Aihe: käden koko ja sormitukset
1
sepesorsa
21.11.2006 09:39:55
Käytättekö koko oteludalla mielummin esim. 1-3-4 ja 1-2-4 sormitusta vai 1-2-3 ja 1-2-3 sormitusta..? Ite pikkurillin käyttö on aika luontevaa (5 vuoden opiskelu klassista kitaraa mus.opistossa, sähklökitaraa vähemmän ja ilman tunteja), mutta oliskohan kuitekin syytä soittaa oteludan yläosasta ilman pikkurilliä jos kielellä ei ole 4 säveltä, kun tuskin sormet tälläsinä "puikkoina" koko ikää pysyy, tosin käteni on aika iso.. älkää vastatko: "tee niinkuin parhaalta tuntuu" vaan kertokaa omakohtaisista kokemuksista ja sitä että vaihdatteko esim. 12. nauhan kohdalla sormituksia verrattuna kaulan matalamapaan päähän (1.nauha ->) ?
beatapple
21.11.2006 12:34:46
Suurin piirtein riippuen tietenkin mitä soittaa niin pikkurilli jää pois kun mennään 16-17 nauhasta ylöspäin. Muuten pikkurillin käyttö on suht luontevaa.
Ze Kink
21.11.2006 16:05:27
Ite vetelen oikeestaan aina 124 ja 134 tai 1234. Varmaankin johtuu klasarista, itse olen sitä soitellut 9½v. Ei se ole ainakaan tiellä ollut koskaan.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi!
Atron
21.11.2006 19:20:46

Itse käytän pikkurilliä käytännössä vain sillon kun kielellä on neljä säveltä tai jos joku kuvio vaatii muiden sormien pitämisen paikallaan jolloin nimetöntä ei pysty taivuttamaan tarpeeksi alas ja sivulle samalla. Mun pikkurilli on niin lyhyt että se on käytännössä vaan tiellä kun nimetön yltää yhtä pitkälle lähes joka asennosta.
barokkimessias
23.11.2006 01:06:21
Aloitin itse kitaransoiton klassisella musiikilla ja tuo 1234 sormien käyttö iskostui aika hyvin mieleen. Kuitenkin myöhemmin kun aloin tiluttamaan sähköisellä huomasin isokätisenäkin, että ylhäältä soittaessani (siis missä nauhat on kapeammat ;) jotkut nopeat tilut on helpompi ottaa esim. 123 sormilla, vähän niin kuin beatapplekin mainitsi. Ja tähän muistaakseni sain tukea/rohkaisua joiltakin kitara-opetusvideoilta, kun huomasin soittajien käyttävän kursailematta 123 sormituksia, joidenkin jopa alhaalta soitettaessa.

Nyt kun olen jälleen aloittanut aktiivisemman kitaransoittovaiheen elämässäni, olen usein pysähtynyt miettimään noita sormituksia, kun iltaisin tv:tä katsellessani olen vingutellut esim. Ynkän biisejä ja asteikkojuoksutuksia - kun sormet automaattisesti menee joissain juoksutuksissa 123 sormilla, ja se tietenkin kauhistuttaa. En vain ole jaksanut kaivaa esille Ynkän vanhoja opetusvideoita ja tarkistaa millä sormituksilla se heppu niitä veteli/vetelee. Mutta pääsääntönähän on siis se (jos nopeasti ja vaivattomasti haluaa oppia soittamaan), että sormet joutuvat tekemään mahdollisimman pientä haravointia. Säästää aikaa ja säästää turhalta rasitukselta. Mutta eiköhän ne nuo sormituksetkin ole vähän niin kuin osa sitä omaa soittotyyliä, ainakin populaarimmassa musiikissa, vaikka tietty ns. perussäännöt ovatkin olemassa.
Ugh, olen puhunut!
Ze Kink
23.11.2006 01:35:52 (muokattu 23.11.2006 01:41:27)
Tosiaan, ylimmillä nauhoilla (jotain 20-24) alkaa käydä vähän ahtaaksi. Itse kuitenkin soittelen sieltäkin 1234 sormilla, mutta jos on tarkoitus vetää vaikka 134, niin siirrän nimetöntä hieman taaksepäin, että pikkurillille tulee tilaa. Tämä tapahtuu siis ihan automaattisesti, en mieti mitään kun teen noin, piti itseasiassa tarkistaa, että miten ne sormet oikein menee.

Nykyään tulee Allan Holdsworthin innoittamana vedettyä aika paljon 1234 -juttuja, eli siis 4 nuottia per kieli. Esim. huomasin tällaisen jutun olevan reilusti helpompi tuolla tyylillä:

E:||-21-23-23-24-23-21----21-23-24-23-21----21-||
B:||-------------------24----------------24----||

Eli näin:

E:||-21-23-23-24-23-21-19-21-23-24-23-21-19-21-||

Tyhmä likki, mutta idea tulee varmaan selväksi.

E: Mulla on kanssa aika iso käsi.
-Mie haluun keksiä!
-Toi!
barokkimessias
23.11.2006 13:00:57 (muokattu 23.11.2006 13:35:28)
Kun tässä nyt on puhe 1234 - sormituksista, niin yksi hyvä treenibiisi on varmaan kaikkien tuntema Flight of The Bumblebee (Nicolai Rimsky Korsakov). Huomasin jokin aikaa sitten, että nettiin oli ilmestynyt GP4 file At Vancen versiona (löytyy albumilta Chained, ja tuo tabi googlettamalla ko. bändin ja biisin nimellä) ja niinpä tuli tsekattua tuo juttu ja sehän on aivan loistava lämmittelybiisi. Tosin meni viikon verran, että pysyin soittamaan kutakuinkin puhtaasti tempossa 170. (Huom. kutakuinkin). Eli muutamassa kohtaa olisi vielä vähän skarppaamista... siksi ajattinkin kysyä miten sormittaisitte esimerkiksi seuraavan (ei nyt varsinainen ongelmakohta, mutta sanoisinko mielenkiintoinen):

E l-------------------------------------
B l--5------------------------5-6-5----
G l----8-7-6-7-6-5-4-5-6-7-8------8---
D l-------------------------------------
A l-------------------------------------
E l-------------------------------------

Eli tuossa taitaa olla ainakin pari sormitusvaihtoehtoa. Itselläni seuraava toimii ns.puhtaammin nopeasti soittaessa. Mitä mieltä? Joka tapauksessahan pari eri nuottia/nauhaa on soitettava samalla sormella... Ja tuo kuvio siis toistuu ylhäältäkin, joten on niin kuin pakko ahtaa isommatkin sormet viereisille nauhoille...

B: 1
G: 4, 3, 2, 4, 3, 2, 1, 2, 3, 4, 4
B: 1, 2, 1
G: 4

Sitten on toinen kohta, josta en oikein tiedä miten se olisi fiksuinta soitaa, mutta ehkä myöhemmin, jos nyt jotain yleensä edes kiinnostaa...
Ugh, olen puhunut!
Ze Kink
23.11.2006 21:40:12
G: 4, 3, 2, 4, 3, 2, 1, 2, 3, 4, 4

Joko noin, tai sitten:

G: 4, 3, 2, 4, 3, 2, 1, 1, 2, 3, 4
-Mie haluun keksiä!
-Toi!
Carpenter
23.11.2006 21:49:19
Yleensä käytän kaikkia sormia, mutta jotkut legato-jutut ylänauhoilla on helpoin vetää 1-2-3 -sormituksilla.
Bookkeeper
24.11.2006 01:26:16
Eli tuossa taitaa olla ainakin pari sormitusvaihtoehtoa. Itselläni seuraava toimii ns.puhtaammin nopeasti soittaessa. Mitä mieltä? Joka tapauksessahan pari eri nuottia/nauhaa on soitettava samalla sormella...

Hmm?

B/ 5-4-3-3-----------3-4-5-6-5
G/ ------6-6-5-4-5-6-----------
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)