Aihe: "jazz-swing" Blues video-treenejä?
1
Stone
02.12.2008 11:44:03

Tuleeko mieleen mitään linkkiä, jossa sellaista aika easy-meininkiä yo. aihepiiriin, missä käytäisiin läpi varsinkin 6th sekä ysi sointuja sekaisin (seassa myös mahd. filleja). Onko nää nyt 12 vai 8 tahtisia..ihan sama.
Tällaisia käyn kitaratunnilla treenamassa, mutta ei ole ittellä oikein mitään konkreettista matskua juuri nyt, niin voisi yrittää vähän päästä sisälle.
Lopuksi: olen aivan vastaalkaja tässä genressä.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Sammo
02.12.2008 12:09:57 (muokattu 02.12.2008 12:17:08)
Tulee mieleen pari DVDtä, eli:
Duke Robillard - Uptown Blues, Jazz Rock & Swing Guitar DVD
Herb Ellis - Swing Jazz Soloing And Comping DVD

Nuo menee aika lähelle speksejä. Helmet-kirjastoissa on myös Herb Ellisin nuotti/CD "The Herb Ellis jazz guitar method : Swing blues", tähän en ole tosin tutustunut
If the White House calls... Tell them... 'I'm out in the field'...
Stone
02.12.2008 12:42:26

Myös power-tabit kelpaavat (tai tavalliset), jostietoa mistä löytyy. On tällainen paikka kuin: www.swingblues.com
Siellä kyllä käydään asioita läpi, mutta en löytänyt ns. lsellaisia lickeja, kuin tuossa johdannossa yritin selittää.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
panadol
02.12.2008 13:42:19
antnis
02.12.2008 13:50:16
Duken DVD on varsin hyvä ja sopii aloittelijalle. Suosittelen myös sellaista kuin Classic Guitar Styles of Duke Robillard, CD + kirja. Herb Ellisin Rhythm Shapes ja Jazz Guitar Method ovat myös käyttökelpoisia ja sointujuttuja opetetaan perustasolla varsin leppoisasti Bob Mockin Jazz Guitar Rhythm Chopsissa.

Joe Passin Blue side of Jazz on tietysti klassikko ja jos haluat frustroitua pahasti niin Bensonin DVD The Art Of Jazz Guitar sopii siihen mainiosti. Lisäksi voin suositella Bob Brozmanin Guide To Roots Guitar Stylesia, osat 1 ja 2.
Ville81
02.12.2008 13:50:52 (muokattu 02.12.2008 13:53:55)
Tabulatuurit ovat aika huono tapa treenata jazzia. Jazz-sooloilu kun edellyttää kaulan tuntemusta, jotta tietää mitä soittaa. Tabulatuureista vetäminen ei vie tätä hommaa eteenpäin, vaan on enemmänkin mekaanista suorittamista, eikä kehitä omaa ajattelua juurikaan, koska tabuista en minä ainakaan näe linjojen yhteyttä harmoniaan ja sointuihin.

Sain käsityksen että haluat opetella jazz-bluesia. Itse lähestyisin hommaa niin, että kopioisin yksinkertaisia likkejä levyiltä ja koittaisin selvittää niiden yhteyden sointuihin. tämä siis edellyttää että tyypillinen jazz-blues -sointukierto on tehty itelleen selväksi.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
antnis
02.12.2008 16:57:06 (muokattu 02.12.2008 16:57:34)
Aivan vasta-alkajalle ovat tabit kyllä selvästi suositeltavin tapa tutustua jazz-bluesin soittamisen perusjuttuihin. Ainakin vielä siinä vaiheessa kun levyllä ukko vetäisee ekan A7b9 ja kuuntelija on että "häh". Ellet sitten ole ihan sikakova levyltä plokkaaja.
Stone
02.12.2008 22:04:14

Sain käsityksen että haluat opetella jazz-bluesia. Itse lähestyisin hommaa niin, että kopioisin yksinkertaisia likkejä levyiltä ja koittaisin selvittää niiden yhteyden sointuihin. tämä siis edellyttää että tyypillinen jazz-blues -sointukierto on tehty itelleen selväksi.

Vähän kuten antnis sanoi, olen samoilla linjoilla. En sinänsä mitenkään erityisemmin välitä tabeista, mutta sen verran uusia sointuja, että mielellään näkisi edes muutaman esim. lickin tabeilla, joita voi itse soveltaa käytänössä. Ei siis ole tarkoitus lähteä uudestaan "tabi orjaksi"...se tie on näet käyty aikoinaan läpi :)
Stone
04.12.2008 00:26:45

Itse lähestyisin hommaa niin, että kopioisin yksinkertaisia likkejä levyiltä ja koittaisin selvittää niiden yhteyden sointuihin. tämä siis edellyttää että tyypillinen jazz-blues -sointukierto on tehty itelleen selväksi.

No tässäpä juuri se....kun ei ole mitenkään selvää vielä. Olen lähinnä hahmotellut swingissä/jazzissa käytettäviä kuutos sekä ysi-sointuja, mutta käyttäen perinteistä 12-bar blueskiertoa täydentäen sekaan jazz/swing tyyppisiä fillejä. Olisi nastaa tietää mikä tahansa sointukierto, jota käytetään tämäntyyppisessä musassa?
panadol
04.12.2008 01:18:08
No tässäpä juuri se....kun ei ole mitenkään selvää vielä. Olen lähinnä hahmotellut swingissä/jazzissa käytettäviä kuutos sekä ysi-sointuja, mutta käyttäen perinteistä 12-bar blueskiertoa täydentäen sekaan jazz/swing tyyppisiä fillejä. Olisi nastaa tietää mikä tahansa sointukierto, jota käytetään tämäntyyppisessä musassa?

"Swing" bluesissa käytetään usein hieman "jazzillisempiä" elementtejä, esim ii - V kulkuja.

Tyypillinen kierto G-duurissa:

||: G7 | C7 | G7 | (Dm7) G7 |

| C7 | C#dim7 | G7 | E7 |

| Am7 | D7 | G7 E7 | Am7 D7 :||

Mitä tahansa sointua voidaan lähestyä kromaattisesti, tritonus-sijaissoinnun kautta. Esim 1. tahti : || G7 . . Db7 | C7 jne. Kuuntele tuota Joe Passia.

Toisella rivillä C#dimin voi korvata ns. "backdoor" ii-V:llä; | Cm7- F7 | G7...

Samoin toisella rivillä G7:sta E7:aan voidaan mennä asteittain nousten j: | G7 Am7 | Bm7 Bb7(= E7:n tritonussubi)| Am7...
tai kromaattisesti laskien: | G7 Gb7 | F7 E7 | Am7...

Näillä pääset alkuun. Soinnut voi tietenkin laajentaa 9, (#)11, tai 13-soinnuiksi.

Kokeile vähennettyjä kvinttejä bassolinjoissa, esim käännössoinnut |(G7) G - F (E7b5) E - Bb | (Am7b5) A - Eb (D7b5) D - Ab | jne.
Stone
04.12.2008 09:44:08

"Swing" bluesissa käytetään usein hieman "jazzillisempiä" elementtejä, esim ii - V kulkuja.

Tyypillinen kierto G-duurissa:

||: G7 | C7 | G7 | (Dm7) G7 |

| C7 | C#dim7 | G7 | E7 |

| Am7 | D7 | G7 E7 | Am7 D7 :||

Mitä tahansa sointua voidaan lähestyä kromaattisesti, tritonus-sijaissoinnun kautta. Esim 1. tahti : || G7 . . Db7 | C7 jne. Kuuntele tuota Joe Passia.

Toisella rivillä C#dimin voi korvata ns. "backdoor" ii-V:llä; | Cm7- F7 | G7...

Samoin toisella rivillä G7:sta E7:aan voidaan mennä asteittain nousten j: | G7 Am7 | Bm7 Bb7(= E7:n tritonussubi)| Am7...
tai kromaattisesti laskien: | G7 Gb7 | F7 E7 | Am7...

Näillä pääset alkuun. Soinnut voi tietenkin laajentaa 9, (#)11, tai 13-soinnuiksi.

Kokeile vähennettyjä kvinttejä bassolinjoissa, esim käännössoinnut |(G7) G - F (E7b5) E - Bb | (Am7b5) A - Eb (D7b5) D - Ab | jne.

Kiitos tästä :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)