Aihe: demppaus?
1 2
simbabben
22.12.2005 20:19:45
Oon niin TYHYMÄ etten tiiä, en haulla löötäny.. Mut mitä on DEMPPAUS,TRIOLI,STACCTO, ja LEGATO.
Kiitos vastauksista :D noi vaan oli yhes mokoman biisin tabulatuureis, ja haluun tietöö.. :D
Jee jee.
dmntn
22.12.2005 20:24:16

DEMPPAUS

Palm Mute: vaimennat kielet oikean käden kämmensyrjällä samalla kun soitat.

TRIOLI

Luulisin, että soitetaan, niinkuin silleen kolmen nuotin osis.
(linkki tabiin olis kiva)

STACCTO

Ei ny tuu mieleen..

LEGATO

Kaikki nuotit vedetään hammer-onilla tai ja pull-offilla.
Minä täällä moi!
Henkka Hevimies
22.12.2005 21:01:18
Staccto=Staccato=Terävästi.

Eli nuotit soitetaan terävästi,lyhyesti...miten sen nyt sanoisi.
I sold your dog to a Chinese restaurant.
sn
22.12.2005 21:05:46
DEMPPAUS

Palm Mute: vaimennat kielet oikean käden kämmensyrjällä samalla kun soitat.

Eiku vaimennat kielet vasemmalla kädellä samalla kun soitat.
Satan, oscillate my metallic sonatas
Jannipaali
22.12.2005 21:10:16
Eiku vasemmalla kädellä

Miten demppaat sitten esim. powersoinnut?
THV-klubi #40 Menossa mukana: Musiikkikullas Ranggaa rässiä /,,/
Pastilli?
Skebaristi
22.12.2005 21:10:21

LEGATO

Kaikki nuotit vedetään hammer-onilla tai ja pull-offilla.

Minun käsityksen mukaan kieltä yleensä pikataan kerran ja sitten vedetään hammerit ja pull-offit. Tuosta kommentistasi joku voi saada väärän kuvan..
Henkka Hevimies
22.12.2005 21:12:43
Minun käsityksen mukaan kieltä yleensä pikataan kerran ja sitten vedetään hammerit ja pull-offit. Tuosta kommentistasi joku voi saada väärän kuvan..

Nosiis. Legatohan tarkoittaa yleisestiottaen "sitoen" soittamista. Eikai sillä nyt ole niin väliä,että pikataanko sitä kieltä ensin vai ei.
MasK oF SaNiTY
22.12.2005 21:15:40
Eiku vasemmalla kädellä

Oot sitte lefty?
Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä!
dmntn
22.12.2005 21:17:32

vasemmalla kädellä

Eikös demppaus mee oikeella? Mute = Muttaus? taaseen menee vasurilla, elikkäs tyyliin.

-5-5-x-5-
Minä täällä moi!
sn
22.12.2005 21:18:56
Miten demppaat sitten esim. powersoinnut?

Käsitykseni mukaan demppaus on eri asia kuin palm mute.
Eli tabina siis näinnikkään:
-x-x-x-x-
-x-x-x-x-
-x-x-x-x-
-x-x-x-x-
-x-x-x-x-
-x-x-x-x-
Satan, oscillate my metallic sonatas
dmntn
22.12.2005 21:20:10

Käsitykseni mukaan demppaus on suomennos palm mutelle.
Minä täällä moi!
Skebaristi
22.12.2005 21:20:13

Nosiis. Legatohan tarkoittaa yleisestiottaen "sitoen" soittamista. Eikai sillä nyt ole niin väliä,että pikataanko sitä kieltä ensin vai ei.

Riippuu, millaista soundia hakee.
Artist
22.12.2005 21:21:19

Legato tarkoittaa sitoen, ihan riippumatta siitä millaista soundia hakee. Ei ole pelkästään kitaratermi tuo.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
dmntn
22.12.2005 21:22:35

Tietäis mistä biisistä on kyse, niin jo helpottais tää soundin etsiskely.
Jos pystyy vetää ilman pikakkausta, niin sittenhän se saundaa yhtenäisemmältä, koska ne pikatut nuotit ei oo kuulumassa voimakkaammin?
Minä täällä moi!
Henkka Hevimies
22.12.2005 21:24:01
Tietäis mistä biisistä on kyse, niin jo helpottais tää soundin etsiskely.
Jos pystyy vetää ilman pikakkausta, niin sittenhän se saundaa yhtenäisemmältä, koska ne pikatut nuotit ei oo kuulumassa voimakkaammin?

Niinsiis Skebaristi varmaan tarkoitti,että tuo legatosarja aloitetaan ensimmäinen sävel pikkaamalla.
MasK oF SaNiTY
22.12.2005 21:26:09
Damp = Demppaus

Ihan sama miten sen tekee.. palm mute on sitten eri asia..
Dempata voi vaihha kahvipannulla... Noin periaatteessa..

Onhan niitä olemassa kielidemppaajia.. siis ostettavia..
Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä!
dmntn
22.12.2005 21:34:01 (muokattu 22.12.2005 21:35:50)

Siis kyllähän palm mute on vaimentamista myöskin, ainoana erona, että silloin vaimennetaan pikkaus kädellä. Mute taaseen on sitä, että pidetään sormia vain vähän kielten päällä, ettei ääni pääse soimaan kunnolla. Biisin ku tietäis, niin olis helppo sanoa.

E1: Esim. http://pato.vaala.fi/~humanoid/stam1na_tabs/01-ristiriita.txt
Minä täällä moi!
MasK oF SaNiTY
22.12.2005 21:40:33
Damp = Demppaus

Ihan sama miten sen tekee.. palm mute on sitten eri asia..
Dempata voi vaihha kahvipannulla... Noin periaatteessa..

Onhan niitä olemassa kielidemppaajia.. siis ostettavia..

Edit "palm mute VOI sitten olla eri asia
Lord of the strings
22.12.2005 21:42:41
Legato ja staccato ovat "vastakohdat". Legatona soitettaessa soitetaan sillai soljuvasti. Staccatossa taas todella terävästi.
Proge ei ole musiikkityyli. Proge on elämäntapa.
Jucciz
22.12.2005 21:44:55
Legato on musiikkitermi, ei pelkästään kitaransoittotermi. Se tarkoittaa nuottien soittamista mahdollisimman putkeen, eli että niiden väliin ei jäisi taukoja. Legato voidaan toteuttaa kitaralla ainakin hammer-oneilla, pull-offeilla, slidellä, tappingilla tai ihan normaalisti plektralla soittamalla kunhan huolehditaan, että nuotti alkaa aina siitä mihin edellinen loppuu - tyyli on vapaa.

Staccato on edellisen vastakohta, eli nuotit soitetaan mahdollisimman "töksäyttäen", jolloin rytmi pysyy samana, mutta nuottien välit ovat mahdollisimman pitkiä ja itse nuotit mahdollisimman lyhyitä.

Trioli tarkoittaa kolmen nuotin soittamisen kahden nuotin keston aikana. Jos vaikka 4/4-tahtilajissa olevassa biisissä yhteen tahtiin mahtuu 8 kappaletta 1/8-osanuotteja, menee 1/8-osatrioleita tahtiin 12 kappaletta, eli kolme kutakin kahden nuotin paria kohden.

Demppaus on sitä, että kielet sammutetaan haluamallaan tavalla ennenaikaisesti. Yleensä tämä tapahtuu oikean käden kämmensyrjällä (englanniksi Palm mute, tabulatuureissa P.M.) suurin piirtein tallamikin kohdalta. Yhdessä reippaan särösoundin kanssa tuloksena on perkussiivinen "RUNTS"-tyyppinen ääni. Kuuntele vaikkapa Metallican Master of Puppetsin alku, ne kaikki lyhyet nuotit on dempattuja.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)