Aihe: Istuen vs Seisaaltaan 1 2 | |
---|---|
![]() 19.01.2019 14:49:09 | |
Elelly "studiomuusikon" elämää parikymmentä vuotta ja soittanut siis 99,99% istualtaan. Nyt pukkais kuitenkin keikkaa eli pystyssä päin pitäisi soittaa. Ja ohhoh onpas ranne jäykkä kun on tottunut soittamaan istuen! Komppi vielä menee, mutta soolot on jo vaikea soittaa. Olisikos kellään oikotietä onneen tai hokkuspokkus keinoja kuinka nopeasti kehittää soittotekniikkaa seisoma-asennossa?? Treeniä tietysti ja sitä toteutankin, mutta siihen avuksi? | |
![]() 19.01.2019 14:59:43 (muokattu 19.01.2019 15:03:53) | |
En kyllä tiedä parempaa treeniä, kuin ihan vain seisaaltaan soittaminen. E: Mikä niissä sooloissa kusee? | |
![]() 19.01.2019 15:19:43 | |
Oisko keikkapaikalla joku kaiutin/muu koroke jalalle soolon ajaksi? Eli nostat kitaran jalan päälle vähän mukavampaan asentoon ja sooloilet siinä. | |
![]() 19.01.2019 15:47:16 (muokattu 19.01.2019 19:34:46) | |
Juha Björninen mainitsi yhdessä haastattelussa että tykkää käyttää paksumpia kieliä seisaaltaan soittaessa koska silloin soittaa fyysisemmin. Toimii myös mulla. | |
![]() 19.01.2019 18:44:31 | |
Minulla riippuu vähän kitaramallistakin. Kramerin Vanguaardilla pystyssä kepittäminen onnistuu helpommin kuin Jacksonin "normaali" muotoisella kitaralla. Kaipa se on hieman kiinni kitaran muodosta. Tai korvien välistä :D Tosiaan jalka monitorille tai sitten lyhkäsempää.hihnaa. Eikös Petruzzi soita kitara korvissa vs Hetfield joka soittaa polvista. | |
![]() 19.01.2019 20:04:07 | |
Hihnaa lyhyemmäksi sillä se hoituu. Kun soitat istuen niin kiinnitä huomiota kuinka korkealla kitara on suhteessa hartioihisi. Sitten vaan seistessä hihna niin lyhyeksi että kitara asettuu suunnillee samoille huudeille. itse pyrin pitämään saman soittoasennin sekä istuessa että seistessä. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 21.01.2019 23:22:04 | |
hallu: Hihnaa lyhyemmäksi sillä se hoituu. Kun soitat istuen niin kiinnitä huomiota kuinka korkealla kitara on suhteessa hartioihisi. Sitten vaan seistessä hihna niin lyhyeksi että kitara asettuu suunnillee samoille huudeille. itse pyrin pitämään saman soittoasennin sekä istuessa että seistessä. Tämä (Ei virhettä.) | |
![]() 22.01.2019 08:41:13 | |
Tää on muuten asia, jota ei monikaan tule ajatelleeksi. Kitaran korkeushan on nimittäin ihan ensisijaisen tärkeä tekijä soiton mukavuuden ja sujuvuuden kannalta. Liian matalalla olevaa kitaraa soittaessa saa kyllä äkkiä ranteen kipeäksi eikä varmasti tuu soitosta pidemmän päälle mitään. Rohkeasti vaan remmiä tiukemmalle niin, että tarvittavat sävelet on "hollilla". Niin rockilta kuin se näyttääkin, "Hetfield-säädöillä" mää en henkilökohtaisesti pystyisi soittamaan yhtään mitään, en edes Hetfield-juttuja. :D | |
![]() 22.01.2019 12:01:28 | |
Kovasti se on hihna lyhennyt itselläkin vaikkei kovin matalalla olekkaan roikkunut, niin että sylissä soittaessakin paino lepää hihnalla ainakin osittain js seisaaltaan korkeus pysyy aika lähellä samaa. On muuten hetukallakin soitin noussut huomattavasti nykypäivänä verraten mitä joskus on ollut (pitkätukka aikaan) | |
![]() 22.01.2019 12:21:19 | |
Varmaan itsestäänselvyys, mutta jos kitaraa on pitänyt ylhäällä istueltaan, niin aloittaa seisaaltaan sitten lyhyellä hihnalla ja tuo sitä pikkasen alaspäin vähitellen jos korkeus häiritsee. Toiminut ainakin itsellä. Se on hyvä taito osata soittaa myös seisaaltaan kyllä. I'm very highly educated. I know words, I have the best words. | |
![]() 22.01.2019 22:24:09 | |
Sieltähän tulikin paljon vinkkejä. Tuo tiukemmat kielet oli aika yllättävä, mutta tuntus toimivan ainakin komppihommissa. Pitää tehdä kombo noista kaikista - hihnaa vähä kireemmälle ja pahimmassa paikkaa käyttää sitä monitoriaki korokkeena niin jospa se siitä. | |
![]() 23.01.2019 09:35:55 | |
Seisaaltaann soittamisesta vielä: jos on yhtään taipumusta esiintymisjännitykseen, niin kannattaa ehdottomasti harjoitella seisaaltaan jos esiintymiset tapahtuu seisaaltaan -- yksi epävarmuuttaa tuova (ainakin mulle) elementti poistuu ja voi keskittyä muiden asioiden murehtimiseen :) I'm very highly educated. I know words, I have the best words. | |
![]() 23.01.2019 09:44:10 | |
Kysytääns nyt samaan sitten että miten väki soittaa istualteen. Alkuun yritin niin että tollanen "superstrato" oli oikean jalan päällä, sitten kun kuvioon tuli Lp mallinen niin alkaa oikea käsi/hartia kipeytymään kun plekukäsi on jotenkin liian takana ja korkealla, kovin hankala asento, otelautakäsi on toisaalta ihan mukavasti. Jossain kohtaa sitten siirryin tuon straton kanssa niin että body on tavallaan jalkojen välissä, eli vasemman jalan päällä ja hihna kannattelee osittain ja heti paljon parempi asento ja lähempänä seisaallan oloa. Lapa tulee vähän yläviistoon luonnostaan ja otelautakäsikin tykkää vaikka vähän kauemmaksi n sivulle meneekin ja ennenkaikken plekukäsi ei väsy kun on alempana eikä kyynärpäätä tarvitse nostaa korkealle Lpn kanssa täytyy olla vähän leveämpi haaraasento mutta hetken totuttelun jälkeen sekin tuntuu paremmalta näin Se mikä ilo on niin kun nousee seisomaan asento ja kitaran paikka pysyy lähes samana toisin kuin jos istualteen soittaisi oikean jalan päältä, seisaalteenhan sitä on vaikea moiseen asentoon saada Onko tuossa oikean jalan päältä soitossa joku taika mitä en ole löytänyt kun järjestäen kaikki tuntuvat niin sitä pitävän? | |
![]() 23.01.2019 09:57:40 | |
VesQ1986: Onko tuossa oikean jalan päältä soitossa joku taika mitä en ole löytänyt kun järjestäen kaikki tuntuvat niin sitä pitävän? Varmaan helpompi aloittaa soitto siten, niin on otelauta "lähempänä", jolloin näkee paremmin nauhat? Itse soittelin monta vuotta kitara oikean jalan päällä, mutta nykyään jalkojen "välissä" tai hieman vasemman jalan puolella. Siihen vielä jalkatuki vasemman jalan alle, niin hyvin istuu kitara syliin vaikka ilman hihnaa :) | |
![]() 26.01.2019 02:58:38 (muokattu 26.01.2019 03:06:24) | |
hallu: itse pyrin pitämään saman soittoasennin sekä istuessa että seistessä. Minä kans. Jossain luki että hihna helpottaa myös istualtaan soittoa, mutta siitä olen kyllä päinvastaista mieltä. Paitsi jos soittaa klasariasennossa sähkistä, niin sitten kyllä. Mutta klasariasentoa olen aina vierastanut, vaikka olen klasariakin soittanut. Seisaaltaan kun aloitettiin aikoinaan soittohommia, kitaran piti tietysti roikkua polvissa kuten James Hetfieldillä. Ei hyvä. Eikä kyllä ole hyvä toinenkaan ääripää tyyliin Beatles. Vaikea on niinkin soittaa. Istualtaan soittamisesta: Jos oikea jalka on vasemman jalan päällä ja kitara oikean jalan päällä, on kaikkein luontevinta soittaa. Jos molemmat jalat ovat vierekkäin ja kitara on vasemman jalan päällä, selkä menee solmuun. Ei hyvä. En ymmärrä miten klasarityypit soittaa sillä tavalla. Tietty se on helpompi otelautakädelle, mutta siihen on muitakin ratkaisuja. Itse olen keksinyt aivan oman soittoasennon, vasen jalka oikean jalan päällä ja kitara vasemman jalan päällä. Tässä tyylissä yhdistyvät molempien asentojen hyvät puolet. Tarkennettakoon että edellä mainitut esimerkit käsittelivät perinteistä oikeakätisen soittajan kitaransoittoa. | |
![]() 26.01.2019 13:38:37 | |
Omalla kohdalla olen huomannut että eri tyyppiset kitarat kuten strato ja 335 asettuvat syliin helpommin, seisaaltaan ovat hyvinkin erilaisia johtuen mm hihnatapin paikasta. Vaihdoin Yamaha SG:n hihnatapin kaula takapuolelta yläsakaraan juurikin sen takia että kitara olisi jotenkin luontevammin soitettavissa ja toimihan se. Tämän huomaa kun vertaa sitä Ibaneziin jonka hihnatappi on kaulan liitoskohdassa, ei vaan istu käteen luontevasti, soittasentoa pitää seisaaltaan hakea. Tuossakin saisi hihnatapin jollain kiristyspropulla yläsakaraan, pelkällä ruuvilla ei taida pitkään pysyä, tuo homma pitää testata jossain kohtaa, jos ei toimi niin saahan sen sitten takas vanhaan paikkaan. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 29.01.2019 05:49:42 (muokattu 29.01.2019 05:51:09) | |
Luulin, että täällä puhutaan pyllyn pyyhkimisestä. https://www.pokeritieto.com/aihe/pyyhkiminen/ Itse soittelen suurimman osan ajasta istualtaan, mutta enpä ole keikkalavoille tähtäämässä, niin ei ole väliä. Pyllyn pyyhin istualtaan. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
![]() 30.01.2019 12:44:31 | |
Kampela77: Itse soittelen suurimman osan ajasta istualtaan, mutta enpä ole keikkalavoille tähtäämässä, niin ei ole väliä. Enpä ole(ollut) minäkään, mutta joskus sitä vaan ajautuu tilanteisiin. Esim. joskus sitä lähtee perjantaina viattomasti työpäivän jälkeen yhdelle, ja havahtuu sohvalta sunnuntaina. Eikä ole varma kenen sohva se on ja onko sohva ensinkään, eikä siinä vaiheen tiedä sitäkään, että on sunnuntai. Ei o mulle käyny mutta kuullu, että kaverille olis joskus käyny. Kyllä tossa "uudessa" soitto asennossa vaan saa käden kipeeksi. Max tunti päivässä uskaltaa, ettei kipeydy liikaa ja tule uusia ongelmia... mutta reenataan reenataan.. | |
![]() 30.01.2019 14:25:32 (muokattu 30.01.2019 14:28:34) | |
Kampela77: Itse soittelen suurimman osan ajasta istualtaan, mutta enpä ole keikkalavoille tähtäämässä, niin ei ole väliä. Voihan sitä keikoillakin soittaa istuen. Itsellänikin on ollut keikalla iso nojatuoli, jossa olen takakenossa röhnötellen soittanut. Vieressä pieni pyöreä pöytä olutlasia ja läppäriä (Line6 GuitarPort -ohjelmiston pyörittämiseen) varten. Paljon mukavampaa näin, ja mikä tärkeintä, moni rock'n'roll-kliseiden nimiin vannova puristi loukkaantuu. 33 miestä o istu sonnalla mutta! ,+ -haitaripartio | |
![]() 30.01.2019 14:48:11 | |
Zed: Voihan sitä keikoillakin soittaa istuen. Itsellänikin on ollut keikalla iso nojatuoli, jossa olen takakenossa röhnötellen soittanut. Vieressä pieni pyöreä pöytä olutlasia ja läppäriä (Line6 GuitarPort -ohjelmiston pyörittämiseen) varten. Paljon mukavampaa näin, ja mikä tärkeintä, moni rock'n'roll-kliseiden nimiin vannova puristi loukkaantuu. Voi. Ja onhan noin tehtykin ihan ammattimiesten toimesta https://youtu.be/DaY4r_9xIOI?t=217 Nostalgy is not what it used to be | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)