Ed_Guy 04.06.2005 11:11:44 | |
---|
Joo on tullut kitaraa rääkättyä vasta 3 vuotta ja tähän asiaan en ole ennen kiinnittänyt huomiota mutta itse asiaan: Siis kun "tiluttelen" eli (tremolo pickingillä?) fyysisesti kolmella alimmalla kielellä niin plektra käteni ottaa tukea kolmen ylemmän kielen päältä onko tuo nyt oikeaoppista? jos ei niin millaisessa asennossa plektra käden pitäisi olla? Tätä on vaikea selittää mutta toivottavasti joku ymmärtää.. hymiö prkl sitä se teettää kun ei ole opettajaa.. *THV Elää!!½* |
Defrayer 04.06.2005 11:15:23 (muokattu 04.06.2005 11:17:20) | |
---|
Minä ainakin otan yleensä soittaessani tukea pikkusormella ja joskus nimettömälläkin tallamikistä ja/tai ylä-E:stä. Ei ainakaan vielä erikoisempia onkelmia ilmeentynyt tuosta. EDIT: Meinasitko muuten "alimmilla kielillä" mahdollisesti maantieteellisesti alimpia kieliä, eli ohuimpia? Yleensä alimmista kielistä puhutaan kun tarkoitetaan E- A- ja D- eli matalampaa soivia kieliä. "If other bands play and Manowar kills, then why Manowar ain't in prison?" - Eräs ystäväni Pastilli? IMIK #15, IHKK #16. |
saha 04.06.2005 11:18:35 (muokattu 04.06.2005 11:24:32) | |
---|
Siis kun "tiluttelen" eli (tremolo pickingillä?) fyysisesti kolmella alimmalla kielellä niin plektra käteni ottaa tukea kolmen ylemmän kielen päältä onko tuo nyt oikeaoppista? jos ei niin millaisessa asennossa plektra käden pitäisi olla? minä aina teen sen tarkoituksella noin, sillä sillain on kätevä pitää ne kielet hiljaisina. pikkurillillä ja nimettömällä bodysta tuen ottaminen on vissiin "ammattilaisten" mielestä huono juttu. itse ainakin huomasin, että kun karsin sen pois, soitto oli kummasti helpompaa ja tarkempaa. "Mustaineki on vain Metallicasta pihalle potkittu runkku jolta puuttuu biisientekotaito! Metallica loi Trash Metallin!! muut vain jälittelöö sitä." - Metal90 kalamies#2 >-)))> Punttisika #5. |
Roker 04.06.2005 11:41:04 | |
---|
mä pyrin pitämään sitä tassua aina vähän muiden kielten päällä, joilta en kyseisenä hetkenä soita, jotta ylimääräset suhinat ja sihinät jäis pois. syyllistyn kyllä siihen, että nimettömällä ja pikkurillillä tukea bodysta, ja alakieliltä soittaes pidän vähän kii tosta ylä-e:stä :| no mitä vittua? |
jäykkis 04.06.2005 14:10:18 | |
---|
Ei kait tuossa mitään ongelmaa ole. Päin vastoin, silloinhan ne hiljaiset kielet tulee samalla dempattua. Ja kokemuksen myötä tuen tarve vähnee - jos on vähetkäkseen. Anna palaa vain. |
Nikke 04.06.2005 17:35:56 | |
---|
Soita niinku itestäs tuntuu hyvältä... No voihan peijoona ja perin erinomasta, niinpä onkin |
saha 04.06.2005 17:38:07 | |
---|
Soita niinku itestäs tuntuu hyvältä... no sehän on pahin virhe mitä tässä voi tehdä. "Mustaineki on vain Metallicasta pihalle potkittu runkku jolta puuttuu biisientekotaito! Metallica loi Trash Metallin!! muut vain jälittelöö sitä." - Metal90 kalamies#2 >-)))> Punttisika #5. |
jäykkis 04.06.2005 18:34:01 | |
---|
no sehän on pahin virhe mitä tässä voi tehdä. Niin on, mutta tuo on standarti vastaus kun asiasta ei ole minkäänlaista mielipidettä. |
Ze Kink 04.06.2005 19:32:38 | |
---|
Mulla on ainakin keskisormi, nimetön ja pikkurilli bodyssä kiinni kun soittelen vähän nopeempia juttuja (esim. kompatessa käsi on ihan vapaana). Olen sitä koittanut karsia pois, mutta aina ne siihen hakeutuu. Kyllä tuosta eroonkin vissiin pääsisi, jos jaksaisi yrittää. Ennen tuli pidettyä kättä kielien päällä, mutta opettelin sen pois. Siitä sitten tuli nuo sormet, kun piti saada tuettua kättä johonkin. Rölö |
Rapido 05.06.2005 12:58:23 | |
---|
pikkurillillä ja nimettömällä bodysta tuen ottaminen on vissiin "ammattilaisten" mielestä huono juttu Paskat. Ei näytä esim. Yngwien, Knopflerin tai Angelon soittoa häiritsevän. Se on sitten eri asia, että kelle sopii, kelle ei, mutta tällaisen totuutena esittäminen on ranteenpaksuista scheissea. Tää on taas näitä opisto-opettaja-ammattilaisten hapatuksia. E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse |
saha 05.06.2005 14:15:22 | |
---|
tällaisen totuutena esittäminen on ranteenpaksuista scheissea. käytin sanoja "ammattilaiset" ja vissiin. eli äärimmäisen epävarmaa tietoa olivat. "Mustaineki on vain Metallicasta pihalle potkittu runkku jolta puuttuu biisientekotaito! Metallica loi Trash Metallin!! muut vain jälittelöö sitä." - Metal90 kalamies#2 >-)))> Punttisika #5. |
Krice 05.06.2005 22:13:39 | |
---|
Paskat. Ei näytä esim. Yngwien, Knopflerin tai Angelon soittoa häiritsevän. Se on sitten eri asia, että kelle sopii, kelle ei Muistan lukeneeni Petruccin kotisivuilta, että sekin joskus tukee sormia lankkuun, vaikka se onkin "teknisesti" vääräoppista. Oikeastaan muuta merkitystä tuolla ei ole, paitsi että jos ottaa sormilla kiinni jostain niin on helpompi sitten myös soittaa sormilla, siis liikuttamalla sormia eikä rannetta. Se on sitten eri asia pitääkö aina soittaa ranteella. Sehän on kaiketi suotavaa, koska economy/sweep -tyyli tulee kuin luonnostaan, ja se on nopeampaa ja rasittaa vähemmän kättä mielestäni. |
/HITLER 06.06.2005 13:08:33 | |
---|
mä pyrin pitämään sitä tassua aina vähän muiden kielten päällä, joilta en kyseisenä hetkenä soita, jotta ylimääräset suhinat ja sihinät jäis pois :| Just niin mäkin teen... Hein Hitler... |
TheRagDoll 11.06.2005 00:02:05 | |
---|
Mullakin ollut toi ongelma.. jos on floyd rose niin ei kannata painaa kättä tallan päällä.. vaikuttaa äänensävyyn.. jos johonkin on pakko nojata niin niihin kieliin joita ei sillä hetkellä soita.. Mua Saa Pelätä. |
JulliH 12.06.2005 15:23:20 | |
---|
Ite oon viime aikoina huomaamatta siirtyny siihen että plekukäden pikkurilli pysyy mikin sivulla paikallaan ikäänkuin tukena (siis kun soitan lisenssifloikkaisella esp:llä). Taasen kun kädessä on lespauli niin sen tune-o-matic-tallan kanssa sormet on mulla luonnostaan "ilmassa" ts. käden syrjä lepää siinä ei-soivien kielten osuuden päällä. Oli muuten hankalaa siirtyä lespaulista tollaseen kelluvaan (ne erilaiset tallat) -Life´s a bitch and then you die |
Squier sylissäni 08.07.2005 22:00:16 | |
---|
mä pyrin pitämään sitä tassua aina vähän muiden kielten päällä, joilta en kyseisenä hetkenä soita, jotta ylimääräset suhinat ja sihinät jäis pois. syyllistyn kyllä siihen, että nimettömällä ja pikkurillillä tukea bodysta, ja alakieliltä soittaes pidän vähän kii tosta ylä-e:stä :| Joku kyllä nyt suuttuu tämän nostamisesta... Mutta pitäisikö nämä yliimäräiset suhinat saada pois ilmankin että pitää sitä tassua muilla kielillä, itse oon nyt ruvennnu harjoittelemaan sellaista, että vasemman käden -eli otelautakäden- sormet nousisivat suoraan kieliltä ylös. Eli siis kun olen ennen helposti tavannut tehdä pienen "pull-offin" liikuttamalla sormea vähän poikittain ennenkui sormi on irti kieleltä. Eli tälläiseen olen pyrkinyt: Eli jos vaikka soitan harjoitusta esim. 1-2-3-4 ensin E-kieleltä ja 1-2-3-4 sitten D-kieleltä jne. Pikkurilli, joka painaa tässätapauksessa viimeisen sävelen kieleltä, sammuttaa ensin kyseise sävelen samalla kun etusormi painaa ylemmältä kieleltä ensimmäisen sävelen, ja pikkurilli sitten pian nousee edellisen kielen päältä suoraan ettei näpäytä vahingossa sitä kieltä soimaan. Kannattaisiko tälläiseen pyrkiä? Joitakin varmaan puputtaa tälläinen pikkutarkka tohina, mutta silti... Ja toinen asia, helposti soitan vahingossa huiluäänen vaikka sieltä viidennen nauhan tienoilta, kannattaisiko pyrkiä sellaiseen täydellisyyteen että mitään ylimääräistä ei kuuluisi? Kun soitat pitkän soolon, ja sammutat viimeisen sävelen, mitään pientä huiluäänen tapaistakaan ei kuulu mistään? |
marx 09.07.2005 10:31:11 | |
---|
Miten menee tremolo picking? |
secondarymind 09.07.2005 10:56:51 | |
---|
Miten menee tremolo picking? Se on sellasta nopeeta pickausta jota kuulee kaikessa hevissä. Myöskin Pulp Fictionin tunnarissa on sellasta. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Squier sylissäni 09.07.2005 14:18:54 | |
---|
Tiedän suunnilleen mitä se on, joo. No... sanotaan että harjoiteltu on. Mutta siis tuntuiko mitenkään järkevältä tuo mun sammutusjuttuni, onko järkeä harjoitellessa pyrkiä tälläiseen? Kuuluuko ammattilaisen soitossa mahdollisesti mitään esim. huiluääntä jostain? Toki eihän nämä siis kuulu soitossa mitenkään... Mutta siis kun sammutan vain viimeisen sävelen, joka oli tarkoitus soida, niin mitäs jos sitten kuuluu pientä huiluääntä tms.? Ja tosta "vahinko pull-offista", mulla on jonkin verran rikkoutunut iho keski- ja etusormen sormenpäissä, ja näihin helposti tarttuu jos ei ole varovainen vähän kieli, josta seuraa myös sitä vahinkoääntä... Oletteko joskus pyrkineet tai pyrittekö siihen, ettei mitään häiriöääntä kuulu, vaikka kyseessä on hyvin pieniä vikaääniä? |
Necromuru 09.07.2005 20:33:17 | |
---|
Itekkin soitan ihan samalla tavalla, eikä ole aiheuttanut mitään ongelmia. Kitaransoittohan on siittä hieno että siinä ei ole varsinaista oikein/väärin jaottelua ole vaan soittotyylejä on yhtä monta kuin soittajia. "Soolon soitto on kuin tarinan kertomista" Eli tarinat pitää kertoa hitaasti tavuttaen, että niissä olisi tunnetta. |