Aihe: Guitar pro
1
Mtuhk
23.09.2024 11:43:52
Hei,

Miten tuo guitar pro ohjelma siis toimii?
Tekeekö ohjelma mistä vaan kappaleesta itse generoiden tabulatuurin?

Netti ei oikein avannut tätä tarpeeksi.
Arkka
23.09.2024 12:34:33 (muokattu 23.09.2024 12:35:05)

Mtuhk: Tekeekö ohjelma mistä vaan kappaleesta itse generoiden tabulatuurin?

Ei siinä kai tuollaista vielä ole, joskin plokkausta helpottamaan siinä on toiminto, jolla voi lisätä audiofilun mukaan, eli voit verrata transkriptiotas audioon soittamalla ne yhtä aikaa jne. Eli toi vaatinee kolmannen osapuolen softan mukaan, mikäli jotain automaattista tekoälyhommaa haluat kokeilla.

MIDI-filuista se varmaan tekee jonkinlaista tabia, mutta tietenkään se ei voi tietää MIDI-datasta, että mistä kohtaa kaulaa kitaristin pitäisi sävelet soittaa.

Mutta siis se on kitaratabulatuuriin keskittynyt nuotinnosohjelma, ei sen kummempaa. Sillä voi transkriptoida itse musaa tai availla muiden tekemiä tabulatuureja.

Mobiiliversio on kuulemma kehno, mutta ainakin winukalla se on nykyään ihan kelpo ohjelma imo. Testaa kokeiluversio niin selviää paremmin.

On myös ilmaisia vaihtoehtoja, joilla voi guitar pro -tabeista soitella. En tiedä mikä nykyään on paras. Ainoa, jota itse olen kokeillut taisi olla Tux Guitar jos oikein muistan.
Jeszse
25.09.2024 16:14:50
Ei se niitä ite osaa tehdä, mutta netistä löytyy lähestulkoon kaikkiin vähänkin tunnetuihin biiseihin valmiiks muiden tekemiä tabeja. Ultimate guitar -sivulta niitä itte latailen.

Ja omiin biiseihin tietty pitää ite osata naputella. Menee joku tovi opetellessa ja nuottien lukutaidosta ei oo haittaa ni menee sit esim iskujen pituudet yms oikein. Ite oon käyttäny tota jonku 20+ vuotta ni perusjutut alkaa kulkeen.

Sehän oliskin liian hienoa jos vois vaan soitella soittimella sisään ja se rakentais siitä tabin.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
McLeach
26.09.2024 18:33:57
Ohjelmalla saa myös tehtyä ihan kivoja ns. demoja real sound enginen avulla. Eli kokeiltua omiin sävellyksiin erilaisia sovituksia, jos ei löydy kotistudiota ja multitalenttia.
Otustelija
27.09.2024 06:11:57

McLeach: Ohjelmalla saa myös tehtyä ihan kivoja ns. demoja real sound enginen avulla. Eli kokeiltua omiin sävellyksiin erilaisia sovituksia, jos ei löydy kotistudiota ja multitalenttia.

Mä en ole ikinä käyttänyt RSE soundipankkia. On niin pe(RSE)en kuuloista että oksat pois.

Mitä itsekin Guitar Prota sieltä kolmos (vai kakkos?) versiosta käyttänyt niin aina ihan GM soundeilla tehynyt. Ne on niin sopivan pliisut ja erottelevat että sopii oikein hyvin kaikkeen.

Mulla nyt lähtökohtana on että GM:llä kun saa kivan kuuloista niin se on sitten jatkotyöstössäkin kivan kuuloista kun MIDIt ajaa DAWiin ja heittelee VSTit kehiin ja oikeita soittimia.
McLeach
12.10.2024 15:47:28 (muokattu 12.10.2024 15:48:52)
Otustelija: Mä en ole ikinä käyttänyt RSE soundipankkia. On niin pe(RSE)en kuuloista että oksat pois.

Mitä itsekin Guitar Prota sieltä kolmos (vai kakkos?) versiosta käyttänyt niin aina ihan GM soundeilla tehynyt. Ne on niin sopivan pliisut ja erottelevat että sopii oikein hyvin kaikkeen.

Mulla nyt lähtökohtana on että GM:llä kun saa kivan kuuloista niin se on sitten jatkotyöstössäkin kivan kuuloista kun MIDIt ajaa DAWiin ja heittelee VSTit kehiin ja oikeita soittimia.

Niin en siis missään nimessä tarkoita että noita RSEn soundeja tai midejä ylipäänsä olisin ikinä käyttänyt äänityksissä. Mutta se antaa ohjelmalle muutakin käyttöä kuin nuottien kirjoituksen ja lukemisen.
Arkka
12.10.2024 17:07:50

RSE:ssä on se hyvä, että soinnut mössöytyy "realistisesti" säröllä. Ja on se muutenkin kiva, että saa vähän aidompaa soundia, vaikka ei ne mitään ihanteellisia ole.

Mutta joo, riippuu ihan mitä tekee; joskus just joku pliisu ja selkeä GM-soundi toimii kirjoittaessa parhaiten. Varsinkin moniääniset harmoniat voi olla helpoin tehdä yksinkertaisella soundilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)