GNR Slash 12.08.2007 19:43:35 (muokattu 12.08.2007 19:48:01) | |
---|
Heti ekaksi kysyn, että onko jollain muulla silleen että ei pysty käyttää pikkurilliä, koska se on vino? Minulla pikkurilli on nimettömän suuntaan vino ja tästä syystä se menee kun sen yrittää ottaa mukaan soittoon, nimettömän alle/samaan kohtaan.. Nyt olen tuota JerryC:n - Canon Rockia opetellut, mutta minulla ei riitä nopeus kaikkiin niihin likkeihin, ja joissain muissa nopeissa kohdissa jään joissain biiseissä jälkeen (Seek And Destroy ym.) Ja nyt tulin tänne kysymään että miten saisin lisää nopeutta? Tuolla Thomanilla oon nähny jotain sormi "punttei".. linkki: http://www.thomann.de/fi/gripmaster_gmr_medium.htm onko tuosta hyötyä mihin se vaikuttaa? Nyt vedän downstrokella, tulisko lisää nopeutta jos harjottelisin alternate pickingin, en älyä miten tuo hyödyttäisi, koska eihän tuo vaikuta otelauta käden nopeuteen mitenkään Kiitos vastauksista, jo etukäteen |
Krice 12.08.2007 19:48:59 | |
---|
Miten vino sen pitää olla että se menee samaan kohtaan? Eikö sormi toimi ollenkaan vai. Luulisi että myös vinoa sormea voi tökätä siihen kohtaan mihin haluaakin sen menevän. Toisaalta on kyllä esimerkkejä kitaristeista jotka soittavat enimmäkseen kolmella sormella, siis ilman pikkusormea, ja nopeastikin. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
Antti1 12.08.2007 19:51:52 | |
---|
Kaikkein paras vaihtoehto on treenata systemaattisesti, aktiivisesti ja pitkään. Metronomi ja joskus videokamerakin on tähän suunnaton apu. OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI! |
Sutela 12.08.2007 19:52:40 (muokattu 15.08.2007 19:21:03) | |
---|
Kannattaa olla sitkee ton nopeuden kasvatuksen kanssa, mutta jos joku kohta ei millään mee niin jätä se hautumaan vaikka muutamaks kuukaudeks ja yritä sitten taas uudestaan ja reenaa siinä välillä muita juttuja. |
hullu_ukko 12.08.2007 20:02:34 (muokattu 12.08.2007 20:03:16) | |
---|
Ja nyt tulin tänne kysymään että miten saisin lisää nopeutta? Tuolla Thomanilla oon nähny jotain sormi "punttei".. linkki: http://www.thomann.de/fi/gripmaster_gmr_medium.htm onko tuosta hyötyä mihin se vaikuttaa? Tuo vaikuttaa enemmän sormien voimaan kuin näppäryyteen. Sopivassa määrin käytettynä saattaa olla avuksi, mutta liialla käytöllä onnistut vain jäykistämään sormet, mikä ei ole nyt se paras mahdollinen asia nopeuden kannalta. M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir |
oiva tumpeloinen 12.08.2007 20:04:03 | |
---|
Tuo vaikuttaa enemmän sormien voimaan kuin näppäryyteen. Sopivassa määrin käytettynä saattaa olla avuksi, mutta liialla käytöllä onnistut vain jäykistämään sormet. Mä luulen, että sen vääntyneen pikkurillin voisi saada toimimaan juurikin pienellä voimatreenillä. Noita gripmastereita en välttämättä ostaisi, vaan puristelisin vaikka tennispalloa. |
hullu_ukko 12.08.2007 20:10:00 | |
---|
Mä luulen, että sen vääntyneen pikkurillin voisi saada toimimaan juurikin pienellä voimatreenillä. Noita gripmastereita en välttämättä ostaisi, vaan puristelisin vaikka tennispalloa. Niin mäkin vähän arvelen, mutta siinä kannattaa sitten pitää järki päässä, koska liika sormien treenaaminen noilla apuvälineillä saattaa aiheuttaa tosiaan sitä jäykkyyttä. M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir |
GNR Slash 12.08.2007 20:10:10 (muokattu 12.08.2007 20:13:33) | |
---|
Mä luulen, että sen vääntyneen pikkurillin voisi saada toimimaan juurikin pienellä voimatreenillä. Noita gripmastereita en välttämättä ostaisi, vaan puristelisin vaikka tennispalloa. Toi vois auttaa... mun pikkurilli kyl on aik heikko, koska en oo melkee ikinä käyttäny sitä mihinkään, koska se on vino... Mut selvennykseks, nii se pikkurilli lähtee vinoon sen ylimmän nivelen kohalt... EDIT: yritin piirrellä tohon kuvaa, mut ei ne viivat menny oikeen, ku tän lähetti :( |
oiva tumpeloinen 12.08.2007 20:22:20 | |
---|
Toi vois auttaa... mun pikkurilli kyl on aik heikko, koska en oo melkee ikinä käyttäny sitä mihinkään, koska se on vino... Mut selvennykseks, nii se pikkurilli lähtee vinoon sen ylimmän nivelen kohalt... EDIT: yritin piirrellä tohon kuvaa, mut ei ne viivat menny oikeen, ku tän lähetti :( Jos ei siinä mitään toiminnallista vikaa ole, niin enpä usko tuon olevan ylipääsemätön ongelma. Vaikea toki sanoa näin nettikirjoituksen perusteella. Voimatreeni sormille alussa kyllä tekee pääsääntöisesti pelkästään hyvää. Ja harva punttien kanssa pelleileväkään valittaa sormien jäykistymisestä.....on se Petruccikin näyttänyt vuosien saatossa vähän hartioita saaneen... |
Bookkeeper 12.08.2007 20:27:24 (muokattu 12.08.2007 20:37:19) | |
---|
Testi: kaikki sormet suoraksi -> koukista pikkusormea. Liikkuuko nimetön? Ja sitten toisin päin. Näppien treenaaminen "itsenäisiksi" toisistaan saattaa auttaa ongelmiin pikkusormen kanssa. Kokeile vaikka seuraavaa: |--------------------------------------------------------------------| |-------5-------6-------6-------6-------7-------7-------7-------8----| |-----6-------5-------7-------7-------6-------8-------8-------7------| |---7-------7-------5-------8-------8-------6-------5-------5--------| |-8-------8-------8-------5-------5-------5-------6-------6----------| |--------------------------------------------------------------------| |------------------------------------| |-------8-------8-------5-------5----| |-----5-------5-------8-------6------| |---7-------6-------6-------8--------| |-6-------7-------7-------7----------| |------------------------------------| Ensimmäisestä sormituksesta toiseen vaihdettaessa nimetön ja pikkusormi pysyvät paikallaan, jne. Sama periaate kuin soinnuissa, esim. a-mollista c-duuriin vaihdettaessa vain nimetön liikkuu. Siitä eteenpäin nopeus = liike. Siis PIENI liike! Usein sanotaan että hurjilla tiluttajilla (itse olen kaukana sellaisesta!) on "nopeat sormet". Minun mielestäni tämä on myytti, oikeasti kysymys on pääasiassa ekonomisesta tavasta soittaa. Kun näpit pysyvät lähellä otelautaa, matka pisteestä A pisteeseen B on lyhyempi, ja yllätys yllätys taittuu nopeammin. Vanha kunnon 1-2-3-4 reeni: |-----------------------------------------5-6-7-8----| |---------------------------------5-6-7-8------------| |-------------------------5-6-7-8--------------------| |-----------------5-6-7-8----------------------------| |---------5-6-7-8------------------------------------| |-5-6-7-8--------------------------------------------| 1-2-3-4 treeni, "iivil" versio ;-) |-----------------------------------------5-8-7-6-5-6-7-8------------| |---------------------------------5-8-6-7-----------------5-6-8-7----| |-------------------------5-7-8-6------------------------------------| |-----------------5-7-6-8--------------------------------------------| |---------5-6-8-7----------------------------------------------------| |-5-6-7-8------------------------------------------------------------| |------------------------------------| |------------------------------------| |-5-7-6-8----------------------------| |---------5-7-8-6--------------------| |-----------------5-8-6-7------------| |-------------------------5-8-7-6----|
Toivottavasti auttoi... "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
hullu_ukko 12.08.2007 20:52:36 | |
---|
Voimatreeni sormille alussa kyllä tekee pääsääntöisesti pelkästään hyvää. Ja harva punttien kanssa pelleileväkään valittaa sormien jäykistymisestä.....on se Petruccikin näyttänyt vuosien saatossa vähän hartioita saaneen... Toki. Eihän noista sormia jäykistävistä harjoituksista suurempaa haittaa ole, mikäli niiden vastapainona on riittävästi sorminäppäryyteen vaikuttavia harjoituksia. Pelkkä lihasten treenaaminen aiheuttaa sitä jäykkyyttä, siksi on hyvä harrastaa myös venyttelyä. Tarkoitan vain, että kannattaa treenata monipuolisesti. Oli kyse sitten punttisalista tai kitaransoitosta. M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir |
GNR Slash 12.08.2007 21:14:50 (muokattu 12.08.2007 21:17:03) | |
---|
Testi: kaikki sormet suoraksi -> koukista pikkusormea. Liikkuuko nimetön? Ja sitten toisin päin. Näppien treenaaminen "itsenäisiksi" toisistaan saattaa auttaa ongelmiin pikkusormen kanssa. Koitan huomenna tota antamaasi harjoitusta... Kun laitan pikkurillin koukkuun, niin nimetön tulee mukana... ja jos yritän pitää nimetöntä paikalla toisella kädellä, niin en saa liikutettua pikkurilliä alaspäin :( EDIT: ja kiitos tähän asti vastanneista/auttaneista :) |
oiva tumpeloinen 12.08.2007 22:01:12 | |
---|
Testi: kaikki sormet suoraksi -> koukista pikkusormea. Liikkuuko nimetön? Ja sitten toisin päin. Näppien treenaaminen "itsenäisiksi" toisistaan saattaa auttaa ongelmiin pikkusormen kanssa. Miksi mulla on ihan semmoinen mielikuva, että olisin jostain joskus lukenut tuon fysikaalisesti mahdottomaksi. Pikkurilliä koukistamalla taitaa aina nimetönkin taittua. Toisin päin niin ei käy. Mä kokeilin ainakin itse tuota, ja jos pidän nimettömän toisella kädellä suorana, en millään saa taitettua pikkurilliä. Sitten kun nimetön on koukussa, pikkurilli kyllä toimii itsenäisesti. Toistakymmentä vuotta mä olen kitaraa hinkannut, ja pikkurilliä käytän soitossa aktiivisesti, ettei sen siitä ainakaan pitäisi olla kiinni. Tai sitten mulla on jokin fysiologinen ongelma. =) |
hullu_ukko 12.08.2007 22:08:31 | |
---|
Miksi mulla on ihan semmoinen mielikuva, että olisin jostain joskus lukenut tuon fysikaalisesti mahdottomaksi. Oho! Jos löydät tuon julkaisun jostain, ilmoita mulle. Pitää lähettää niille vähän postia ja pari valokuvaakin vaikka. Mä saatan toki olla luonnonoikku, mutta kykenen taivuttamaan pikkusormeni koukkuun ilman, että nimetön taipuu. Oikealla kädellä temppu sujuu kuin tyhjää vaan, vasemmalla kädellä joutuu vähän ponnistelemaan. M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir |
oiva tumpeloinen 12.08.2007 22:13:27 | |
---|
Oho! Jos löydät tuon julkaisun jostain, ilmoita mulle. Pitää lähettää niille vähän postia ja pari valokuvaakin vaikka. Mä saatan toki olla luonnonoikku, mutta kykenen taivuttamaan pikkusormeni koukkuun ilman, että nimetön taipuu. Oikealla kädellä temppu sujuu kuin tyhjää vaan, vasemmalla kädellä joutuu vähän ponnistelemaan. Se voi hyvinkin olla, että mä muistan väärin tai sitten se voi olla vähän samaan tapaan geneettinen ominaisuus kuin vaikkapa kielen rullalle saaminen. Mutta mä en tosiaan saa pikkurilliä koukistettua, jos pidän nimettömän suorana toisella kädellä. =) |
hullu_ukko 12.08.2007 22:19:53 | |
---|
Se voi hyvinkin olla, että mä muistan väärin tai sitten se voi olla vähän samaan tapaan geneettinen ominaisuus kuin vaikkapa kielen rullalle saaminen. Mutta mä en tosiaan saa pikkurilliä koukistettua, jos pidän nimettömän suorana toisella kädellä. =) Voi se toki olla tuota samaa kategoriaa kuin tuo kielijuttukin. Kukaan muu perheenjäsen ei tosin tähän pystynyt. Olisi kiva tietää tosiaan onko mulla joku ainutlaatuinen/erittäin harvinainen ominaisuus. M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir |
InYourFace90 12.08.2007 22:45:25 | |
---|
Voi se toki olla tuota samaa kategoriaa kuin tuo kielijuttukin. Kukaan muu perheenjäsen ei tosin tähän pystynyt. Olisi kiva tietää tosiaan onko mulla joku ainutlaatuinen/erittäin harvinainen ominaisuus. Täällä yksi joka pystyy. ;) Ollaan ainutlaatuisia kahestaan. Up The Irons! |
kivi 12.08.2007 22:48:59 | |
---|
Miksi mulla on ihan semmoinen mielikuva, että olisin jostain joskus lukenut tuon fysikaalisesti mahdottomaksi. Pikkurilliä koukistamalla taitaa aina nimetönkin taittua. Toisin päin niin ei käy. Mä kokeilin ainakin itse tuota, ja jos pidän nimettömän toisella kädellä suorana, en millään saa taitettua pikkurilliä. Sitten kun nimetön on koukussa, pikkurilli kyllä toimii itsenäisesti. Toistakymmentä vuotta mä olen kitaraa hinkannut, ja pikkurilliä käytän soitossa aktiivisesti, ettei sen siitä ainakaan pitäisi olla kiinni. Tai sitten mulla on jokin fysiologinen ongelma. =) Kyllä ainakin mulla kaikki sormet taipuu yksittäin ihan miten vain niin ettei muut sormet värähdäkään. Ei tarvitse edes pitää toisella kädellä vastaan. Toisaalta, mä treenasin penskana kaikki koulumatkat ja koulupäivät mm. naputtelemalla sormin, nostelemalla sormia eri järjestyksessä kämmen vasten pöytää, tuollaisella gripmasterilla ja sellaisella kontrabasistien käyttämällä kumipallolla (ne oli koko ajan mukana), että saisin kaikki vasemman käden sormet tasavahvoiksi. Pelkkä kitara ei treeniksi riitä, et kuitenkaan voi koko ajan kantaa kitaraa mukana ja treenata pitää kuitenkin aika paljon että hyöty alkaa näkyä. Toinen hyöty käden lihasten treenaamisesta on se, että pystyy sitten myöhemmin elämässä vaivatta soittamaan vaikka 8-10 tuntia yhteen menoon ilman että kramppaa. Lopeta kun alkaa sattua ja pidä tauko. Jos nivel- tai jännetuppi tulehtuu, pidä useamman viikon tauko. Lihasten jäykistymistä on turha pelätä, se on ongelma lähinnä jos tekee pelkkää voimatreeniä. Ai niin, varsinainen soittaminen kannattaa jakaa koko keholle. Ihanne olisi että jokainen liike alkaa selästä asti, ja matkan varrella olevat raajat vain tarkentaa liikettä. Kannattaa myös opetella soittamaan tukematta käsiä kitaraan - ei oo vaikeaa kun sen oivaltaa. |
Pattari 12.08.2007 23:02:13 | |
---|
itelläni on myöskin tommonen vino pikkurilli, mutta ei se kauheesti haittaa soittamista ja sillä saa lisää pituutta kyllä. kannattaa vaan harjotella se pikkurilli sinne mukaan, toi 1-2-3-4 harjotus on hyvä siihen. myös se alternate picking on hyödyllinen, sillä meinaan saa vielä lisää nopeutta tarvittaessa sit ku sormet liikkuu tarpeeks. dodiih..... |
Krice 12.08.2007 23:54:28 (muokattu 12.08.2007 23:58:47) | |
---|
Mä saatan toki olla luonnonoikku, mutta kykenen taivuttamaan pikkusormeni koukkuun ilman, että nimetön taipuu. Minäkin kokeilin tuota ja tapahtui jotain aika hassua. Muuten toimii hyvin, mutta viimeinen nivel ei taivu mihinkään jos nimetön on suorana. Outoa.. E: oikeassa kädessä ei taivu kuin rystysestä. Kädetkin on eripariset hermotuksen osalta.. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |