaikeampiin omalla vastuulla. Ehkä olisi meikäläisen tässä vaiheessa hyvä opetella vähän paremmin tuntemaan tuota kaulaa ja teoriaa (opetella skaalojen/kolmisointujen sävelten nimet jne.) sekä äänenkuljetusta. Nyt kun toisinaan tuntuu, että se tekniikkapuoli ei enää ole se eniten rajoittava tekijä, ellei ihan tilulilusta puhuta. |
Arthuros 19.12.2004 15:51:58 | |
---|
tässä joulun kunniaksi olen noita joululauluja yrittänyt tapailla..hyvää harjoitusta!! ..pakottaa aivot toimimaan..ja kun joutuu miettimään melodiaa samalla, tulee ne soinnutkin otettua sellaisista paikoista, joita muuten ei omassa (arki)soitossa usein käytä. hyvää harjoitusta on tapailla tuttua kappaletta ERITTÄIN hitaasti ja yrittää välttää virheitä...joutuu todella MIETTIMÄÄN harmoniaa ja melodiaa...todella mielenkiintoista :) ..täytyy kyllä sanoa että olen itse vielä kyseisessä tekniikassa aika amatööri. Soinnut ajattelen aina kolmisointuna ja nelisoinnut muodostuvat siitä kun kuljetan melodiaa..en siis osaa ajatella milloin nelisointua käyttäisin, vaan se ikäänkuin tulee soittooni niin etten sitä itse edes tajua..jos ymmärrätte. Jesus Saves...but Koivu gets the rebound and scores |
blastoff 19.12.2004 16:09:43 (muokattu 19.12.2004 16:12:40) | |
---|
Joistain jazz-balladeista (tyyliin Blue in Green, Peace...) on tullut tehtyä. Ihan kehittävää hommaa. "...and when I dropped the towel, there had been significant shrinkage." - George Costanza |
inflames 19.12.2004 17:15:10 | |
---|
Muutamia standardeja on tullut yritettyä. Standardeja? Mahtaako näitä tämmöisiä voida jostain ulkoa opetella ( eli oppaasta tms) , että pääsis asiasta helpommin jyvälle? Ostetaan Roland SR-JV80-02 ORCHESTRAL laajennus |
blastoff 19.12.2004 17:34:45 | |
---|
Standardeja? Tarkoittaa tunnettuja ja yleisesti soitettuja jazz-biisejä. Nuotteja löytyy esim. erilaisista (jazz) real bookeista. "...and when I dropped the towel, there had been significant shrinkage." - George Costanza |
Lennu 19.12.2004 20:05:16 (muokattu 19.12.2004 23:04:19) | |
---|
Nojuu, on harrastuksena. Myrskiksestäkin oon tehnyt, ja s'on helvatun hyvä. Tai no, miks sitä nyt huonoja tekis? edit: tuo topahin teksti tuossa alla on sen verta hyvä, että annan plussan. +. Paas tilli. |
VelvetTune 19.12.2004 21:12:46 | |
---|
Joistakin standardeista olen tehnyt mm. As Time Goes By:sta. Todella kehittävää hommaa, missä saa laittaa aivot hommiin. Kehittää juuri kaulantuntemusta yms. kuten edellä moni on jo maininnut. Mansi- ja mustikoita. |
Chemo 19.12.2004 21:52:53 | |
---|
Tää on nastaa! Viime aikoina on tullut tehtyä tuollaisia lattarikipaleista (mm. Maria Elena, Perfidia, Quizas Quizas Quizas, jokunen biisi Buena Vista Social Clubilta...). Joskus tuommoiset menee prima vistanakin, sointumerkinnöillä varustetuilta laulunuoteilta. Päämelodian saa kivasti tosiaan esille niin että jättää sen ylimmäksi. Sointusävelillekin on kiva keksiä jotain liikettä, vaikka vaan jotain simppeleitä arpeggiokuvioita. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Schnowotski 19.12.2004 22:18:02 | |
---|
Sitä Ilon hymniä on tullut soiteltua noin. Ja Akselin ja elinan häävalssia. Toisen sukupuolen olennotkin tykkävät siitä. Tai itse asiassa eivät, mutta lohduttaudun noin. Olen harjoitellut tätä Juccizen mainisemaa prima vista sointumelodiannista soittamalla musiikinkirjan kappaleita, mutta eihän siitä mitään tule kun tunnen nuotteja ja kitaran kaulaa niin huonosti. Vaan harjoittelulla kehittynee... Jos katsoo silmiin tietää mitä se merkitsee. Mutta mitä tarkoittaa niskaan tuijottaminen? Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? |
Topah 19.12.2004 22:42:32 (muokattu 19.12.2004 22:52:01) | |
---|
Instant arranging on termi, jota yritän noudattaa. Alternate-bass komppauksen kun saa haltuunsa joko peukkuplekulla, tai ilman niin avot!!! Kyseessä on siis kuin esim. ragtime pianisteilla vasen käsi, eli kitaristlla oikean käden peukalo hoitaa ns. "boom-chick" komppauksen ja muut sormet melodian jne. Tämä tyyli olisi hyvä saada automaattiseksi, ettei sitä edes tarvitse ajatella. On tuhansia biisejä joita voi soittaa tällä tavoin. Merle Travis oli edelläkävijä ja Chet Atkins vei jutskat hieman pitemmälle jne. Sitten on tietenkin "Walkin Basslines"- tyyli, eli jos kappale huutaa walking bassoa, niin on hyvä omata tekniikka ja motoriikka tehdä bassolinjoja ja melodioita samaan aikaan. Tässä tapauksessa voi jättää boom-chickin vähemmälle, mutta molempien yhdistelykin on mahdollista. Sitten on tietenkin balladityyliset näppäilyt jne. Tärkeää ois saada esille se mitä kappaleessa on olennaista. Minkä tyylinen se on jne. Hyvä nuotinlukutaito on hyvä omata ja transponointiakin joutuu tekemään, kun on esim. paljon korotuksia/alennuksia. Kyllähän noita Fake, Real ja muita bookkeja tossa on iso kasa ja pikkuhiljaa alkaa asiat sujumaan. Ainoastaan tekemällä oppii. Yks asia on vielä improvisaatio säestäen. Ei mikään ihan helppo asia pitää taustalla diibadaabaa ja siihen sitten sooloa päälle. Harjoitus: Soita vaihtobassona neljäsosia virittäen kuudes kieli d:ksi. Siis kuudes ja neljäs kieli vuorotellen peukalolla neljäsosia. Soitat sitten vaikka eka kielellä d-molli pentatonista neljäsosina (eli yhtä aikaa jokaisen bassonuotin kanssa). Voishan siihen kyllä tosin lisätä tokakieleltä d:n. Tärkeää on koko ajan pitää tasainen komppi taustalla. Sitten kun rahkeet riittää pidemmälle niin mukaan monimutkaisempia rytmejä. Tärkeää on saada se komppipeukalo automaattiseksi. Sittenhän ne naurut irtoaa kun homma alkaa sujumaan ja voi alkaa yhdistellä duuri- ja mollipentatonisia, bendejä jne. Kyllä se siitä lähtee irtoomaan, kun jaksaa soitella. Itse en pidä tätä harjoitteluna, koska se on niin hauskaa. :) edit: Ja sen verran vielä, että kun improvisoi niin ei ole järkeä "diktatoida" niitä sormia opitun asteikon mukaan muistellen sormituksia vaan laulaen mielessä tms. Lihasmuiti oppii nopeasti asteikon, eli turha sitä enää kauaa on miettiä vaan musiikkia ja äänten (asteikon) luonnetta bassoon nähden jne. Ja ihme kyllä kun laulaa niitä melodioita, niin ne kuulostaa poikkeuksetta paremmilta kuin asteikon sahaamiset edestakaisin ilman minkäänlaista päämäärää. Ja sen verran tuosta melodiasoitosta, että usein täytyy melodiaa kuljetella oktaavialasta toiseen. Ja kitarahan soi oikeasti oktaavia matalammalta, mitä sille kirjoitetaan, eli tavanomaisista laulukirjoista melodia pitää siirtää oktaavia ylemmäs. |
Meisseli 20.12.2004 09:34:46 | |
---|
Go Topah! Kerrankin tältä palstalta sai käyttökelpoista oppia! Enpäs ole tuota noin aatellutkaan. Plussa napsahti! + Moses on kova bändi, mutta Strange fruit kovempi!
osta levy josta mediat kohahtelevat!
www.strangefruitband.net |
Jucciz 20.12.2004 15:45:55 | |
---|
Pitihän sitä jotain yrittää nysvätä. Tämä "sovitus" syntyi suurimmaksi osaksi lennossa, koska melodia ja sointukierto oli jotenkin tuttu entuudestaan. Tämän myötä toivotan hyvää joulua kaikille kuulijoille. :) Mokia siellä täällä, mutta kai tämä voidaan sointumelodiaksi laskea: http://mp3.jucciz.com/ad30tc/sydameeni_joulun_teen.mp3 |
Robert 20.12.2004 15:52:35 | |
---|
Pitihän sitä jotain yrittää nysvätä. Tämä "sovitus" syntyi suurimmaksi osaksi lennossa, koska melodia ja sointukierto oli jotenkin tuttu entuudestaan. Tämän myötä toivotan hyvää joulua kaikille kuulijoille. :) Mokia siellä täällä, mutta kai tämä voidaan sointumelodiaksi laskea: http://mp3.jucciz.com/ad30tc/sydameeni_joulun_teen.mp3 Sehän oli kaunista. Tuli oikein jouluinen olo. Allekirjoitus |
PoLFus 20.12.2004 16:20:37 | |
---|
Pitihän sitä jotain yrittää nysvätä. Tämä "sovitus" syntyi suurimmaksi osaksi lennossa, koska melodia ja sointukierto oli jotenkin tuttu entuudestaan. Tämän myötä toivotan hyvää joulua kaikille kuulijoille. :) Mokia siellä täällä, mutta kai tämä voidaan sointumelodiaksi laskea: http://mp3.jucciz.com/ad30tc/sydameeni_joulun_teen.mp3 Hieno on, ei voi muuta sanoa, kuin "Hieno on." T'ämä tulee soimaan jouluna. |