Ianuarius 23.02.2008 10:33:20 | |
---|
En olekaan kirjoitellut aikoihin. Ostin tossa tollasen Yamahan teräskielisen akustisen kitaran ja nyt kun olen sitä pari viikkoa soitellut, niin olen huomannut näppäilykäden puolella pienoisia selkäkipuja. Olen ymmärtänyt, että kipu on aina huono merkki, mutta en silti ole ihan varma, että miten alkaisin asentoani muuttamaan. Nylonia olen soitellut ja aika monesti heitän sen vaan tohon vasemman polven päälle, mutta tää teräskielinen on sen verran isompi, että soittaminen vaikeutuu tuollaisessa aika paljon. Olisikos näillä tietävemmillä siis jotain "varmista että.." -listaa, jonka mukaan voisin asentoani hioa? The greatest illusion of Satan lied in his ability to make people believe he didn't exist. |
Räkkipeli 23.02.2008 11:48:22 (muokattu 23.02.2008 11:52:20) | |
---|
Kuuluuko elämäntapoihisi liikkuminen? Jos fyysinen kunto on heikko ja lihaksisto passiivinen, se on altis kaiken maailman kivuille. Eli suosittelisin jumppaamaan vaikka niitä selän lihaksia ja venyttelemään. Toki kannattaa tarkistaa se soittoasentokin että se on oikeanlainen. E: Niin siis tuohon asentoon että oletko vasenkätinen, kun pidät kitaraa vasemman polven päällä? Sillä oikeaoppisestihan se kuuluisi pitää sen plektrakäden puolen polven päällä. Ja katso että selkä on suht suorassa ja muista rentous! Ehdottoman tärkeää on, että lihaksisto on rentona soittaessa. Tuo selkäkipukin voi olla ihan hyvin siitä tullut, että jännität huomaamatta niitä lihaksia. Eli rentona ja naama irti siitä otelaudasta. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" |
Ianuarius 23.02.2008 11:52:41 | |
---|
Hyvä pointti. En ole aiemmin ollut kovin aktiivinen liikkuja (ja nytkin iski pahimmoilleen kaamea flunssa... brrr), mutta viimeaikoina siihen on alkanut tulla muutosta ihan päivittäisellä aktiviteetilla. Mietin sellaista, että istunko pitkän mittani vuoksi jotenkin liian kumarassa. Onko soittaessa tärkeää säilyttää hyvä ryhti? Näin äkkiseltään ainakin tulisi itselläni mieleen, että on. The greatest illusion of Satan lied in his ability to make people believe he didn't exist. |
kimurantti1 23.02.2008 11:56:13 | |
---|
Mietin sellaista, että istunko pitkän mittani vuoksi jotenkin liian kumarassa. Onko soittaessa tärkeää säilyttää hyvä ryhti? Näin äkkiseltään ainakin tulisi itselläni mieleen, että on. Soittaessa on todellakin tärkeää säilyttää hyvä ryhti. Selkä suorana ja hartiat alhaalla rentoina. Monethan kumartelevat sen vuoksi, että näkevät paremmin otelaudan. Kutenkaan se otelaudan itsensä näkeminen ei ole kovin olennaista tai tarpeellista, koska tokihan kitarassa on ne valkoiset pisteet siellä kaulan sivussakin. Jos siis soitat todella kumarassa, niin siinä on ongelmasi. Itselleni tuli pieniä selkäkipuja joskus pitkän treenaamisen jälkeen, jotka kuitenkin loppuivat kuin seinään korjattuani soittoasentoa. |
Räkkipeli 23.02.2008 11:57:39 | |
---|
Hyvä pointti. En ole aiemmin ollut kovin aktiivinen liikkuja (ja nytkin iski pahimmoilleen kaamea flunssa... brrr), mutta viimeaikoina siihen on alkanut tulla muutosta ihan päivittäisellä aktiviteetilla. Mietin sellaista, että istunko pitkän mittani vuoksi jotenkin liian kumarassa. Onko soittaessa tärkeää säilyttää hyvä ryhti? Näin äkkiseltään ainakin tulisi itselläni mieleen, että on. No tätä sanoin juuri tuossa editointi viestissä. Eli joo, hyvä ryhti on tärkeää. Itse tiedän pitkänä hongankolistajana itsekin kuinka hankalaa se voi olla, mutta kannattaa opetella. Ihan rinta rottingilla ei tarvitse mennä, mutta sillein ettei nyt ihan kilpikonnana, naama otelaudassa sahais menemään. Ja varsinkin seisaaltaan soittaessa, jos tuntuu että pitää kumartua vähän että käsi pääsisi paremmin jollekkin tietylle alueelle otelaudalla, niin sen sijaan että iskee selän täysillä kumaraan, kannattaa löysätä vähän jaloistakin. Eli vähän niinkuin olisi menossa kyykkyyn. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Ianuarius 23.02.2008 12:02:11 (muokattu 23.02.2008 12:03:36) | |
---|
Niin, tarkoitin tässä siis istualtaan soittamista (kuinkas jäikin tällainen seikka mainitsematta... heh). Olen ihan oikeakätinen, mutta Nylon-kitaralla kun olen soitellut, niin klassista on helpompi vetää mielestäni kun se kitara on vasemman jalan päällä. Se on kuitenkin mielestäni sen verran pienempi kitara. Sähkiksenkin kanssa joskus vaihtelee polvelta toiselle, riippuen vähän siitä, että missä päin kaulaa liikkuu. E: Nyt kun tässä testailin, niin huomasin, että ongelma on tosiaankin ollut tuo otelaudan näkyvyyden vuoksi kurottelu. Kiitos vinkeistä. :) The greatest illusion of Satan lied in his ability to make people believe he didn't exist. |
Räkkipeli 23.02.2008 12:05:53 | |
---|
Niin, tarkoitin tässä siis istualtaan soittamista (kuinkas jäikin tällainen seikka mainitsematta... heh). Olen ihan oikeakätinen, mutta Nylon-kitaralla kun olen soitellut, niin klassista on helpompi vetää mielestäni kun se kitara on vasemman jalan päällä. Se on kuitenkin mielestäni sen verran pienempi kitara. Sähkiksenkin kanssa joskus vaihtelee polvelta toiselle, riippuen vähän siitä, että missä päin kaulaa liikkuu. No joo, nyt ymmärsin mitä tarkoitit tolla. Eli joo, sehän on ihan ookoo asento jos esim. sitä klassista soitat. Mutta näin pähkinän kuoressa: hoida se asento kuntoon, täällä voi tulla vielä parempia ja tarkempia neuvoja sen saavuttamiseksi. Ja se liikunta. Vaikka kyse onkin musiikista, liikunnasta voi olla hyötyäkin sen kanssa. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Apricot 23.02.2008 14:41:31 (muokattu 23.02.2008 14:42:04) | |
---|
Yksi vaikuttava asia on näppäily-/plektrakäden olkapää ja sen jännitykset. Ainakin oma ranteeni on sen verran notkea, että voin soittaa suurin piirtein yhtä hyvin riippumatta olkapään asennosta. Joillakin on kuitenkin hieman jäykempi ranne, mikä johtaa siihen ettei ranteen asennolle ole montaa vaihtoehtoa, ja joissain tapauksissa olkapää nousee ylös ja jännittyy. Tämä taas saattaa säteillä koko selkään. Pitäisi tietysti tarkkailla koko oikeaa käsivartta; on monia vaihtoehtoja, että pitääkö kyynärvartta kitaran kopan takareunan päällä, tukeeko sormilla kanteen jne. Kyllä itsellänikin olkapää saattaa soittaessa nousta korkeammalle kuin esim. kävellessä tai näppiksellä kirjoitellessa, mutta kipuihin se ei ole johtanut. Tässä voi olla suuria yksilöllisiä eroavaisuuksia. Kuten aiemmissa kirjoituksissa on todettu, on koko kehon yleisellä liikkuvuudella hyvinkin paljon merkitystä. |
Ianuarius 23.02.2008 16:37:03 | |
---|
Jees, tuota en tullu aatelleeksikaan. Gyrotwisteriä tulee onneksi suht paljon pyöriteltyä. :) Sound is a mirage. |
PappaSF 23.02.2008 17:44:37 | |
---|
Ite tykkään käyttää teräskielisessä hihnaa, saa mukavasti kitaran rennosti roikkumaan ja hyvän soittoasennon. Tuossa Yamahassa ei liene hihnatappia kaulan ja rungon liittymäkohdassa? En tiedä auttaisko tuo mutt harkita kannattaa hihnan käyttöä yhtenä vaihtoehtona. |
Ianuarius 23.02.2008 18:01:48 | |
---|
Jees, ei tosiaan ole tuota tappia. Pohjasta kyllä löytyy, mutta se lienee aika tavallista. Onko noihin jotkin erityiskikkailut, missä ei ole tuota ylempää tappia? Sound is a mirage. |
rattledad 23.02.2008 20:00:41 (muokattu 23.02.2008 20:00:54) | |
---|
|
Makkari 24.02.2008 12:02:15 | |
---|
Mäkin oon joskus miettinyt, että voiskos tuohon itse ruuvata sen tapin? Vaikka ihan tavallinen ruuvikin voisi käydä... Hajoaisko kitara ja pysyiskö se tappi siinä? Tuo konsti auttaa myös SG:n kaulapainoisuuteen :-) http://www.youtube.com/watch?v=4xzr_GBa8qk&feature=related Vau! Hieno klippi! |
PappaSF 24.02.2008 12:32:30 (muokattu 24.02.2008 13:13:58) | |
---|
Jos laittaa tuon tapin niin kandee ostaa tapin osat musakaupasta (samalla ottaa sen kitaran mukaan niin saa varmaan apua siinä mihinkä sen tapin tarkka paikka kandee laittaa). Suoraanhan tuohon ei ruuvia kannata laittaa vaan ekaksi tietysti varmaan porata sopivan kokoinen ja pituinen reikä johon kiinnitysruuvi istuu sitten sopivasti. Jos suoraan ruuvin laittaa niin kitara kyseinen paikka voi haljeta ja sitten tuleekin kalliimpi remppa. Itse ihmettelen sitä, miksi kitaranvalmistajat eivät voi suoraan tuota tapin paikkaa laittaa kun ei se iso homma olis valmistuksen aikana laittaa eikä kalliskaan. EDIT: Otin kuvan oman AW800ECENT (teräskielinen elektroakustinen) tapin paikasta. Ehkä tuo voisi olla juuri se tapin paikka ;-) http://koti.mbnet.fi/tapkuu/Tappi.JPG |
rattledad 25.02.2008 22:25:54 | |
---|
|