Aihe: Plektra
1 2
Oceancalibra
19.07.2005 22:40:45
apua! oon tässä soitellu kohta n. viikon ja tutut biisit lähtee ainakin introt niin että miten oppisin käyttämään kunnolla plektraa? kun soitan yleensä ilman plektraa.. autakaa! kiitos..
ninos
19.07.2005 22:43:42 (muokattu 19.07.2005 22:46:38)

Elähä panikoi, ota vaan pleku käteen ja soita. Et voi heti tuntea plekua mukavaksi kädessäs, ellet oo syntyessäs joku kitaroinnin Mozart. Ite alottelin kans ensin peukulla soittamaan :D ja sitten n. puolen vuoden soittelun jälkeen se plekukin rupes jo pysymään. Eli soita soita soita soita soita ja soita ja vieläkerransoita. Harjotus tekee mestarin :P

E: ja olikohasse oikeaoppinen plekunasento se että:

1. etusormi koukkuun ja pleku sen päälle
2. plektran terävin pää osoittaa etusormen kynnen suuntaan
3. peukalo päälle vielä ja rokkaamaan

...tai ihan miten sen ite tuntee mukavaksi ja helpoksi pitää :P
Kitaristi ei tunne sanaa MAHDOTON
Oceancalibra
19.07.2005 22:46:47
Elähä panikoi, ota vaan pleku käteen ja soita. Et voi heti tuntea plekua mukavaksi kädessäs, ellet oo syntyessäs joku kitaroinnin Mozart. Ite alottelin kans ensin peukulla soittamaan :D ja sitten n. puolen vuoden soittelun jälkeen se plekukin rupes jo pysymään. Eli soita soita soita soita soita ja soita ja vieläkerransoita. Harjotus tekee mestarin :P

kokeillaan :D, kiitos
Kärpäsruoska
20.07.2005 00:24:05
tai ihan miten sen ite tuntee mukavaksi ja helpoksi pitää :P

Juu, mutta en kyllä suosittele mitään kolmisormiotetta tai vastaavaa, itse aloitin sellaisella ja kömpelöä oli. Pääsin siitä eroon vaihtamalla hetkeksi pienempään lepraan.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28
LiiMaNHeNKi
20.07.2005 09:43:26
Jeh, meikäkin aloitti peukalolla rämpyttämään, ja oli sen jälkeen todella outoa yrittää soittaa plekulla. Mutta jotenkin siihen vain tottui, ja nyt se pleku tuntuu jo varsin luonnolliselta. Eli ei muuta kuin totuttelua vaan.
Emmä mitään osaa soittaa... räpellän vaa.
Hohhoijaa
20.07.2005 10:41:46
Ei kuitenkaan mitään über pinsettiotetta :D
Kirjoalleitus
MyssyE
20.07.2005 11:46:33
Miksi basisti kysyy kitaristit-osiossa plektran käyttöä?
saha
20.07.2005 11:55:40
Miksi basisti kysyy kitaristit-osiossa plektran käyttöä?

Shhh... elä nolaa sitä.
>-)))> #2
irc-kanava röydetty!
#kalapersoonat@IRCnet
Punttisika #5
Landola59
20.07.2005 18:25:10
Jeh, meikäkin aloitti peukalolla rämpyttämään, ja oli sen jälkeen todella outoa yrittää soittaa plekulla. Mutta jotenkin siihen vain tottui, ja nyt se pleku tuntuu jo varsin luonnolliselta. Eli ei muuta kuin totuttelua vaan.

Ärsyttävintä tässä oli ehkä sen nahkan irrottaminen kitaran kielistä voiveitsellä kun sitä oli jääny peukalosta siihen.
Sarkasmi on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet.
Gulo
20.07.2005 18:40:32
Juu, mutta en kyllä suosittele mitään kolmisormiotetta tai vastaavaa, itse aloitin sellaisella ja kömpelöä oli. Pääsin siitä eroon vaihtamalla hetkeksi pienempään lepraan.

Tottumuskysymys. Ite pidän kolmella sormella, koska a: olen tottunut siihen, b: se tuntuu tukevammalta ja c: ei ole mitään mielenkiintoa käyttää oikean käden sormia soittaessa.
Räbbänä
20.07.2005 19:52:12
Itse pidän plekua niin että etusormi on koukussa ja peukulla painan sitä plekua etusormea vasten ja muut sormet ovat suorina
Landola59
20.07.2005 19:53:41
parhaat kitarisathan soittavat ilman lepraa.
mm. märk knörpler Dire Stairsita vai straitsista... emmuista.
Kärpäsruoska
20.07.2005 20:21:08
Tottumuskysymys. Ite pidän kolmella sormella, koska a: olen tottunut siihen, b: se tuntuu tukevammalta ja c: ei ole mitään mielenkiintoa käyttää oikean käden sormia soittaessa.

Onhan se noinkin. Minua tuo kolmen sormen ote rajoitti.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28
Mrezzye
20.07.2005 20:44:19

Jumankekka! Se mikään lepra oo ku son leku!
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
Mimi
20.07.2005 21:08:28
Tässäpä muutamia vanhoja ja ihan hyödyllisiä topikkeja ja linkkejä, joista on ollut apua monelle, mm allekirjoittaneelle. Ensinnäkin sen plektran asennosta:
http://www.daddydoodle.com/holdpick.html
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=11&t=72936&o=0#p1721312

Ja plektralla soitosta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=23937
Pitko tollotti, hiiri vikisi, ja minä karjuin vieressä että "et perkele syö sitä"!
-Jani The Rock
Wasbesp
21.07.2005 03:04:35

Mitän plektraa saa edes pidettyä kolmella sormella järkevästi soitettaessa? :o
Onks kaikki Alexit laihoja?
Gulo
21.07.2005 06:46:24
Mitän plektraa saa edes pidettyä kolmella sormella järkevästi soitettaessa? :o

Mitä vain, jos ei mikään kauhea nakkisormi ole. Itellä on käytössä Jazz III, ja keskisormi on mukana pitämässä plekusta kiinni. Lähinnä keskisormen rooli on olla mukana tukevoittamassa otetta, jottei tarvi niin paljoa puristaa muilla sormila sitä lärpäkettä.
heikkiha
21.07.2005 11:37:53

Itse alternate picking up/down mastergury herra Steve Morsehan juuri pitää plektraa tukevasti kolmellasormella ja mielestäni soittoluonnistuu paremmin kuin hyvin. Ranne tekee kyllä kovaa duunia sillä kaverilla. Morsehan tekee myös sellasta että kun hän soittaa huiluääniä esim. 12 välistä, hän iroittaa etusormen plektrasta ja täten plektraa pitävät peukku ja keskisormi. niinhän sitten näppäilee huiluääniä koskettaen etusormella kieliä ja pikkaamalla sitten plekralla. oikein siisti tekniikka...

eli tuo plektran pitäminenhnä on ihan tottumus kysymys. soittaa vaikkaa varpailla jos hyvältä tuntuu... tietysti jotkut asennot voivat olla fyysisesti rajoittavampia/vaativimpia kuin toiset...
Aina ei voi voittaa
32788
21.07.2005 16:46:24
Ite pidän juuri noin "oikeaoppisesti".

Ja tuohon kolmella sormella soittamiseen:

Miten pystytte tällöin soittamaan jotain usean sormen juttuja, tyyliin Stairway To Heaven. Eikä nyt mitään: "Eihän sitä kukaan järkevä soitakaan" - juttuja.
Landola59
21.07.2005 17:36:21
Jumankekka! Se mikään lepra oo ku son leku!

Kleku.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)