Grimbe 18.06.2006 04:21:43 | |
---|
Nyt tarttis apua, kun ei meinaa noi barret soida puhtaasti sitten millään! Ongelmana on pääasiassa se, että B kieli jää aina narisemaan (ellei paina hullun lailla) ja oon kokeillu laittaa etusormea himan vinoon, ylöspäin, alaspäin jne.. mut ei. Omaan aika pitkät ja luisevat sormet eli ei mikään kaikista tasasin tuo etusormi ei ole :( vai liekkö sillä väliä.. Mitähän kannattaisi seuraavaksi kokeilla? Pistäkää jtn hyviä neuvoja/ omakohtasia kokemuksia. Kitarana mulla on ibanezin V70/(akustinen) ja soittanu alle vuoden. |
a22 18.06.2006 09:03:59 | |
---|
Älä hätäile, soitat vaan paljon niitä. Itselläni on kanssa laihat nakit ja kesti jokunen tovi saada juuri tuo samainen kieli soimaan puhtaasti. |
Grimbe 18.06.2006 14:03:40 | |
---|
huh.. kiva kuullua! Täytyy sit vissiin vaa treenata, et tulis just siihen kohtaa sormea vähä enempi lihasta :D |
Angus 18.06.2006 14:31:55 | |
---|
Tosiaan soittelet vaan mahdollisimman paljon niitä, kyllä ne alkaa sitten jossain vaiheessa sujumaan ennenkuin sitä tajuaakaan. |
penatuna 18.06.2006 18:07:35 | |
---|
Kannustuksena sen verran, että sitten kun ne akustisella soi puhtaasti, niin sähkiksellä ei tule ongelmia. Barret on hyvä ottaa haltuun jo alkuvaiheissa, eli oikealla tiellä olet. |
bluesteel 18.06.2006 18:10:16 | |
---|
Itselläni kesti tosi pitkään tajuta, että siihen painamiseen ei kamalasti voimaa tarvitse, kunhan vaan sormet on oikein. Kyse voi olla tosi pienistäkin asennon muutoksista, esim. et välttämättä saa A- ja B-sointuja soimaan samalla otteella yhtä hyvin, vaikka näennäisesti barree onkin sama. Se on se ''tatsi'' joka kehittyy ajan mittaan ja siinä ei voi kehittyä koskaan liian hyväksi. |
Grimbe 18.06.2006 18:39:04 | |
---|
Juu kyllä barre sountuja oon pistelly melkeen alusta saakka, heti ku tuli jossain biisissä vastaan. Kyllä mullakin vaihtelee tuo sormen asento eri soinnuissa. ärsyttäää kun se on niin pienestä kiinni ettei se B kieli soi :/ mut eiköhän se siitä kun hinkkaa menee :) |
Von Blåmberg 18.06.2006 20:56:55 | |
---|
Mitähän kannattaisi seuraavaksi kokeilla? Pistäkää jtn hyviä neuvoja/ omakohtasia kokemuksia. Kitarana mulla on ibanezin V70/(akustinen) ja soittanu alle vuoden. Kannattaa huomata, että perus duuri- ja mollisoinnuissa sen etusormen ei tarvitse saada kieliä soimaan koko otelaudan leveydeltä, ainoastaan bassokielen ja kaksi/kolme ohuinta. Mulla etusormi nojaa ohuisiin kieliin ja sormenpää painaa paksuinta kieltä. Sormi on hieman koukussa tuon toisen nivelen kohdalta. Jos painan otelautaa pelkällä etusormella ja pikkaan, A- ja D-kielet ei soi ollenkaan. Tällä tekniikalla sormea ei tarvitse jännittää läheskään niin paljon, kuin yrittämällä saada kaikki kielet soimaan. Molleissa voi avittaa etusormea painamalla sitä keskisormella. Jospa tästä olisi jotain apua... Quick to judge, quick to anger, slow to understand |
tuura 18.06.2006 21:10:04 | |
---|
kokeile asettaa etusormen tyvi e-kielen päälle ja painaa. |
kimurantti1 18.06.2006 22:14:00 | |
---|
Vaikka tässä ketjussa halutaankin oppia barresointuja, niin mä kyllä kyseenalaistan niiden tarpeellisuuden, tai vähintäänkin käytännöllisyyden/yleispätevyyden. Jos koko biisin komppaa barresoinnuilla, niin se kuulostaa aika tönköltä ja kaavamaiselta. Bändissä 5- tai 6-kielen sointuja harvemmin tarvitsee soittaa, varsinkaan jos mukana on toinen kitaristi tai kosketinsoittaja. Kahdella komppisoittimella soinnut voi hajottaa eri tavalla ja eri rekistereihin, jolloin soittoon tulee paljon enemmän eloa ja taajuuksien skaala kuulostaa isommalta ja sopusointuisemmalta. Akustinen kitara (tai se tyyli miten sillä yleensä pop/rock-musassa kompataan) on tietysti asia erikseen, mutta siinäkin tapauksessa avosoinnut soivat paljon paremmin ja heleämmin kuin barret, joten suosin paljon capon käyttöä. Kuka tietysti mistäkin tykkää. Tähän johtopäätökseen itse tulin tietysti vasta sen jälkeen, kun aloin oikeasti kuuntelemaan musiikkia: sovituksia, äänenkuljetusta jne. Mä en kiellä etteikö barresoinnuilla olisi oma paikkansa, mutta mielestäni ne eivät missään nimessä ole yleispätevä työkalu joilla voisi kompata kappaleen kuin kappaleen. Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... |
Tarkastaja 19.06.2006 00:02:21 (muokattu 20.06.2006 20:05:08) | |
---|
Vaikka tässä ketjussa halutaankin oppia barresointuja, niin mä kyllä kyseenalaistan niiden tarpeellisuuden... ...ne eivät missään nimessä ole yleispätevä työkalu joilla voisi kompata kappaleen kuin kappaleen. Tuskin barresointujen osaamisesta silti mitään haittaa on. |
Grimbe 19.06.2006 00:18:51 | |
---|
Kannattaa huomata, että perus duuri- ja mollisoinnuissa sen etusormen ei tarvitse saada kieliä soimaan koko otelaudan leveydeltä, ainoastaan bassokielen ja kaksi/kolme ohuinta. Mulla etusormi nojaa ohuisiin kieliin ja sormenpää painaa paksuinta kieltä. Sormi on hieman koukussa tuon toisen nivelen kohdalta. Jos painan otelautaa pelkällä etusormella ja pikkaan, A- ja D-kielet ei soi ollenkaan. Tällä tekniikalla sormea ei tarvitse jännittää läheskään niin paljon, kuin yrittämällä saada kaikki kielet soimaan. Molleissa voi avittaa etusormea painamalla sitä keskisormella. Jospa tästä olisi jotain apua... Mä käytän samaa tekniikkaa, et etusormi demppaa sen paksuimman ja avitan myös sitten nuissa molleissa keskarilla.. paljo hempompaa kokeile asettaa etusormen tyvi e-kielen päälle ja painaa ei auta :( |
kimurantti1 19.06.2006 00:28:45 (muokattu 19.06.2006 00:30:17) | |
---|
Tuskin barresointujen osaamisesta silti mitään haittaa on. En kai mä niin sanonutkaan ;-) Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... |
weelie 19.06.2006 11:00:04 (muokattu 19.06.2006 13:49:36) | |
---|
Vaikka tässä ketjussa halutaankin oppia barresointuja, niin mä kyllä kyseenalaistan niiden tarpeellisuuden, tai vähintäänkin käytännöllisyyden/yleispätevyyden. Barrethan on tapa "avata otelauta". Esimerkiksi avaimena CAGED-ideaan tai tapana oppia sävelet kolmelta kieleltä. Ja samalla barre on tekniikka joka on hyvä osata, vaikkei sitä ole pakko käyttääkään. Niin ja kukaan ei sano että tarvitsee soittaa niitä kaikkia 5-6 kieltä. http://www.douglasniedt.citymax.com/BarChordTechnique.html Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Robert 19.06.2006 12:09:54 | |
---|
Paljon harjoittelua vaan, niin kyllä lähtee. Ja barre-sointujen soittaminen ei tosiaan ole mikään voimalaji... Ja jos se on ihan tuskaa niitä sointuja vääntää, niin kokeile välillä jotain muuta tekniikkaa, ja palaa sitten barreiden pariin. Kumma kyllä sitä oppii aika paljon kun antaa alitajunnan hetken aikaa rauhassa raksuttaa.. >-)))>
|
dunlop 19.06.2006 13:08:56 | |
---|
pistä se etusormi lähemmäs nauhaa ja etsi peukalolle hyvä tukipaikka. Se on ehkä tärkeintä tossa. |
Grimbe 19.06.2006 16:04:35 | |
---|
pistä se etusormi lähemmäs nauhaa ja etsi peukalolle hyvä tukipaikka. Se on ehkä tärkeintä tossa. se on jo niin lähellä ko pystyy ja peukku on lähes tulkoon etusormen kohilla melkee keskellä kaulaa...peukun asento tuntuu luontevalta. hyvä vinkki kuitenki |
Grimbe 19.06.2006 16:07:06 | |
---|
Paljon harjoittelua vaan, niin kyllä lähtee. Ja barre-sointujen soittaminen ei tosiaan ole mikään voimalaji... Ja jos se on ihan tuskaa niitä sointuja vääntää, niin kokeile välillä jotain muuta tekniikkaa, ja palaa sitten barreiden pariin. Kumma kyllä sitä oppii aika paljon kun antaa alitajunnan hetken aikaa rauhassa raksuttaa.. ei oo tuskaa vääntää... ellei halua sitä B kieltä soimaan puhtaasti. Ja kyl välillä kikkailen muutaki. |
Volcom 19.06.2006 16:41:59 | |
---|
Ajan kanssa, ajan kanssa... Opit ne vielä nopeammin kuin huomaatkaan, kunhan vain käytät niitä. "Vittuilulla ja ylimielisyydella saat kyllä hyvää mieltä ja intoa levitettyä pitkin muusikoiden.nettiä." - Vasara |
dunlop 19.06.2006 17:03:57 | |
---|
kesti se mullaki aikaa oppia noi barre soinnut mutta pää-asia että opit |