Aihe: Sormien hiertyminen
1 2
Nirvana!
09.07.2005 00:17:46
Olen tässä nyt yli vuoden soitellu sähkö kitaralla ja viime aikoina esim 2h soiton jälkeen vasemman käden sormet ovat ihan hiertyneet tai iho repeilee ilkeesti. Johtuuko tämä väärästä soittotyylistä , vai huonoista kitaran kielistä, vaiko mistä??
Torniojaws
09.07.2005 00:38:03

Se johtuu siitä, kun et soita tarpeeksi :) Mitä enemmän ja pidempään (vuosissa) soitat, sitä kovemmaksi sormenpäät tulevat ja nuo ongelmat häviää.
http://www.relativity1.com [Grindcore] So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Krice
09.07.2005 01:32:13

Väärä soittotyyli varmaan suurin syy eli painat liian kovaa kieliin. Kannattaa myös pohtia onko tarpeellista soittaa 2 tuntia putkeen.
Torniojaws
09.07.2005 02:47:00

Kannattaa myös pohtia onko tarpeellista soittaa 2 tuntia putkeen.

Mikäs siinä, kyllä sitä monet soittelee 8 h tai enemmänkin.
http://www.relativity1.com [Grindcore] So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Schnowotski
09.07.2005 03:41:09 (muokattu 09.07.2005 03:41:42)
Mikäs siinä, kyllä sitä monet soittelee 8 h tai enemmänkin.

Jep, tuli soiteltua päälle 6 tuntia ja kyllähän sormenpäissä näyttäisi pientä repeämää olevan... kipu kasvattaa.

Itsekin siis olen vielä sen verran aloittelija, etteivät sormenpäät ole tarpeeksi kovettuneet.
Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä.
Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua...
Krice
09.07.2005 10:36:15

Itsekin siis olen vielä sen verran aloittelija, etteivät sormenpäät ole tarpeeksi kovettuneet.

Kannattaisiko soittaa 6 tuntia putkeen sitten kun sormenpäät kestää sen? Tai ihan sama.. tuntuu vaan vähän hölmöltä.
ten
09.07.2005 12:13:22
Kannattaisiko soittaa 6 tuntia putkeen sitten kun sormenpäät kestää sen? Tai ihan sama.. tuntuu vaan vähän hölmöltä.

Oot kyllä maailman paras provooja. Propsit siitä.
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
Joees
09.07.2005 13:32:06

Kyllä se mustakin aavistuksen hassulta tuntuu. Jakaisi ennemmin nuo tunnit pätkiin, saisi sormet lepoakin välissä. Mä pystyn nykyään - ja oon pystynyt jo monta vuotta - soittamaan niin paljon kuin itseäni huvittaa putkeen. Eriasia on sitten kestääkö käsi muuten. Kaksi jännetuppitulehdusta ja hihhei! Mut venyttelyä ja lämmittelyä. Sormenpäissä mulla ei juurikaan tunnu kauheammin.

Kannattaa soitella 'bout siihen asti kun on sormenpäitä särkenyt jonkin aikaa ja pitää taukoa. Liikaa ei kannata sormenpäitäkään kiduttaa. Kyllä ne siitä karaistuu.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Soma city ward
09.07.2005 14:59:38
Semmonen juttu tuli mieleen, kun tässä Suomessa ollaan niin mites tuo saunominen, suihkuttelu ja uiminen vaikuttaa sormenpäihin. Steve Vai muistaakseni neuvoi, että jos haluaa sormenpäiden kovettuvan niin niitä ei kannata hirveästi vedessä liottaa.
Tokihan ne sormet paremmin kestää mitä kauemmin on soittanut, mutta voi koittaa myös vähentää noita edellä mainittuja.
Ohuet kieletkin auttaa asiaan. Milläs kielisetillä soittelet.
Ei tehdä elämässä eikä musiikissa lainkaan virheitä.
Kasu-_-
09.07.2005 16:05:43

Semmonen juttu tuli mieleen, kun tässä Suomessa ollaan niin mites tuo saunominen, suihkuttelu ja uiminen vaikuttaa sormenpäihin. Steve Vai muistaakseni neuvoi, että jos haluaa sormenpäiden kovettuvan niin niitä ei kannata hirveästi vedessä liottaa.
Tokihan ne sormet paremmin kestää mitä kauemmin on soittanut, mutta voi koittaa myös vähentää noita edellä mainittuja.
Ohuet kieletkin auttaa asiaan. Milläs kielisetillä soittelet.

Saunan jälkeen jos ottaa kitaran käteen, niin sormenpäistä lähtee semmoset paksut nahanpalaset heti repeilemään. Sama jos on muutenkin pitempään vedessä. Kannattaa pitää saunan/suihkun/uimisen jälkeen vähintään semmoinen puolen tunnin tauko niin sormet pysyy kasassa.
Kädet tulee kyllä pestyä tosi hyvin ennen kitaraan tarttumista ja se saattaakin vaikuttaa siihen, että nahka rupeaa repeilemään.
Melkein aina kunnon soittosessioiden jälkeen on nimettömästä vähän pintanahkaa irti, koska sillä tulee bendailtua niin paljon.
You know my only pleasure/Is to hear you cry/I'd love to hear you cry/I'd love to feel you die/And I'll be the first/To watch your funeral/And I'll be the last to leave/I'd love to hear you cry!
Schnowotski
09.07.2005 17:07:27

Hohoh. No ei ne nyt niin pahasti repeile sentään. Ja täytyy ottaa kaikki irti lainavehkeistä ennenkuin on palautus. Ja jos vähän kirpaisee niin sehän vain edesauttaa rokki-ilmeiden syntymistä.
Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä.
Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua...
jäykkis
09.07.2005 23:10:22
Olen tässä nyt yli vuoden soitellu sähkö kitaralla ja viime aikoina esim 2h soiton jälkeen vasemman käden sormet ovat ihan hiertyneet tai iho repeilee ilkeesti. Johtuuko tämä väärästä soittotyylistä , vai huonoista kitaran kielistä, vaiko mistä??

Ei se mistään soittotyyleistä kiinni ole. Harjoituksen myötä se iho paksuuntuu ja alkaa kestää. Mutta siltikin kyllä, siis vaikka on kauan soittanut, niin kun pitää vaikkapa viikon tauon, niin kyllä sen jälkeen taas hilseilee.

Turha ottaa murhetta. Iho on uusiutuva luonnonvara.
Spinal
11.07.2005 21:29:52 (muokattu 11.07.2005 23:03:37)

Itse en ole soittanut vielä vuottakaan, mutta silti omat vasemman käden sormenpäät kestää. Parhaana päivänä saattaa tulla rimputeltua hyvinkin se 6 tuntia putkeen mutta sormenpäät eivät ole moksiskaan... Kai se soittotyylistä lähinnä on kiinni...

E: Itselläni on .009-.042 kielisetti (D'Addariot).
Ja mitähä tähänki muka pitäs keksiä...
Jackson Dinky
11.07.2005 21:51:52
Voi johtua myös liian paksuista kielistä.
Nuottien määrä korvaa nuottien laadun, mutta ei päinvastoin.
tähtivaeltaja
11.07.2005 22:19:39
Kannattaa myös pohtia onko tarpeellista soittaa 2 tuntia putkeen.

Kysy tuota bändiltä joka heittää kahden tunnin keikan.
Krice
11.07.2005 23:29:19

Kysy tuota bändiltä joka heittää kahden tunnin keikan.

Siis harjoitella. Varsinkin jos on aloittelija, jolta hajoaa kädet. Sormien iho ei kovene niin paljon kuin jotkut kuvittelevat. Se mikä muuttuu on tekniikka. Niitä kieliä tarvitsee painaa tasan tarkkaan vain niin paljon, että kuuluu ääntä.
Tmp
12.07.2005 11:15:09
Siis harjoitella.

Sitten kun pitäisi soittaa pitkiä reenejä tai keikkoja niin bändistä on varmaan mukavaa kun kitaristi vaan meinaa "mun sormet on kipeet. Ei me voida enää soittaa".

Kyllä ne pikkuhiljaa kovettuu. Minulla kyllä vieläkin kipeytyy(paksut kielet ja raskas kitara soittaa), mutta ei iho enää hiljeile juuri ollenkaan ja jos kuoriutuu pois niin nopeasti tulee uusi kerros. Kärsivällisyyttä.
"Suhteellisuusteorialla on merkitystä silloin kun puhutaan suhteellisista nopeuksista." -Krice
Krice
12.07.2005 12:31:00

Kyllä ne pikkuhiljaa kovettuu. Minulla kyllä vieläkin kipeytyy(paksut kielet ja raskas kitara soittaa), mutta ei iho enää hiljeile juuri ollenkaan ja jos kuoriutuu pois niin nopeasti tulee uusi kerros. Kärsivällisyyttä.

Niin, kärsivällisyyttä siihen harjoittelemiseen. Minusta ihon repeileminen ei ole merkki siitä, että on harjoitellut tarpeeksi, vaan se on merkki pelkästä typeryydestä.
Tmp
12.07.2005 13:18:11
Niin, kärsivällisyyttä siihen harjoittelemiseen. Minusta ihon repeileminen ei ole merkki siitä, että on harjoitellut tarpeeksi, vaan se on merkki pelkästä typeryydestä.

No meitä on joka junaan.
"Suhteellisuusteorialla on merkitystä silloin kun puhutaan suhteellisista nopeuksista." -Krice
StoRBa
12.07.2005 13:47:32

Kannattaa yrittää soittaa mahdollisimman säännöllisesti. Varsinkin alussa kun sormenpäät eivät vielä ole tottuneet kieliin. Eli mielummin joka päivä 1-2h kuin kerran kahessa viikossa 10h yhessä päivässä. Kannattaa tietenkin soittaa niin paljon kuin mahdollista! :)
JAM with the JEM
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)