Siistiä menoa. Haluaisin itsekin ruveta tutustumaan tuollaiseen jazz/blues -sekamelskaan. Kerroppa miten tuollaista kannattaisi lähteä opettelemaan, mistä lähtee homma avautumaan? Itse olen yrittänyt kerätä tuon tyylin sanavarastoa plokkailemalla Setzerin lickejä The Brian Setzer Orchestran "Vavoom!" -albumilta. Blues on itselleni lähinnä tutumpaa, mutta halu oppia juurikin tuollaista bluesahtavaa, svengaavaa jazzjuttua olisi kova. Mistä neuvoisit lähtemään liikkeelle? http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg |
No ainakin se, että tekee eron normibluesin ja jazzbluesin välillä ja poimii jälkimmäiseen fraseeraukseen kuuluvia tunnusmerkkejä. Esim ei venytyksiä ja kolmimuunteinen fraseeraus. Ja sitten tietysti se levyiltä kopiointi. Itse olen plokkaillu Charlie Parkeria ja muita puhaltajia oikeastaan enemmän kuin kitaristeja. Tärkeää olisi myös huomioida kierron "käännöskohdat", jossa tulee molliseiska ja dominantti samaan tahtiin, esim soittamalla ensin kyseiset soinnut vaikka pelkillä arpeggioilla alkuun. "Ei mun tartte virittää, soitan säröllä".
-Kuultu musiikkiliikkeessä 2005 |