petski 02.09.2006 13:59:29 | |
---|
Miten harjoittelette noihin kappaleisiin nuo tilutus kohdat? Harjoitteletteko ne samalla tavalla, kun ne on levyllä. Itse harjoittelin juuri Rocket Queenin sooloa, mutta kun ei korva tahdo erottaa noita säveliä, niin tulee improvisoitua nuo tilutus kohdat. Tabeillakaan ei tee mitään, kun ne yleensä aina virheellisiä. Harjoitteleeko kukaan noita pätkiä juuri samalla tavalla, kun ne on levyllä? |
Twistyh 02.09.2006 14:27:51 | |
---|
EIku siis sinnepäin ku vetää nii hyvä tulee. |
Tasapaino 02.09.2006 14:38:58 | |
---|
Miten harjoittelette noihin kappaleisiin nuo tilutus kohdat? Harjoitteletteko ne samalla tavalla, kun ne on levyllä. Itse harjoittelin juuri Rocket Queenin sooloa, mutta kun ei korva tahdo erottaa noita säveliä, niin tulee improvisoitua nuo tilutus kohdat. Tabeillakaan ei tee mitään, kun ne yleensä aina virheellisiä. Harjoitteleeko kukaan noita pätkiä juuri samalla tavalla, kun ne on levyllä? Mä en oo soittanu koskaan yhtäkään sooloa yks yhteen, korkeintaan erinäisiä lickejä. Joten paha mun on mennä sanomaan, että mitä hyötyä siitä on, kun en kerta sitä ole harrastanut. Ehkäpä silloin se on hyvä, jos haluaa välttämättä kopioida jonkun toisen tyyliä, muuten en sitten tiedä. Ora et labora. |
ahilakari 02.09.2006 14:57:44 | |
---|
Mä en oo soittanu koskaan yhtäkään sooloa yks yhteen, korkeintaan erinäisiä lickejä. Joten paha mun on mennä sanomaan, että mitä hyötyä siitä on, kun en kerta sitä ole harrastanut. Ehkäpä silloin se on hyvä, jos haluaa välttämättä kopioida jonkun toisen tyyliä, muuten en sitten tiedä. Hitaat balladisoolot sillälailla kun ne on sävelletty ja nopeammat sillälailla miten ne hyvältä kuulostaa ja fiiliksellä. Tuppaan kyllä aikalailla sovittelemaan ja säveltelemään uudestaan muiden sooloja oman maun mukaan. Pakko vielä sanoa, että aika vähän kyllä covereita soittelen eli pääosin omia tuotoksia, jolloin voi itse päättää mikä on oikein soitettu (eli kaikki). Notta ______________(tähän joku hyvä lasautus) |
Karipiirto 02.09.2006 15:30:41 | |
---|
Harjoitteleeko kukaan noita pätkiä juuri samalla tavalla, kun ne on levyllä? No en minä ainakaan. Harjoitusmielessä voin joskus ottaa soolosta jonkin osan jonka opettelen ihan vain sormiharjoitukseksi mutta kyllä improsoolo kertoo soittajasta enemmän kuin se että osaako hän nuotilleen jonku puutumin tilun. Vain jalasjärviset saavat haukkua Koskuetta. |
VJP 02.09.2006 16:31:57 | |
---|
Tykkään enemmän improvisoida sooloja kuin soittaa ne niinkuin levyllä. Ensinnäkin improvisointi on kehittävämpää ja hauskempaa ja toiseksi taidot eivät useinkaan riitä soittamaan sooloja yksi yhteen. |
notkea rotta 02.09.2006 16:50:06 | |
---|
Soolon päälickit eli ne mistä sen soolon tunnistaa,tulee opeteltua,mutta loput sitten lonkalta. legendaarista |
buttfinger 02.09.2006 17:44:41 | |
---|
ei ole kyllä miesmuistiin tullut harjoiteltua muiden sooloja, mutta silloin kun reenasin niin alussa tuli reenattua koko soolo ihan sen takia kun kaikki tuntu hankalalta ja oppi soittamaan. Sitten kun luuli osaavansa jo soittaa niin soolosta opetteli vain hyvän kuuloset jutut ja kehitteli huonoihin kohtiin omia mageita juttuja. |
RekoS 02.09.2006 22:02:12 | |
---|
itte ainaki yritän vetää ne niin ku ne menee, mutta yleensä siitä ei seuraa mitää muuta kuin että ranteet kipiänä seuraavan päivän aamuna. Kai se on niin että soittajan tatsi siihen eniten vaikuttaa mitä tulee vetäneeksi. Vaikka minussa ei siis ole ynkkämäisiä taipumuksia (harmi!) niin on sentään elämä. Mitä vittua? suomeksi älä ihmeessä tiluta liikaa. |
Proge 03.09.2006 00:28:07 | |
---|
Yleensä harjoitellaan niiku levyllä mutta voihan improtakin kun tekee sen hyvin. Elä elämää leikkimielisesti. Elämässä on hyvin vähän asioita jotka pitää ottaa tosissaan. |
SuomiRokinToivo 05.09.2006 12:04:52 | |
---|
Jotkut joilla piisaa kärsivällisyyttä ja jonkun verran sävelkorvaa nauhoittavat ko. pätkän esim wintoosan ääninauhurilla ja hidastavat tempon puoleen. Itsekkäni ei piisaa kumpikaan, ja tuskin edes koneen muisti. Siunattuja ovat kuurot, sillä he eivät kuule minun laulavan |
msormune 05.09.2006 17:04:09 | |
---|
Mä en oo soittanu koskaan yhtäkään sooloa yks yhteen, korkeintaan erinäisiä lickejä. Joten paha mun on mennä sanomaan, että mitä hyötyä siitä on, kun en kerta sitä ole harrastanut. Just eilen opettelin Final Countdownin sooloa "yks yhteen", minusta joissakin biiseissä on aika tärkeä biisin tunnelman kannalta, että soolo menee suunnilleen samalla tavalla kuin levyllä. Sitä paitsi tuossa kappaleessa se soolo kruunaa koko korniuden :) |
Swan 05.09.2006 19:18:48 | |
---|
Just eilen opettelin Final Countdownin sooloa "yks yhteen", minusta joissakin biiseissä on aika tärkeä biisin tunnelman kannalta, että soolo menee suunnilleen samalla tavalla kuin levyllä. Sitä paitsi tuossa kappaleessa se soolo kruunaa koko korniuden :) Yksi parhaita "tilusooloja" on tuo. Näkemystäni saattaa kanssa tukea se, että se oli ensimmäinen soolo, joka pudotti leukani totaalisesti. Aloittajalle ja kaikille muillekin suosittelen tätä laitetta: http://www.thomann.de/thoiw3_tascam_cdgt1_mk_ii_prodinfo.html Maailman kätevin kitaraopettaja on siinä. Biisien nopeuden ja tarpeen vaatiessa sävelkorkeuden muuttaminen käy käden käänteessä, ja yksittäisiä kohtia voi vaikkapa luupata niin pitkään, kunnes se on hanskassa. |
tommiot 05.09.2006 19:35:16 | |
---|
Aloittajalle ja kaikille muillekin suosittelen tätä laitetta: http://www.thomann.de/thoiw3_tascam_cdgt1_mk_ii_prodinfo.html Maailman kätevin kitaraopettaja on siinä. Biisien nopeuden ja tarpeen vaatiessa sävelkorkeuden muuttaminen käy käden käänteessä, ja yksittäisiä kohtia voi vaikkapa luupata niin pitkään, kunnes se on hanskassa. Tai sitten sama ilmaiseksi: Pacemaker -plugin Winampille |
Kontiak 05.09.2006 19:42:08 | |
---|
Tai sitten sama ilmaiseksi: Pacemaker -plugin Winampille Onnistuuko tuolla looppaaminen? |
petski 06.09.2006 09:55:16 | |
---|
Jotenkin tuo soolon tempon hidastaminen tuntuu vaan huijaukselta. Voisihan tuota kokeilla jos on pakko oppia joku pätkä, mutta en usko että esim. Van Valen on oppinut soittamaan, hidastamalla soolon tempon puoleen. |
Ville81 06.09.2006 10:27:04 | |
---|
Jotenkin tuo soolon tempon hidastaminen tuntuu vaan huijaukselta. Voisihan tuota kokeilla jos on pakko oppia joku pätkä, mutta en usko että esim. Van Valen on oppinut soittamaan, hidastamalla soolon tempon puoleen. Van Halenin aikaan ei varmaan laitteita hidastamiseen ollutkaan. Mun mielestä on täysin hyväksyttävää laskea tempoa ja myös starat olisivat tehneet sen, jos olisivat pystyneet: oppiminen on tärkeintä. Eikä jotain nopeaa tilua ole edes mahdollista saada ilman kikkailua ulos ja selville. Tosin kannattaa pyrkiä plokkaamaan mahdollisimman vähillä hidastuksilla, koska siinä korva/transkriptiotaito kehittyy paremmin. Yksi ohjelma lisää on Transcribe. Sitä käytän itse päivittäin. "Ei mun tartte virittää, soitan säröllä".
-Kuultu musiikkiliikkeessä 2005 |
BigPapa 06.09.2006 12:48:47 (muokattu 06.09.2006 12:50:18) | |
---|
Van Halenin aikaan ei varmaan laitteita hidastamiseen ollutkaan. Mun mielestä on täysin hyväksyttävää laskea tempoa ja myös starat olisivat tehneet sen, jos olisivat pystyneet: oppiminen on tärkeintä. Eikä jotain nopeaa tilua ole edes mahdollista saada ilman kikkailua ulos ja selville. Tosin kannattaa pyrkiä plokkaamaan mahdollisimman vähillä hidastuksilla, koska siinä korva/transkriptiotaito kehittyy paremmin. Yksi ohjelma lisää on Transcribe. Sitä käytän itse päivittäin. Kyllä sitä hidastamista on käytetty kelanauhureiden kanssa ennenmuinoin ihan 70-luvun alkupuolella, jopa 60-luvulla oon kuullut sitä tehdyn. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
hanmies 06.09.2006 14:06:42 | |
---|
Kuuntelen sitä biisiä nii että sen soolon muistaa melkeinpä ulkoa ja sitte ottaa tabista vähä mallia ja hakee loput.. aluks hitaasti nii kyllä se siitä :) |
mll 06.09.2006 15:34:06 | |
---|
Kyllä sitä hidastamista on käytetty kelanauhureiden kanssa ennenmuinoin ihan 70-luvun alkupuolella, jopa 60-luvulla oon kuullut sitä tehdyn. Aivan totta. Jotkut vanhat parrat ovat myös hidastaneet LP-levyjä, jotta saisivat kaikki banjotilutukset haltuun. MLL |