Aihe: Barre- ote. Kaikki kielet ei soi 1 | |
---|---|
![]() 14.09.2018 12:26:27 | |
Minulla on joskus, kai jo kouluaikoina etusormen nivel saanut kipeää. Eli sormen nivelet ovat aika muhkuraiset, joten kaikkia kieliä sormella on vaikea painaa niin että ne soivat. Ongelma on lähinnä barrella soitetuissa molleissa, niissähän perussävel soi kolmella kielellä ja kvintti kahdella kielellä, kun taas mollin terssi soi vain g- kielellä ja juuri se ei soi koska sormi ei sitä kohtaa kykene painamaan. Eli barre- molleista tulee vain perus- sävel/kvintti sointuja, eli pover- sointuja joissa ei se molli ole mukana. Samoin barre- 7 soinnuissa juuri se seitsemäs sävel jää soimatta. En ole keksinyt muita hyviä sointuja näiden tilalle, mutta toisaalta ei ne näinkään minusta kovin vääriltä, tai huonoilta kuulosta vaikkei täydellisä olekaan. Olen miettinyt jotain "täytettä" sormeen niin että se painaisi kaikkia kieliä, mutta sen pitäisi olla sellainen huomaamaton ja helposti "puettava".. Ai tähänks riville? | |
![]() 14.09.2018 14:00:33 | |
Mitäs jos unohtaisi vaikka kaksi matalinta kieltä ja soittaisi näin? esimerkkinä Am e-5 h-5 g-5 d-7 a-- e-- Em e-7 h-7 g-8 d-9 a-- e-- "Music comes first; lyrics are secondary" | |
![]() 14.09.2018 15:32:38 | |
No tuolla tavalla voisi toki soittaa, mutta aika aneemisen tuntuisia ilman kahta alempaa kieltä. Ja nuo Em ja Am soivat kumpikin niin että satula toimii sormen sijasta barrena. Samoin kaikki barreotteen mollit missä sormitus a- mollissa on e - 0 h - 1 g - 2 d - 2 a - 0 e - x soivat kaikki kielet barre- otteellakin, tosin en tykkää soittaa kuin Dm asti, koska harvoin minun soittamissani kappaleissa korkeammalta soitetut tuntuvat enää hyvältä. Samoin vaikka mm. alla linkittämäni sointuopas sanoo ettei A- mollissa paksuinta ala- E:tä soiteta, usein soitan senkin soinnin mehevöittämiseksi. http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=A&mm=m&get=Get Ai tähänks riville? | |
![]() 14.09.2018 16:17:03 | |
Vaikea sanoa. Omat etusormi on suht kierä ja sitä joutuu aettamaan hiukan eri tavoin eri kitaroilla otelaudalle jotta kielet sois. Leveällä ja kapealla otelaudalla sormi asettuu selkeästi eri tavalla otelaudan yli, niin että nivelen kohta vaihtuu. Kompatessa soitan usein eri iskuilla ala- ja yläkielet, kaikki soi yhtä aikaa vaan silloin tällöin. | |
![]() 14.09.2018 18:22:56 (muokattu 14.09.2018 18:23:52) | |
Soita barree-soinnut peukalon kanssa. Toimii. E: E-kielen soinnut siis lähinnä. Fake and gay | |
![]() 15.09.2018 11:07:30 | |
Minulla on vähän sama ongelma kun on luisevat sormet joten olen tehnyt niin, että siirrän etusormea hieman otelaudan yli jolloin sormi kokonaisuudessaan osuu paremmin kieliin. Lisäksi tuohon helppouteen vaikuttaa kitarakin jonkin verran, jos kielet on paksut ja korkealla niin toki silloin on hankalampi soittaa. Itselle sopivat kielet on tärkeä asia mielestäni, ei niin että ajatellaan kuten vaikka jazz-muusikot, että 11-setti on ainoa oikea ja muilla ei voi saada jazz-tunnelmaa. | |
![]() 15.09.2018 13:29:32 | |
TheMurno: Soita barree-soinnut peukalon kanssa. Toimii. E: E-kielen soinnut siis lähinnä. Olen tuota aina joskus kokeillut, mutta ei tunnu hyvältä niinkään, käsi taittuu luonnottomasti. Täytyy vielä aiheeseen perehtyä lisää. Minulla on vähän sama ongelma kun on luisevat sormet joten olen tehnyt niin, että siirrän etusormea hieman otelaudan yli jolloin sormi kokonaisuudessaan osuu paremmin kieliin. Lisäksi tuohon helppouteen vaikuttaa kitarakin jonkin verran, jos kielet on paksut ja korkealla niin toki silloin on hankalampi soittaa. Itselle sopivat kielet on tärkeä asia mielestäni, ei niin että ajatellaan kuten vaikka jazz-muusikot, että 11-setti on ainoa oikea ja muilla ei voi saada jazz-tunnelmaa. Etusormi reilusti otelaudan yli soi mollisoinnut joissa painetaan A ja D kieltä, mutta seiskat joissa A ja G kieli painetaan, on vähän haasteellinen. Kai täytyy vanhoilla päivillään alkaa tätä treenaamaan. Aloin kitaran soittamisenkin myöhään, vasta 50- vuotiaana opettelin soinnut jne... Eli en ole mikään virtuoosi mutta ei sitä kaikki amatöörikuuntelijat heti huomaa kun laulaa örisen itseäni säestäen. Ai tähänks riville? | |
![]() 17.09.2018 00:17:18 | |
Mare552: Aloin kitaran soittamisenkin myöhään, vasta 50- vuotiaana opettelin soinnut jne... Tuollainen on aina pienen kehun arvoista. Hienoa, että löysit mieleisen harrastuksen ja jaksoit eteenpäin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)