Aihe: Kitaran äänittäminen tietokoneelle.
1
Paradigma
02.07.2006 01:06:18

Kotioloissa varsinkin särökitaran äänittäminen koneelle on muodostunut monelle ongelmaksi. Mä en oo tässä paras auttamaan vaan haen apua myös itse, mutta on mulla paria vinkkiäkin.

Usein ongelma on se että mikki on liian lähellä vahvistinta ja ääni särkyy kun ei mikki kestä. Ite huomasin ainakin kun siirtelin mikkiä noin 5-10cm päähän parani äänenlaatu. Kannattaa pistää korva siihen vahvistimen viereen siihen missä mikki on ja kuunnella vähän että miltä se kuulostaa missäkin (kannattaa pitää sillon volyymit suht alhaalla :))

Mulla ongelma ei oo aina ollu pelkästään se että kuulostaa hirveeltä vaan se että ääni puuroutuu eikä mistään saa enää selvää. Kannattaa muistaa, että tähän auttaa myös ihan ite soittaminenki. Tiukasti soittaa niin saa tietysti myös paremmin selvää. Tuplatessa varsinkin voi puurouttaa pahasti jos soittaa pikkasen eri rytmissä. Tuplaaminen on muuten ihan hyvä keino varsinki rytmikitaroille. Laittaa toisen täysin tai lähes oikeelle ja toisen samanlailla vasemmalle. Eikä siis samaa äänitiedostoa vaan äänittää ne erikseen.

Mutta miten EQ? Mulla on sellanen Q filtteri Cubasessa ja yleensä säädän sen kurvina niin että se lähtee nousemaan 0:sta vasemmalta ja on korkeimmillaan vähän yli keskivälin ja laskeutuu taas 0:an. Tää ei varmastikkaan ole paras ratkaisu, mut niin saa kitaran usein kuulumaan selvemmin. Tässä mä haen erityisesti apua hevikitaroiden EQttamiseen ja kompressointiin, koska se on se kaikkein kinkyin homma.

Ei oo muuten tuplamikkejä mun kitarassa niin ei taida olla ihan paras mahdollinen varustus tollasen hevimeiningin nauhotteluun. Varmaan paranis soundit jos ois humbukkerit?

Niin ja vielä sellanen juttu että minä ainakin teen aina niin, että nauhoittelen samalla kun kuuntelen biisiä (rumpuja ja bassoa ja mahdollisesti muita kitaroita). Kannattaa kuunnella korvalapuista, ettei jää sitä muuta biisiä sinne taustalle siihen kitaran äänitiedostoon. Ja koneesta kannattaa ilmeisesti olla kaukana, taitaa lisätä pörinää jos soittelee ihan koneen (näytön?) vieressä.

Riffien nauhoittamista yksittäisinä kannattaa välttää jos varsinkin tekee kitaravetoista musaa. Tappaa helposti fiilikset jos kuulee selvästi että riffi on nauhoitettu kerran ja se tulee aina uudestaan toistettuna samana äänitiedostona. Varsinki Opetti on tätä tehny ja se vähän häiritsee minua ainaki.

Hei kirjoittelin ihan lämpikseni ja tais olla aika itsestäänselvää asiaa ainaki kokeneimmille, mutta jos tästä jotain apua on kenellekään niin hyvä. Lähinnä kuitenkin yritän herättää keskustelua.
http://www.mikseri.net/artists/?id=21846
kuriken
02.07.2006 01:27:32
Niin ja vielä sellanen juttu että minä ainakin teen aina niin, että nauhoittelen samalla kun kuuntelen biisiä (rumpuja ja bassoa ja mahdollisesti muita kitaroita). Kannattaa kuunnella korvalapuista, ettei jää sitä muuta biisiä sinne taustalle siihen kitaran äänitiedostoon. Ja koneesta kannattaa ilmeisesti olla kaukana, taitaa lisätä pörinää jos soittelee ihan koneen (näytön?) vieressä.

Jos on kuvaputkinäyttö niin siitä tulee ainakin häiriötä. Ei kauas siirtyminen aina riitä mutta nauhoituksen ajaksi -monitori pois päältä- toiminto toimii.

Hei kirjoittelin ihan lämpikseni ja tais olla aika itsestäänselvää asiaa ainaki kokeneimmille, mutta jos tästä jotain apua on kenellekään niin hyvä. Lähinnä kuitenkin yritän herättää keskustelua.

Ihan hyvä aloitus. Minäkin pikkuhiljaa aloittelen tätä äänittelyharrastusta niin tämänlaiset keskustelut voivat olla avuksi. Equn kanssa pelleilystä ei minullakaan ole joten siitä voisi joku neuvoakkin. Jos on sopiva mikki niin tarvitseeko sitä välttämättäollenkaan equttaa?

Tämä keskustelu voisi sopia myös tietokone- tai studiotyöskentelypalstalle, mutta kai tämä täälläkin menettelee. Tässä onkin FAQ kitaralla äänittelystä, niille jotka eivät ole vielä huomanneet:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=84416
Olet hullu
- Eikä kukaan huomaa sitä
pes
02.07.2006 02:45:00
No itsekään en ole hirveestä nauhoitellut juttuja, paitsi vasta viimeaikoina tullut tutkiskeltua noita hommia.

Mulla on kitara laitettu zoomin 505 efektiin joka on ohitettuna, siis bypass tilassa muuntaa vaan tuon monokitaran stereoksi, eikä siis soita efektien kautta mitään. Koitin Kätyttää siinä zoom sisäisenä olevaa compressointia sekä EQ:ta, mutta mielestäni Nauhoituksen kompressointi tai EQ ei ollut niin tärkeätä, kunhan vain saa signaalin ilman suurempia säröytymisiä nauhalle. Melkein kaikkihan on kuitenkin jälkikäteen muokattavissa. Luullakseni riittää siis että signaali on suht kirkas ja ei säröytyvä, eikä liian hiljainen. (No ehkä mä en kokemattomuuttani tajunnut noita hommia tiedä häntä...)

Käytän kristalia nauhoittamisessa. Siinä on ominaisuus live in jonka kautta voi käyttää vst juttuja. Haen yleensä hyvän soundin noilla vst palikoilla. Nauhoitus menee raakana äänenä raidalle, mutta sen voi taas muuttaa menemään vst:n läpi kuten soittotilanteessa. http://www.kreatives.org/kristal/ (ilmainen)

vst efektejä/mallintavia vahvistimia (ilmaisia)
http://www.frettedsynth.com/

multivst johon voi kasaila useampia vst efektejä uhteen pötköön
http://www.ctaf.free.fr/dokuwiki/doku.php?id=meslogiciels

tuolta löytyy mielestäni parhaimmat kitara vst:t (ilmaisia)
http://www.gersic.com/plugins/index.php?daCat=1

Ainii ja aso4all ajuria että ne latenssit saa pois, no jos on hyvä äänikortti niistä ei kai ople haittaa.

Yleensä tulee kitararaidat exportattua aiff tiedostoina ulos ja avattua Reason 3 ohjelmalla (no tää on maksullinen ohjelma) omiksi raidoikseen ja sitten rakenneltua rumpuja yms. Yleensä miksaukset jne tulee tehtyä reasonilla. Kristallia käytän vain nauhoitus ohjelmana, en oikeastaan muuhun.

Noi vst säröt nyt on mitä on, kyllä niillä ihan hyvääkin soundia saa kun jaksaa säätää... Sama pätee EQ yms paskoja on joukossa, mutta kun yks hyvä löytyy ni niitä kandee käyttää.

No joo mä en käytä vahvistimia enkä muutakaan ulkoisia laitteita. Noiden mallinnusjuttujen hyvä puoli on että signaali menee raakana nauhalle ja sitä voi muuttaa jälkikäteen mielin määrin. Kun taas jos vedät särökitaran nauhalle nii sitä on hankalampi muutella jälkikäteen.

No joo tällästä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)