spitti 19.08.2007 12:27:22 | |
---|
Tänne yhdistelmiä ja jos äänitysmahdollisuutta on, äänittäkääpä omia klippejä omista soundeista. FAQ:a sen verran että millä vahvistimella, pedaaleilla ja kitaralla soitettu. Avitetaan tekniikasta tietämättömiä, kuten minua, joka oon siirtymäs akustisesta soitannasta enemmän ja enemmä elektroniikan ihmeelliseen maailmaan. Myös kuuluisien artistien/idoleidesi soolosoundit ja mitkä tahansa youtube pätkät jakoon! ootteko kuullu Obi-Yama Gamba -bändistä? ettekö? en oo minäkää. |
J.Hollström 19.08.2007 12:31:30 | |
---|
Tänne yhdistelmiä ja jos äänitysmahdollisuutta on, äänittäkääpä omia klippejä omista soundeista. FAQ:a sen verran että millä vahvistimella, pedaaleilla ja kitaralla soitettu. Avitetaan tekniikasta tietämättömiä, kuten minua, joka oon siirtymäs akustisesta soitannasta enemmän ja enemmä elektroniikan ihmeelliseen maailmaan. Ihan hyvä idea. Myös kuuluisien artistien/idoleidesi soolosoundit ja mitkä tahansa youtube pätkät jakoon! Mielummin ei. Niitä on jo joka ketju täynnä. Pliis. That's it, but not shit. |
eewo 19.08.2007 12:32:35 (muokattu 19.08.2007 14:59:58) | |
---|
Yhtenä vinkkinä parempiin saundeihin voisin kertoa, ettei kitaran tone(t) ja volume(t) tarvise olla täysillä. Ja säröä kannattaa oikeasti ruuvata alaspäin ja väännellä sitten kitaran volumea sen lisäämiseksi, jos tarvitsee. Aloittelijat eivät yleensä ymmärrä tätä, vaan laittavat aina vaan nupit kaakkoon ja sitten menoksi. "The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse." |
kimurantti1 19.08.2007 13:20:29 (muokattu 19.08.2007 14:00:19) | |
---|
Ihan hyvä aihe, jos vaan saadaan sitten oikeasti klippejä ja selitystä, eikä pelkästään omia kamalistauksia tai YouTube-linkkejä. Mulle saatiin mielestäni väännettyä viime äänitysreissulla aika hyvä soolosoundi. Valitettavasti raakaa soundia ei ole enää tallella, mutta ei näitä kyllä hirveästi ole käsitelty, eikä siis eroa lähtösoundista mitenkään radikaalisti. Ehkä inasen yläpäätä uupuu, mutta se on vähän meidän miksaajan tapa, johon seuraavalla kerralla kiinnitetään paremmin huomiota. Alla olevassa klipissä siis 0:07 ja 3:12 -kohdissa alkavat soolot minun soittamiani. Jälkimmäisessa soundi (vai soitto?) toimii jostain syystä vielä paremmin: http://piecemakerband.com/files/Fool's%20Way.mp3(kopioi linkki osoiteriville, niin toimii) Soundi tehtiin näillä: Music Man Silhouette Special (tallamikki) -> Laney VH100R (2-kanavan boost, presence 6, treble 5, mid 6, bass 5, gain ja drive klo 8, delay lisätty jälkeenpäin) -> Mesa/Boogie 2x12"-kaappi (V30:t elementteinä). Mesa on mikitetty Audixin i5:lla, muistaakseni kohtisuoraan 5-10cm kartion sivusta. Täytyy sanoa, etten kyllä muista etäisyyttä kovin hyvin. Hyvästä soolosoundista kuuluisimmilta tyypeiltä mulla on tällä hetkellä kaksi graalin maljaa. Robben Ford ihan yleensäkin, mutta erityisesti Talk To Your Daughter -levy. Fordilla vahvistinpuolella Dumble Overdrive Special (tästä mystisestä vahvistimesta löytyy aloittamani ketju hakemalla otsikoista sen nimellä). Kitarana ainakin TTYD-levyllä pääsääntöisesti Fenderin Robben Ford-malli, joka on valitettavasti lopetettu. Toinen on Joey Tafollan Plastic -levy. Tästä en tiedä muuta, kuin että Bognerin vahvistin (todennäköisesti Ecstasy) ja Carvinin kitarat, joissa Seymour Duncanin mikit. Tällä levyllä on todellä lämmin, selkeä ja erotteleva soundi. Paksu, muttei missään nimessä tunkkainen. Nämä kaikki esimerkit on sitä high gain -maailmaa. Oon kuunnellut säröisempää musiikkia sen verran enemmän, että osaan siitä sanoa ehkä vähän vankemman mielipiteen, mikä soundi on mun mieleen. Toki kaikkien soundien hyvyys tai huonous riippuu kontekstista, eikä noi kuvailemani sounditkaan läheskään kaikessa toimisi. E: Olisko tää ennemmin kamapuolen asiaa? E2: Tai ei ehkä sittenkään kannata siirtää. Ehkä täällä soittopuolella saataisiin vähän erilaista keskustelua soolosoundeista kuin kamapuolella. |
kunnasja 20.08.2007 23:00:21 (muokattu 20.08.2007 23:05:02) | |
---|
On niin paljon hyviä, mutta tässä muutama jotka ovat jääneet mieleen ja varmasti vaikuttaneet myös omaan soittoon/soundiin: - Dion Holy Diver -biisissä on Vivian Camblellilla hyvä soolosoundi. Otti sitten huomioon biisin ja äänitteen iän tai ei, soundi on mielestäni hyvä. - John Petruccin soundi Under A Glass Moonissa on myöskin melko hyvä, tosin vähän kliininen. - Tässä myös oman bändin soolosoundia, ei ihan huippuunsa hiottua, mutta henkilökohtaisesti tykkään - ei kai se muuten levylle olisi päätynytkään... Darkness Remains: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=289480&type=dl EDIT: laitetaan nyt vielä kalusto... - 1 kpl Kimmo Korhonen ;) - Jackson SL-2H - Rocktron Piranha - TC Electronic G-system (kompura + EQ) (- BBE Sonic Maximizer, en muista käytettiinkö, mutta enintään hyvin pienesti se vaikutti) - Peavey 5150 -nupin pääteaste - Tech21 4x12" kaappi - Mikitys: Shure SM57 + Sennheiser 421 - Protools softadelay |
Räkkipeli 20.08.2007 23:05:49 (muokattu 20.08.2007 23:07:50) | |
---|
Täytyy mainita kliseinen, mutta aina niin toimiva: Dimebag Darrell! Paras soolosaundi heviin tolla jätkällä oli minusta. Varsinkin Panteran viimeisillä päivillä soundi oli parhautta! http://www.youtube.com/watch?v=eIXo1kqARfg Siinä osviittaa. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" |
sus 20.08.2007 23:45:21 | |
---|
Kingston Wallin soundeja tuskin tarvitsee edes mainita. Steve Howella oli esim. Fragilella todella miellyttävä soundi, äkkivääryydestään ja näennäisestä raakuudestaankin huolimatta. CTTE:llä ehkä hieman "sunnuntai". The swirling sound of the universe, streaming through your soul. The vibration of ALL, right here, right now...! |
Ossi 21.08.2007 00:10:50 | |
---|
Les Paul (siis tää muusikko) oli hyvin suuresti syynä siihen, että innostuin aikanaan kitarasta ja sen soittamisesta. Yksi lempikitaristeistani on ollut pitkään Dickey Betts, jonka soittotyylissä ja ehkä soundissakin on paljon yhtymäkohtia juuri Les Pauliin. Värkkäsin lomalla eräänä luppopäivänä tuollaisen Allman Bros-pastissin, jossa osuin vahingossa hyvin lähelle mieleisintä soolosoundiani. Sen kummempia selittelemättä se löytyy tuolta omasta musanäytteestä, jonka musiikillinen sisältö on mitä on ja kerralla-sisään-periaatteella sinne jäi jotain kämmejäkin, mutta tässähän on puhe soundeista. Korean Tokai 335-kopsu (etumikki läheltä tallaa soitettuna)+johto+Orange stäkki 70-luvun puol'välin tienoilta. You took me to a prison
and you said it's chief was me.
Then you locked me deep inside you
and threw away the key.
-Jack Brucen ja Pete Brownin loistavaa musaa. Kuunnelkaa, jollei ole parempaa tekemistä- |
dumbuss 21.08.2007 09:42:02 | |
---|
David Gilmourilla on aina ollut mageet soundit, ja Gilmourish.com -saitilla löytyy selostusta käytössä olleista kamoista eri levytyksillä ja kiertueilla: http://www.gilmourish.com/?page_id=205 |
cruel_destiny 21.08.2007 10:37:58 | |
---|
Kingston Wallin soundeja tuskin tarvitsee edes mainita. mainitaan mitä tähän tarvitaan: Les Paul Deluxe humppareilla, ei alkuperäisillä minihumppareilla, kaulamikissä puolitus. ts808, hyvä delay, (big muff) ja marshallin master volume vahvari. I eat rice and curry everyday surreal |
Strutsi 21.08.2007 14:15:46 (muokattu 21.08.2007 16:42:33) | |
---|
Soittelin näytteeksi omasta soundista tuollaisen lyhyen pätkän. Se ei ihan kuulosta oikealta, kun tuo minun mikki on kovin halpis. Pitäisi joku Shure hommata... Soundi jotenkin vähän 'tukkoisempi' kuin oikeasti. Clean kuulostaa hiukan oikeammalta, mukavan kuulas soundi on PAF Pro:ssa. En vaihtaisi mihinkään :) Vahvistin on myös aika hiljaisella, joten ei varmasti ihan täyttä potkua putkarista siinä lähtenyt irti. http://jussi.asikainen.googlepages.com/whensoolo.mp3 Kalusto: Vahvistin ENGL Thunder, EQ säädetty melko middlekääksi, suunnilleen 6-8-4 Kitara Ibanez SZ520 (Vaihdettu Dimarzion mikit, Norton ja PAF Pro) Carl Martinin Red Repeat -delay Vähän turhauttaa kun ei saa nauhoitettua oikeata soundia huonolla mikillä. Voisi vielä joskus tässä koittaa nauhoitella Tubescreamerin kanssa. Mitenkä mikrofonia muuten tulisi pitää vahvistimen edessä? Minulla se on suorassa, noin 3cm päässä kajarista. "I've gone where the hand of man has never set foot" Ota yhteyttä pikaviestillä jos haluat kutsun kuvataidehuoneeseen. |
Kitarmän 21.08.2007 22:25:50 | |
---|
Jari Yliaho, Gary Moore, David Gilmour. Näitten tyyppien soundeista tykkään. "Life is life, come on stand up and dance" - Opus |
Räkkipeli 21.08.2007 23:06:27 (muokattu 21.08.2007 23:17:20) | |
---|
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
J.Hollström 21.08.2007 23:10:40 | |
---|
Ja älkää unohtako vetää tätäkin ketjua joksikin omien suosikkien listaukseksi. Ajatus oli kai jakaa ääninäytteitä ja jotain informaatiota miten noita soundeja on saatu aikaiseksi. Lukekaa vaikka se aloitusviesti niin pysyy ketju asiassa. That's it, but not shit. |
cbs 22.08.2007 16:56:42 | |
---|
Hyvä soittaja soittaa vaikka saappaan varrella. |
_-SAMI-_ 24.08.2007 23:41:18 | |
---|
Täytyy mainita kliseinen, mutta aina niin toimiva: Dimebag Darrell! Paras soolosaundi heviin tolla jätkällä oli minusta. Varsinkin Panteran viimeisillä päivillä soundi oli parhautta! http://www.youtube.com/watch?v=eIXo1kqARfg Siinä osviittaa. mitenköhän tosta pätkästä tuli mieleen cob:n sixpounder :D voi voi sitä laihoo |
hapan 24.08.2007 23:44:05 | |
---|
Mun mielestä täydellinen leadsoundi on Michael Schenkerillä UFO:n biisissä Pack It Up (And Go). |
Räkkipeli 25.08.2007 13:55:07 | |
---|
mitenköhän tosta pätkästä tuli mieleen cob:n sixpounder :D voi voi sitä laihoo Njaa, no emmänyt tiiä onks se niin lähellä, tyyliltään kyllä. Mutta ei siinä minusta mitään kummempaa kopiointia ole. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
saastara 25.08.2007 14:34:36 | |
---|
Njaa, no emmänyt tiiä onks se niin lähellä, tyyliltään kyllä. Mutta ei siinä minusta mitään kummempaa kopiointia ole. Jep.. Jätkähän soittaa känkkäkänkkänä D:tä! Saamarin plagiaattorit.. D kuuluu Dimelle. Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima! |
JuliusUK 26.08.2007 14:16:55 | |
---|
E: Olisko tää ennemmin kamapuolen asiaa? E2: Tai ei ehkä sittenkään kannata siirtää. Ehkä täällä soittopuolella saataisiin vähän erilaista keskustelua soolosoundeista kuin kamapuolella. Totta, tärkeä osa soolosoundia on dynamiikka jota soittaja säätää omista sormistaan, joka kuuluu tänne soittamis-puolelle :) Jeff Beckin 'Cause we've ended as lovers on mielestäni täydellinen esimerkki hienosta soolosoundista juuri soittodynamiikan vaihtelun kannalta. Kamapuolesta en osaa kovin tarkasti sanoa, mutta ainakin putkivahvistin jossa säröt about puolitiessä ja pitkä reverb taustalla luomassa tilavaa tunnelmaa. Soittotatsia vaihtelemalla tulee hiljaa soitettaessa lähes cleanilta kuulostavaa soundia, ja kun "soolo"-osuus lähtee käyntiin löytyykin säröä reilusti. Toisaalta myös vaihtelemalla soittaako äänet, hammeron/pulloffina, slidenä vai pikkaamalla kaikki äänet saa monipuolisuutta soundiin. Cause we've ended as lovers onkin mielestäni erittäin hyvä biisi opetella soittamaan nuotti nuotilta, tässä molempia mainitsemiani tyylejä tulee harjoiteltua paljon. Rölölöö! Liian Hapokasta. |