metalking 18.07.2005 00:54:42 | |
---|
Ikuisia kirouksia kitaristeille ovat jänne vammat ranteessa hauiksissa tai käsivarren lihaksissa ja nivusessa ja kyynärpäässä..tässä on muutamia vinkkejä siihen miten voit välttää nämä.Ensimmäinen asia(sormien käsi(vasen tai oikea)) tutki miten rento kätesi on kun soitat sillä jos jännität rannetta tai käsivartta et voi välttyä pahemmilta tuskilta sillä ranne sisältää 8 luuta,paljon hermoja ja jänteitä.Evoluutio on määrännyt että paksuin jänne kulkee ohuimmasta luiden välistä ranteessa joten jos soittaessa liikaa jännittää alkaa jänne turpoamaan liikaa ja lopulta on sitten jännetuppi tulehdus.Sen parantelu vie kuukaudesta neljään ja sitten joudut opettelemaan täysin uuden tekniikan soitollesi.Eli kaula kädessä oli se vasen tai oikea on tärkeää pitää rentona ranne,sormet ja muukäsivarsi,jopa pieni suonenveto tai kramppi voi pilata viikon soittelun.Plekukäsi!!(vasen tai oikea)jokaisella meistä on hieman eri tyyli soittaa plekulla mutta perus idea on kaikilla sama.Tärkeätä plekukädessä on ehdottomasti soittaa pickaus liike ranteella ei käsivarrella ja tärkeää on myös pitää koko muu käsi rentona.Oikeasti ranteen hiominen nopeaksi vie aikaa mutta se voi jopa pelastaa soiton tulevaisuudessa.Paha riski on jos soitat nopeaa sahausta kuten trashia tai deathia ja jos sahaat kyynärvarrella on riski saada tenniskyynärpää noin 80prosenttia.Kun haet plekukäden tekniikkaa on tärkeätä katsoa kuinka pitkät kädet sinulla on!säädä kitara sen korkeudelle,jos soitat liian ylhäällä kädet jännittää koko ajan ja puutuvat.Liian alhaalla on vaikea soittaa jos on lyhyemmät kädet joten älkää säätäkö kitaran korkeutta näyttävyyden mukaan esim.on siistin näköistä kun Zakk Wylde soittaa alhaalla.Wyldellä esimerkiksi on pitkät kädet!!toinen kun olet säätänyt korkeuden nojaa kyynärvarsi rentona bodyyn ja suorita pickaus ranteella käytä kyynärvartta ainoastaan kun vaihdat kieliä.Esim:kuuden kielen sweepeissä on pakko liikkua kyynärvarrella.Eli perus idea on käytä rannetta soita rentona..Jännetuppitulehdus ei ole ainoastaan kitaristien sairaus se voi tulla rakennusmiehille,basisteille,rumpaleille tai päätteellä työskenteleville.Tyyli ehkäistä sen tulemista on pitää tietyt väli tauot,tauon aikana venyttele rannetta hellästi ja ravistele ja venytä koko kättäsi sillä kitaran soitto on yhtälailla lihas työtä kuin bodaus esim. Tenniskyynärpäätä voit helposti ehkäistä kun ojennat kättä suoraksi ja pyörität rannetta ja liikutat samalla tavalla ylös ja suoraksi vähän kuin tekisit hauiskääntöä.Eli perus idea on tässä kuinka voit välttää näitä kirouksia ja myös muista venytellä sormia.Olen itse tehokkaaksi todennut että 5min tauko joka puolentunnin välein on tärkeä silloin lihakset ei mene sormissa tai plekukädessä hapoille ja suorituskyky paranee ja kestävyys paranee ja tauot ovat tärkeitä jos soitat paljon.Itse soitan 8-10h joka päivä eli tauot ja venyttely ja kahvi ovat todella tärkeitä.huom venyttely soiton jälkeen parantaa seuraavan päivän soittoa ja muista lämmitellä vähintään 15min ,itsellä on tunti ennen kuin rupean jauhamaan tekniikkaa.Toivottavasti tästä sait neuvoa sillä jos saat käsivamman ja haluaisit kokoajan soittaa on se ikävää istua käsipaketissa jos oli huono tekniikka.Nämä ovat todella pieniä seikkoja monenmielestä mutta jos aiot yrittää todella kannattaa nämä seikat omassa soitossa huomioida todella tarkkaan..!!:D huh tulipa juttua.. sami |
toxic 18.07.2005 00:56:09 | |
---|
Kirjoita tuo kunnolla niin jaksaisi lukea ;) |
metalking 18.07.2005 00:57:45 | |
---|
eli raamattu uusiksi..huh!!!:D sami |
secondarymind 18.07.2005 02:46:12 | |
---|
eli raamattu uusiksi..huh!!!:D Vähän voisit muokata sillä tavalla, että teet muutamia kappalejakoja, jotta tulee miellyttävämpi lukuhetki. Ei tuota jaksa lukea kukaan tollasenaan. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
toxic 18.07.2005 02:47:25 | |
---|
Vähän voisit muokata sillä tavalla, että teet muutamia kappalejakoja, jotta tulee miellyttävämpi lukuhetki. Ei tuota jaksa lukea kukaan tollasenaan. Ja mitä tulee pilkun och pisteen jälkeen? |
secondarymind 18.07.2005 02:49:45 | |
---|
Ja mitä tulee pilkun och pisteen jälkeen? Välilyönti yleensä joo. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Schnowotski 18.07.2005 04:25:47 | |
---|
Olisko tässä vähän selkeämpi? Ikuisia kirouksia kitaristeille ovat jännevammat ranteessa, hauiksissa, käsivarren lihaksissa, nivusessa ja kyynärpäässä. Tässä on muutamia vinkkejä siihen miten voit välttää nämä. Ensimmäinen asia (sormien käsi(vasen tai oikea): tutki miten rento kätesi on kun soitat, sillä jos jännität rannetta tai käsivartta et voi välttyä pahemmilta tuskilta, sillä ranne sisältää 8 luuta, paljon hermoja ja jänteitä. Evoluutio on määrännyt, että paksuin jänne kulkee ohuimmasta luiden välistä ranteessa, joten jos soittaessa jännittää liikaa, alkaa jänne turvota liikaa ja lopulta on sitten jännetuppitulehdus. Sen parantelu vie kuukaudesta neljään, ja sitten joudut opettelemaan täysin uuden tekniikan soitollesi. Eli kaulakädessä, oli se vasen tai oikea, on tärkeää pitää rentona ranne, sormet ja muu käsivarsi: jopa pieni suonenveto tai kramppi voi pilata viikon soittelun. Plekukäsi (vasen tai oikea): jokaisella meistä on hieman eri tyyli soittaa plekulla, mutta perusidea on kaikilla sama. Tärkeää plekukädessä on ehdottomasti soittaa pickausliike ranteella, ei käsivarrella. Tärkeää on myös pitää koko muu käsi rentona. Oikeasti ranteen hiominen nopeaksi vie aikaa, mutta se voi jopa pelastaa soiton tulevaisuudessa. Paha riski on, jos soitat nopeaa musiikkia - kuten trashia tai deathia - sahaten kyynärvarrella: tällöin riski saada tenniskyynärpää noin 80 prosenttia. Kun haet plekukäden tekniikkaa, on tärkeää katsoa kuinka pitkät kädet sinulla on! Säädä kitara sen korkeudelle: jos soitat liian ylhäällä kädet jännittää koko ajan ja puutuvat; liian alhaalla on vaikea soittaa jos on lyhyemmät kädet, joten älkää säätäkö kitaran korkeutta näyttävyyden mukaan. Esimerkiksi: ”on siistin näköistä kun Zakk Wylde soittaa alhaalla”. Wyldellä on pitkät kädet. Toinen kun olet säätänyt korkeuden, nojaa kyynärvarsi rentona bodyyn ja suorita pickaus ranteella. Käytä kyynärvartta ainoastaan kun vaihdat kieltä. Esimerkiksi kuuden kielen sweepeissä on pakko liikkua kyynärvarrella. Eli perusidea on: käytä rannetta ja soita rentona. Jännetuppitulehdus ei ole ainoastaan kitaristien sairaus, vaan se voi tulla rakennusmiehille, basisteille, rumpaleille tai päätteellä työskenteleville. Tyyli ehkäistä sen tulemista on pitää tietyt välitauot - tauon aikana venyttele rannetta hellästi ja ravistele ja venytä koko kättäsi, sillä kitaransoitto on yhtälailla lihastyötä kuin esimerkiksi bodaus. Tenniskyynärpäätä voit helposti ehkäistä kun ojennat kättä suoraksi, pyörität rannetta ja liikutat samalla tavalla ylös ja suoraksi. Vähän kuin tekisit hauiskääntöä. Eli perusidea on tässä kuinka voit välttää näitä kirouksia. Ja muista myös venytellä sormia. Olen itse todennut tehokkaaksi pitää noin 5 minuutin tauko joka puolen tunnin välein. Tauko on tärkeä, sillä silloin lihakset eivät mene sormissa tai plekukädessä hapoille ja suorituskyky sekä kestävyys parantuvat. Erityisesti silloin tauot ovat tärkeitä jos soitat paljon. Itse soitan 8-10h joka päivä, eli tauot, venyttely ja kahvi ovat todella tärkeitä. Ja huomaa: venyttely soiton jälkeen parantaa seuraavan päivän soittoa. Ja muista lämmitellä vähintään 15 minuuttia, itselläni on tunti ennen kuin alan jauhaa tekniikkaa. Toivottavasti tästä sait neuvoa, sillä jos saat käsivamman ja haluaisit kokoajan soittaa on se ikävää istua käsi paketissa siksi kun oli huono tekniikka. Nämä ovat todella pieniä seikkoja monen mielestä, joten jos aiot yrittää todella, kannattaa nämä seikat omassa soitossa huomioida todella tarkkaan!!:D Huh tulipa juttua.. Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä. Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua... |
Henkka Hevimies 18.07.2005 11:52:23 | |
---|
No nyt sen pystyi lukemaan. Kiitoksia vaan sekä kirjoittajalle että tekstin kappalejaon tekijälle:) "Little children playing in their playground
No one watches over them, Sugar Daddy sneaks around
" |
Jucciz 18.07.2005 12:42:02 | |
---|
Usko mattoman hieno tuo alkuperäis teksti väli merkkeineen kaikkineen kyllä tästä riittää lapsen lapsille kertomista huh tulipas kommentoitua |
secondarymind 18.07.2005 13:19:38 (muokattu 18.07.2005 13:26:18) | |
---|
OFFTOPIC: Usko mattoman hieno tuo alkuperäis teksti väli merkkeineen kaikkineen kyllä tästä riittää lapsen lapsille kertomista huh tulipas kommentoitua Mä en ymmärrä tätä sun tapaas urputtaa ja kettuilla ihmisille jatkuvasti, jos jokin asia ei sua miellytä. Sulta tulee usein pätevää juttua, mutta vähintään yhtä usein tulee tätä turhuutta, joka ei hyödytä ketään. Näistä kommenteista tulee lähinnä mieleen joku varhaisteini, jonka on pakko päästä pätemään aina silloin kun tietää olevansa oikeassa, sanomalla "V**un urpo, ei se noin mee!!1". Ymmärrän tuon tapaiset kommentit sellasilta, jotka ei parempaan pysty, mutta tiedän sun pystyvän parempaankin, joten miksi et toimi sen mukaisesti? Tulipahan avauduttua, vaikkakin täysin väärässä paikassa. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Jucciz 18.07.2005 13:34:09 | |
---|
miksi et toimi sen mukaisesti? Kai mulla on sit tylsää töissä. Mut oikeasti, kyllä noin puuduttavasti asemoidusta tekstistä sietääkin huomauttaa. Tiedä vaikka miten hyvää asiaa se sisältäisi, mutta noin muotoituna sen yli on vaan pakko hypätä kun alkaa särkemään päätä välittömästi. Peace. Yritän panostaa jatkossa niihin parempiin teksteihin sit, ja kiitos kannustuksesta. :) |
secondarymind 18.07.2005 13:50:48 (muokattu 18.07.2005 13:55:32) | |
---|
Mut oikeasti, kyllä noin puuduttavasti asemoidusta tekstistä sietääkin huomauttaa. Tiedä vaikka miten hyvää asiaa se sisältäisi, mutta noin muotoituna sen yli on vaan pakko hypätä kun alkaa särkemään päätä välittömästi. Mä olen täysin samaa mieltä. Yritin vaan tuoda esille pointin, joka on se, että asiat voi sanoa monella tapaa. Julkisen foorumin ollessa kyseessä tarkoituksenomainen kettuilu ei mun mielestäni ole se paras tapa, vaikka kuinka jokin asia häiritsisi. Tuleehan sitä tietysti itsekin omia asenteita vastaan toimittua aina joskus. En siis kiistä olevani edes vähän kaksinaamainen.:) Peace. Yritän panostaa jatkossa niihin parempiin teksteihin sit, ja kiitos kannustuksesta. :) Jep. Nyt tätä aiheen ulkopuolista keskustelua onkin sitten jo ihan riittävästi. Ainakin meikäläisen kirjoittamana. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
metalking 18.07.2005 15:14:03 | |
---|
joo kiitos kappaleitten jakajalle homman nimi on se ku sitä kitaraa soittaa niin paljon niin se perkeleen koulutus maailma unohtuu..!!!onko kellään samaa ongelmaa että koulu pilaa kaiken!!!=D sami |
Urmas Potkuri 18.07.2005 16:38:17 | |
---|
Yritin vaan tuoda esille pointin, joka on se, että asiat voi sanoa monella tapaa. Julkisen foorumin ollessa kyseessä tarkoituksenomainen kettuilu ei mun mielestäni ole se paras tapa, vaikka kuinka jokin asia häiritsisi. Asiaa. Sait lussan. Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni? |
Jimoleon 18.07.2005 16:46:17 | |
---|
Kantsii runkata vähemmän "The biggest threat to creativity is fear, and Jaco did not fear anything" |
metalking 18.07.2005 18:08:10 | |
---|
siis onko täällä ketään oikeesti diehard kitaristia ku tää kaikkien juttu on jotenkin outoo...???!!!onko täällä oikeesti ketään shreddaajia vai onko kaikki rämpyttäjiä??reenaako kukaan enään tosissaan..?? sami |
secondarymind 18.07.2005 18:23:08 | |
---|
siis onko täällä ketään oikeesti diehard kitaristia ku tää kaikkien juttu on jotenkin outoo...???!!!onko täällä oikeesti ketään shreddaajia vai onko kaikki rämpyttäjiä??reenaako kukaan enään tosissaan..?? Mä lukeudun ainakin tähän rämpyttäjät-osastoon. Ihan hyvä kirjoitus oli silti. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Joees 18.07.2005 19:02:37 | |
---|
siis onko täällä ketään oikeesti diehard kitaristia ku tää kaikkien juttu on jotenkin outoo...???!!!onko täällä oikeesti ketään shreddaajia vai onko kaikki rämpyttäjiä??reenaako kukaan enään tosissaan..?? Vaan tarkottaako diehard-kitaristi shreddaajaa tai muuta vastaavaa? Soittomääriin nähden mä oon diehard sitten kai vaikka en todellakaan reenaa tekniikkaa tai muuta vastaavaa kokoajan. Musta on paljon mielenkiintosempaakin tekemistä kitaralla kuin tekniikan yms reenaaminen. Mä pyrin kehittämään itseäni noin muutenkin musiikin parissa kuin vaan kitaristina. Yritän kehittää itteeni säveltäjänä ja sovittajanakin. Kyllä mä pystyn puhumaan kitaroista vaikka vuoden putkeen ja mieluusti niin tekisinkin, mut on se kiva välillä puhua vaikka siitä miten joku biisi menee, kuunnella miten iskut siellä menee yms. Mitä kouluun tulee. En mä ikinä ole siellä viihtynyt ja silti olen ylioppilas. Lukiossa en lukenut yhtään enkä ollut paikallakaan juuri ollenkaan. Mieluummin mä olin soittelemassa tai lojumassa jossain muualla. Ja niin olen mieluummin nytkin. Mutta jos jaksaa koulussa keskittyä edes muutaman tunnin on tuskin haittaa. Välillä tulee hetkiä että kerpele kun olis jaksanu ton jutun opetella koulussa niin ei tarvis nyt miettii ja opetella. Mut itsepä olen tieni valinnut. Ja on täällä monia osaavia soittajia jotka eivät ole "rämpyttäjiä". Mutta tuskin jaksavat sitä itse mainostaa kokoajan. Se ei ole ees uskottavaa sillon. Sikäli se jollekin enää nykyään mitään merkitsee. Nimim. Englannin yo-kuuntelussa nukahtanut. Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |
Necromuru 19.07.2005 11:42:27 | |
---|
siis onko täällä ketään oikeesti diehard kitaristia ku tää kaikkien juttu on jotenkin outoo...???!!!onko täällä oikeesti ketään shreddaajia vai onko kaikki rämpyttäjiä??reenaako kukaan enään tosissaan..?? Itse huomasin tuosta tekstistä varsinkin plekukäden tekniikkaan pari tärkeää pointtia. Annan plussan. "Soolon soitto on kuin tarinan kertomista" Eli tarinat pitää kertoa hitaasti tavuttaen, että niissä olisi tunnetta. |
metalking 20.07.2005 16:15:38 | |
---|
hyvä että auttoi..!!=D sami |