Oksakohta 04.09.2006 16:59:31 | |
---|
Minä päätin että nyt rupean harjoittelemaan skaaloja. Mistä minä löydän ainakin perusskaalat ja mistä harvinaisemmat? Vaikka kyllähän joku perus duuriskaala menee korvallakin. Guitar pro vitonen löytyy mutta siitä ei saanut paljon lohtua vai saako? P.S. Mitä meinää pentatoninen? |
wrshredder 04.09.2006 17:09:26 (muokattu 04.09.2006 17:11:22) | |
---|
Minä opettelisin asteikot xD , nevömind , inhoan vain sanaa skaala .. KIRJASTO! Pitääkö tämä jokaiselle erikseen kertoa ,sieltä löytyy kaikki maan ja taivaan väliltä. Kaiken viisauden lähde. Ja tuosta: http://www.uta.fi/mute/ast01.htm edit: niin ja tämähän kuuluisi jelppikerhoon... THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
Humu 04.09.2006 17:12:10 | |
---|
|
TheLemon 04.09.2006 17:14:14 (muokattu 04.09.2006 17:14:28) | |
---|
"Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding." |
wrshredder 04.09.2006 17:24:41 | |
---|
mikäs sulla sanaa skaala vastaan on? ;/ musta se o iha hyvä sana.. Vaikka aika lainasana onki... hmm... Tottumuskysymys THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
Kiljotiini 04.09.2006 18:01:25 | |
---|
P.S. Mitä meinää pentatoninen? Pentatoninen meinaa sitä, että asteikossa on vain viisi eri säveltä (pentahan tarkoittaa viittä). |
Jucciz 04.09.2006 18:04:17 | |
---|
|
Valtsu88 04.09.2006 18:26:55 | |
---|
Eikös siitä guitar pro 5:sta löydy niitä skaaloja enemmän ku kukaan pystyy opettelemaan, 4:sta ainaki löytyy. "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass" |
InYourFace90 04.09.2006 18:31:11 | |
---|
Juu kyl viitosestaki löytyy kaikki maholliset skaalat. Up The Irons! |
Jucciz 04.09.2006 18:33:21 | |
---|
Juu kyl viitosestaki löytyy kaikki maholliset skaalat. Ja otelaudalta! |
Teemu K. 04.09.2006 18:53:58 | |
---|
Offtopic: Minä opettelisin asteikot xD , nevömind , inhoan vain sanaa skaala .. Sana skaala on paha, mutta pahempi on, kun jotkut puhuu majoreista ja minoreista... Tsiisus... Ne ovat duuri ja molli! =) Hei! Tos on paradoksi! Ei samas sointukulussa voi olla molli- ja duurisointuja! Siis niinku ilonen ei voi olla samalla surullinen! Mitäs sä meinaat?! |
Stratocaster_90 05.09.2006 07:39:05 (muokattu 05.09.2006 07:40:20) | |
---|
Noudatatteko te orjallisesti sitä yhtä skaalaa johon rakennetta vaikka soolon? Vai lisäilettekö sinne tännne muutamia nuotteja. |
Wahi 05.09.2006 11:35:36 (muokattu 05.09.2006 11:36:08) | |
---|
Noudatatteko te orjallisesti sitä yhtä skaalaa johon rakennetta vaikka soolon? Vai lisäilettekö sinne tännne muutamia nuotteja. Kuulostaa mielestäni jotenkin vapaammalta (lue: paremmalta) kuin lisäilee skaalan ulkopuoleltakin säveliä. Shine on You crazy Diamond. |
Apricot 05.09.2006 12:05:27 | |
---|
Noudatatteko te orjallisesti sitä yhtä skaalaa johon rakennetta vaikka soolon? Vai lisäilettekö sinne tännne muutamia nuotteja. Mä soitan aina orjallisesti vain skaaloja. Nuotit on homojen hommaa. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
Tasapaino 05.09.2006 16:10:07 | |
---|
Mä soitan aina orjallisesti vain skaaloja. Nuotit on homojen hommaa. Se oli ihan asiallinen kysymys. On hyvä tapa vastata asiallisiin kysymyksiin asiallisesti. Ora et labora. |
oiva tumpeloinen 05.09.2006 16:54:35 | |
---|
Se oli ihan asiallinen kysymys. On hyvä tapa vastata asiallisiin kysymyksiin asiallisesti. Voihan tuon jutun lukea asiallisestikin. Se on ihan miten sen ottaa. Vastauksena ei ollenkaan sen huonompi kuin omasi monessa topicissa. Pahoitteluni, jos tuli loukattua jonkun tunteita..... |
Antero-- 05.09.2006 17:12:13 | |
---|
Noudatatteko te orjallisesti sitä yhtä skaalaa johon rakennetta vaikka soolon? Vai lisäilettekö sinne tännne muutamia nuotteja. Käytän useimmiten useampaa asteikkoa soolojeni aikana, kun soinnutkin vaihtuvat. Dominanteille vaikka miksolyydistä, dimiä tai whole tonea yms. ja sitten palataan taas toonikassa duuriin tai lyydiseen tai ties mihin. En "noudata orjallisesti" asteikoita, vaan pyrin enemmänkin painottamaan niitä asteikon/soinnun säveliä enkä jäämään junnaamaan niihin asteikkoon/sointuun kuulumattomiin säveliin liiaksi aikaa. Toisaalta jotkut "blue notet" voivat olla sopivan repiviä korostettuina. Minne korvat vievät. Asteikot ovat minulle tapa jäsentää otelautaa, että löydän sieltä paremmin haluamani nuotit. Harmi etteivät minun aloittelijan korvani vielä oikein toimi, joten aivottomiin asteikkojuoksutuksiin tulee sorruttua turhan usein, pitäisi niistä päästä eroon. :) Toivottavasti herätti joitain ajatuksia, Antero Mielestäni varmin merkki älyllisen elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, ettei kukaan ole ottanut meihin yhteyttä. |
John Titor 05.09.2006 18:05:18 | |
---|
Noudatatteko te orjallisesti sitä yhtä skaalaa johon rakennetta vaikka soolon? Vai lisäilettekö sinne tännne muutamia nuotteja. Kyllä se riippuu ihan tyylistä ja tavoitteesta, ja siitä mistä musiikki on koostunut. Jos soittaa jotain meloheviä, niin mieluiten pysyttelee harmonisen mollin maailmassa, jos bluesia, niin bluesasteikkoa/pentatonista/doorista hommaa. Tämä johtuu ihan siitä yksinkertaisesta totuudesta että sointutehot tyyleissä ovat tietynvärisiä/kuuloisia, ja mitä tahansa ei voi soittaa. Kun osaa ensin rakentaa perusaineksilla toimivaa kamaa, voi yrittää lähteä laajentamaan melodiasanastoa kromatiikalla/johtosävelillä jne. Jo kysymyksen lähtökohta on ihan päin helevettiä. Jos lisäilee "sinne tänne" niitä nuotteja, niin todennäköisesti menee metsään - jos ei heti niin jonkin ajan päästä. Jos sen sijaan niitä lisäilee sinne tänne tietäen mikä niiden ylimääräisten nuottien funktio on, ollaan enemmän järkevillä jäljillä. Jos niitä lisäilee sen takia, että tosiaan tietää mitä tekee, toisin sanoen kuulee päässään melodioita joissa niitä skaalaan suoranaisesti kuulumattomia ääniä on ja ne lisäksi kuulostavat OIKEASTI toimivilta, eivätkä vaan "jee kuulostaa oudolta" -osastolta, saattaa lopputulos jo lähennellä musiikkia, ehkä jopa toimivaa sellaista. Toisin sanoen kysymys on täysin turha, koska vaihtoehdot ovat A) kuulee päässään ja soittaa toimivia melodioita, joissa ei ole kromaattista aineistoa, eli "noudattaa skaalaa orjallisesti", B) kuulee päässään ja soittaa toimivia melodioita, joissa on kromaattista aineistoa, eli ei noudata skaalaa orjallisesti tai C) ei toimi. Eli soittakaa korvilla. |
Humu 05.09.2006 18:10:47 | |
---|
Eli soittakaa korvilla. Tällasta ei sais sanoo täällä ääneen! Kohta tulee vihaisia kommentteja!;D |
Jaz 05.09.2006 18:49:54 | |
---|
soittakaa korvilla. Kielellä soittamisen olen nähnyt, mut tuon haluaisin vielä nähdä |