Aihe: Mistä nuottien lukemisen harjoittelu kannattaa aloittaa?
1 2
mixedup
08.12.2008 12:52:19
Niin siis, olen soittanut kolme vuotta kitaraa, ja haluasin opetella nuottien lukemisen taidon. Olen yrittänyt harjoitella nuotteja, mutta en tiedä mistä kannattaa aloittaa. Voiko kukaan antaa edes joitakin neuvoja? Kiitos jo etukäteen.
blastoff
08.12.2008 13:22:23
Hal Leonardin Kitarakoulu 1

Kirjastoon tai kirjakauppaan mars!
mixedup
08.12.2008 13:28:31
Kiitos, mutta oisko nyt mitään neuvoa? Kun en ehkä ihan heti semmosta kirjasta saa...
jannu79
08.12.2008 13:30:04

Hommaa semmonen kirja kun Tohtori toonika.
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
John Titor
08.12.2008 13:33:58 (muokattu 08.12.2008 13:35:44)

Niin siis, olen soittanut kolme vuotta kitaraa, ja haluasin opetella nuottien lukemisen taidon. Olen yrittänyt harjoitella nuotteja, mutta en tiedä mistä kannattaa aloittaa. Voiko kukaan antaa edes joitakin neuvoja? Kiitos jo etukäteen.

Nuoteista soittamaan oppii soittamalla nuoteista:) Rajatakseni hiukan valikoimaa, suosittelen että mene kotikirjaston nuottiosastolle ja etsi esim. joku klassisen kitaran alkeisitseopiskelukirja ja klarinetin itseopiskelukirja. Nykyisin nimittäin klassiselle kitarallekin tarkoitetuissa nuoteissa saattaa olla tabit. Klarinettinuotit ovat siitä syystä erittäin hyvä vaihtoehto, että klarinetin äänialan alin kirjoitettu nuotti on pieni E, joka sattuu olemaan kirjoitettuna sama nuotti kuin kitaran alin kirjoitettu nuotti - tällä tavalla oppii siis lukemaan kitarallekin kirjoitettuja nuotteja ilman että surffaa jossain yläoktaaveissa koko ajan. Tosiasiassa kitara soi oktaavia kirjoitettua alempaa, eli vapaa ala-E on suuren oktaavialan ääni, mutta lukiessa se ei ole ongelma.

Klarinetilla ei käytetä tabulatuureja ja sillä on pitkät perinteet soittimena, joten materiaalia löytyy ihan sikahelposta ihan sikavaikeaan. Erittäin hyvä vaihtoehto jos haluaa oppia lukemaan nuotteja ja päästä eroon tabulatuurien lukemisesta "vahingossa". Lisäksi klarinettia on käytetty jazz-soittimenakin, eli ei tarvitse soittaa pelkkää klassista, jos se ei vaikka satu nappaamaan. Ainoa ongelma on se, että klarinetti on Bb-vireinen instrumentti, eli se soi kokosävelaskeleen kirjoitettua alempaa, mutta se on yksi paskan hailee niin kauan kuin ei soita levyjen kanssa niitä nuotteja.

Vielä yksi asia, mitä kannattaa etsiä, on sight reading -kirjat, joita on aika paljon tarjolla ihan kirjastoissakin. Sight reading on siis prima vista -soittamista, ensinäkemältä nuoteista lärpyttämistä. Niitä löytyy sekä soitinkohtaisia että ihan yleisiä, kaikille soittimille tarkoitettuja nuotteja, sekä play along -versioina että ihan pelkkinä lappuina. Jos otat play along -version lainaan, tsekkaa että laput ovat IN C, for C instruments tai jotain vastaavaa, muuten tulee ongelmia kun yrität soittaa levyn kanssa. Koska prima vista -soitto on usein auttamattoman huonoa kevyen puolen tyypeillä, oppimiseen tarkoitetut nuotitkaan eivät ole mahdottoman hankalia.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
blastoff
08.12.2008 13:34:24
Kiitos, mutta oisko nyt mitään neuvoa? Kun en ehkä ihan heti semmosta kirjasta saa...

Et sä tuota parempaa neuvoa voi saada. Hae toi kirja ja rupea opettelemaan.
mixedup
08.12.2008 13:34:56
Mulla on tällänen kirja, kun "Suuri Kitarakirja" Kirjottanut Ralph Denyer. Niin en oo varma onko tässä ne nuotit vai ei. Onko kellään tietoa?
jo_tu
08.12.2008 13:39:07
Mulla on tällänen kirja, kun "Suuri Kitarakirja" Kirjottanut Ralph Denyer. Niin en oo varma onko tässä ne nuotit vai ei. Onko kellään tietoa?

voi elämä... kai sinä osaat katsoa esimerkiksi sisällysluettelosta?
pedaaleita, vahvistimia, kitaran fiksausta? kysy niin suunnitellaan.
mixedup
08.12.2008 13:41:56
voi elämä... kai sinä osaat katsoa esimerkiksi sisällysluettelosta?

Voi vittu joo kun en tajuu tälläsesta paskasta yhtään mitään.
ooidort
08.12.2008 14:51:47
Voi vittu joo kun en tajuu tälläsesta paskasta yhtään mitään.

Kannattaako sitä "paskaa" ruveta sitten opettelemaankaan jos asenne on tuollainen?
Melodista mättöheviä! www.mikseri.net/deathtoll
mixedup
08.12.2008 15:48:39
"ooidort"

Miksi sulla on Jackson Guitars avatarissa? Onko sulla Jacksonia?
ooidort
08.12.2008 16:00:08
Miksi sulla on Jackson Guitars avatarissa? Onko sulla Jacksonia?

On, musta Dinky.
mixedup
08.12.2008 16:15:56
On, musta Dinky.

Ai, mulla on KVX10 CBS King V
ANtTIKRISTUS
08.12.2008 16:17:23
Suosittelen Guitar Pron lataamista + hieman teoriaan perehtymistä, kirjastosta varmaan löytyy.
Laulajalle ja kiipparistille paikka vapaana, tsekatkaa musanäyte ja ottakaa yhteyttä jos kiinnostusta ja osaamista löytyy.
mixedup
08.12.2008 16:18:01
Suosittelen Guitar Pron lataamista + hieman teoriaan perehtymistä, kirjastosta varmaan löytyy.

Mulla on jo Guitar Pro
ANtTIKRISTUS
08.12.2008 16:22:05
Mulla on jo Guitar Pro

Etenkin nuottien aika-arvot ja kaikkien merkkien selitykset selviää siitä helposti.
Laulajalle ja kiipparistille paikka vapaana, tsekatkaa musanäyte ja ottakaa yhteyttä jos kiinnostusta ja osaamista löytyy.
John Titor
08.12.2008 17:24:46

Taisi olla hyvä idea vastata tähän ketjuun...
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
ooidort
08.12.2008 17:30:08
Taisi olla hyvä idea vastata tähän ketjuun...

No erittäin hyviä vinkkejä ainakin osasit kirjoittaa.
UnBrain
08.12.2008 20:09:46

Mene tänne näin: http://koti.mbnet.fi/~mattij/index.htm

Tuolta oppii helposti nuottien nimet ja niidet paikat G ja F avaimilla sekä perus-intervallit ja kolmisoinnut. Aika-arvoja tuolla ei opeteta mutta eiköhän niihin löydy googlella apua jos et vielä niitä handlaa. Sitten ei tarvi kuin opetella mistä nuo äänet löytyy kitarasta ja diddidii! osaat soittaa kitaraa nuoteista! Et varmaankaan kovin nopeasti vielä, mutta se ei nopeudu kuin nuotteja lukemalla.
"Jos kaksi miestä tappelee keskenään ja alakynnessä olevan vaimo yrittää auttaa miestään tarttumalla tämän vastustajaa sukupuolielimistä, naista ei saa sääliä, vaan hänen kätensä on lyötävä ranteesta poikki." @ (5. Moos. 25:11-12)
Ianuarius
09.12.2008 08:37:43

Ite lainasin tällasen kirjan kirjastosta kuin "The guitarist's link to sight reading", mikä ainakin otsikon perusteella vaikuttais hyvältä :D Vielä on lukematta kun on ollut muuta hommaa.
Animate-Inanimate
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)