Aihe: Vasenkätinen soittaa oikeakätisesti.
1
El_Jyrkkä
30.09.2016 21:27:52 (muokattu 30.09.2016 21:29:41)
Olen miettinyt jo pitkään onko mulla "kohtalotovereita", sillä asia ja tiettyjen vaikeuksien selättäminen/kiertäminen kiinnostaa, eli:

Olen soittanut kitaraa about 20 vuotta, ja aloitin niinkuin varmasti moni muukin, pienen kylän kansalaisopistossa, eli perus "Yamaha C-40 ja oodi ilolle-linjalla". Ihmettelin kun muut tuntuivat etenevän alussa huomattavasti nopeammin, kun taas minun soittoni takkusi, opettaja väänteli kättäni kun kuulemma soitin kuin sähkökitaraa (Mun ensimmäinen kitarani on Landola C-22(? en muista, ei ole kädenulottuvilla.) ja normiklasarista poiketen kapealla kaulalla.) Hitaasti mutta varmasti aloin oppia ja soitto tuntui luonnollisemmalta.

Vuosia myöhemmin, kun internet alkoi olla arkipäivää, näin ensimmäisen kerran videon herrasta nimeltä Jimi Hendrix, joka soitteli kitaraansa omituisen näköisesti, kunnes hoksasin, että sehän perkele soittaa sitä toisinpäin kuin minä, mitäs ihmettä. Myöhemmin opin vielä että on olemassa vasenkätisiä kitaroita, taivas varjele, pakko kokeilla! Kun sain vasurin ensimmäistä kertaa käteeni, pettymys oli valtava; Eihän mulla ollut mitään hajua miten sitä soitettiin, ei tullut niin mitään. Tunne oli varmaankin lähellä samaa kun oikeakätinen ottaa vasurin käteensä ja koittaa soittaa, sormet eivät tottele, ei niin millään ja kaikki tuntuu väärältä.

Jälkikäteen miettinyt monesti, että näinköhän sitä olisi muutaman kerran päässyt helpommalla ja nopeammin, jos kitara olisi ollut "oikeanpuoleinen" heti alusta asti. Mielenkiintoista kyllä, etten muista soitonopettajieni/kitarakauppiaan ikinä kysyneen kätisyyttäni.
Allekirjoitus.
Gary Enfield
30.09.2016 22:03:39
On täällä useampikin. Olen kokeillut myös soittaa vasurilla. Treenasin pari kuukautta, jonka aikana otelauta kääntyi päässäni ja sain saman otelaudan hahmotuksen kuin oikeallakin. Soinnut onnistuu kun ei höttöile, nopeat sarjat ei luonnaa ja vasemman käden osalta on turha puhua mistään rytmistä sinänsä. Tuli selväksi kuinka paljon sitä onkaan oppinut soittamisesta. Toisin sanoen, kuinka iso työ on edessä ennenkuin molemmat puolet ovat tasan.
Tyydyin tuohon sointujen rämpyttelyyn enkä ole jatkanut. Jonkin parlourkitaran ajattelin hommata, koska on se kivaakin soitella vasuria. Niin, ei vaan kauheesti ole noita vasuri parloureita tarjolla.
Toi otelaudan kääntyminen oli kyllä jännä kokemus ja taatusti suurin ja ehkä ainoakin oikotie mikä on tarjolla jos puolta lähtee vaihtamaan.
Jaketsu
01.10.2016 00:06:25
Itse taas en vasurina ole koskaan osannut haikailla vasenkätisille räätälöityjä soittimia. Vasemmassa kädessä kun kuitenkin on hienomomotoriikka paremmassa tikissä, niin olen mieltänyt, että sujuupahan sentäs otelaudalla operointi lähtökohtaisesti helpommin? Tosin alternarepikkaus tahmaa kaikkien vuosien jälkeenkin, mutta pidän eniveis legatoista enempi.

Aiheeseen liittyen, eikös Gary Moore ollut vasuri?
baron
25.10.2016 23:06:39

Sorry, tiedän että tää on kitarapalsta mutta kaikki vasenkätiset pianistit soittaa normaalipianolla ja joukossa on suuria tähtiä!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
c_barnes
26.10.2016 09:05:35
Hep! Tosin oikeakätinen kitara tuntui alusta asti suht luontevalta itselle. En tiedä johtuuko vaikka siitä että ennen kitaransoiton aloittamista olin jo totutellut oikeakätiseen maailmaan lumilautailun (vasen jalka edellä) ja jääkiekon (left) parissa. Mutta oon silti vasuri, vannon!
gtr / vox @ Amoral & Humavoid - Tsekkaa video!
baron
26.10.2016 09:23:41 (muokattu 26.10.2016 10:01:28)

c_barnes: Hep! Tosin oikeakätinen kitara tuntui alusta asti suht luontevalta itselle. En tiedä johtuuko vaikka siitä että ennen kitaransoiton aloittamista olin jo totutellut oikeakätiseen maailmaan lumilautailun (vasen jalka edellä) ja jääkiekon (left) parissa. Mutta oon silti vasuri, vannon!

Vasenkätisyys perustuu "hemisfäärien dominanssiin" eli kumpi aivopuolisko on hallitseva. Sitä on monen asteista.
Täydellisessä ihminen on vasenkätinen, vasenjalkainen, vasensilmäinen, vasenkorvainen mutta on välimuotoja jossa hallitsevuus on osittaista.

(Testaaminen: kummalla jalalla potkaisee palloa, hyppää pituutta, kummalle silmälle panee putken, kummalle korvalle hiljaisen tikityksen etc)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tender.insanity
26.10.2016 09:37:13
https://www.ultimate-guitar.com/new … _play_right-handed.html?no_takeover

Tuossahan noita muutama. Enpä tiennytkään että Kikokin on yksi.
Funkånaut
26.10.2016 10:19:44

baron: (Testaaminen: kummalla jalalla potkaisee palloa, hyppää pituutta, kummalle silmälle panee putken, kummalle korvalle hiljaisen tikityksen etc)

Kolme neljästä on tapauskohtaisia meikällä. Joskin suosin kyllä niissäkin oikeata vaihtoehtoa, mikäli mahdollista. Putki menee aina oikealle silmälle, mutta muuten aivan tilanteesta kiinni (kummalla jalalla lähempää ponnistus, kummalle jalalle pallo tulee paremmin, kumpi korva on vähemmän tukossa jne...)
"Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio
tender.insanity
26.10.2016 10:59:16 (muokattu 26.10.2016 10:59:49)
baron:
(Testaaminen: kummalla jalalla potkaisee palloa, hyppää pituutta, kummalle silmälle panee putken, kummalle korvalle hiljaisen tikityksen etc)

No onhan tuo vähän outo lista. Kyllä oppii potkimaan palloa kummalla jalalla vain ja kummalla kädellä tekemään mitä vain kun treenaa. Jos taas oikea silmä on paljon parempi kuin vasen, niin ei se vasemman näkö treenaamalla parane.
Gary Enfield
26.10.2016 11:13:40
tender.insanity: No onhan tuo vähän outo lista. Kyllä oppii potkimaan palloa kummalla jalalla vain ja kummalla kädellä tekemään mitä vain kun treenaa. Jos taas oikea silmä on paljon parempi kuin vasen, niin ei se vasemman näkö treenaamalla parane.

Opettele käyttämään vasaraa väärällä kädellä. On muuten huomattavasti vaikeampaa kuin kirjoittaminen väärällä kädellä. Eli enemmistölle puolet eivät ole tasa-arvoisia, toinen lähtee helpommin.
tender.insanity
26.10.2016 11:28:26
Gary Enfield: Opettele käyttämään vasaraa väärällä kädellä. On muuten huomattavasti vaikeampaa kuin kirjoittaminen väärällä kädellä. Eli enemmistölle puolet eivät ole tasa-arvoisia, toinen lähtee helpommin.

Nyt kun olet asiassa, niin kerropa miten ilman apuvälineitä opit huononäköisellä silmällä näkemään paremmin.
Gary Enfield
26.10.2016 11:36:15
tender.insanity: Nyt kun olet asiassa, niin kerropa miten ilman apuvälineitä opit huononäköisellä silmällä näkemään paremmin.

Huononäköinen/huonompi silmä voi olla dominoiva ja sitä voi suosia tihrustaessa. Ensin katsotaan vasemmalla ja sitten vasta oikealla, kuten allekirjoittanut.
tender.insanity
26.10.2016 11:45:08
Gary Enfield: Huononäköinen/huonompi silmä voi olla dominoiva ja sitä voi suosia tihrustaessa. Ensin katsotaan vasemmalla ja sitten vasta oikealla, kuten allekirjoittanut.

No onko se huonomman silmän näkö parantunut, vai kuvitteletko vain? Näkökyky tutkittu ennen ja jälkeen? Numerot ja faktat pöytään.
Gary Enfield
26.10.2016 12:36:10
tender.insanity: No onko se huonomman silmän näkö parantunut, vai kuvitteletko vain? Näkökyky tutkittu ennen ja jälkeen? Numerot ja faktat pöytään.

Sun väittämä oli, että lista vasenkätisyyden testaamiseen on outo. Ei ole, sun tulkinta siitä on outo. Kyse on preferenssistä, ei mahdollisuudesta kehittää jotain toimintoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)