Aihe: Kieliä napsahtelee
1 2
Jööhannes
12.06.2005 15:18:24
Tässä on nyt muutaman kuukauden aikana mennyt aika useasti kielet vaihtoon, yleensä bänditreeneissä tai keikalla. Onkohan se tallasta kiinni, nimittäin ne on aina katkennu n. 1-3cm tallasta.

Toisaalta niitä on katkeillut kahesta eri kitarasta, joten en kyllä uskois, että molemmissa kitarassa on (floikka)talla väärässä kulmassa, kyllä ne suorassa on.

Melko kovasti minä kyllä oon treeneissä sitä kitaraa paukutellut, mutta liian syvältä en kai sentään pikkaa. Aikaisemmin niitä ei oo samalla tavalla katkeillut, ennen soitin aina yli puoli vuotta samoilla kielillä, ja vaihdoin ne vasta kun ääni alkoi olla liian tunkkainen.
Plääh, kaikilla muilla on tässä joku hyvä juttu, mutta minä en vaan keksi mitään! Voe himputti! Kuuntelenpa Opethia, ehkä se auttaisi miettimään.
saha
12.06.2005 15:21:04
Ilmeisesti kielet katkeilevat juuri siitä kohtaa missä hikinen demppauskätesi makaa. Kielet ovat metallia, metalli+vesi=not good. Hikinauha ranteeseen, niin jää ainakin osa hiestä valumatta kielille.
Jep.
Wahi
12.06.2005 15:21:11
Floikasta en tiiä, mutta tallapalat voivat (ja todennäköisesti ovatkin) liian terävät. Kokeile hangata katkennutta kielta uraa myöten, jos se auttaisi.
"Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page
Jööhannes
12.06.2005 17:05:41 (muokattu 12.06.2005 17:56:20)
Ilmeisesti kielet katkeilevat juuri siitä kohtaa missä hikinen demppauskätesi makaa. Kielet ovat metallia, metalli+vesi=not good. Hikinauha ranteeseen, niin jää ainakin osa hiestä valumatta kielille.

Ööh, ongelma alkaa selvitä... Se nimittäin on aina aika tarkalleen siitä missä demmppauskäsi on. On niitä kyllä yläkieliäkin katkeillut, mutta yleensä alakielet on juuri katkennut tuosta. Mutta pitää keksiä jotaki muuta sen (himputin) hikinauhan tilalle, semmosta minä en sorkkaani tunge. Ne on semmosta teiniX-tavaraa, että itseään kunnioittava yläasteelta lukioon siirtyvä ihminen ei semmosta ranteeseensa päästä. :)
Plääh, kaikilla muilla on tässä joku hyvä juttu, mutta minä en vaan keksi mitään! Voe himputti! Kuuntelenpa Opethia, ehkä se auttaisi miettimään.
saha
12.06.2005 17:20:18
Ne on semmosta teiniX-tavaraa, että itseään kunnioittava yläasteelta lukioon siirtyvä ihminen ei semmosta ranteeseensa päästä. :9

mielipide tuokin. enhän minä muuten niitä pidä, mutta soittaessa ovat eri käteviä.
Jep.
Henkka Hevimies
12.06.2005 17:34:40 (muokattu 12.06.2005 17:35:00)
Ööh, ongelma alkaa selvitä... Se nimittäin on aina aika tarkalleen siitä missä demmppauskäsi on. On niitä kyllä yläkieliäkin katkeillut, mutta yleensä alakielet on juuri katkennut tuosta. Mutta pitää keksiä jotaki muuta sen (himputin) hikinauhan tilalle, semmosta minä en sorkkaani tunge. Ne on semmosta teiniX-tavaraa, että itseään kunnioittava yläasteelta lukioon siirtyvä ihminen ei semmosta ranteeseensa päästä. :9

Ompelet sellaisen "ANTI-TEINIX" hikinauhan.
DÖDIÄ PERKELE!
Jööhannes
12.06.2005 17:57:47
Ompelet sellaisen "ANTI-TEINIX" hikinauhan.

Nii, rupesin jo suunnittelemaan semmosta että laitan hikinauhan päälle jonkun nahkajutun ja siihen kiinnitän niitin pari nii alkaa jo tyyli muuttua. Höhhöhöö
Jzci
12.06.2005 18:04:26

Mutta pitää keksiä jotaki muuta sen (himputin) hikinauhan tilalle, semmosta minä en sorkkaani tunge. Ne on semmosta teiniX-tavaraa, että itseään kunnioittava yläasteelta lukioon siirtyvä ihminen ei semmosta ranteeseensa päästä. :)

Minulla on varmaan jo pari vuotta ollut tuollainen oikeassa kädessä, ihan soiton kannalta ja on se mielestäni ihan kivan näköinenkin. Täälä pohjoisessa en edes ollut tietoinen tuollaisesta villityksestä mikä ilmeisesti noilla teineillä on noiden suhteen. Melkoinen järkytys oli kun menin käymään helsingissä ja yhdeksällä kymmenestä vastaantulevasta teinistä oli noita hikinauhoja käsissään :)
Jööhannes
01.09.2005 21:44:19
Blääh, nostin tämän taas ku vieläkin poksahtelee. Ne on itse asiassa n. 0,5 tai 1 cm päässä tallasta. Lukitsin Jaskan floikan, ja siitä ei enää oo katkeillut. Tosin tiputin D:n ja aloin pitämään 0.10 kieliä.

Hmm, missä se vika siis vois olla. Aika usein on kampeilun aikana katkennut kieli. Hehe, pitäs tehä jotakin, ei oo ollenkaan kiva ku katkeaa kesken keikan. :)
Plääh, kaikilla muilla on tässä joku hyvä juttu, mutta minä en vaan keksi mitään. Voe himputti! Kuuntelenpa Opethia, ehkä se auttaisi miettimään.
Krice
01.09.2005 22:20:30

Hmm, missä se vika siis vois olla.

Soittajassa melko varmasti.
Jööhannes
01.09.2005 22:46:40
Soittajassa melko varmasti.

Ei mulla kiinteätallasilla katkeile, floikassa menee. Pikkaus ei käy liian syvällä, mietihän vielä uudelleen mikä se vois olla. :)
Plääh, kaikilla muilla on tässä joku hyvä juttu, mutta minä en vaan keksi mitään. Voe himputti! Kuuntelenpa Opethia, ehkä se auttaisi miettimään.
Krice
02.09.2005 00:07:29

Ei mulla kiinteätallasilla katkeile, floikassa menee.

Syy on siis kampeamisessa kaiketi. Äkkinäiset riuhtomiset varmaan löysentää ja taas kiristää kieltä siihen malliin, että kieli voi katketa. Eli soittajasta tai soittotyylistä tuokin on kiinni. Kiljoonilla muillakin on floikkatalla ja ne käyttää kampea, mutta kielet ei vaan katkea.
Paksummat ja parempilaatuiset kielet voi auttaa, mutta itse kyllä miettisin ensin mikä omassa soitossa on mahdollisesti vialla ja voisiko sitä kammen veivaamista vähentää.
Johann Onn
02.09.2005 01:16:51
Syy on siis kampeamisessa kaiketi.

Luultavammin, koska näin mullekin aikoinaan kävi. Tähän kun vielä lisäs sen "liian paksu ja jäykkä pleku, verrattuna hakkaamisessa käytettyyn voimaan", oli tuloksena järkyttävä määrä katkenneita kieliä. Yks sellanen suoraan päin pläsiä, riitti ainakin mulle.

Joten vaihdoin plekun pehmeämpään ja kun senkin jälkeen kieliä toisinaan katkeili, otin kammen irti lisenssifloikasta. Ongelma tuli ratkaistua kerralla ja samalla oli pakko opetella, muita tapoja tehdä sitä "vibraa" sointiin.
Jööhannes
02.09.2005 12:54:39
Luultavammin, koska näin mullekin aikoinaan kävi. Tähän kun vielä lisäs sen "liian paksu ja jäykkä pleku, verrattuna hakkaamisessa käytettyyn voimaan", oli tuloksena järkyttävä määrä katkenneita kieliä. Yks sellanen suoraan päin pläsiä, riitti ainakin mulle.

Joten vaihdoin plekun pehmeämpään ja kun senkin jälkeen kieliä toisinaan katkeili, otin kammen irti lisenssifloikasta. Ongelma tuli ratkaistua kerralla ja samalla oli pakko opetella, muita tapoja tehdä sitä "vibraa" sointiin.

Uik, ibasta en ota kampea pois, se on hauskin lelu mitä on ikinä keksitty. :) Pitää opetella käyttämään varovaisemmin kampea. Mutta en ne myöskään läheskään aina katkea kampeilussa. Ja minkä takia ne katkeaa just siitä samasta kohasta aina?
zorro
02.09.2005 13:04:15
Uik, ibasta en ota kampea pois, se on hauskin lelu mitä on ikinä keksitty. :) Pitää opetella käyttämään varovaisemmin kampea. Mutta en ne myöskään läheskään aina katkea kampeilussa. Ja minkä takia ne katkeaa just siitä samasta kohasta aina?

osta lespo tai telecasteri ja ala soittamaan rockia!
eikö mikään hikinauha tai vastaava korjannut ongelmaa? jos et sellasta kehtaa pitää (mikä on toki ymmärettävää) niin esimerkiksi minulla tuota virkaa hoitavat festari nauhat, ja onhan niitä muunlaisiakin rannenauhoja. tosin itse en hirveästi demppaile, eikä ne kieletkään katkeile muualta kuin tallapalojen tai "kielikolojen" kohilta.
saundi lähtee tukasta! Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä. Suhteettomat toverit #6 IMIK #34
oiva tumpeloinen
02.09.2005 13:37:42

Todennäköisesti se ongelma on juuri siinä kammen käytössä. Venytätkö kieliä paljon sillä? Ei meinaan se kieli loputtomasti kestä nopeita venytyksiä kammella. Yleensäkin sellaiset liian nopeat kielen kiristykset tuppaavat poikkasemaan kielen (huom. myös dive bombista sellainen yhtäkkinen kammesta irti päästäminen, miksi sitä nyt sitten voisi sanoa).
Jööhannes
02.09.2005 19:15:55
osta lespo tai telecasteri ja ala soittamaan rockia!
eikö mikään hikinauha tai vastaava korjannut ongelmaa? jos et sellasta kehtaa pitää (mikä on toki ymmärettävää) niin esimerkiksi minulla tuota virkaa hoitavat festari nauhat, ja onhan niitä muunlaisiakin rannenauhoja. tosin itse en hirveästi demppaile, eikä ne kieletkään katkeile muualta kuin tallapalojen tai "kielikolojen" kohilta.

Jammu mulla on sitä rokkia varten. :) Hikinauhaa aloin kotona pitämään soittaessa, mutta ei auttanut.
Jööhannes
02.09.2005 19:17:58 (muokattu 02.09.2005 19:18:18)
Todennäköisesti se ongelma on juuri siinä kammen käytössä. Venytätkö kieliä paljon sillä? Ei meinaan se kieli loputtomasti kestä nopeita venytyksiä kammella. Yleensäkin sellaiset liian nopeat kielen kiristykset tuppaavat poikkasemaan kielen (huom. myös dive bombista sellainen yhtäkkinen kammesta irti päästäminen, miksi sitä nyt sitten voisi sanoa).

Sooloissa leikin kammella melko paljon, mutta kompeissa en, ja paksut pötkylät ne katkeilee. Mutta voi olla että kun kampean, niin ne kielet menevät herkemmiksi, ja sitten kun tykitän komppeja, niin ne katkeaa helpommin.

..?
TheRagDoll
02.09.2005 19:59:12 (muokattu 02.09.2005 19:59:52)
Tässä on nyt muutaman kuukauden aikana mennyt aika useasti kielet vaihtoon, yleensä bänditreeneissä tai keikalla. Onkohan se tallasta kiinni, nimittäin ne on aina katkennu n. 1-3cm tallasta

en osaa tähän muuta sanoa kuin 1.että jos kitarasi on ylävireessä niin ei mikään ihme jos napsahtelee, josset saa niitä sopivasti alavireeseen floikalla niin ota takakotelo pois ja kiristä ruuveja ruuvarilla=Tämä ainakin minulla toimi (sain sen alhaisempaan vireeseen)
2. jos ostat aina "samoja" kieliä, jos teet näin niin kokeile jotain muuta.
Mua Saa Pelätä.
Montte
02.09.2005 21:00:47
Jos sul on liian ohuet kielet?
Kitara Laulaa - Minä en
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)