varo 22.11.2008 13:18:52 | |
---|
joo eli olen aatellut että vois ostaa kirjan jossa kyseistä aihepiiriä ois käsiteltynä. Erityisesti Thrash ja muu nopea sahaus saisi olla pääaiheena. Ehdotuksia? |
Lappis 22.11.2008 14:06:33 | |
---|
Jätät ne kirjat suosiolla hyllylle ja alat vetämään mukana Sepulturan Beneath The remainsia ja Tietty Maxin osuuksia. |
Sergei Fallinen 22.11.2008 15:20:01 | |
---|
Jätät ne kirjat suosiolla hyllylle ja alat vetämään mukana Sepulturan Beneath The remainsia ja Tietty Maxin osuuksia. tai jätä se trashi suosiolla ja rupea soittaan beatlesia |
toydragon 22.11.2008 17:00:54 | |
---|
Troy Stetinalta löytyy kaiketi haetun tyylisiä kirjoja joita löytyy ihan hyvin kirjastoistakin jos ei viitsi ihan sokkona ostaa. Esim. teokset Metal Rhythm Guitar Volume 1 ja 2 sekä Thrash Guitar Method vois olla hyviä? Juuri kyseisiin kirjoihin tekijältä en tosin ole tutustunut, mutta yleisesti Stetinan kirjat on ollu melko laadukkaita. Tässä vielä linkki tekijän omalle sivulle jossa on listattuna kaikki kirjat. Ihan jokaisen saatavuus Suomessa ei välttämättä ole paras, mutta kannattaa tosiaan tsekata kirjasto ja netistähän saa kätevästi tilattua. Enemmän on enemmän. |
Peltor 22.11.2008 22:33:10 | |
---|
Troy Stetinalta löytyy kaiketi haetun tyylisiä kirjoja joita löytyy ihan hyvin kirjastoistakin jos ei viitsi ihan sokkona ostaa. Esim. teokset Metal Rhythm Guitar Volume 1 ja 2 sekä Thrash Guitar Method vois olla hyviä? Juuri kyseisiin kirjoihin tekijältä en tosin ole tutustunut, mutta yleisesti Stetinan kirjat on ollu melko laadukkaita. Tässä vielä linkki tekijän omalle sivulle jossa on listattuna kaikki kirjat. Ihan jokaisen saatavuus Suomessa ei välttämättä ole paras, mutta kannattaa tosiaan tsekata kirjasto ja netistähän saa kätevästi tilattua. Nämä ovat ihan päteviä kirjasia, jos olet muutaman vuoden jo soittanut kannattaa toi Metal Rhytm guitar 1 jättää väliin ainakin, itseltäni se löytyy ja lähtee aika nollasta liikkeelle. Toki uudempiakin kirjoja kannattaa katsoa, tuntuu olevan ehkä turhan aikaansa jämähtäneitä. Amazon.uk/adlibriksellä on ihan hyvä valikoima (metalli)kitarakirjallisuutta. Tavoitteena oppia soittamaan kitaraa yhtä hyvin kun Malmsteen 3 promillen kännissä. |
M!Xu 22.11.2008 23:21:54 (muokattu 22.11.2008 23:24:32) | |
---|
Troy Stetinalta löytyy kaiketi haetun tyylisiä kirjoja joita löytyy ihan hyvin kirjastoistakin jos ei viitsi ihan sokkona ostaa. Esim. teokset Metal Rhythm Guitar Volume 1 ja 2 sekä Thrash Guitar Method vois olla hyviä? Juuri kyseisiin kirjoihin tekijältä en tosin ole tutustunut, mutta yleisesti Stetinan kirjat on ollu melko laadukkaita. Tässä vielä linkki tekijän omalle sivulle jossa on listattuna kaikki kirjat. Ihan jokaisen saatavuus Suomessa ei välttämättä ole paras, mutta kannattaa tosiaan tsekata kirjasto ja netistähän saa kätevästi tilattua. Kirjastosta olen lainaillut, ja löytyy Metal Rhythm Guitar Volume 1 ja 2 sekä Thrash Guitar Method. Molemmat hyviä opuksia ja pääsee varmasti alkuun. Toisaalta mielekkäin vaihtoehto voisi olla se, että treenailisit niiden bändien biisejä, joista tykkäät. Metallikomppausta olen itsekin treenaillut viimeaikoina paljon ja treenaillut biisejä mm. Mokomalta ja At the Gatesilta. Taitaa näissä tuo rima olla hieman liian korkea, melkein pari kuukautta olen noita biisejä (Pahaa verta ja Slaughter of the Soul) jo treenannut, mutta ei vieläkään ole hanskassa. Olen tosin hyvin hidas oppija mitä tulee kitaransoittoon, joten en heitä kirvestä kaivoon. Myös omia treeniriffejä olen tehnyt. Avain kaikkeen metallikomppauksen hienouteen on mun mielestäni äärimmäinen RENTOUS molemmassa kädessä, ja mahdollisimman taloudellinen liike. Ja DOWNSTROKE! Kaikki mitä vaan on fyysisesti mahdollista soittaa alasiskuilla niin soitetaan alasiksuilla. Muu on tyttöjen puuhaa. Tietysti Slayerit ynnä muut sahaukset sitten alternatella. Komppaus on aliarvostettua. Mitä hittoa tekee bändissä jos ei osaa kompata? Ei mitään. Tietysti kaikki tekniikka on plussaa, ja tilutreeni on hyödyksi myös komppitreenissä, paitsi ehkäpä totutteleminen siihen nopeaan downstrokeen vie aikaa. Mutta kyllä se siitä. Take the Kama Sutra. How many people died from the Kama Sutra as opposed to the bible. Who wins?
-Frank Zappa |
Henkka370 23.11.2008 13:34:28 | |
---|
Jätät ne kirjat suosiolla hyllylle ja alat vetämään mukana Sepulturan Beneath The remainsia ja Tietty Maxin osuuksia. Tämä. Sepultura on just semmosta komppausta ku thrashissä pitääki olla! Sitteku menee sepe kunnolla ni siirrytään Slayeriin |
Lappis 24.11.2008 13:25:46 (muokattu 24.11.2008 13:26:16) | |
---|
Tämä. Sepultura on just semmosta komppausta ku thrashissä pitääki olla! Sitteku menee sepe kunnolla ni siirrytään Slayeriin No ei tod. Slayer nyt on kyllä huomattavasti iisimpää kamaa soittaa ku Sepultura. Ja nimenomaan toi Beneath-levy. Ei Slayerilla ole ku pelkkää suoraa sahausta. Tuolla Beneath-levyllä on suhteellisen nopeata rytmittelysahausta jatkuvalla syötöllä. Huomattavasti vaativampaa ku Slayerin suora sahaaminen. Itseasiassa Slayeria on kyllä harvinaisen tylsää soittaa. Toimii paremmin kuunneltuna Megadethin vanhemmat levytkin ovat huomattavasti kovempaa komppitreeniä kuin Slayer |
Herra Rapu 24.11.2008 13:38:18 | |
---|
Arisen ja Beneath The Remainsin rallit vaan hanskaan niin alkaa ranne toimimaan. Livevetojen perusteella seuraisin kuitenkin ennemmin Kisserin komppausta kuin Maxin soitteloa. http://uk.youtube.com/watch?v=aB7GjrqTOPQ&feature=related Ja sitten tietenkin Fear Factorylta löytyy kivoja sahausjuttuja. |
cr4b 24.11.2008 22:55:25 (muokattu 24.11.2008 22:56:43) | |
---|
Onko plektran kulmalla kieliin nähden kuinka suuri merkitys? Entä sillä, kuinka suuri osa plekusta osuu kieleen (pelkkä kärki n. 1mm, vai enemmän)? Mielestäni paremman soundin saa kun pikki osuu kieliin melkein vaakasuoraan, ja mahdollisimman suuri osa siitä osuu kieleen.Toisaalta sillä tavoin ei tietenkään varmasti pääse yhtä kontrolloituihin nopeuksiin kuin jos vain plektran kärki osuu kieliin. Paul Gilbert kertoo opetusvideoissaan, että hän tykkää pitää plekua n. 45 asteen kulmassa kieliin nähden saadakseen sellaisen sellomaisen raapaisun aikaan kieliin. Mielestäni taas se kuulostaa huonolta. Mikä tapa kannattaisi opetella? Tällä hetkellä en edes osaa mitään niin nopeita riffejä tai sooloja, että minun tarvitsisi asiaa miettiä muuta kuin soundin kannalta. Mutta haluaisin oppia. It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. |
Karipiirto 24.11.2008 22:59:08 | |
---|
Mikä tapa kannattaisi opetella? Kaikki... No joo. Mikäli haet sellaista "parempaa" saundia niin pikkaa sen mukaan. Kyllä minä ainakin pikkaan kärki kieliin nähden kohtisuoraa ja melko ronskisti eikä se ole minua ainakaan rytmipuolella hidastanut. Soolopuolella sitten olen sitä plekua vähän hellemmin kieliin plätkyttänyt niin ettei pleku "jää jumiin" kieliin. ui ssaatana jätkät mulla oli äsken viis-kolme drawback ja kuus breikkii ja sit kolmebybää pelissä ja kahen tunnin päästä tokavikalla afterflushilla tuli prime-card ja kahen kilon siika! |
cr4b 24.11.2008 23:01:51 (muokattu 24.11.2008 23:02:08) | |
---|
It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. |
Herra Rapu 25.11.2008 09:04:54 | |
---|
Vielä tuohon liittyen, jos itse vetäisin moista, niin kieleni väpättäisivät hurjasti, kun taas kyseisen henkilön kielet näyttävät pysyvän aivan suorina. Mistä tämä johtuu? Soundi on silti hyvä. Paksummat kielet? Sopivasti voimaa plekukädessä kielien ohuuteen/paksuuteen nähden? |