Aihe: Kitaran kielet kireälle.
1
Nordic
28.08.2005 21:45:57 (muokattu 28.08.2005 21:49:02)
Elikkä opettelen soittamaan sähkökitaralla Rautiaisen biisiä. APuna on Guitar Pro 4. Tuolta kappaleen asetuksista näin että matalin kieli oli viritetty D3 :si. Aloin tuota paksuinta sitten kiristämään. muuta alkoi pelottamaan. Se on ollut D2 tähän asti, voiko sitä kiristää D3:ksi ilman vaurioita kitaralle. Meinaan että olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin, kun olen vasta aloittelija. Viritysmittarin avulla siis katson että onko tuo D2,3 vai E4,5 vai mikä.. Mittarin merkki on Seiko SAT500.
MasK oF SaNiTY
28.08.2005 21:55:04
Elikkä opettelen soittamaan sähkökitaralla Rautiaisen biisiä. APuna on Guitar Pro 4. Tuolta kappaleen asetuksista näin että matalin kieli oli viritetty D3 :si. Aloin tuota paksuinta sitten kiristämään. muuta alkoi pelottamaan. Se on ollut D2 tähän asti, voiko sitä kiristää D3:ksi ilman vaurioita kitaralle. Meinaan että olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin, kun olen vasta aloittelija. Viritysmittarin avulla siis katson että onko tuo D2,3 vai E4,5 vai mikä.. Mittarin merkki on Seiko SAT500.

D3 on niinkuin tavallista E:tä kaksi askelta alas.. eli löysemmäs
Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä!
Nordic
28.08.2005 22:07:14
D3 vetää kielen kireämmälle kuin D2. Näin viritys mittarini näyttää. Ja tuo D3 alkaa olemaan pelottavan kireällä, koska pelkään kitaran kaulan kärsivän. Katkaisin juuri korkeimman kielen virittämällä sitä E4:stä E5:teen. Tulikohan tehtyä taas tyhmyyksiä? Onneksi on varakielisetti.
disarm
28.08.2005 22:17:59 (muokattu 28.08.2005 22:18:28)
D3 vetää kielen kireämmälle kuin D2. Näin viritys mittarini näyttää. Ja tuo D3 alkaa olemaan pelottavan kireällä, koska pelkään kitaran kaulan kärsivän. Katkaisin juuri korkeimman kielen virittämällä sitä E4:stä E5:teen. Tulikohan tehtyä taas tyhmyyksiä? Onneksi on varakielisetti.

Eijei. En tajua noista merkinnöistä, mutta sun olisi pitänyt löysätä ala E-kieltä kahden sävelaskeleen verran D.ksi. Heviäijät vetää aika yleisesti tolla vireellä. Guitarprossa on oma viritysmittari mnkä avulla kuulee oikean vireen.
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
Cujo
28.08.2005 23:21:28
sun olisi pitänyt löysätä ala E-kieltä kahden sävelaskeleen verran D.ksi.

Eli yhden sävelaskeleen eli kaksi puolisävelaskelta. Vire on siis dropped-D, eikös vaan?
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
Nordic
28.08.2005 23:37:57
Olen siis täysin aloitteleva kitaristi. Voisitteko kertoa, miten kaikki kielet viritetään tässä Dropped D:ssä. Viritys mittarin mukaan siis.
Explorer
28.08.2005 23:41:07 (muokattu 28.08.2005 23:41:16)
Olen siis täysin aloitteleva kitaristi. Voisitteko kertoa, miten kaikki kielet viritetään tässä Dropped D:ssä. Viritys mittarin mukaan siis.

Paksuimmasta kielestä ohuimpaan: DADGBE. A on 440Hz.
Interstellar overdrive.
Defrayer
29.08.2005 05:13:16
Guitar Pro:n viritysmerkinnat tuntuvat olevan oktaavia korkeammalla (esim: paksuin kieli: E3, oikeassa mittarissa E2). Nain olen ymmartanut
Hurja viikinkimies!: "Nyt minä nirhaan tämän meetvurstileivän ja tempasen tämän sopan naamariin niin että molskahtaa!" - kaverini Pastilli? IMIK #15, IHKK #16,
lxi
29.08.2005 06:22:50
Aloin tuota paksuinta sitten kiristämään. muuta alkoi pelottamaan. Se on ollut D2 tähän asti, voiko sitä kiristää D3:ksi ilman vaurioita kitaralle.

Kitara ei siinä ehdi vaurioitua, sillä kieli menee poikki jo aiemmin. Tarkoitus ei tosiaan ole kiristää kieltä ylöspäin melkein oktaavia, vaan laskea yhden sävelaskeleen eli kahden nauhavälin verran alaspäin. Oktaavialojen numeroinnista käytetään niin monenlaisia tapoja, että tällaisia väärinkäsityksiä sattuu.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
Krice
29.08.2005 19:59:17

Sitten on vielä se, että mikään pakkohan ei ole virittää sen mukaan mitä virettä on levyllä käytetty. Itse soittelen kaiken e-vireellä. Kyllähän se joskus pulmia aiheuttaa, mutta yleensä aika hyvin pystyy soittamaan.
Nordic
29.08.2005 20:36:13
Kiitoksia hyvin paljon kaikille vastanneille. Asia valottui taas askeleen eteenpäin. Kiitos siis kaikille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)