Aihe: sormien nopeus
1 2
Sweet leaf
05.09.2006 20:29:56 (muokattu 05.09.2006 20:33:11)
Tietääkö kukaan sellaista hyvää harjoitusta joka harjoittaa näppäryyttä tai silleen.
Ku esmerkiksi ozzy osbournen dreamer -biisissä se soolo on muuten hidas ja se onnistuu hyvin, mut sit siinä yhessä kohtaa lähetään nousemaan a-kielen 10 nauhasta
ylöspäin niin että jokaisella kielella soi kolme ääntä. Ja se menee tosi nopeesti niin siinä mulla vähän tökkii. Vai onko paras haejoitus vaan harjotella sitä kohtaa? Vai oisko
mitään parempaa?
L4t3
05.09.2006 20:33:07
Aloita ensin niin hitaasti, että saat jokaisen äänen soitettua puhtaasti ja vähitellen nostat tempoa hiukan. Tästäkin asiasta on varmaan miljoona keskustelua tälläkin foorumilla ja jokaiseen on yksi vastaus: Lisää harjoitusta!
"Tiiäkkö sellasta bändiä ku Slayer?" / S.M.A.K - Jäsen.
Sweet leaf
05.09.2006 20:34:10
mistäpä asiasta tällä foorumilla ei vielä olis juttua?
LamaAjanElvis
05.09.2006 20:35:30

Lampaiden keritsemisestä.
Olipa kerran karvainen Norjalaisbändi vuonoilta. Ne soitti 5 oktaavia alavireessä ja kuulosti ihan huonoilta. Sormet lähtee soundista.
Karipiirto
05.09.2006 20:36:10

Siitä että kannattaako soittaa kitaraa jos on juuri syönyt juustonaksuja sormin:-)
NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!!
SDMF
05.09.2006 20:54:08
Lampaiden keritsemisestä.

Hei toi on hyvä , pitää varmaa tehä sellanen !
FUCK the money , FUCK the fame ... because without beer you aint got shit !
JS
05.09.2006 20:54:23
Siitä että kannattaako soittaa kitaraa jos on juuri syönyt juustonaksuja sormin:-)

Oot guitar.comissa pyöriny?
Do you the Devil's work >-)))> #20
Juustonaksu
05.09.2006 21:10:42

Häh? :-)

Niin ja, ne nopeat kohdat luonnistuvat kyllä, kun jaksat harjoitella rauhallisesti ja hitaasti pikkuhiljaa nopeuttaen. Kannattaa vaikka pari minuuttia soitella sitä ja kun tuntuu, että taas meni puhtaasti hieman nopeammin niin pidä hetken tauko ja soita jotain muuta. Palaa sitten takaisin. Ihmisaivot toimivat näin, että tauon aikana ne syntyneet hermojen väliset radat pureutuvat sinne lihasmuistiin. :)
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Teemu K.
05.09.2006 21:12:17

mut sit siinä yhessä kohtaa lähetään nousemaan a-kielen 10 nauhasta
ylöspäin niin että jokaisella kielella soi kolme ääntä. Ja se menee tosi nopeesti niin siinä mulla vähän tökkii.

Itsellä ei ole mitään muistikuvaa siitä soolosta, mutta epäilen, että se on muuten vaan harmonisesti soitettu kohta
(3 kitaraa dubattuna). Vai tarkoititko edes, että kolme ääntä samaan aikaan?
Hei! Tos on paradoksi! Ei samas sointukulussa voi olla molli- ja duurisointuja! Siis niinku ilonen ei voi olla samalla surullinen! Mitäs sä meinaat?!
Sweet leaf
05.09.2006 21:30:59 (muokattu 05.09.2006 21:48:26)
Itsellä ei ole mitään muistikuvaa siitä soolosta, mutta epäilen, että se on muuten vaan harmonisesti soitettu kohta
(3 kitaraa dubattuna). Vai tarkoititko edes, että kolme ääntä samaan aikaan?

Eikä ku tätä tarkotin:

----------------------------------------------------------------
--------------------------------------------12--13--15-------- edit: toi oliki 13 ei 14
------------------------------10--12--14----------------------
----------------10--12--14------------------------------------
--10--12--14--------------------------------------------------

Noin mun kitaransoiton ope sen mulle opetti ku vein biisin sille ja sanoin et haluun oppii ton soolon. Se kyllä sano et siinä on paljon vaihtoehtoja et se ei saanu välttämättä selvää kunnolla.
Juustonaksu
05.09.2006 21:33:24
Eikä ku tätä tarkotin:

--------------------------------------------12--14--15--------
------------------------------10--12--14----------------------
----------------10--12--14------------------------------------
--10--12--14--------------------------------------------------

Eihän tuossa nyt ole yhtään mitään. Siitä vaan treenaat niin kauan, että menee. Aloitat hitaasti niin, että saat jokaisen äänen soimaan puhtaasti ja katsot, että time on jokaisen nuotin välillä tasainen, ellei melodiarakenne toisin vaadi.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Benizakura
06.09.2006 11:11:03
Mä soittaisin laiskasti economysti ylöspäinpikkauksella alottamalla. Nakit kyllä tulee perässä jos plekuosasto toimii.
Sweet leaf
06.09.2006 14:43:54 (muokattu 06.09.2006 14:46:10)
Mä soittaisin laiskasti economysti ylöspäinpikkauksella alottamalla. Nakit kyllä tulee perässä jos plekuosasto toimii.

Siis toi vasen käsi kyllä toimii. Eli se plektrakäsi on se ongelma, vaikka otsikko ehkä antaa ymmärtää jotain muuta. Tai no eihän se mikään ongelma ole. Kyl se nyt menee jo melkeen yhtä nopeesti ku oikeesti siinä. Siis silleenhän mä sen soitan että upstrokea ja downstrokea vuorotellen... tietenki. Eihän sitä muuten vois ees soittaa niin nopeesti. Ja toi mun eka tekstiki antaa ymmärtää että se näppäilykäsi ei niinku ehtis mut huomasin että se onki se plektrakäsi.
Teemu K.
06.09.2006 16:07:54 (muokattu 06.09.2006 16:09:11)

Eikä ku tätä tarkotin:

Ok. Olinpas tyhmä.
---
Itse vetäisin ihan alternatella, jotta saisin sormet ja pikkauskäden pienellä työllä synkkaan.
En itse muutenkaan koskaan käytä "economya".
E: siitä on sitten helppo lähteä rakentamaan nopeutta, kun on koko homma hanskassa.
Hei! Tos on paradoksi! Ei samas sointukulussa voi olla molli- ja duurisointuja! Siis niinku ilonen ei voi olla samalla surullinen! Mitäs sä meinaat?!
Werde
06.09.2006 17:19:08
Itse vetäisin ihan alternatella, jotta saisin sormet ja pikkauskäden pienellä työllä synkkaan.
En itse muutenkaan koskaan käytä "economya".
E: siitä on sitten helppo lähteä rakentamaan nopeutta, kun on koko homma hanskassa.

Alternatessa piilee homman salaisuus. Sitä samaa saat kuulla kaikkien kitarasupersankareiden opetusvideoilta. Nopea edestakaisinpikkaus ja siitä sulava siirtyminen kielille ylös ja alaspäin (sekä up- että downstroken jälkeen) niin homma alkaa olla kuosissa. Sitten kun sen hanskaa alkaa miettimään economya, ja juttuja jotka onnistuu sillä paremmin.

Ja sitten kun oppisi joskus itse soittamaan..
Werihukka
06.09.2006 23:36:45

Soittelee asteikkoja edes takasin nopeuttaen kokoajan ja sitten ku alkaa vit*ttamaan niin menee nukkumaan ja aamulla on paljon nopeempi. Uskokaa pois. Testattu homma.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
brecker
06.09.2006 23:39:55
Soittelee asteikkoja edes takasin nopeuttaen kokoajan ja sitten ku alkaa vit*ttamaan niin menee nukkumaan ja aamulla on paljon nopeempi. Uskokaa pois. Testattu homma.

Samaa metodia kannattaa käyttää opeteltavan soolon/riffin/minkähyvänsä kanssa; päivän aikana opeteltujen asioiden päähänpainuminen tapahtuu nukkuessa.
keskity olennaiseen
Werihukka
07.09.2006 00:55:26

Samaa metodia kannattaa käyttää opeteltavan soolon/riffin/minkähyvänsä kanssa; päivän aikana opeteltujen asioiden päähänpainuminen tapahtuu nukkuessa.

Näinhän se on ja siksi ei kannata ottaa paineita että heti pitäs jokin osata, kun harjottelu ja oppiminen tapahtuu jokseenkin eriaikaisesti.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Stratocaster_90
07.09.2006 07:20:08 (muokattu 07.09.2006 07:20:25)

Se selittääkin, miksi hyvät kitaristit nukkuu päiväunia :D
Benizakura
07.09.2006 10:55:22 (muokattu 07.09.2006 11:02:03)
Jostain syystä mä luin tota tabia takaperin. Korjaus:

Mä soittaisin laiskasti economysti ALASpäinpikkauksella alottamalla. Joka kielen eka nuotti alkaa siis myös alaspäin sohimalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)