Aihe: Tenniskyynärpää
1 2
JimJim
18.01.2006 20:34:30 (muokattu 19.01.2006 10:35:39)
Nyt on v*tutuksen taso sellainen, että ei jaksa ruveta kattelee muita topickeja vaan teen suoraan uuden

Soitin nuorempana 3 vuotta kitaraa olen aloittanut usean vuoden tauon jälkeen uudestaan ja soittanut nyt vuoden. Humalassa tuli soitettua kitaraa enemmän kuin käsi kesti ja nyt ollaankin erinäisten vaivojen kanssa tekemisissä.

Ensin otelaudan puoleisen käden kipua oli ranteessa ja se säteili etu- ja keskisormiin. Nyt kipu ranteesta kyynärpäähän päin pituussuunnassa.Suurin kipu alue on (tai ei kipu ole jatkuvaa ja tuskallista) kyynärtaipeen edessä käden vasemmassa sivussa.

Neuvoja paranemiseen. Voinko enään koskaan soittaa kunnolla kitaraa (olen vasta 20 v. joten tämä vähän syö miestä)? Kertokaa myös omia kokemuksia ja miten parantunut ja miten olette parannelleet.

(Teksti saattaa olla hieman epäselvää. Kirtoitan vain yhdellä (="terveällä") kädellä joten en jaksa alkaa korjailemaan ja miettimään mitään nokkelia lauseen känteitä.
dmntn
18.01.2006 20:41:36

Itelläni just ollu jännetupintulehdus oikias käres... Sain sen about 1,5 kuukautta sitte, eikä vieläkää pysty kunnolla soittamaan... Vitutus on välillä kyllä aika armoton!
Sweepatessa roiskuu!
Keke Urlaub
18.01.2006 21:39:48

Taukoa ihan kunnolla. Kannattaa käydä fysioterapeutin tutkittavana, sulla voi olla yläkropan lihakset pahasti jumetissa mikä vaikuttaa myös. Hierominen auttaa (kädet, hartiat, rintalihakset) monesti. Sitten kun tilanne on vähän parempi, kannattaa ruveta vahvistamaan käsilihaksia keveillä käsipainoilla ja miksei vaikka powerballilla ( www.powerball.fi )...tsemppiä, vielä sä pystyt soitteleen. Mäkin pystyn. Mulla oli viime keväänä käsi aika huonona.
Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules / The fate of all mankind I see is in the hands of fools. |
Carpenter
18.01.2006 21:42:55
Mullakin oireili vasen ranne enkä pysty pariin kuukauteen treenaamaan. Mutta sitten kävin fysioterapeutilla, niin käsi oli kahden viikon päästä lähes täydellisessä kunnossa. Että rohkeasti vaan lääkäriin yhteyttä.
dmntn
18.01.2006 21:53:48

Taukoa ihan kunnolla. Kannattaa käydä fysioterapeutin tutkittavana, sulla voi olla yläkropan lihakset pahasti jumetissa mikä vaikuttaa myös. Hierominen auttaa (kädet, hartiat, rintalihakset) monesti. Sitten kun tilanne on vähän parempi, kannattaa ruveta vahvistamaan käsilihaksia keveillä käsipainoilla ja miksei vaikka powerballilla ( www.powerball.fi )...tsemppiä, vielä sä pystyt soitteleen. Mäkin pystyn. Mulla oli viime keväänä käsi aika huonona.

Olikos ranne vai mikä? Oliskos sulla tai jollaki muulla mitää neuvoja tähän mun jännetuppi tulehduksen hoitoon, ku kaks viikkoa sitte sain lääkäristä tähän ilmeisesti kortisonipiikin, mutta vieläki siinä on tuo pallura tai mikä lie sisäranteessa, eikä se erityisesti kestä juurikaan kitaransoittoa tai hiiren käyttöä kipeytymättä.
Sweepatessa roiskuu!
BMF
19.01.2006 05:33:57
Soitin nuorempana 3 vuotta kitaraa olen aloittanut usean vuoden tauon jälkeen uudestaan ja soittanut nyt vuoden Humalassa tuli soitettua kitaraa enemmän kuin käsi kesti ja nyt ollaankin erinöisten vaivojen kanssa tekemisissä.

Oot melkosen putken vetänyt. ;)
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.
Jake.e
19.01.2006 07:18:24
Mulla on ollu 2 jännetuppi tulehdusta. Lääkäri sano "harrasta ranteella kevyttä liikuntaa" niin soitin semmosia tosi kevyitä piisejä rauhallisesti niin tulehdus parani
.
If you'd been a dog They would've drowned you at birth
JimJim
19.01.2006 10:35:02
Oot melkosen putken vetänyt. ;)

Oho, piste unohtu melko oleellisesta paikasta :D
Guitar Hero
19.01.2006 11:41:57
ärsyttävää kun tuntuu, että joku vie kädestä voiman. ei jaksa kunnolla bendata ja käsi väsyy toisinaan nopeasti. sanoin lääkärille, mutta ei voi mitään tehdä. ei ollut tulehdusta.
Net, kun on kuornevia, ovat välillisesti roipautettuja keesoja.
dmntn
19.01.2006 17:03:34

Mulla on ollu 2 jännetuppi tulehdusta. Lääkäri sano "harrasta ranteella kevyttä liikuntaa" niin soitin semmosia tosi kevyitä piisejä rauhallisesti niin tulehdus parani
.

Kuinkas kauan piti soitella näitä "kevyitä" biisejä ja koska sai siirtyä raskaampiin ja kuinka kauan kerrallaan soittelit? Apua kaivataan... Jos viä heittäisit yhden biisiesimerkin kevyestä biisistä!
Sweepatessa roiskuu!
JimJim
19.01.2006 18:55:27

Onko kokemuksia tosta powerballista?

Rupesin ihan vakavissani harkitsemaan moista välinettä...
Jake.e
20.01.2006 07:41:57 (muokattu 20.01.2006 15:45:49)
Noh ensin soitin semmosta kamaa mitä tulee soiteltua alatellesa.
Sointuja ja sellasta jostakin musiikinkirjasta. Sitten siirryin black label societyn joihinki akustisiin biiseihin. Sitten alkokin menemään normaali soitto. Oikeastaan tämä on vastoin kaikkia ohjeita, mutta ite tein tämänki päätöksen. Nämä muutokset sun muut kestivät yhteensä n1,5kk. Teoriaakin tuli tutkisteltua tuolla ajalla.
Antti1
20.01.2006 13:15:42
Pistin muuten juuri powerballin tilaukseen itselleni. Ostin sen 33€ hintaisen pro-mallin. Voin sitten laittaa kommenttia, kun se ensi viikolla saapuu.
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
Jake.e
20.01.2006 15:43:37
Alko syyhyttämään pitäskö tilata tommonen powerball :P.
voi
20.01.2006 16:41:47
Mul on ollu kans jännetuppitulehdus en voinu soittaa muutamaan kuukauteen.
dmntn
20.01.2006 17:11:33 (muokattu 20.01.2006 17:11:58)

Noh ensin soitin semmosta kamaa mitä tulee soiteltua alatellesa.
Sointuja ja sellasta jostakin musiikinkirjasta. Sitten siirryin black label societyn joihinki akustisiin biiseihin. Sitten alkokin menemään normaali soitto. Oikeastaan tämä on vastoin kaikkia ohjeita, mutta ite tein tämänki päätöksen. Nämä muutokset sun muut kestivät yhteensä n1,5kk. Teoriaakin tuli tutkisteltua tuolla ajalla.

Joo mä nyt oon tota yhtä hidastemposta vasemmalle kädelle haastavaa sooloa soitellu sillälailla, että lopetan heti, ku alkaa tuntuun oikeessa semmosta pientä kipua. Eli noin 15 min kerrallaan. Myös skaaloihin oon nyt vasta tutustunu!
Sweepatessa roiskuu!
Antti1
20.01.2006 17:58:41 (muokattu 20.01.2006 17:59:03)
...että lopetan heti, ku alkaa tuntuun oikeessa semmosta pientä kipua...

Hyvä periaate! Tähän väliin sellainen kommentti luulosairaille, että koittakaahan sitten vielä erottaa toisistaan kovan treenaamisen aikaansaama väsymys lihaksissa ja varsinainen kipu. Jos nämä teidän tuntemuksenne ovat tuota väsymystä ja siitä johtuvaa "kipua", niin ei syytä huoleen. Pieni tauko, vähän verryttelyä ja kahta kovemmin kitaran kimppuun uudestaan vain. Ainoastaan kova treeni tuo merkittäviä tuloksia ja kova treeni tarkoittaa myös väsyneitä lihaksia.

EDIT: Ostakaa kaikki powerballeja, ne on hienoja ja edullisia! :D
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
fish
20.01.2006 20:09:40
mulla on kanssa perhanan ikävä soittoa häiritsevä vaiva. vasemman käden peukalo venähti urheilussa joskus aikoinan sijoiltaan. sen jälkeen sormen alin nivel ei oo tahtonut kestää pitkiä biisejä, joissa on paljon barre-otteita. muussa soitossa en ole huomannut asian häiritsevän.

varsinkin nauhoituksissa, joissa yritän soittaa mahdollisimman puhtaasti teräskielistä akustista, menee koko sormi melkein tunnottomaksi. harmittaa aina välillä, koska aikaisemmin tuota vaivaa ei ollut.
Failures always sounded better. Let's fuck it up boys, make some noise!
Krice
22.01.2006 12:21:45

Tennarikyynärpäässä kipu on kyynärpäässä kipupisteenä, koska se lihaksen pää on tulehtunut. Jos kipu on ranteessa, se on jotain rannejumia. Minulla on ollut yli puoli vuotta tennari, mutta se ei ole sinällään soittoa haitannut. Ranteet voi mennä kroonisesti jummiin (ilman, että sitä välttämättä huomaa), johon auttaa varmasti hieronta parhaiten, ja kaikenlainen venyttely.
JimJim
22.01.2006 20:11:58
Joo fyioterapeutille painelin suoraan. Ajattelin, että maksan vähän enemmän, mutta saan vähän konkreettisempaa hyötyä kun sairaalassa jossa tohtori sanoo, että: "lepuuta sitä ja ota tulehduskipulääkettä".

Fysioterapeutilla kättä hierottiin, tutki kättä myös ja antoi hoito/jumppa-ohjeita. Kädessäni ei nyt olekkaan ainakaan tenniskyynärpää. Tarvii nyt kattoa perjantaihin asti ja jos vieläkin tuntuu pahalta niin mennä sitten lääkäriin kuvauksiin. Käsi alkaa kyllä jo mielestäni tuntua paremmalta, mutta silloin tällöin iskee pieniä kipuaaltoja. 3 päivä soittamatta. Rankkaa se on ollut mutta kai se tästä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)