Aihe: Original floyed rose pulma!1
1
korkkis
14.12.2008 18:32:02
Oon soitellu hetkisen jo D vireel ja nyt haluaisin sen E vireesee eli siihen standardi vireesee. mut 4 tunnin säheltämisen jälkeen en oo vieläkää onnistunu saamaan kyseistä virettä ja vielä niin että floikka olisi suorassa kannen mukaisesti.

Voisko joku auttaa jolla on samanlainen ongelma?? neuvoja tarttis. Ohjeita oon lukenu foorumilta mut ei oikee tahdo mikään auttaa. Takana on 4 jousta ja ei kirveelläkään tunnu saavan tätä oikeaan vireeseen!!

Avut olis tässä tarpeen kiitos !
CSatan
14.12.2008 18:58:57 (muokattu 14.12.2008 19:03:17)
Blockaa talla, löysää jouset, viritä, kiristä jouset poista palikka.
Ja ota ehkä yksi jousi pois? toikin selviää kun kiristelet jousia.

Tuollaisella tavalla itse säädän tallan jos vaihdan virettä tai kielten paksuutta. Katsoo vain että kun blockaa tallan, niin se talla on kanssa sitten suorassa.
Se on helppoa kun sen osaa.
korkkis
14.12.2008 20:20:30

Tuollaisella tavalla itse säädän tallan jos vaihdan virettä tai kielten paksuutta. Katsoo vain että kun blockaa tallan, niin se talla on kanssa sitten suorassa.

Niin siis tallani nousee ylä asentoon ku yrittää kiristää virettä. toimiiko toi juttu just siinä?
BigPapa
14.12.2008 20:23:45

Niin siis tallani nousee ylä asentoon ku yrittää kiristää virettä. toimiiko toi juttu just siinä?

Juurikin siinä nimen omaan...
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
cr4b
14.12.2008 20:26:59 (muokattu 14.12.2008 20:28:53)
Sen oppii kokemuksella virittämään aina vaan nopeammin, mutta alussa kyllä varmasti takkuaa jos ei ole floikkaan tottunut ;)

Tallan kallistusta säädetään siirtämällä sitä kappaletta, jossa jouset ovat kiinni toisesta päästään. Siinä on kaksi ruuvia, joita kiristämällä saat tallan enemmän taaksepäin, eli kun virität D:stä E:hen niin joudut kiristämään niitä jonkun verran. Sitten virität kielet suunnilleen vireeseen, riippuen tallan kulmasta kiristät ehkä lisää takana olevia ruuveja, tai löysäät niitä. Sitten virität taas uudestaan. Tuon kun teet n. 10 kertaa niin se alkaa olemaan lähempänä oikein ;)

Kelluvan tallan kanssa vähän kaikki vaikuttaa kaikkeen, jousien kiristäminen nostaa virettä, löystäminen laskee sitä. Lisäksi yhden kielen kiristäminen löysää kaikkia muita kieliä hieman. Tämän kun sisäistää niin alkaa pikkuhiljaa kehittyä tuntumaa siihen virittämiseen. Joudut ruuvaamaan niitä virittimiä aika paljon että saat sen vireen muuttumaan.

Eli esimerkki: Itse kiristäisin ensiksi ruuveja takaa n. 5 kierrosta. Virittäisin ensin matalimman kielen esim G:hen (siis ronskisti tavoitellun yli), toiseksi matalimman B:hen, 3. kielen esim E:hen, 4. kielen A:han, 5. D:hen ja 6. kielen F:ään. Sitten siirtyisin taas virittämään matalinta kieltä, joka on varmaan tässä vaiheessa laskenut johonkin Eb:hen. Sitten kävisin taas kaikki kielet läpi, virittäen jokaisen hieman vähemmän tavoitevirettä korkeammalle jne. Sitten taas korjaisin niitten ruuvien asemaa siellä kitaran takana jne. jne. jne.
It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire.
korkkis
14.12.2008 21:04:00 (muokattu 14.12.2008 21:04:23)
juu tää on mun toinen kitara floikalla ja edellinen oli ibanez jossa oli helpompaa se viritys.
Tilumiässs
14.12.2008 21:22:04 (muokattu 14.12.2008 21:24:11)
Kun vire on edes sinne päin niin kiristää tai löysää niitä vatun jousia sillain että osa kielistä on virees, siis niitä ruuveja ei kannata liikaa löysätä voi lähtee jouset lentoon ku kammetat=) näin kävin ekalla kerralla.
Voi olla että teen ihan liian vaikeesti mutta itte ainakin saan nopeesti tälläin vireeseen.
jou
Krice
14.12.2008 23:12:30

Jos talla nousee kovasti niin kannattanee ensin lisätä yksi jousi, sitten hienosäätää jousien kiinnitysruuveista.
corc
15.12.2008 11:35:46

Tässä täytyy siis muistaa blokata se talla oikeasta paikasta, jos tätä tekniikkaa käyttää. Ite blokkaan tallaan yleensä sieltä kannen puolelta, eli laitan jotain tallan ja bodyn väliin kannen puolelta, jolloin taasen jouset kiristävät tallan blokattua palaa vasten paikalleen. Jos jouset haluaa löystyttää, tarvitsee talla blokata siis sieltä missä jouset kiinnittyvät tallaan, jolloin talla lukittyy kielten jännitystä vasten. Vai onko parempia vinkkejä tallan blokkaamiseen?
korkkis
15.12.2008 14:02:06
NYT VIHDOINKIN SAIN ALLE VARTISSA!!!!!!!!!!!!! NYT OSAAN SIT ENS KERRAL KIITOKSIA PALJON !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Crossroad
15.12.2008 16:15:41
NYT VIHDOINKIN SAIN ALLE VARTISSA!!!!!!!!!!!!! NYT OSAAN SIT ENS KERRAL KIITOKSIA PALJON !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

minä saan välillä alle minuutissa,mutta vaimon mielestä sillä ei kannata kauheasti kehua :)
Midian-
15.12.2008 16:54:48
minä saan välillä alle minuutissa,mutta vaimon mielestä sillä ei kannata kauheasti kehua :)
hahah. päivän paras :)
Wannabe kitaristi henkeen ja vereen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)