Aihe: Onko kukaan opiskellut musiikkia/kitaraa ulkomailla?
1 2
JNM
28.06.2005 22:46:21
Kitaralehdissä on usein USA:n suurten musiikkikoulujen (esim. Musicians institute, Berkley) mainoksia. Tiedättekö ketään suomalaisia jotka ois ollu näissä opiskelemassa?

Mitä ootte mieltä sellasesta että opiskelee esim vuoden jossain tollasessa ja maksaa ittensä kipeeksi mutta varmaan soittokin kehittyy aika lailla?
Joees
28.06.2005 23:06:31
Kitaralehdissä on usein USA:n suurten musiikkikoulujen (esim. Musicians institute, Berkley) mainoksia. Tiedättekö ketään suomalaisia jotka ois ollu näissä opiskelemassa?

Mitä ootte mieltä sellasesta että opiskelee esim vuoden jossain tollasessa ja maksaa ittensä kipeeksi mutta varmaan soittokin kehittyy aika lailla?

Kyllä mä voisin lähtee jos olis fyrkkaa tai joku kustantas. Ois varmaan kokemuksenakin ihan siisti.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Apricot
29.06.2005 11:40:30
Kyllä mä tiedän moniakin, ja varmasti siellä jenkkilässä opiskelu on vienyt soittoansa eteenpäin. Ei gitti mikään rahat pois -koulu ole. Se (samoin kuin Berklee) perustuu pitkälti harjoittelun intensiteettiin. Opettajat on hyviä, ellei loistavia, ja homma on hyvin käytännönläheistä. Ja toisaalta ei sitä viitsi lähteä ulkomaille laiskottelemaankaan. Lukukausimaksu on hyvä motivaattori ja kannuste myös itsenäiselle työlle.
No problemo!
samueld
29.06.2005 11:47:24

Tämä on muuten mielenkiintoinen aihe. Entäpä Espanja kohdemaana?
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
dfloreno
29.06.2005 12:20:47

Mä oon ollut tuolla MI:ssä GIT:ssä opiskelemassa 10 viikkoa ns. Encore-ohjelmassa. Itse pääsin sinne stipendillä, mutta kurssin on avoin kaikille ja se maksaa $3600. Toi Encore on tarkoitettu semmoislle jotka haluaa tutustua kouluun, tai ei muuten vaan ole aikaa uhrata kokonaista vuotta opiskeluun, eli saa kymmenen viikon ajan käydä ihan normaalisti kaikkia kursseja, luentoja, konsertteja ym. Koko vuosi GIT:ssä on muistaakseni $12.000. Nythän sinne kannattais mennä, kun dollari on niin halpa.

Koulu oli mun mielestä hyvä, tosin oppilaiden taso ei ollut; esim. verrattuna tänne Suomeen niin oli oikeastaan välillä aika ankeatakin menoa. Mutta maikat ja oppimateriaalit on hyviä, ja tuolla on fiksu systeemi, ns. open counsel, eli voi käydä eri kitaramaikkojen luona silloin kun niillä on noita open counsel aikoja. Jokaisella on myös oma priva-kitaramaikka kerran viikossa. käytännössä noissa open counseleissa voi kysyä, soittaa tai muuten vaan hakea vinkkejä niiltä maikoilta. Mun suosikki oli Scott Henderson, sen luona tuli käytyä aina kun se oli paikalla, ja onhan se kiva jammailla kun huoneessa on monta kitaristia, kyllä siinä tarttuu mukaan vaikka mitä juttuja.

Se, että maksaa itsensä kipeäksi, on suhteellista. Ja se koulu itsessään ei tee kenestäkään hyvää kitaristia, mutta tuolla on se etu, että voi ihan hyvällä omallatunnolla satsaa siihen kitaraan 24h koko opiskelun ajan; jos siinä ei kehity, niin sitten tietää että on väärällä alalla :). Ja tuolla on edustettuna kaikkia tyylejä, hevistä bluesiin, jazziin, countryn ja rokkiin.

Voihan sen asian miettiä myös niin, että jotkut hullut ostaa 1500€:llä matkan Thaimaaseen viikoksi, polttaa ittensä auringossa, syö vahingossa jotain sopimatonta ja on viikon ripulilla, ja tuhlaa siihen vielä toisen mokoman viinaan ja discojen sisäänpääsyyn... Eikä varmasti paranna kenenkään soittoa ;-), aika suhteellista mikä on kallista ja mikä ei :).
God made me funky
dfloreno
29.06.2005 12:24:36

Tämä on muuten mielenkiintoinen aihe. Entäpä Espanja kohdemaana?

Espanjasta en tiedä, mutta olen ollut Sienassa, Italiassa opiskelemassa paikallisen pop&jazz-konservatorion kesäkurssilla yhden viikon, ja oli kyllä tosi nastaa. Siellä oli hyvä meininki, hyviä soittajia, ja rento meininki vaikka ei mikään super-iso tapahtuma ollutkaan. Kyllä noita kursseja kannattaa miettiä. Ja monille tommoinen kurssi-homma voi olla parempikin, saa lyhyessä ajassa paljon eväitä sitten vaikka itse jatkaa opintoja.
God made me funky
samueld
29.06.2005 13:49:59

Espanjasta en tiedä, mutta olen ollut Sienassa, Italiassa opiskelemassa paikallisen pop&jazz-konservatorion kesäkurssilla yhden viikon, ja oli kyllä tosi nastaa. Siellä oli hyvä meininki, hyviä soittajia, ja rento meininki vaikka ei mikään super-iso tapahtuma ollutkaan. Kyllä noita kursseja kannattaa miettiä. Ja monille tommoinen kurssi-homma voi olla parempikin, saa lyhyessä ajassa paljon eväitä sitten vaikka itse jatkaa opintoja.

Miten eksyit tuonne? Mä olen jostain syystä aivan sairaan huono löytämään tietoa mistään tuommosista. Flamencokurssi Cadizissa olis aika ässää...
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
dfloreno
29.06.2005 14:12:12

Miten eksyit tuonne? Mä olen jostain syystä aivan sairaan huono löytämään tietoa mistään tuommosista. Flamencokurssi Cadizissa olis aika ässää...

Mulla asuu sukulaisia tuolla, ja ajattelin että lyön kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Googlesta löytää, ja mm. Acoustic Guitar lehdessä on melkein joka numerossa listattuna noita erilaisia kursseja mitä kesäsin voi käydä, niitä on todella paljon täällä euroopassakin, ja jengiä tulee joka puolelta.
God made me funky
Volume
29.06.2005 14:34:49 (muokattu 16.01.2008 17:35:05)
Mahdollisuuksia köyhillekin taitureille jotka haluaa kartuttaa taitojaan ulkomailla on olemassa. Esimerkiksi kotipaikkakunnalla järjestettävä JamSessions tarjoaa joka vuosi 1-2:lle kyvylle vuoden stipendin GIT:iin. Kuka tahansa voi osallistua näyttämään taitojaan täyttämällä jonkin anomuksen nauhoilla tms.
Tämä viesti oli 100 % totuus.
dfloreno
29.06.2005 14:53:32

Mahdollisuuksia köyhillekin taitureille jotka haluaa kartuttaa taitojaan ulkomailla on olemassa. Esimerkiksi kotipaikkakunnalla järjestettävä JamSessions tarjoaa joka vuosi 1-2:lle kyvylle vuoden stipendin GIT:iin. Kuka tahansa voi osallistua näyttämään taitojaan täyttämällä jonkin anomuksen nauhoilla tms.

Jep, tätäkautta mäkin sain sen, tosin ekana vuotena siihen ei haettu, vaan ne jollain kriteerillä myönsi ne. Tota mun käsittääkseni ei ole enää? se oli vain kaksivuotinen juttu? Mutta jos on, niin hakekaa ihmeessä; siistiä hommaa.
God made me funky
J_Mikkonen
29.06.2005 14:54:42 (muokattu 29.06.2005 14:55:57)

Kerrotkos tästä vähän enemmän? Kuulostaa mielenkiintoiselta.
Käynks mä täällä usein?
J_Mikkonen
29.06.2005 14:54:56 (muokattu 29.06.2005 14:55:49)
ei mitään. tuplapostaus
Käynks mä täällä usein?
JNM
29.06.2005 17:17:55
Mä oon ollut tuolla MI:ssä GIT:ssä opiskelemassa 10 viikkoa ns. Encore-ohjelmassa. Itse pääsin sinne stipendillä, mutta kurssin on avoin kaikille ja se maksaa $3600. Toi Encore on tarkoitettu semmoislle jotka haluaa tutustua kouluun, tai ei muuten vaan ole aikaa uhrata kokonaista vuotta opiskeluun, eli saa kymmenen viikon ajan käydä ihan normaalisti kaikkia kursseja, luentoja, konsertteja ym. Koko vuosi GIT:ssä on muistaakseni $12.000. Nythän sinne kannattais mennä, kun dollari on niin halpa.

Koulu oli mun mielestä hyvä, tosin oppilaiden taso ei ollut; esim. verrattuna tänne Suomeen niin oli oikeastaan välillä aika ankeatakin menoa. Mutta maikat ja oppimateriaalit on hyviä, ja tuolla on fiksu systeemi, ns. open counsel, eli voi käydä eri kitaramaikkojen luona silloin kun niillä on noita open counsel aikoja. Jokaisella on myös oma priva-kitaramaikka kerran viikossa. käytännössä noissa open counseleissa voi kysyä, soittaa tai muuten vaan hakea vinkkejä niiltä maikoilta. Mun suosikki oli Scott Henderson, sen luona tuli käytyä aina kun se oli paikalla, ja onhan se kiva jammailla kun huoneessa on monta kitaristia, kyllä siinä tarttuu mukaan vaikka mitä juttuja.

Se, että maksaa itsensä kipeäksi, on suhteellista. Ja se koulu itsessään ei tee kenestäkään hyvää kitaristia, mutta tuolla on se etu, että voi ihan hyvällä omallatunnolla satsaa siihen kitaraan 24h koko opiskelun ajan; jos siinä ei kehity, niin sitten tietää että on väärällä alalla :). Ja tuolla on edustettuna kaikkia tyylejä, hevistä bluesiin, jazziin, countryn ja rokkiin.

Voihan sen asian miettiä myös niin, että jotkut hullut ostaa 1500€:llä matkan Thaimaaseen viikoksi, polttaa ittensä auringossa, syö vahingossa jotain sopimatonta ja on viikon ripulilla, ja tuhlaa siihen vielä toisen mokoman viinaan ja discojen sisäänpääsyyn... Eikä varmasti paranna kenenkään soittoa ;-), aika suhteellista mikä on kallista ja mikä ei :).

Siisti juttu! Minkä ikäisenä olit? Mitä tarkoitat oppilaiden heikolla tasolla, pääseekö sinne siis kaikki jolla vain on tarpeeksi rahaa`?

Mitä pidit Losissa asumisesta?? Sehän taitaa olla Hollywoodissa se GIT. Ei kuulosta toi lukukausimaksu kovin pahalta mutta taitaa olla asuminen seudulla aika kallista??
dfloreno
29.06.2005 21:30:44

Siisti juttu! Minkä ikäisenä olit? Mitä tarkoitat oppilaiden heikolla tasolla, pääseekö sinne siis kaikki jolla vain on tarpeeksi rahaa`?
Mitä pidit Losissa asumisesta?? Sehän taitaa olla Hollywoodissa se GIT. Ei kuulosta toi lukukausimaksu kovin pahalta mutta taitaa olla asuminen seudulla aika kallista??

Olin viime keväänä, eli 26-vuotiaana. Sinne pääsee kuka vaan, joka maksaa sen lukukausimaksun, eli siellä oli todella vaihtelevaa sakkia; sitten kyllä se kovin kärki oli just sitä LA-menoa, hyvin tuli ja nopeasti :).

GIT todellakin sijaitsee Hollywoodissa, ja se siinä Losissa ongelmana olikin, kun ei ollut kymmeneksi viikoksi järkeä hommata autoa, niin oli pakko asua lähellä. Sain tehtyä lähellä olevaan hotelliin (jossa mm. Janis Joplin veti överit ja kuoli... :) 'hyvän' diilin ja asuin siellä. Rahaahan siinä meni, mutta oli kyllä sen arvoistakin. Asumiseen menee noin $600-800 kuukaudessa, jos pääsee jonkun kanssa jakamaan jonkun torakkaluukun niin sitten halvemmalla. Losissa on ihan turhaa kuvitella tekevänsä mitään ilman autoa, vaikka opppaat ja muut sanois mitä tahansa... Ne Losin dösät on jotain ihan uskomatonta. Metro sentään toimi hyvin, ja sillä tuli käytyä Baked Potato -nimisessä kuppilassa ihmettelemässä bändejä. Mutta kaikenkaikkiiaan siisti reissu ja suosittelen kaikille Thaimaan vaihtoehdoksi ;-).
God made me funky
J_Mikkonen
29.06.2005 22:04:49
Olin viime keväänä, eli 26-vuotiaana. Sinne pääsee kuka vaan, joka maksaa sen lukukausimaksun, eli siellä oli todella vaihtelevaa sakkia; sitten kyllä se kovin kärki oli just sitä LA-menoa, hyvin tuli ja nopeasti..

No tuliko sinusta tuolla sitten loistavaa kitaristia ja saitko jalkasi kuuluisuuksien ovien väliin? + muuta juttua jos jaksat vaan kertoa.
Käynks mä täällä usein?
secondarymind
29.06.2005 22:35:47
Offtopic:

Losissa on ihan turhaa kuvitella tekevänsä mitään ilman autoa, vaikka opppaat ja muut sanois mitä tahansa... Ne Losin dösät on jotain ihan uskomatonta. Metro sentään toimi hyvin...

Ja täähän siis pätee lähes poikkeuksetta melkein jokaiseen kaupunkiin Jenkeissä. Julkisilla kulkee vaan turistit ja ne joilla ei oo rahaa autoon.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Walrus
01.07.2005 04:23:34
Jep, tätäkautta mäkin sain sen, tosin ekana vuotena siihen ei haettu, vaan ne jollain kriteerillä myönsi ne. Tota mun käsittääkseni ei ole enää? se oli vain kaksivuotinen juttu? Mutta jos on, niin hakekaa ihmeessä; siistiä hommaa.

Tänä vuonna ei tietääkseni ole stipendejä valitettavasti jaossa enkä ole varma onko MI:stä tulossa porukkaa vetään mitään klinikkoja. Festarit vedetään muutenkin tänä vuonna vähän pienemmällä mittakaavalla. Viime vuonna oli ihan kiva päästä duunien ohella jammailemaan MI:ssä opettavan Keith Wyatt:in kanssa ja kyllä siltä pari hyvää vinkkiäkin irtos. Pätevä kaveri kerrassan.
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
zapster
01.07.2005 15:05:08
Koko vuosi GIT:ssä on muistaakseni $12.000.

90 -luvun alussa vuosi maksoi 30 000 mk!

Itse opiskelin silloisen vuoden kestävän ammattimuusikon tutkinnon.
/HITLER
13.07.2005 17:26:00
Mun opettaja on opiskellu kitaran soittoo Amerikassa ja iha kivasti se soittaa...
Hein Hitler...
JNM
15.01.2008 23:26:28 (muokattu 16.01.2008 20:18:19)
Tiedättekö ketään suomalaisia jotka ois ollu näissä opiskelemassa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)