BigPapa 25.11.2006 13:08:52 (muokattu 25.11.2006 13:21:19) | |
---|
Sooloskaba threadin innoittamana ajattelin kokeilla tälläistä threadia. Itse sanoisin, soundi, fraseeraus, tunnistettavuuskin mielestäni..tossa muutama.. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
sus 25.11.2006 13:09:38 (muokattu 25.11.2006 13:10:04) | |
---|
Voi, niitä on niin monenlaisia. E: ehkä semmoset, joita on mukava hyräillä ja ne sytyttää aina ihan sikana kun ne tulee ja sitten tekee mieli veivata ilmakitaraa. sen jälkeen en nähnyt enää nuorta miestä, joka puhui vanhan miehen sanoja. |
Härski 25.11.2006 13:09:57 | |
---|
Sitä on helppo kuunnella. |
Juustonaksu 25.11.2006 13:13:33 (muokattu 25.11.2006 13:14:55) | |
---|
Eikai sillä soolon koostumuksella niin väliä ole, kunhan se sopii yhteyteen soittajan ja yleisön mielestä. :) Tuohon tavoitteeseen voikin sitten olla vähän hankalampi päästä. Kyllä se tatsi on tärkeä, ei se nuottien määrä. ...sitten tekee mieli veivata ilmakitaraa. Tuo muuten on hyvä tunnusmerkki rokissa ja bluesrokissa. Kun tekee mieli elämöidä mukana soolossa niin se on hyvin onnistunut. Tosin saattaa olla tilanteita, missä se soolo ei sovi siihen muuhun biisiin, mutta on itsessään hyvä. Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio. |
BigPapa 25.11.2006 13:18:32 | |
---|
Tosin saattaa olla tilanteita, missä se soolo ei sovi siihen muuhun biisiin, mutta on itsessään hyvä. Mjaa...mä oon eri mieltä mutta ei se mitään... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
lxi 25.11.2006 13:25:32 | |
---|
Tähän on vaikea vastata muuten kuin aika ympäripyöreillä termeillä. Näin kirjoitin itse joskus: Hyvässä kitarasoolossa on alku, loppu ja tarina sillä välillä. Hyvässä kitarasoolossa kaikilla sävelillä on laajempi merkitys kokonaisuuden kannalta. Hyvä kitarasoolo herättää jonkinlaisen ajatuksen joko siitä, että soittajalla on jotain "sanottavaa", tai siitä, että soololla on tunnelman kannalta jonkinlainen merkitys; joko se ylläpitää sitä, tai sitten muuttaa sen toiseksi. Esimerkeiksi laitettakoon tänään * Pink Floyd - High Hopes (Gilmourin steel-kitara on melkein kauneinta mitä on) * Frank Zappa - Inca Roads (soolo on kokonainen tarina jo itsessään) * Meshuggah - New Millennium Cyanide Christ (ei ehkä sitä mitä odotit, ja juuri siksi tämä satunnaisgeneraattorisoolo puolustaa paikkaansa) Tosiaan, soolon rakenteen kannalta tarinallisuus on yleensä suotavaa, muttei sekään ole välttämätöntä. Soolo kun voi olla neljän tahdin purkaus tai monen minuutin polveileva kokonaisuus. Tärkeintä on, että soololla on jokin merkitys ja syy olla olemassa. |
papitsu 25.11.2006 13:25:59 | |
---|
Mitä nopeampi, sen parempi. PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
M.A.C.H.O. # 7 "I eat green berets for breakfast. And right now I'm very hungry." | S.M.A.K | THV-klubi #42 |
Tasapaino 25.11.2006 13:30:04 (muokattu 25.11.2006 13:31:22) | |
---|
Oon huomannut, että melodiset soolot jäävät parhaiten mieleen. Oli kyse sitten rockista, bluesista, jazzista tai hevistä. Jokin koukku täytyy olla. Esimerkiksi Tolosen Paratiisi-soolo jää aina jauhamaan takaraivoon. Edit: Senpä takia Van Halen ei muhun niin kovin iskekään. Suurin osa hänen sooloistaan on lähinnä show-off -pläjäyksiä. Van Halenista ei sitten tässä otsikossa väitellä yhtään. Täällä on oma keskustelu hänelle. Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille. |
Ze Kink 25.11.2006 13:31:00 | |
---|
Voimaa! Nopeutta! -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi! |
BigPapa 25.11.2006 13:31:15 | |
---|
Oon huomannut, että melodiset soolot jäävät parhaiten mieleen. Oli kyse sitten rockista, bluesista, jazzista tai hevistä. Jokin koukku täytyy olla. Esimerkiksi Tolosen Paratiisi-soolo jää aina jauhamaan takaraivoon. Melodisuus on hyvä pointsi joo.... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Carpenter 25.11.2006 13:34:30 | |
---|
Hyvä soolo on sellainen joka sopii hyvin biisiin ja sitä ei oikeastaan miellä edes sooloksi. Eli soolo ei ole irrallinen, vaan biisin sisällä. Esimerkiksi Opethilta löytyy useita tälläisiä sooloja. |
tommiot 25.11.2006 13:36:20 | |
---|
V30 tai Greenback vaikkapa. Eiku... |
Juustonaksu 25.11.2006 13:48:16 | |
---|
Tosin saattaa olla tilanteita, missä se soolo ei sovi siihen muuhun biisiin, mutta on itsessään hyvä. Mjaa...mä oon eri mieltä mutta ei se mitään... Meinasin siis tilannetta, missä biisi itsessään saattaa olla huono tai ei vain iske, ja sitä on yritetty sitten pelastaa paremmalla soololla. Mielestäni tuo on täysin väärä lähtökohta kuitenkin kun biisiä tehdään. Soolon pitäisi olla vain luonteva ja syventävä osa sitä. Esimerkiksi hyvässä romaanissa saattaa olla joku mainio takauma, joka pistää ajattelemaan. :) Joskus kuitenkin on näin, että se pelastava soolo saattaa oikeastikin olla hyvä ja oikeassa kontekstissa melkeinpä loistava. Sooloja kuitenkin on yhtä paljon kuin on soittajia... Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio. |
Jormaz 25.11.2006 13:51:39 | |
---|
Semmonen soolo on hyvä mistä löytyy vihellettävissä oleva melodia. Eli ei pelkkää porausta. Miees... |
Jucciz 25.11.2006 14:18:49 (muokattu 25.11.2006 14:19:19) | |
---|
|
Tasapaino 25.11.2006 14:43:08 (muokattu 25.11.2006 15:30:00) | |
---|
Mitäs jos jatketaan täällä ja pannaan tämä nykyinen kiinni, niin saadaan yhden otsikon alle kaikki? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=119301 Nyt tämä ketju ei ole vielä niin pitkä että harmittaisi. Mitä jos modet olisivat niin viitselijäitä, että laittaisivat tämän keskustelunpätkän tuohon toiseen viestiketjuun ja jatkettaisiin suoraan siellä? (Siihen ei kuolevainen moderaattori kykene. (moder. huom.)) Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille. |
Jucciz 25.11.2006 14:55:04 | |
---|
Mitä jos modet olisivat niin viitselijäitä, että laittaisivat tämän keskustelunpätkän tuohon toiseen viestiketjuun ja jatkettaisiin suoraan siellä? Aikamoista säätöä olisi. Mieluummin vaan tämä lukkoon ja jatkot tuolla, ei tässä nyt mitään elämää suurempaa totuuksia (VIELÄ!) olla mainittu. :) |
BigPapa 25.11.2006 15:18:36 (muokattu 25.11.2006 15:21:59) | |
---|
Aikamoista säätöä olisi. Mieluummin vaan tämä lukkoon ja jatkot tuolla, ei tässä nyt mitään elämää suurempaa totuuksia (VIELÄ!) olla mainittu. :) Ei muuta kun lukko vaan. Ja jos joku viittii tuolla resepti osastolla jatkaa niin olkaa hyvät. Lukkoonhan näitä on mennyt muutenkin...;D Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |