Aihe: Hidas oppimaan!
1 2 3 4 5 6 7 8 9
ultimate guitari
24.05.2007 17:04:32
Olen soittanut kohta vuoden enkä osaa soittaa kokonaan:Smells like teen spirit, Free Bird, Enter Sandman ja master of puppetsin. Olen hidas oppimaan! kertokaa jotain kikkoja mikä helpottaa oppimista!
joojoo
ultimate guitari
24.05.2007 17:05:22
(siis en osaa soittaa kokonaan kuin:)
joojoo
blackorwhite
24.05.2007 17:16:18
Minä osaa noitakaan vaikka oon soittanu päälle 2x enemmän ku sä. Ei kitaransoittamista nopeasti opita, kärsivällisyyttä vaaditaan.
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
Fortune
24.05.2007 17:22:33
Treeniä ja aikaa. Ei muuta. Poppakonsteja ei ole olemassakaan.
Look behind you, a three-necked guitar!
RekoS
24.05.2007 17:36:18
Seuraat vain kokeineiden kitaristien tyylejä ja treenaat paljo. Ei kuitenkaan mielestäni kannata soittaa päivästä toiseen hitaasti metronomin perässä ja nopeuttaa vähitellen, vaan vetää ensin 5min erittäin hitaasti ja sen jälkeen 2min niin nopeasti kun saa, jonka jälkeen hidastaen vähitellen. Itte oon huomannu tämän aika tehokkaaksi konstiksi.
Jesmies
24.05.2007 17:43:57
Seuraat vain kokeineiden kitaristien tyylejä ja treenaat paljo. Ei kuitenkaan mielestäni kannata soittaa päivästä toiseen hitaasti metronomin perässä ja nopeuttaa vähitellen, vaan vetää ensin 5min erittäin hitaasti ja sen jälkeen 2min niin nopeasti kun saa, jonka jälkeen hidastaen vähitellen. Itte oon huomannu tämän aika tehokkaaksi konstiksi.

Joo. hidasta treeniä, mutta välillä myös ihan äärirajoilla soittamista = niin että pikkasen tulee virheitäkin, sit lasket taas tempoa ja yrität nimenomaan ne nopeammin soitetut virhekohdat soittaa puhtaasti.

Metronomi on hyvä, plokkailu (biisien kuuntelu ja niistä opettelimen) on hyvää treeniä myös. Ei kannata nimenomaan yrittää koko biisejä, vaan semmosia juttuja jotka uskot pystyväs opettelemaan, itse oon soittanu yli 4v enkä erityisen montaa biisiä osaa kokonaan soittaa, opettelen sen mikä kuulostaa kivalta ja semmoselta että sen voi itse soittaa puhtaasti. Tietysti on hyvä joskus opetella vähän jotain vaikeampaa, ja myöhemmin, kuukauden parin päästä kokeilla uudestaan, ja huomata että "oho, se meneekin nyt" :)

treeniä vaan!
Tukeva ote munasta niin kaikki sujuu
Hammermul
25.05.2007 00:27:19

No jos osaat soittaa Master Of Puppetsiin ees kompit tiukasti ja oikeessa tempossa sekä Free Birdin soolot, niin oot jo aika hemmetin hyvä soittamaan.
Bombing for peace is like fucking for virginity.
Numb
25.05.2007 10:43:52

Heh, kitaransoittoa on takana yli 20 vuotta, enkä osaa varmaan yhtään biisiä siten kuin joku muu sen soittaa, tai sillä lailla kuin se on levyllä :) Minulla ei vain ole, eikä ole ollut, motivaatiota reenata niitä.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
brn2sk8
25.05.2007 11:24:59
Hahah :D Tässä on asennetta... "oon soittanut vuoden enkä osaa master of puppetsia enkä freebirdiä kokonaan" :DD Mitä sitten jos et osaa jotain semmosia kokonaan? Ei kitarointi oo sitä että osaa biisejä vaan sitä että on hauskaa... Jos keskityt kitaroinnissa vaan johonkin tavoitteeseen etkä osaa nauttia siitä "matkasta" niin et voi koskaan olla nopea oppimaan... Opettele improvisoimaan ja ilmaisemaan ittees kitaralla, kun osaat sen niin et koskaan voi olla "huono kitaristi"...

Tietty oppimiseen auttaa motivaatio, jos ei oo mitään intoo reenata ja se on semmosta pakkopullaa ni ei voikaan tulla mitään... KOSKAAN!!
I get sick of eating so much placebos...
LamaAjanElvis
25.05.2007 12:03:40
Minä en osannut vuoden tai kahdenkaan jälkeen yhtään mitään, joten ihan hyvin sulla menee.
Hikinen_Teltta_Blues Sormet lähtee soundista.
Jesmies
25.05.2007 12:08:20
Minä en osannut vuoden tai kahdenkaan jälkeen yhtään mitään, joten ihan hyvin sulla menee.

Sama homma. nyt neljän vuoden jälkeen en osaa vieläkään hirmusesti enempää.
Tukeva ote munasta niin kaikki sujuu
ushimir
25.05.2007 13:52:09

Mä aloin oppimaan vasta kun aloin soittaa 4< tuntia joka päivä (aikaa riittää kun on 6. luokalla ja koulu loppuu joskus yheltä).
Karipiirto
25.05.2007 14:41:11

Vuoden soittanut ja nuo osaat kokonaan? Ja väität olevasi hidas? Ite en osannut vuoden soittaneena kuin niitä koulun musatunnilla renkutettuja sointukomppikappaleita. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
PLing
25.05.2007 15:19:31
En tainnut osata yhtään biisiä kokonaan vuoden soittaneena, ihan hyvinhän sulla on alkanut. ;)

Jos treenamisesta puuttuu motivaatiota niin bändin kanssa soittaminen on hyvä keino pitää hauskaa ja oppia soittamaan porukan kanssa taimissa. Kasaa vaikka koulukavereista poppoo ja pyytäkää lupa soittaa koulun musiikinluokassa iltapäivisin. Kitaratunnitkin saattaisivat potkia eteenpäin kunhan ne ottaa tarpeeksi rennosti eikä raatamisena, toki harjoitukset pitää tehdä.
Doh, nakki.
JamesHetfield
25.05.2007 17:04:24

Mä aloin oppimaan vasta kun aloin soittaa 4< tuntia joka päivä (aikaa riittää kun on 6. luokalla ja koulu loppuu joskus yheltä).

mä aloin oppimaan vasta kun aloin soittaa 6< tuntia joka päivä (aikaa riittää kun on lukion 1. luokalla ja koulu loppuu joskus neljältä).
saatanan harakat...
msormune
25.05.2007 17:20:59
Harjoittele tekniikka järkevästi. 10 minuuttia aina yhden tyyppistä harjoitusta putkeen, esimerkiksi yhden kielen alternative-pikkausta, hammer-on / pul-lof -sarjoja jne. Onhan tuo puuduttavaa kuin mikä, mutta tuloksia syntyy nopeasti.
leksi-B
25.05.2007 17:27:15 (muokattu 25.05.2007 17:28:47)
Mä oon vissii liian nopee oppimaa, kaikki hommelit kitaralla/bassolla, vaiks basisti olenki, mut soitan mä kitaraaki.

Mä alotin soittaa kitaraa, kun tuttu opetti mulle vähä nuita mistä vedetää blues sooloja ni heti samana päivänä mä soittelin jo sooloo ku se tuttu komppas? (Tosin olen 10 vuotiaasta soittanu bassoa). Mutta silti mä olen soittanu itse kitaraa varmaa yhteensä 2 vuotta ja sillon tällön sitä soittelen, ehk tunnin viikos, kun en bassoa rämpyttele, silti master of puppetsit ja raining bloodit menee sormilla/plektralla!
-Tiedän tää kuulostaa epätodelta, mutta totta tämä on! :/
-Onko täälä ketää mun muuta mun kaltasta nopeeta oppijaa?
-Ja mä en oo oikee ikinä treenannu minkää metronomin kanssa ym. enkä näitä että 5min eka hiljaa soittoo 2 min täysii, mä vedän aina täysii ja OMAAA sooloiluu sillai oppii parhaite
Basso se mukava soitin!
Tatuo
25.05.2007 17:29:21
mieki soittanu koht 3 vuotta ja en itekkään osaa ku smells liken...
muista ei sit puhuta :D
www.yad.fi | et sillee
fred
25.05.2007 18:01:10
Biisien/skaalojen yms. oppiminen on helpompaa ihmisille joilla on kehittynyt "sävelkorva". Kukaan ei synny täydellisen solfakorvan kera, mutta monet saattavat tiedostamattaankin kehittää intervallien hahmotuskykyään jo lapsena esim. musisointia kuullessaan/laulaessaan itse.
Muistan itse kuinka hankalaa oli yrittää kuulla jotain sointuja/melodioita nuorena. Pikkuhiljaa korvaa treenaamalla kuunnellen/laulaen/ soittaen, alkoi homma sujua.
Soittaminen ja oppiminen muuttui paljon helpommaksi kun biisit eivät enää olleet vain ulkoa opeteltavia numerosarjoja tabulatuureista.

Hyvää treeniä on esimerkiksi soittaa kaikkia niitä melodioita kitaralla mitä osaa laulaa. Samoin sointujen hakeminen tuttuihin biiseihin on hyvää harjoitusta. Jokainen varmasti osaa useita yhteislauluja, joululauluja, lastenlauluja ym.
Kyse on vain siitä että alkaa hahmottaa äänten suhteita toisiinsa.

Motoriikka on sitten toinen puoli soittamista ja soittimen hallintaa, mutta ensimmäinen askel ja muusikon TÄRKEIN soittoväline ovat hänen korvansa.

Heittäkää tabit roskiin ja alkakaa kuuntelemaan. Tabit saattavat olla oikotie onneen aluksi, mutta jos haluaa oikeasti kehittyä hyväksi, kenties ryhtyä joskus "ammattilaiseksi", niin alkakaa kehittää korvaa, se kannattaa.

nim. alku aina hankalaa
Gizmo86
25.05.2007 18:14:04
No tabit ei kyl aina ole läheskään oikein ite soittelen yleensä tabeista sitten korvalta blokkailen niitä virheitä jne.Vaikea se on tuosta vaan alkaa korvalta blokkailee kun ei ole "sävelkorvaa" ja esim jos teoriaa ei ole yhtään alla.Tekniikka/biisejä yrittäny saada alle tuossa jonkin verran ja nyt teoriaa alkanu kans ottamaan siihen matkaan.Ite varaa n kyllä aikaa siihen oppimiseen.Tuntuu että pitäs muutamassa vuodessa oppia soittamaan kaikkea mahdollista no mulla ei oo kiirettä :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)