Aihe: Naiskitaristit, onko heitä?
1 2 3 4
Jinxed
22.08.2008 11:54:32
Ehkä kourallinen siroteltuna ympäri maailmaa.

Tältä ainakin vaikuttaa: viimeiset 2-3 vuotta ollaan etsitty kakkoskitaristiksi naispuolista henkilöä, joka kykenisi tuomaan myös toisen naisäänen kahden miesäänen tueksi ilman, että tarvitsee erikseen värvätä toista kitaristia JA toista laulajaa jo suurehkoon bändiin.

Tuntuu, että yläasteikäisiä tyttökitaristeja kyllä on, mutta esim. wanted-palstalla ei ole aikoihin tullut vastaan yli 18v naiskitaristia pk-seudulta.

Onko tosiaan niin, etteivät tytöt/naiset jaksa innostua kitaran soitosta paria vuotta pidempään tai jos innostuvat niin haluavat soittaa vain tyttöbändeissä? Tuskin, mutta reilun parin vuoden etsinnät osoittavat muuta.
"What a tool!"
Lennu
22.08.2008 14:36:21

Jos löytyy, kuten toivottavasti tapahtuu, niin yleensä pidempään jaksaneet tyttökitaristit on kyllä hemmetin kovia ja asenne on kohdallaan.

Siinä on joku tietty ero naisten ja miesten välillä, että keskinkertanen tai huono tsubukitaristi löytää muita harrasteita, kun ei oikeen kulje. Sen sijaan jätkävastaavat alkaa meikkaamaan tms. jotta olis ihka oikea rokkari, kun se soitto ei nyt lähe ihan kulkemaan.

Ei siis mitään sukupuolifleimiä, mutta naiset jaksaa yleensä keskittyä tekemisiinsä paremmin. Jos löytyy naiskitaristi, niin se todennäkösesti on myös semmonen, jolla se homma on ns. verissä. Eli tahtoo tehdä sitä hommaa.

Ei tästä nyt mitään hyötyä ollut, miksi edes vastasin? En tiedä. Toivottavasti löytyy, plää.
Mr. Speed
22.08.2008 14:44:47
Jos löytyy, kuten toivottavasti tapahtuu, niin yleensä pidempään jaksaneet tyttökitaristit on kyllä hemmetin kovia ja asenne on kohdallaan.

Siinä on joku tietty ero naisten ja miesten välillä, että keskinkertanen tai huono tsubukitaristi löytää muita harrasteita, kun ei oikeen kulje. Sen sijaan jätkävastaavat alkaa meikkaamaan tms. jotta olis ihka oikea rokkari, kun se soitto ei nyt lähe ihan kulkemaan.

Ei siis mitään sukupuolifleimiä, mutta naiset jaksaa yleensä keskittyä tekemisiinsä paremmin. Jos löytyy naiskitaristi, niin se todennäkösesti on myös semmonen, jolla se homma on ns. verissä. Eli tahtoo tehdä sitä hommaa.

Ei tästä nyt mitään hyötyä ollut, miksi edes vastasin? En tiedä. Toivottavasti löytyy, plää.

Naiskitaristeja kyllä on todella vähän ainakin julkisesti. Itse olen kerran soittanut samassa bändissä yhden naispuolisen kanssa, ja tämä siis oli kitaristi. hänestä ei kyllä ole mitään hyvää sanottavaa. Ei kuulemma ollut aikaa biisien opetteluun kotona, vaan tuli treenikämpälle tuijottamaan nuotteja biisin soittamisen ja hiomisen sijaan.
Telecaster on ruma kitara.
Jucciz
23.08.2008 11:05:28
Erja Lyytinen. Kova.
Kasperi Tervonen
23.08.2008 20:19:38

Mä kun luulin että se olis ollu ennemminkin niiden tsubujen ongelma, että sen "mähän oon ihan paska" -elämyksen jälkeen aletaankin keskittymään entistä enemmän meikkaamiseen ja jätetään kitara komeroon pölyttymään (ja poikkeushan vahvistaa säännön). En sit tiiä... Tää vertailu voi olla ehkä senkin takia vähän hankalaa kun niiden aloittavien naiskitaristien suhde aloittaviin pikku-laihoihin on ainakin mun arviolta noin yhden suhde kvanttitsiljardiin. :p
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
BigPapa
23.08.2008 20:22:35 (muokattu 23.08.2008 20:23:42)

Mä kun luulin että se olis ollu ennemminkin niiden tsubujen ongelma, että sen "mähän oon ihan paska" -elämyksen jälkeen aletaankin keskittymään entistä enemmän meikkaamiseen ja jätetään kitara komeroon pölyttymään (ja poikkeushan vahvistaa säännön). En sit tiiä... Tää vertailu voi olla ehkä senkin takia vähän hankalaa kun niiden aloittavien naiskitaristien suhde aloittaviin pikku-laihoihin on ainakin mun arviolta noin yhden suhde kvanttitsiljardiin. :p

http://www.youtube.com/watch?v=_YQjk_8C1J8

http://www.youtube.com/watch?v=7EEli91dTzs
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Kasperi Tervonen
23.08.2008 20:32:19
^ Emmä sillä etteikö maailmassa silti olis todella kovia naiskitaristejakin, ne vaan taitaa olla vähän harvemmassa. :)
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
Zeeboo
24.08.2008 15:20:20
Erja Lyytinen. Kova.

Kyllä. Erjan kanssa tein ensi kerran tuttavuutta kun se oli jotain 16. Tällä muijalla oli jo nuorena mimminä erittäin pro-asenne soittamiseen (eipä tuo ikä paina vieläkään). Blues-tyyppinä tätä pidetään, mutta kyllä sieltä putoo paljon, paljon muutakin.
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
PappaSF
24.08.2008 18:20:38
Kyllähän noita löytyy mutta totta kait ovat harvemmassa kun enempi on kitaristiharrastuksen ja ammattilaisten parissa miespuolisia.

Samahan se on esim. synnyttämisessä eli harvemmin siellä miehet synnyttää kuin naiset ja muuten kuulemma on sellainenkin tilasto tehty että naiset synnyttää 99% enemmän kuin miehet ;-)
deepsleeper
25.08.2008 00:56:47 (muokattu 25.08.2008 00:57:32)
http://www.youtube.com/watch?v=_YQjk_8C1J8

http://www.youtube.com/watch?v=7EEli91dTzs

No tol Donna Austinilla on kyllä niin miehen habitus etten yllättyisi jos jalkovälissä roikkuisi meisseli!

edit typo
panadol
25.08.2008 02:28:13
Jos pieni historiallinen blues-lisäys sallitaan, niin Memphis Minnie kulutti kolme kitaristiaviomiestä, while on the road, ja Big Bill Broonzyn mukaan, oli yhtä kova sälli kuin kuka tahansa äijistä. Tämä siis 30-luvun syvässä etelässä, joka ei ollut mikään piknik edes mustille miesartisteille.
http://en.wikipedia.org/wiki/Memphis_Minnie

Muista varhaisista kitaristeista mainittakoon mm. Etta Baker http://en.wikipedia.org/wiki/Etta_Baker ,

ja Elizabeth Cotten http://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Cotten .

Sister Rosetta Tharpe heittää niin timangia gospelia että Chuck Berrykin lähes kalpenee: http://www.youtube.com/watch?v=JeaBNAXfHfQ

muita päteviä roots-naiskitaristeja olisivat mm. Rory Block ja Bonnie Raitt.

Ilolla panen merkille että kotomaan Erja Lyytinen on jo mainittu.
825107
25.08.2008 10:17:58
Zeeboo
25.08.2008 11:45:11 (muokattu 25.08.2008 11:48:54)
ras ta far i
25.08.2008 13:02:17
Jos noilla naispuolisilla sähkökitaristeilla, tekniikka saattaakin olla hallussa niin tunnetta ja dynamiikkaa usein uupuu. Harva nainen soittelee sielukkaita mutta voimaa uhkuvia sooloja. En tiedä johtuisko sukupuolen asettamista rajoitteista vai, että miesvaltasella alalla, pitää näyttää taitoja niin paljon taitoja, että jää vähän kylmä jälkimaku. Niinku toi Donna Austin on niinku Stevie ray mutta kauheella muovipurkkisirinäsäröllä ja hutiloivalla pikkupoikatatsilla. Klassisen kitaran puolella noita huippunaisia on aika paljon, mutta niinhän se on tainnu olla luutun hipelöinti aluperin naisten hommia. Toivottavasti kukaan ei pahastu, nää on vaan mun kokemuksia ja näkemyksiä.
Apricot
25.08.2008 13:14:30
Jos noilla naispuolisilla sähkökitaristeilla, tekniikka saattaakin olla hallussa niin tunnetta ja dynamiikkaa usein uupuu. Harva nainen soittelee sielukkaita mutta voimaa uhkuvia sooloja. En tiedä johtuisko sukupuolen asettamista rajoitteista...

Mun mielestä toi oli täyttä bullshittia ja yleistystä.
Jinxed
25.08.2008 13:28:39
Kyllähän noita huipulla olevia on, Lyytinen, Raitt yms, mutta meinaan siis ruohonjuuritasolla, jos siis puhutaan bändistä, jonka soittajia ei voi enää aloittelijoiksi sanoa, muttei vielä kierretä maailmaa Metallican lämppärinä. Eli ammattilaisen ja aloittelijan välimuoto. Ainoat naiskitaristit, joita itse olen nähnyt on noita huippuja, ihan aloittelijoita tai sitten tyttöbändeissä veivaavia ala Tiktak, Indica jne.

Katsotaan nyt, alkaa tuntua toivottomalta tämä etsintä, mutta ei kai sitä voi luovuttaakaan.
"What a tool!"
ras ta far i
25.08.2008 13:37:57

Mähän sanoin, että nää on vittu mun näkemyksiä jotka perustuu tuntemiini musiikkia opiskeleviin naisiin. Sekä niihin jota olen kuullu livena ja levyillä niin miten se voi olla, jotain saatanan yleistystä.

Rasclaat

Hotta fya Bun di battyman
Nuages
25.08.2008 14:04:15
Jos noilla naispuolisilla sähkökitaristeilla, tekniikka saattaakin olla hallussa niin tunnetta ja dynamiikkaa usein uupuu.

Kyllä tämä taitaa valitettavasti olla totta. Johtunee siitä että kaikki tytöt on ihan tyhmiä.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Zeeboo
25.08.2008 14:08:07 (muokattu 25.08.2008 14:13:57)

Täysin samaa mieltä. Mulla on ollut joitakin tyttöoppilaita, ja siltä pohjalta mitä ne on soittaneet, en ala edes pohtimaan jotain sukupuolisidonnaista tatsi- tai emootiokysymyksiä. Kuuntelin vähän aikaa sitten nauhalta yhden mimmin vedon "Cause we ended as loversista". Tyttö soittaa sellaisella palolla ja niin hienolla soundilla, että siihen on monella aikamiehellä pitkä matka. Taas nousi nahka kananlihalle & pala kurkkuun, oli se sen verran kova veto.
Zeeboo
25.08.2008 14:23:29
Katsotaan nyt, alkaa tuntua toivottomalta tämä etsintä, mutta ei kai sitä voi luovuttaakaan.

Näitä voi bongata:
- musiikkioppilaitoksista (musiikkilukiot, -opistot, konservatorio)
- musiikkileirit (pop/jazz)
- Mnet wanted-haku
- musiikkiliikkeet, vähän epätodennäköisempi paikka, sillä tyttöjen ei tarvitse käydä pätemässä kauppiaalle yhtä usein kuin poikien
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)